Professor Wim Van den Broeck (ontwikkelings- en
schoolpsycholoog VUB) en Eva Staels (onderzoekster leerstoornissen ) stuurden
de leden van de commissie onderwijs een waarschuwende brief n.a.v. de
aangekondigde stemming van het decreet door de commissie . In die brief stelden
ze dat het M-decreet het basisonderwijs
zou ontwrichten. Hun basisstelling luidt: Zoals bekend is het onderwijsniveau ook in
het basisonderwijs in dalende lijn, wat op zich al meer leerproblemen
meebrengt, maar de goedkeuring van dit decreet zal deze trend alleen maar
versterken. Ze nemen ook afstand van de decretaal opgelegde
STICORDI-maatregelen. Het is voldoende bekend dat ook de leerkrachten de
mening toegedaan zijn dat het M-decreet het basisonderwijs in sterke mate zal
ontwrichten.
Brief van prof. Wim
Van den Broeck en Eva Staels
Geachte mevrouw/mijnheer,
Naar aanleiding van de stemming over het M-decreet willen
wij onze grote bezorgdheid tot uitdrukking brengen over een aantal, zonder
enige twijfel onbedoelde, effecten van het decreet. We vinden het heel positief
dat de verhoogde zorg en ook doorverwijzing naar het basisaanbod in het BO niet
meer in functie van een diagnose gebeurt. Het is ook positief dat het
gemeenschappelijk curriculum geldt als criterium om disproportionaliteit tegen
af te wegen. Daarmee lijken we inderdaad eindelijk in de richting te gaan van
een gewoon onderwijs dat echt een brede zorg kan waar maken mede op grond van
de principes van handelingsgericht werken. Het definiëren van zorg in termen
van STICORDI-maatregelen zal echter de positieve punten ongedaan maken en erger
zelfs, zal o.i. resulteren in sterk negatieve effecten. Stimuleren en
remediëren passen perfect in het handelingsgerichte werken, maar compenseren en
dispenseren, ten minste bij kinderen met leerproblemen, zijn begrippen die daar
haaks op staan en volledig passen in het defectmodel, dat men terecht wenst te
verlaten. Ook al bepaalt het decreet dat eerst en vooral moet ingezet worden op
stimuleren en remediëren, in de praktijk zal het decreet leiden tot het nog
meer gaan toepassen van compenseren en dispenseren omdat hiervoor nu geen
diagnose meer nodig is. Dan riskeren we een nieuwe wildgroei, nu niet van labels
maar wel van kinderen met maatregelen. Dit kan het gewone onderwijs in ernstige
mate ontwrichten.
Zoals we in eerdere communicatie al aangegeven hebben is het
grote bezwaar tegen de compenserende en dispenserende maatregelen dat ze in
feite leerlingen met leerproblemen helemaal niet helpen, maar juist zwakker
maken en dus handicapperen. Er bestaat immers geen enkele leerstoornis waarvoor
niet geldt dat een intensieve remediëring de leerling tenminste tot een
beheersing van de basisstof kan leiden. Daartoe is natuurlijk vereist dat
scholen terug investeren in uitstekend onderwijs dat tegelijkertijd een brede
zorg garandeert. Het M-decreet maakt scholen echter helemaal niet sterker op
dat vlak, maar zet ze wel onder druk om meer leerlingen aan boord te houden. In
feite resulteert dit in een beleid dat het doel (meer leerlingen in het gewoon
onderwijs houden) oplegt, maar niets doet aan de manier waarop dit doel kan
bereikt worden. Het reële gevaar is dat de drempel om compenserende en
dispenserende maatregelen te voorzien aanzienlijk verlaagd wordt en veel te
weinig zal ingezet worden op de zo noodzakelijke remediëring.
Zoals bekend is
het onderwijsniveau ook in het basisonderwijs in dalende lijn, wat op zich al
meer leerproblemen meebrengt, maar de goedkeuring van dit decreet zal deze
trend alleen maar versterken. Bovendien wordt er ook niets gedaan aan het
excessief doorsturen van kinderen naar externe hulpverleners, een praktijk die
zoals bekend is, een sterke sociale discriminatie meebrengt. Kortom, scholen en
CLBs zijn vandaag absoluut niet toegerust met de nodige kennis en vaardigheden
om een dergelijke brede zorg te realiseren. De modellen en voorbeelden zijn
nochtans bekend (in het buitenland) en kunnen mits een goede voorbereiding ook
bij ons met succes worden toegepast. Vandaar dat we er sterk op aandringen om
het decreet, dat op zich heel goede kanten heeft, aan te passen in die zin, of,
indien dit niet meer tijdig kan het voorlopig niet goed te keuren in afwachting
dat later een meer coherent decreet kan worden gestemd. Een strategisch
goedkeuren van dit decreet om eens te kijken hoe het onderwijs hiermee omgaat,
zou cynisch zijn en het onderwijs opzadelen met allerlei bijkomende problemen.
|