Prof. Wouter Duyck waarschuwt er voor het cognitieve element
van het onderwijs kennis, begrijpen, informatieverwerking, enz. te
verwaarlozen.
- Karin Dedecker (Doorbraak, 26.02.2014)
De Werkvloer, het lerareninitiatief dat de stem van de
onderwijsverstrekkers wil laten horen, organiseert een reeks lezingen over
onderwijsthemas. In het Brugse Sint-Kruis gaf de Gentse psycholoog prof.
Wouter Duyck een bevlogen lezing over studiekeuze en over het belang van
cognitieve vaardigheden. Duyck heeft zich in het onderwijsdebat gestort nadat
hij tot zijn eigen verbazing had vastgesteld dat de inzichten uit de cognitieve
psychologie nauwelijks een rol bleken te spelen in de discussie.
Vele voorstanders van de onderwijshervorming benadrukken de
uiteenlopende sociaal-economische achtergronden van de leerlingen. Bestaande
sociale ongelijkheid zou via het onderwijs bestendigd worden. Wordt er in de
huidige onderwijsstructuur dan geen enkele maatregel genomen om deze parameter
te ondervangen? Duyck wijst op de GOK-maatregel: een regeling die bepaalt dat
scholen met een talrijke groep sociaal-economische kwetsbare leerlingen ook
beduidend meer leerkrachten krijgt. In vergelijking met de andere OESO-landen
doet Vlaanderen al veel aan remediëring.
Door de sterke focus op SES (Sociaal-Economische Status)
raakt het belang van de cognitieve vaardigheden ondergesneeuwd. Daar komt nog
eens bij dat vele voorstanders van de hervorming met klem beweren dat de factor
aanleg geen enkele rol mag spelen in het onderwijsdebat, omdat het om een
verouderde en achterhaalde theorie zou gaan. Duyck is op dit punt formeel: de
impact van aanleg wordt vandaag door niemand in de psychologische vakwereld
betwist. Hetzelfde werd in de eerste lezing van De Werkvloer ook al door prof.
Wim Van den Broeck benadrukt.
Methodologisch hamerde Duyck voornamelijk op de relevantie
van longitudinaal onderzoek (onderzoek dat loopt over meerdere decennia) en
vooral ook van meta-analyses. Als buitenstaander krijg je al gauw de indruk dat
voor elke studie die A beweert, er in een wip een andere studie kan worden
gevonden die B verdedigt. Meta-analyses zijn overkoepelende studies die het
reeds verrichte onderzoekswerk over een bepaald vraagstuk kritisch kunnen
evalueren. Volgens Duyck wordt de koers van het beleid soms gestuurd door wetenschappelijk
onderzoek dat volgens die meta-analyses weinig representatief blijkt te zijn.
Zo is de wetenschappelijke evidentie dat een vroege studiekeuze negatieve
sociaal-economische effecten zou impliceren, mager. Anderzijds concludeert
Duyck dat een vroegere studiekeuze wel degelijk een positief effect heeft op de
leerprestaties.
Kennis als brandstof
Maar waarom zijn die leerprestaties eigenlijk zo belangrijk?
Volgens Duyck blijkt uit meta-analyses dat betere cognitieve vaardigheden,
kennis dus, niet alleen leiden tot grotere voordelen op micro-niveau (zoals
meer voldoening over het werk of een hoger salaris), maar ook op macro-niveau.
Cognitieve vaardigheden kunnen worden beschouwd als noodzakelijke brandstof die
de welvaart en het welzijn van de hele maatschappij ten goede komt! Ten slotte,
en helemaal niet onbelangrijk: de ontwikkeling van cognitieve vaardigheden
biedt de beste garantie op sociale mobiliteit voor leerlingen uit zogenaamde
lagere sociale klassen.
In plaats van alle heil te verwachten van grote
structuurhervormingen, raadt Duyck aan meer in te zetten op een fel verbeterde
studieoriëntering en op een minder vrijblijvend taalbeleid. Taal- en
schoolachterstand zijn onmiskenbaar met elkaar verbonden: een vervroeging van
de leerplicht zou dus beduidend meer vruchten afwerpen dan een remediëring van
de sociale effecten in het secundair onderwijs. Want dat zouden vijgen na Pasen
zijn.
Tijdens de lezing benadrukte de spreker geregeld dat hij
zijn commentaar gaf vanuit het perspectief van zijn eigen discipline. Naar
aanleiding van een vraag uit het publiek gaf hij bijvoorbeeld aan dat ook
doorgedreven onderwijs in de moedertaal van allochtone leerlingen tot een
lichte (zij het bijna verwaarloosbare) verbetering van de cognitieve
vaardigheden zou leiden. Maar daarmee sprak hij zich uitdrukkelijk niet uit
over de praktische haalbaarheid en de sociale implicaties van de invoering van
zon geïndividualiseerd taalonderwijs.
Een rode draad doorheen de hele lezing was het gevaar
gelijke kansen als synoniem te beschouwen voor egalitaire gelijkheid. De
spreker beëindigde zijn uiteenzetting dan ook met een veelzeggend citaat van
Thomas Jefferson: There is nothing more unequal than the equal treatment of
unequal people.
Vandaag, donderdag 27 februari, organiseert De Werkvloer om
20 uur in het Gentse Sint-Bavohumaniora, Reep 4, een derde lezing. Prof. Wim
Van den Broeck belooft vuurwerk over sociale ongelijkheid in het Vlaams
onderwijs: feiten en fictie. Doorbraak nam in december een interview af met
Wim Van den Broeck: 'Elke vorm van mislukken uit het kinderleven willen bannen,
is kortzichtig'.
|