Kritisch commentaar
bij PISA in Focus: over relatie tussen
beroep ouders en PISA-scores: Do
parents occupations have an impact on
student performance?
PISA 2012 asked participating students
about their parents occupations. Managers are considered
the most highly-skilled, followed by
professionals; technicians and associate professionals; clerical support
workers; service and sales workers;
skilled agricultural, forestry and fishery workers; craft and related trades workers; plant and machine
operators and assemblers; and workers in
elementary occupations. (Het rapport
bevat geen aparte scores voor Vlaanderen!)
De algemene en vanzelfsprekende conclusie luidt:
Students whose parents
work in professional
occupations generally
outperform other students in mathematics, while students
whose parents work in
elementary occupations tend to
underachieve compared to their peers
KRITISCH COMMENTAAR BIJ ONGENUANCEERDE CONCUSIES.
(1)The strength of the relationship
between parents occupations and student performance
varies considerably across
countries: for example,
when it comes
to mathematics performance, the
children of cleaners
in Shanghai-China outperform the children
of professionals in
the United States. COMMENTAAR: in landen waar de sociale
mobiliteit al een lange traditie kent, zal er uiteraard meer correlatie zijn
met het beroep van de ouders. In de jaren zestig kende de sociale mobiliteit in
Vlaanderen een minder lange traditie dan op vandaag en was de correlatie met
het beroep dan ook kleiner.
(2) Het PISA-rapport
concludeert al te vlug: Some school
systems (b.v. Finland) manage to high-quality education to all students, with student performance
regardless of what their parents do for a
living.
*Finlands performance in mathematics is better than that of Germany.
However, in Germany, the children of professionals are among the worlds best
performers in mathematics, and outperform Finnish children of professional
parents by a wide margin. COMMENTAAR: Dit
komt uiteraard omdat Finland relatief weinig toppers kent. Volgens velen is dit
een gevolg van de nivellerende gemeenschappelijke cyclus lager s.o. Ook Vlaanderen
kent veel meer toppers dan Finland.
*At the same time,
in Finland, the children of parents who work in manual occupations and elementary occupations outperform German
students whose parents work in these occupations.
COMMENTAAR: Dit is o.i. vooral een gevolg van het feit dat
de groep (hand)arbeiders in Duitsland (en ook in Vlaanderen) veel meer
allochtone en anderstalige leerlingen telt dan in Finland . Dit is ook een gevolg van het feit dat de 12-15 jarigen in Finland bijna uitsluitend
algemeen vormende vakken als wiskunde krijgen.
Een aanzienlijk deel van de
leerlingen in Duitsland, Vlaanderen
krijgen tevens een behoorlijk aantal uren technische/beroepsgerichte
vakken. In de PISA-studie wordt jammer geen waarde gehecht aan de technische
kennis en vaardigheden van de 15-jarigen. De PISA-kopstukken opteren voor een
comprehensieve lagere cyclus met uitsluitend aso-vakken en willen
die keuze opdringen aan de
scholen.
|