Deze week hadden we meer geluk met Knack (5 febr) dan met de
stemmingmakerij van vorige week: Vlaams onderwijs kampioen van de ongelijkheid.
Op pag. 100 drukte Knack een groot deel
af van onze reactie op een snertbijdrage van vorige week over sociale discriminatie
in het onderwijs. We reageerden op de
voorstelling van een rapport van Nico Hirtt (Aped, OVDS) waarmee de
Knack-redacteur kritiekloos instemde. Zie
onze blog van vorige week woensdag.
Als toemaatje en restitutie voor de stemmingmakerij van
vorige week, kregen we er deze week ook een onderwijslovende PISA-grafiek bij (op
pagina 15) met als titel: "Belgische kinderen: goede punten en én dolle
pret. https://pbs.twimg.com/media/BfuGLvvIcAASzH_.jpg:large
Jammer genoeg wordt Vlaanderen niet apart vermeld. De Vlaamse
15-jarigen presteren nog beter (Europese topscore) dan de Belgische in de grafiek
en voelen zich tegelijk ook nog iets gelukkiger op school dan in de grafiek. We
voorspellen dat de voorstanders van de structuurhervorming in het s.o.
en het tijdschrift Klasse deze PISA-grafiek zullen doodzwijgen.
Voor PISA-wiskunde scoren de Vlaamse leerlingen vooreerst
opvallend beter dan de leerlingen uit het 'onderwijsparadijs' Finland, maar dit
kan je niet afleiden uit de grafiek. Uit
evaluatie-studies van de universiteit van Helsinki blijkt overigens al vele jaren
dat de Finse 15-jarigen zwak presteren
voor alle basisvakken. Finland telt ook weinig toppers voor PISA (14%) en
Vlaanderen (toch nog steeds 25%, vroeger wel 33%).
Tegelijk blijkt dat de Finse 15-jarigen zich ook veel minder
gelukkig voelen op school dan de Vlaamse. De voorbije jaren en maanden - en ook
nog in Klasse van september j.l. - werd het Fins onderwijs steeds voorgesteld
als een soort aards paradijs en het Vlaamse eerder als een hel voor de
leerlingen.
Ook uit Vlaamse studies bleek de voorbije 10 jaar telkens
dat het welbevinden van de Vlaamse 12 à 15-jarigen vrij hoog was, maar de
beleidsmensen en hervormers s.o.
beweerden net het omgekeerde - ook nog in het Masterplan.
De Finse 15-jarigen
getuigden in de PISA-studie ook dat ze veel huiswerkstress vertoonden, maar in
Klasse en elders werd steeds verteld dat het (verfoeide) huiswerk niet eens
bestond in Finland. In Onderwijskrant nr. 168 doorprikken we de vele
Finland-sprookjes (zie www.onderwijskrant.be).
P.S. In 'comprehensief Zweden presteren de leerlingen in de
(nivellerende)gemeenschappelijke lagere cyclus heel zwak en het welbevinden is
er ook een heel stuk lager dan in onze (gedifferentieerde) lagere cyclus.
Opvallend is ook dat Leuvense onderzoekers nog recentelijk Zweden prezen als
het land zonder zittenblijvers. Zwakke leerlingen die niet moeten overzitten
presteren volgens De Fraine en HIVA beter, maar volgens PISA is het net
omgekeerd.
|