'Geef de leraar zijn
klas terug' en grootschaligheid (bijdrage in Vrij Nederland over wat er misging
in het onderwijs)
Geef de leraar zijn klas terug, dat was ongeveer ook het
motto en de basisboodschap van de O-ZON (Onderwijs Zonder ONtscholing)-campagne
van Onderwijskrant die begin 2007 werd opgestart. We lazen vandaag in Vrij
Nederland een boeiende en inspirerende bijdrage over nefaste ontwikkelingen van
de voorbije decennia: http://www.vn.nl/Archief/Samenleving/Artikel-Samenleving/Geef-de-leraar-zijn-klas-terug-1.htm
Nefaste gevolgen
grootschaligheid
Een thema in de boeiende bijdrage betreft de vele nefaste gevolgen van de
schaalvergroting. Die passage is
bijzonder leerrijk in het perspectief van de geplande schaalvergroting binnen
de Vlaamse scholen: "Zo
overzichtelijk als de onderwijswereld vroeger was, zo ondoorzichtig is deze nu
geworden. De scholen zijn de afgelopen decennia gefuseerd tot immense, vele
duizenden en soms zelfs tienduizenden leerlingen tellende instituten, met, als
we eerlijk zijn, voornamelijk nadelen en misstanden tot gevolg. In sommige
regios hebben scholen een monopoliepositie gekregen, waardoor het aanbod is
verschraald en de keuzevrijheid is afgenomen. Door de schaalvergroting moesten
er meerdere bestuurslagen worden toegevoegd, die veel geld kosten en ook de
verhoudingen en de algehele sfeer op school hebben veranderd. De bestuurders,
die zelden een klas van binnen zien laat staan de leerlingen kennen, bepalen
het beleid, terwijl de docenten die doen waarvoor het onderwijs bedoeld is,
namelijk lesgeven, daar amper invloed op hebben. Dat is vragen om moeilijkheden
en die zijn er dan ook in grote mate."
Waarom is er momenteel in Vlaanderen zo weinig weerstand
tegen de geplande grootschaligheid en dit niettegenstaande de negatieve
ervaringen in het hoger onderwijs? In 1995-1996 kwamen we nog massaal op straat
tegen de door het duo Vandenbroucke-Monard geplande schaalvergroting,
enveloppefinanciering, e.d. voor het secundair onderwijs.
|