NT2-campagne en taalachterstandsnegationisme
: deel 1
Deel 1 :Inleiding en
reactie op aantijgingen van ICO Maly in De Morgen
1 Taalproblemen en beschuldigingen van Ico Maly in D.M.
We lazen gisteren in de krant dat bij 15% van de Vlaamse
kleuters de thuistaal geen Nederlands is. In Antwerpen is dit zelfs 41, 4%. De
komende jaren zal dit nog toenemen. In regios met veel anderstalige leerlingen lopen veelal
kleuters van heel verschillende nationaliteiten school. Het is voor die
leerkrachten en scholen dan veelal ook niet mogelijk om in te spelen op al die
verschillende talen. Het is uiterst belangrijk om die kinderen zo vroeg mogelijk
Nederlands te leren.
Voor Onderwijskrant
is het bericht over de vele anderstalige leerlingen een aanleiding om een nieuwe
campagne voor intensief NT2-onderwijs en tegen taalachterstandsnegationisme op
te starten. In Onderwijskrant en elders trokken we vanaf januari 1993 al aan de
alarmbel en we hielden sindsdien voortdurend pleidooien voor doorgedreven
NT2-onderwijs. Ook alarmerende getuigenissen van leraars uit het Brussels
onderwijs en van Brusselse ouders stimuleerden ons in de jaren negentig om in actie te komen. We schonken de voorbije 20
jaar veel aandacht aan de taalproblematiek.
We werden hiertoe ook geprikkeld door de vele taalachterstandsnegationisten die
intensief NT2 steeds als nefast bestempelden, maar veelal tegelijk de
leerkrachten en scholen ervan te beschuldigen dat ze de allochtone leerlingen
discrimineerden.
Eén van die notoire taalachterstandsnegationisten, Ico Maly (Kifkif, cultuurwetenschapper),
pakt vandaag weer uit met een aanval tegen het onderwijs dat de allochtone
leerlingen in sterke mate zou discrimineren - in de bijdrage Waar de meerderheid de minderheid is,
DM, 28 januari. Ico Maly, verzwijgt eens te
meer de taalproblemen van veel allochtone leerlingen. Hij wekt de indruk dat
het enkel gaat om een doorgedreven discriminatie van kinderen uit lagere
sociale milieus waartoe ook veel allochtone leerlingen behoren: Onderwijs
speelt een cruciale rol in het bepalen van ongelijkheid. De omgang met
diversiteit op school zit verkeerd. Die wordt gekleurd door de dominante
beeldvorming, en die vertaalt zich in ongelijkheid. Zo heeft onderzoek
uitgewezen dat leerkrachten Kevins en Kimberleys negatiever benaderen dan een
Elisabeth. Dat geldt ook voor Mohammed. Die benadering leidt tot slechtere
schoolresultaten. Het zijn dus niet alleen de kinderen van etnische minderheden
die benadeeld worden. De schoolcultuur is nog heel sterk gericht op het
doorsnee blanke, Vlaamse middenklassegezin. Terwijl er ook onder Vlaamse
autochtonen veel meer diversiteit is dan tot nu wordt erkend. Ook in het Standpunt
We verspillen menselijk kapitaal van redacteur Bart Eeckhout moet de
school het ontgelden en zwijgt Eeckhout over de taalproblemen. (In
punt 3 formuleren we meer kritiek op de visie en opstelling van Ico Maly.)
Het zijn veelal mensen als Ico Maly die een intensief
NT2-onderwijs bestrijden en aldus de ontwikkelingskansen van de allochtone leerlingen
afremmen, die heel vlug geneigd zijn de
leerkrachten te beschuldigen van sociale/allochtone discriminatie. Op
ons facebook en op ons blog Onderwijskrant Vlaanderen wezen we er vorige week
op dat ook de samenstellers van een recente KBS-studie, medewerkers van het Steunpunt Diversiteit en Leren (UGent)
en het CEGO (Leuven), zwijgen over de grote taalproblemen en over
het feit dat ook beide Steunpunten zich in het verleden manifesteerden als
taalachterstandsnegationisten. Tegelijk aarzelen die KBS-studie-auteurs niet om
de leraars, de kleuterscholen en de lerarenopleidingen te beschuldigen van
discriminatie van leerlingen uit lagere milieus die in armoede leven.
Daarnet hoorden we op Radio 1 Geert Vanistendael een
pleidooi houden voor doorgedreven taalonderwijs Nederlands. Hij ergerde zich
ook aan de vele taalachterstandsnegationisten - vaak sociologen - die het belang van de kennis van het Nederlands en van
NT2-onderwijs ontkennen en bestrijden.
Ook het centraal stellen van het alternatief meertalig onderwijs in klassen
met veelal sterk verschillende taalgroepen, vindt Vanistendael niet
realistisch. Politica Zuhal Demir
(Turkse roots) stelde o.i ook terecht in Knack van vorige week: Vandaag zijn
er allochtone leerlingen van de derde generatie die slecht Nederlands spreken,
dat kunnen we niet dulden. Ik geloof ook sterk in het belang van
inburgering. Dergelijke uitspraken
zullen Ico Maly en vele anderen niet in dank afnemen.
2 Manifest van 21
taalachterstandsnegationisten: 2009
De weerstand tegen
NT2 en taalbad-voorstellen kwam ook
sterk tot uiting in het manifest GOK van
Pascal (oktober 2009) dat door 21
universitaire taalachterstandsnegationisten ondertekend werd. Het manifest was
een reactie op de oproep voor doorgedreven NT2-onderwijs van Mieke Van Hecke
(eind augustus 2009), die ook gesteund
werd door minister Smet en Onderwijskrant. Mieke
Van Houtte (Ugent), Orhan Agirdag (UGent), Sven Sierens (Steunpunt Diversiteit
en Leren), Ignace Glorieux (VUB)
Goedroen Juchtmans (HIVA-Leuven), Eva Jaspaert (KUL) en co schreven
o.a.: De taalachterstandsthese is een voorbeeld van het deficit-denken. Dit
betekent dat de onderwijsachterstanden eenzijdig worden toegeschreven aan de
veronderstelde gebreken van de doelgroep.
Waar haalt het taalbadmodel zijn
vanzelfsprekendheid en waar zijn de aanwijzingen dat het werkt?.
3 Scherpe reactie Eddy Bonte op visie van Maly en Blommaert in 2009
Ook al in 2009 manifesteerde de Gentse academicus ICO Maly
zich als een radicale taalachterstandnegationist. Docent Eddy Bonte (Hogeschool
Gent & later NVAO) ergerde zich mateloos aan de sterke relativering van de
kennis van het Nederlands, zoals dit o.a. tot uiting kwam in zijn boek De beschavingsmachine. Wij en de Islam
(EPO, 2009). Een verontwaardigde Eddy
Bonte schreef op zijn blog als reactie : Ico
Maly vertelt een wansmakelijk verhaal: Nederlands leren werkt bij allochtonen
niet emanciperend, maar discriminerend. Ja, lees het opnieuw: allochtonen
die Nederlands kennen hebben geen
werktuig van emancipatie maar van discriminatie in handen. Hoe Maly dat
bewijst? Simpel: in bepaalde gevallen is kennis van het Nederlands een
voorwaarde, bijv. om een sociale woning te kunnen huren. Conclusie van Maly:
hier spreekt men Nederlands wordt gebruikt om te discrimineren
. Nederlands
kennen werkt o.i. wel emanciperend, zoals de kennis van elke taal altijd
emanciperend werkt. Natuurlijk kan men de voorwaarde kennis van het
Nederlands contesteren, zoals men het bezit van papieren als noodzakelijke
voorwaarde kan contesteren, maar dat doet niets af aan het feit dat wie
Nederlands kent daar in Vlaanderen zijn voordeel mee doet.
Jammer genoeg wordt
deze opinie ook gesteund door een andere Gentse academicus, met name Jan
Blommaert, en de groep KifKif, zodat veel zichzelf progressief noemende
Vlamingen in deze open val trappen. In de VS twijfelt niemand aan het nut van
de Engelse taal: wie niet slaagt voor de taaltest TOEFL, kan het vergeten. In
Nederland hoor je het discours van Maly en Blommaert niet, in Frankrijk is het
Frans de taal van de République, in Spanje leert elke vreemdeling meteen
Spaans.
.... De waarheid luidt
dat het valse discours van Maly en Blommaert invloedrijke allochtonen ertoe zal
aanzetten de kennis van het Nederlands te contesteren en zo de derde en
binnenkort de vierde generatie verder het getto zal induwen ... De waarheid
luidt dat een bepaald soort Vlamingen de allochtonen in deze zelfcastratie
steunt, hun slachtofferrol voedt, hun achterstand vergoelijkt (nu met een
academisch sausje) en ze paternalistisch behandelt als een bende achterlijke
tsjoek-tsjoeks. Daarom noem ik het een wansmakelijk verhaal. No pasaran.
P.S. In de volgende
afleveringen van NT2-campagne en taalachterstandsnegationisme werken we deze
themas verder uit.
|