Lerares Delphine
Seghers over negativiteit en stemmingmakerij over onderwijs
Lerares Delphine Seghers (34) werkte tien jaar als
journalist bij de VRT. Momenteel geeft ze voltijds Engels en Nederlands in het
KTA MoBI in Gent. Een heel schooljaar lang blogt ze voor Klasse over haar
ervaringen als starter in het onderwijs.
We citeren een paar
passages waarin Delphine Seghers de negativiteit en stemmingmakerij
aanklaagt: : Waarom altijd die
negativiteit over onderwijs? Zo hoor
je het ook eens van een ander. (De volledige blog staat op Knack-website)
Lerares Seghers: Stress
velt leerkrachten, Vlaams onderwijs is niet klaar voor 21ste eeuw, Een op
de vier jonge leerkrachten haakt af, Lat voor lerarenopleiding moet hoger
enz
Met de regelmaat van de klok verschijnen er rampberichten over het
onderwijs in de Vlaamse pers. Je moet al een hypochonder zijn, of goed gek, om
in het lerarenberoep te stappen, moeten velen denken.
Het beeld is
karikaturaal en schaamteloos zwart-wit. Maar het is wel een beeld dat leeft bij
een groot deel van de bevolking en dat uitgedragen wordt door de pers. Zeldzaam
zijn de artikelen en reportages over de gedrevenheid en de goesting waarmee er
wordt lesgegeven. De focus ligt bijna volledig op de loopbaanperspectieven en
de koudwatervrees voor verandering binnen het veld. Positieve berichtgeving?
Nah. Goed nieuws, geen nieuws is het adagium in medialand, ook als het thema
onderwijs is.
In Onderwijskrant klagen we al meer dan 20 jaar de vele
stemmingmakerij tegen het onderwijs aan in Klasse, in de kranten, op TV, in
uitspraken van beleidsmakers, in publicaties van onderwijssociologen en een
aantal onderwijskundigen ... en zelfs in publicaties van de onderwijskoepels. We zullen dat blijven doen. Een
voorbeeld. In Klasse januari 2000 maakte
het overheidstijdschrift Klasse een vernietigende balans op van het onderwijs
in de 20ste eeuw -met een ruïne op de
kaft en beeldrijk taalgebruik -we gaven nog les als in de tijd van Ambiorix. In
de Onderwijskrant van februari 2000 formuleerden we een uitgebreid antwoord op
de vele aantijgingen.
De voorbije maanden
is die stemmingmakerij nog toegenomen. Sinds midden augustus 2013 noteren we
bijna elke dag negatieve berichten in de media en op website Klasse. We hebben
er vaak op gereageerd op blog Onderwijskrant Vlaanderen, facebook: Onderwijskrant
actiegroep, tweets Raf Feys en
Onderwijskrant (www.onderwijskrant.be).
|