Omtrent splitsing van
leergebied wereldoriëntatie
We lazen daarnet het volgende bericht: De Vlaamse regering besliste vandaag om het leergebied
Wereldoriëntatie te schrappen en op te splitsen in Wetenschappen en
techniek en Mens en maatschappij. Een beslissing die in de onderwijswereld
op nogal wat onbegrip kan rekenen.De plannen om het leergebied
Wereldoriëntatie te schrappen en op te splitsen zijn ondergebracht in
onderwijsdecreet XXIV, een verzameldecreet met allerhande maatregelen voor het
volgende schooljaar, dat de Vlaamse regering vrijdag heeft goedgekeurd.
Onze commentaar bij
dit bericht
Zelf hebben we er
steeds voor gepleit om in de hogere leerjaren - naast het aanbieden van rijke
en vakkenoverschrijdende thema's - ook voldoende cursorisch onderwijs voor de
zaakvakken natuurkennis, geschiedenis en aardrijkskunde te behouden. We
protesteerden dan ook al in 1993 tegen de (ontwerp)eindtermen die de
vakkenopsplitsing volledig lieten vallen. Voor TIMSS-wiskunde 2011 behaalden
onze 10-jarigen nog de hoogste Europese score. Voor wetenschappen was de score
maar matig en dit was mede het gevolg van het feit dat er sinds de invoering
van de nieuwe (nivellerende) eindtermen en leerplannen minder aandacht was voor
natuurkennis/wetenschappen. In de vroegere lessen natuurkennis over b.v. de
hefbomen, eigenschappen van lucht ... werd er ook tegelijk veel aandacht
besteed aan de technische toepassingen. We zijn dus op zich niet ongelukkig met
de nieuwe maatregel, maar wel met het feit dat de onderwijswereld te weinig
werd geraadpleegd.
Vroeger was het in de
lagere school ook een goede gewoonte dat een leerkracht zich specialiseerde in
een van de drie zaakvakken en dan in meerdere klassen b.v. het vak natuurkennis
verzorgde. Zo bereikten we meer deskundigheid.
Zelf heb ik als
lerarenopleider destijds honderden lessen natuurkennis/geschiedenis/
aardrijkskunde gevolgd en met de studenten helpen voorbereiden. Naast het
uitwerken van rijke W.O.-thema's binnen ons Torhouts thematisch
Wereldoriëntatiefonds besteedden we ook aandacht aan de vakdidactiek voor
natuurkennis/geschiedenis ... Na het verschijnen van de nieuwe leerplannen
namen we het initiatief om toch nog een cursorisch leerpakket voor geschiedenis
en voor aardrijskunde samen te stellen (Uitgeverij Pelckmans). Jammer genoeg
kregen leerkrachten die ermee werkten vaak de kritiek van de inspectie dat men
niet meer cursorisch mocht werken. Hopelijk geraken we weer op het goede spoor.
Ook in de buurlanden Nederland en Frankrijk werd de cursorische aanpak allang
weer ingevoerd. Jammer genoeg ging er in Vlaanderen veel ervaring verloren.
(Raf Feys)De Vlaamse regering besliste vandaag om het leergebied
Wereldoriëntatie te schrappen en op te splitsen in Wetenschappen en
techniek en Mens en maatschappij. Een beslissing die in de onderwijswereld
op nogal wat onbegrip kan rekenen
|