Enkele Finse reacties op PISA-achteruitgang & op zwakke leerprestaties volgens evaluatiestudie van onderzoekers van de universiteit van Helsinki
*Niveauverlagende (egalitaire) gemeenschappelijke cyclus: Others are beginning to wonder whether the egalitarian nature of Finnish education might be an underlying problem. Juha Yla-Jaaski, who runs a technology project to stretch the academically able, worries that a focus on raising the achievement of the majority of pupils shortchanges the cleverest. The country is kidding itself, Mr Yla-Jaaski says, if it thinks they can catch up at university.
(Commentaar: de Vlaamse pleitbezorgers van structuurhervormingen in ons s.o. verwezen steeds naar de comprehensieve middenschool in Finland.)
*Te weinig leraars voor wiskunde, wetenschappen ... in lagere cyclus s.o.!
Leena Krokfors, an academic there, blames declining motivation and a failure of maths teachers and the curriculum to inspire enthusiasm.
Commentaar: *We beluisterden de voorbije jaren voortdurend dat de hoge Finse PISA-score veel te maken had metde universitaire opleiding van de leraars (masteropleiding). Nu stelde de universiteit van Helsinki echter vast dat de Finse 15-jarigen vrij zwak presteerden voor wiskunde, wetenschappen, taal
en veel zwakker ook dan vroeger het geval was. Dit blijkt ook deels uit PISA.
*We beluisterden ook steeds dat er in Finland een overvloed aan kandidaat-leraars was. Nu blijkt dat er voor de lagere cyclus veel te weinig leraars zijn voor vakken als wiskunde, wetenschappen
Die leraars voor de lagere cyclus blijken nu ook slecht opgeleid te zijn voor die leeftijdsgroep. Ze kunnen vooreerst weinig aanvangen met de 4 jaar hogere wiskunde die ze aan de universiteit gevolgd hebben. Een jaar (5de jaar) lerarenopleiding blijkt ook veel te kort te zijn. De kritiek luidt ook dat de studenten tijdens de universitaire lerarenopleiding al te veel met pedagogische hypes geconfronteerd werden.
|