Tweets Raf Feys bij 7de Dag over PISA * Raf Feys @FeysRaf 17m 7dedag: Go-chef Verdyck manifesteert zich tijdens het dat eens te meer als beleidsmaker en niet als vertegenwoordiger van het onderwijsveld en van haar achterban. Vervreemding van de koepels is een groot probleem! #pisa #onderwijs
*Raf Feys @FeysRaf 29m 7de dag De Roover: 'Door tendentieuze term 'waterval' tasten vooral de beleidsmakers zelf de waardering voor tso/bso aan'. idd #pisa #Onderwijs Vlaanderen
*Raf Feys @FeysRaf 32m 7de dag: Smet:'In 20 jaar niets hervormd?' Niet akkoord: nivellerende & gemeenschappelijke eindtermen/leerplannen (1ste gr), planlast, nefaste hervormingen van de lerarenopleiding, enz. (In 1989 is jammer genoeg ook de nefaste 3X2-jaar-structuur van het VSO ingevoerd. Overal is er lagere en hogere cyclus van 3 jaar. Ook volgens Jan Van Damme is dit veel beter, maar Vlaanderen wou cavalier seul spelen - net zoals bij domeinscholen.)
*Raf Feys @FeysRaf 35m 7de dag: De Bruycker: We mogen niet vergelijken met Polen: sprong van 5 naar 8, is gemakkelijker dan sprong van 8 naar 8,5 . Inderdaad. (Ter info: Polen verving 4de graad lager onderwijs door 1ste gr s.o., meer discipline ook ) #pisa #Onderwijs Vlaanderen
*Raf Feys @FeysRaf 37m 7de dag: Smet:" Landen die structureel hervormden boekten alle grote vooruitgang". Omgekeerd! Landen als Finland, Canada ... die Smet en co als te imiteren voorbeeldlanden bestempleden, gingen achteruit! #pisa In Finland, Zweden ... brengt men de PISA-achteruitgang - en nog veel meer de zwakke leerprestaties op nationale tests - in verband met de gemeenschappelijke lagere cyclus.
*Raf Feys @FeysRaf 40m 7de dag: Verdyck brengt niveaudaling wiskunde NIET in verband met nivellerende en gemeenschappelijke leerplannen 1ste gr en constructivistische inslag (cf. evaluatie eindtermen 1ste graad). Ze wil meer constructivisme met 'problemen oplossen'' als abstracte doelstelling #pisa *Raf Feys @FeysRaf 43m 7de dag: De Bruycker: 'Vlaamse leerlingen voelen zich gelukkig op school= ook positieve PISA-vaststelling' .(Haaks op Masterplan waarin ten onrechte gesteld wordt dat het slecht gesteld is met het welbevinden) #pisa #Onderwijs Vlaanderen
*Raf Feys @FeysRaf 45m 7de dag: Smet:" Lerarenopleidingen worstelen nog steeds met dezelfde problemen als in (rapport Monard) 2001. De eigenzinnige conclusies van Monard stonden haaks op de conclusies van officieel rapport o.l.v. VUB-prof. Volgens officieel rapport en inspectierapport was stage een sterke kant van de geïntegreerde opleidingen, Monard fantaseerde dat het een zwakke kant was. Het officieel rapport stelde terecht dat de docenten van de lerarenopleidingen gekant waren tegen de eenzijdige basiscompetenties en de competentiegerichte aanpak. Monard en co stelden dat de opleidingen de competentiegerichte moesten toepassen. Precies de competentiegerichte aanpak leidde in Nederlandse opleidingen en elders tot een aanzienlijke niveaudaling. *Raf Feys @FeysRaf 48m 7de dag: Smet: 'We hervormen ook de lerarenopleiding'. Maar Vlaamse leraars eerste graad (regenten) behaalden betere leerlingresultaten dan in landen met universitaire & hervormde opleidingen als Frankrijk, Finland #pisa (In reacties op PISA wijst Finland op problemen met leraars lagere cyclus s.o: moeilijk om masters voor wiskunde, wetenschappen ... te vinden en deze zijn te theoretisch en praktijkvreemd opgeleid.)
*Raf Feys @FeysRaf 51m 7de dag: De Bruycker: niveaudaling ook te maken met diverser worden van de maatschappij: (meer anderst. alloch ..). Structuurhervorming zal weinig effect hebben op ni veau #pisa #onderwijs
*Raf Feys @FeysRaf 54m 7de dag Peter De Roover: niveaudaling heeft niets te maken met de structuur. Deze is dezelfde als in 2003. De voorbije jaren was er jammer genoeg wel minder aandacht voor kennis, meer planlast... Laat de leraars les geven!#pisa
*Raf Feys @FeysRaf 56m 7de dag: zwakkere Pisa-uitslag in Finland, Canada: volgens veel insiders is dit een gevolg van verwaarlozen van wiskunde-kennis (wiskunde als cultuurproduct). Raymonda Verdyck (GO!) beweert net het omgekeerde: teveel aandacht voor kennis binnen ons wiskundeonderwijs #pisa #Onderwijs
*Raf Feys @FeysRaf 2u Debat over soort wiskundeonderwijs Math crisis in Alberta http://www.dawn.com/news/1061197 #pisa
* Raf Feys @FeysRaf 2u Canadas waning math sco raise concern global competitiveness | Daily Brew - Yahoo News Canada http://ca.news.yahoo.com/blogs/dailybrew/canada-waning-math-scores-raise-concern-global-competitiveness-173502701.html
via @yahoocanadanews
*Raf Feys @FeysRaf 3u Modieus wiskundeond= lagere prestaties Canadas (Fl?) fall math-education ranking sets off alarm bells http://fw.to/iPndCig #pisa #Onderwijs
*7de dag Smet pakt tussendoor ook uit met hervorming buitengewoon onderwijs (=BNM-decreet, LAT-inclusie). Jammer genoeg was er blijkbaar geen ruimte voor repliek op deze nefaste hervorming. #Onderwijs Vlaanderen
*Raf Feys @FeysRaf 13m @thebandb Daling PISA-prestatiekloof is niet als positief te bestempelen, eerder negatief (onderpresteren sterkere leerlingen). De kloof-mythe van OESO, Vandenbroucke-VanDamme, beleidsmensen moet worden bestreden #pisa
(Grote kloof in de best presterende OESO-landen).
|