1. Finse PISA-verantwoordelijke over daling leerresultaten volgens PISA-2012 en onderzoek van universiteit
Helsinki. 2.Raf Feys (Onderwijskrant) in debat met Pasi Sahlberg over
niveaubewaking door de overheid
1. Zwakke leerresultaten voor wiskunde Volgens de Finse PISA-verantwoordelijke is de daling voor
PISA-wiskunde geenszins een verrassing. Hij stelt dat overigens ook uit eigen (longitudinale) studies (univ.
Helsinki) al gebleken was dat de leerresultaten wiskunde in het s.o. ondermaats
waren. Finland begint ook in te zien dat PISA heel relatief en zelfs misleidend
is en dat de overheid zelf het niveau beter moet bewaken; o.m. via metingen in
de tijd van de leervorderingen voor de (echte) vak-wiskunde. Zo vergeleek de
universiteit van Helsinki de resultaten van 2012 met deze van 2001 en stelde
een grote achteruitgang vast. Er zijn al meer dan 10 jaar klachten van docenten
wiskunde (hoger onderwijs) die stelden dat 18-jarigen al te weinig wiskunde
kenden. Ook Vlaanderen zou beter de vele miljoenen voor PISA-deelname investeren
in eigen niveaubewaking
2. In debat met Pasi Sahlberg (propagandist van
Finland als onderwijsparadijs) over belang van niveaubewaking door de overheid.
Raf Feys @pasi_sahlberg Is
recent evaluation study univ Hesinki also GERM or simpl. quality control? Lack
of inner control in Finl, Belgium ... (verduidelijking: in tegenstelling
tot Sahlberg vinden wij dat ook de overheid aan niveaubewaking moet doen en hierbij
kan werken met geregelde steekproeven. In zijn verwerping van GERM wijst
Sahlberg o.i. al te vlug landelijke toetsen af.)
Sahlberg antwoordde: Pasi Sahlberg @FeysRaf No, that is part of research programme in
that university, independent from the government.
Landelijke toetsen mogen uiteraard en het liefst ook door
een onafhankelijke instantie afgenomen worden - net zoals dit in Vlaanderen gebeurt met de evaluatie van de (minimale) eindtermen.
Waarom verzweeg Sahlberg de voorbije maanden in zijn
toepraken in tal van landen de tegenvallende leerresultaten in de studie van de
universiteit van Helsinki zowel deze van 2012 als van 2010? De resultaten van
dit onderzoek stonden haaks op PISA 2000-2009. Volgens de universiteit
behaalden de jongeren een lage score inzake quality en (sociologische) equity
(= lage relatie met scholingsniveau ouders e.d.), Volgens de universiteit was
er ook een sterke achteruitgang in
vergelijking met zelfde test in 2001. Dit was mede een bevestiging van een
onderzoek van 2010. Waarom bleef Sahlberg Finland als een onderwijsparadijs voorstellen? In Finse commentaren op het Internet lezen we vandaag dat tal van kenmerken van het Fins onderwijs die door Sahlberg, Klasse van september j.l., ... als sterk werden voorgesteld, volgens Finse onderzoekers en de leraars zelf in feite knelpunten zijn: te weinig eisen, lesuren & huiswerk, te weinig differentiatie in nivellerende gemeenschappelijke lagere cyclus... (zie ook facebook 'Onderwijskrant actiegroep'. In Onderwijskrant schrijven we al jaren dat Finland ten onrechte als een aards onderwijsparadijs wordt voorgesteld.
|