Inhoud blog
  • Waarom leerlingen steeds slechter presteren op Nederlandse scholen; en grotendeels ook toepasselijk op Vlaams onderwijs!?
  • Waarom leerlingen steeds slechter presteren op Nederlandse scholen; en grotendeels ook toepasselijk op Vlaams onderwijs!?
  • Inspectie in Engeland kiest ander spoor dan in VlaanderenI Klemtoon op kernopdracht i.p.v. 1001 wollige ROK-criteria!
  • Meer lln met ernstige gedragsproblemen in l.o. -Verraste en verontwaardigde beleidsmakers Crevits (CD&V) & Steve Vandenberghe (So.a) ... wassen handen in onschuld en pakken uit met ingrepen die geen oplossing bieden!
  • Schorsing probleemleerlingen in lager onderwijs: verraste en verontwaardigde beleidsmakers wassen handen in onschuld en pakken uit met niet-effective maatregelen
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Onderwijskrant Vlaanderen
    Vernieuwen: ja, maar in continuïteit!
    28-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Problemen met invoering 'Passend onderwijs' (LAT-inclusie) -2

    Grote problemen met invoering van (on)Passend Onderwijs in Nederland. Wat staat Vlaanderen per 1 september bij geïmproviseerde invoering van BNM-decreet (=LAT-inclusie: learning apart together) te wachten?

    We citeren even een recente bijdrage op de BON-website.

    Passend onderwijs: voorspel voor de volgende parlementaire enquête?

    Het passend onderwijs is een enorme onderwijsverandering. Het wordt van boven door de politiek en als afgeleide daarvan door de samenwerkingsverbanden van schoolbesturen ingevoerd en de praktische consequenties daarvan zijn nu, korte tijd voor formele invoering in augustud 2014 nog volkomen onduidelijk. Het is een recept voor een parlementaire enquête in pakweg 2017.

    NRC bericht over een rapport van de ECPO, de evaluatiecommissie passend onderwijs en meldt dat de staatssecretaris moet ingrijpen. Het EPCO reageert dan weer dat de citaten van NRC weliswaar correct zijn, maar dat er geen advies is om op de rem te trappen. Zie ook de publicaties van het ECPO. Kortom: zelfs over de interpretatie van de adviescommissie heerst onduidelijkheid en daarmee zit er nog geen kind in de klas op de goede plek.

    BON meent dat de hele soap rondom het passend onderwijs typerend is voor de onderwijsbesturing. De vermeende noodzaak voor het passend onderwijs komt door een sterk stijgende instroom in het speciaal onderwijs.  Of dit werkelijk zo is, daar zijn de meningen overigens over verdeeld. Is het aantal ADHD'ers geëxplodeerd of is het onderwijs zo veranderd dat onrustige kinderen het moeilijker hebben dan vroeger. In ieder geval is dit onvoldoende duidelijk, maar de maatregel is al opgetuigd en de invoering ligt vast. Bij de invoering zijn regionale samenwerkingsverbanden in het leven geroepen en het zal niemand verrassen dat de daarbij betrokken besturen, zoals NRC meldt, vooral bezig geweest zijn met macht en de eigen financiële positie. De invoering in de klas wordt gemakkelijk voor zich uit geschoven. Met wat extra traininkjes lossen de leraren het wel op. Die hebben namelijk geen keus. De invoering geschiedt overal alleen op papier. In de regering, in de Tweede Kamer, bij de samenwerkingsverbanden en bij de schoolbesturen. De invoering gaat straks wel, ondoordacht en met te weinig middelen, werkelijkheid worden voor de leraren in de klas die hun aandacht over 25 kinderen moeten verdelen, van wie een x-aantal nu met sterke leer- of opvoedingsproblemen kampen.

    Inmiddels verwacht dezelfde staatssecretaris Dekker ook dat diezelfde leraren niet alleen passend onderwijs, maar ook onderwijs op maat invoeren waardoor de excellente leerling nu eindelijk het geweldige (van good naar great) onderwijs krijgt waar ministerie en belanghebbenden nu al jaren reclame voor maken. Hoe dat moet? Simpel: docent of 'team', doe eens een scholing of een traininkje! Wie daar wijzer van worden? Follow the money!

    6 reacties

    Lo: Passend onderwijs is helemaal geen enorme onderwijsverandering. Die is in de jaren 90 voor het bo al begonnen met wsns. Passend onderwijs is het theoretische vervolg  op wsns. Terwijl wsns zorgde voor  grote fricties in steeds meer bo groepen, gooit passend onderwijs daar nog een flinke schep bovenop.  Stuitend dat 'n organisatie als bon zo weinig weet van de bo onderwijs werkvloer.            

    moby:Een radioverslaggever had het over "een mooi plan op de tekentafel, maar niemand die weet hoe het gerealiseerd moet worden" (n.a.v. de VVD-wens leraren naar prestatie te belonen).Zo'n uitspraak geldt ook voor 'passend onderwijs'. Het klinkt zo aardig, maar juf/meester zit met de handen in het haar. Het krakkemikkige gebouw moet aan alle kanten gestut worden door commissietjes, bureautjes, papieren handelingsplannen en vliegende hulpleerkrachten.

    We horen steeds hoe 'ontspoorde' jongeren zoveel baat hebben bij een sportclub b.v.  De wereld van de sport is overzichtelijk, de regels zijn duidelijk, de doelen zijn duidelijk, de controle is duidelijk en het wedstrijdelement stimuleert.

    'Passend onderwijs' betekent dat een grote groep begint met taak 24, een klein groepje begint bij taak 14, een ander klein groepje is pas bij taak 2, een enkeling werkt nog in een vorig boekje en nog een klein groepje is al bij taak 40. En DAT moet dan allemaal begeleid worden in een rekenles van een uur. Waarbij leerlingen OOK nog eens, interactief,  hun eigen oplossingsmethoden mogen inbrengen. Ik kan het niet.

    1_1_2010 :Treffend verwoord. Komt nog bij dat de leraar als de mislukking wordt gezien en nodig bijgeschoold moet worden.En de regionale samenwerkingsverbonden speelden hun spelletjes en verplaatsten hun papieren nog maar een keertje van de ene naar de andere stapel

    Malmaison: Ook wordt in de NRC opgemerkt dat de keuzevrijheid van de ouders weer verder afneemt. Ik hoor soms ouders die razend zij omdat op scholen allerlei procedures zich rond hun kind afspelen waar een beslissing over hun kind uitkomt die zij maar te accepteren hebben terwijl zij bij het besluitvormingsproces allen maar voor spek n bonen hebben mogen meedoen. In de mening van de ouders is de beslissingscarrousel alleen maar pro forma geïnteresseerd. Verder zal de uitkomst van de carrousel vaak woonplaatsafhankelijk zijn en kan jouw kind daarbij pech hebben. Het enige wat de ouders winnen is de zekerheid dat het naar school kan gaan. De overheid heeft er nu voor gezorgd dat aan de leerplichtwet wordt voldaan.
     
    Een citaat uit de NRC:
    „Volgens commissievoorzitter Jan Gispen betalen ouders een hoge prijs voor passend onderwijs. „Ouders krijgen minder vrijheid om zelf een school uit te kiezen”, zegt hij in een interview met deze krant. „Bovendien zal de rechtsongelijkheid toenemen doordat er grote regionale verschillen in zorgaanbod op scholen gaan ontstaan.” Daar staat tegenover dat ouders van zorgleerlingen niet langer hoeven ‘leuren’ met hun kind, doordat scholen verplicht zijn een geschikte onderwijsplek te zoeken. „Hun rechtszekerheid neemt hierdoor toe.” ”  NRCdd251113


    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    Archief per week
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs