Grote problemen met invoering van (on)Passend Onderwijs in
Nederland. Wat staat Vlaanderen per 1 september bij geïmproviseerde invoering
van BNM-decreet (=LAT-inclusie: learning apart together) te wachten?
We citeren even een recente bijdrage op de BON-website.
Passend onderwijs:
voorspel voor de volgende parlementaire enquête?
Het passend onderwijs
is een enorme onderwijsverandering. Het wordt van boven door de politiek en als
afgeleide daarvan door de samenwerkingsverbanden van schoolbesturen ingevoerd
en de praktische consequenties daarvan zijn nu, korte tijd voor formele
invoering in augustud 2014 nog volkomen onduidelijk. Het is een recept voor een
parlementaire enquête in pakweg 2017.
NRC bericht over een rapport van de ECPO, de
evaluatiecommissie passend onderwijs en meldt dat de staatssecretaris moet
ingrijpen. Het EPCO reageert dan weer dat de citaten van NRC weliswaar correct
zijn, maar dat er geen advies is om op de rem te trappen. Zie ook de
publicaties van het ECPO. Kortom: zelfs over de interpretatie van de
adviescommissie heerst onduidelijkheid en daarmee zit er nog geen kind in de
klas op de goede plek.
BON meent dat de hele soap rondom het passend onderwijs
typerend is voor de onderwijsbesturing. De vermeende noodzaak voor het passend
onderwijs komt door een sterk stijgende instroom in het speciaal
onderwijs. Of dit werkelijk zo is, daar
zijn de meningen overigens over verdeeld. Is het aantal ADHD'ers geëxplodeerd
of is het onderwijs zo veranderd dat onrustige kinderen het moeilijker hebben
dan vroeger. In ieder geval is dit onvoldoende duidelijk, maar de maatregel is
al opgetuigd en de invoering ligt vast. Bij de invoering zijn regionale
samenwerkingsverbanden in het leven geroepen en het zal niemand verrassen dat
de daarbij betrokken besturen, zoals NRC meldt, vooral bezig geweest zijn met
macht en de eigen financiële positie. De invoering in de klas wordt gemakkelijk
voor zich uit geschoven. Met wat extra traininkjes lossen de leraren het wel
op. Die hebben namelijk geen keus. De invoering geschiedt overal alleen op
papier. In de regering, in de Tweede Kamer, bij de samenwerkingsverbanden en
bij de schoolbesturen. De invoering gaat straks wel, ondoordacht en met te
weinig middelen, werkelijkheid worden voor de leraren in de klas die hun
aandacht over 25 kinderen moeten verdelen, van wie een x-aantal nu met sterke
leer- of opvoedingsproblemen kampen.
Inmiddels verwacht dezelfde staatssecretaris Dekker ook dat
diezelfde leraren niet alleen passend onderwijs, maar ook onderwijs op maat
invoeren waardoor de excellente leerling nu eindelijk het geweldige (van good
naar great) onderwijs krijgt waar ministerie en belanghebbenden nu al jaren
reclame voor maken. Hoe dat moet? Simpel: docent of 'team', doe eens een
scholing of een traininkje! Wie daar wijzer van worden? Follow the money!
6 reacties
Lo: Passend onderwijs is helemaal geen enorme
onderwijsverandering. Die is in de jaren 90 voor het bo al begonnen met wsns.
Passend onderwijs is het theoretische vervolg
op wsns. Terwijl wsns zorgde voor
grote fricties in steeds meer bo groepen, gooit passend onderwijs daar
nog een flinke schep bovenop. Stuitend
dat 'n organisatie als bon zo weinig weet van de bo onderwijs werkvloer.
moby:Een radioverslaggever had het over "een mooi plan op de
tekentafel, maar niemand die weet hoe het gerealiseerd moet worden"
(n.a.v. de VVD-wens leraren naar prestatie te belonen).Zo'n uitspraak geldt ook
voor 'passend onderwijs'. Het klinkt zo aardig, maar juf/meester zit met de
handen in het haar. Het krakkemikkige gebouw moet aan alle kanten gestut worden
door commissietjes, bureautjes, papieren handelingsplannen en vliegende
hulpleerkrachten.
We horen steeds hoe 'ontspoorde' jongeren zoveel baat hebben
bij een sportclub b.v. De wereld van de
sport is overzichtelijk, de regels zijn duidelijk, de doelen zijn duidelijk, de
controle is duidelijk en het wedstrijdelement stimuleert.
'Passend onderwijs' betekent dat een grote groep begint met
taak 24, een klein groepje begint bij taak 14, een ander klein groepje is pas
bij taak 2, een enkeling werkt nog in een vorig boekje en nog een klein groepje
is al bij taak 40. En DAT moet dan allemaal begeleid worden in een rekenles van
een uur. Waarbij leerlingen OOK nog eens, interactief, hun eigen oplossingsmethoden mogen inbrengen.
Ik kan het niet.
1_1_2010 :Treffend verwoord. Komt nog bij dat de leraar als de
mislukking wordt gezien en nodig bijgeschoold moet worden.En de regionale
samenwerkingsverbonden speelden hun spelletjes en verplaatsten hun papieren nog
maar een keertje van de ene naar de andere stapel
Malmaison: Ook wordt in de NRC opgemerkt dat de keuzevrijheid van de
ouders weer verder afneemt. Ik hoor soms ouders die razend zij omdat op scholen
allerlei procedures zich rond hun kind afspelen waar een beslissing over hun
kind uitkomt die zij maar te accepteren hebben terwijl zij bij het
besluitvormingsproces allen maar voor spek n bonen hebben mogen meedoen. In de
mening van de ouders is de beslissingscarrousel alleen maar pro forma geïnteresseerd.
Verder zal de uitkomst van de carrousel vaak woonplaatsafhankelijk zijn en kan
jouw kind daarbij pech hebben. Het enige wat de ouders winnen is de zekerheid
dat het naar school kan gaan. De overheid heeft er nu voor gezorgd dat aan de
leerplichtwet wordt voldaan. Een citaat uit de NRC:
Volgens commissievoorzitter Jan Gispen betalen ouders een
hoge prijs voor passend onderwijs. Ouders krijgen minder vrijheid om zelf een
school uit te kiezen, zegt hij in een interview met deze krant. Bovendien zal
de rechtsongelijkheid toenemen doordat er grote regionale verschillen in
zorgaanbod op scholen gaan ontstaan. Daar staat tegenover dat ouders van
zorgleerlingen niet langer hoeven leuren met hun kind, doordat scholen
verplicht zijn een geschikte onderwijsplek te zoeken. Hun rechtszekerheid
neemt hierdoor toe. NRCdd251113
|