Lage prestaties van Finse leerlingen
Pasi Sahlberg, woordvoerder en propagandist van Fins onderwijsmirakel, maakt zich vandaag op zijn blog grote zorgen over het Fins onderwijs
Blog Finnish education reform: Two Finnish Icons: Education and Nokia
...Some observers argued that 10 years ago Nokia had reached a state of complacency with its domination of the worlds mobile phone market. There were those who believed that Nokia had lost much of its creative capacity to come up with new ideas when set goals had been realized.
This is a also potential risk for the Finnish education system as it moves on as a celebrated model of public education in the world. The fourth PISA study in 2009 conveyed the first signs of possible turn of the course of the Finnish comprehensive school, although the overall performance is still excellent.
Certain complacency and inability to build joint and inspiring vision of the future in Finnish education will serve as factors that inevitably lead the system into trouble.
Sahlberg bereidt de lezers blijkbaar al voor op een zwakkere PISA-2012-uitslag. Hij zal wel al op de hoogte zijn van de uitslag die pas op 3 dec. bekend gemaakt mag worden. Sahlberg verzwijgt dat uit studies van de universiteit van Helsinki (2006 en 2013) al gebleken is dat de Finse 15-jarigen voor de Finse tests wiskunde e.d. eerder zwak scoren en opvallend zwakker dan 10-15 jaar geleden. Ook al voor TIMSS 2003 (meer echte wiskunde dan PISA) scoorden de Finse leerlingen opvallend zwakker dan Vlaanderen (dat nochtans veel meer anderstalige migrantenleerlingen telde). . In 2005 deden ook 200 Finse docenten wiskunde hun beklag over de geringe wiskundekennis van de 18-jarigen.Uit TIMSS 2011 bleek ook dat Finland opvallend weinig toppers telt
Lieten propagandisten als Sahlberg en co zich misleiden door de (controversiële) PISA-test? Waarom verzweeg Pasi de negatieve berichten over Finland?
Waarom liepen onze beleidsmakers, hervormers s.o., Klasse, onderwijssociologen, persmensen, Panorama ... zo hoog op met Sahlberg , met de fantastische leerresultaten van de Finse leerlingen, met de comprehensieve lagere cyclus, met het beperktere aantal lesuren, met de (al te theoretische) masteropleiding van de Finse leraars (regenten) voor de lagere cyclus s.o. ...?
|