Knelpunten wetenschappelijk onderzoek en aanbevelingen van 'Science in transition'
Het Position Paper van de Nederlandse actiegroep Science in
Transition is getiteld: Waarom de
wetenschap niet werkt zoals het moet, en wat daar aan te doen is. We
citeren en onderschrijven de aanbevelingen:
1.Stortvloed van
publicaties is een verspilling van tijd en geld. Onderzoeksagenda niet
democratisch bepaald. Slechte kwaliteit afgestudeerden. Publiek weet niets van
wetenschap
Aanbeveling: De initiatiefnemers van Science in Transition
denken dat nieuwe checks and balances in het wetenschappelijk systeem nodig
zijn. Daarin wordt wetenschap gewaardeerd om de maatschappelijke meerwaarde die
het oplevert en daarin beslissen maatschappelijke stakeholders mee over de
kennisproductie. Het is bovendien cruciaal dat het publiek beter gaat begrijpen
hoe wetenschap tot stand komt en welke belangen een rol spelen.
2.Wetenschap levert
geen zekerheid en wetenschap zijn ook maar (carrièrebeluste) mensen
Aanbeveling: we
moeten het publiek informeren over de onzekerheid van wetenschappelijke
resultaten, over de manier waarop resultaten tot stand komen en over de
alledaagse motieven van wetenschappers. Dat voorkomt het theatrale publieke
onbegrip over discussiërende wetenschappers, over kennis die toch niet waar
blijkt te zijn en over zich misdragende wetenschappers. (Noot van Onderwijskrant: in Vlaanderen wordt onderzoek over onderwijs veelal door de onderzoeker(s) en door beleidsmakers als dé waarheid voorgesteld - ook al staat het haaks op de ervaringswijsheid van de praktijkmensen.)
3.Wetenschappers
worden te veel beoordeeld op publicaties en te weinig op het beantwoorden van
maatschappelijke vragen. Uitbuiting promovendi en postdocs
Aanbeveling:
formuleer nieuwe maatstaven waarlangs wetenschappers en wetenschappelijke
resultaten beoordeeld worden, en waarin de maatschappelijke waarde van het
onderzoek nadrukkelijk meeweegt. betrek maatschappelijke stakeholders bij de
verdeling van onderzoeksgeld en bij het stellen van prioriteiten in het
onderzoek.
4.De wetenschap wordt
niet meer vertrouwd
Aanbeveling: vertel het publiek hoe de wetenschap écht
werkt. Diepgaande verschillen van
inzicht zijn onderdeel van de wetenschap en politieke discussies kunnen niet
door wetenschap alleen worden beslecht. Wetenschappelijke discussies zijn
ook vaak morele of politieke discussies waarin wereldbeelden en ideeën over
waar de samenleving naar toe moet een grote rol spelen. (Onderwijskrant: dat is ook in sterke mate het geval als het gaat om onderwijsonderzoek.)
5.Slechte kwaliteit
publicaties en belangenverstrengeling
Aanbeveling: de
financiële afhankelijkheid van externe partijen brengt schaduwzijden en
risicos mee die alleen door strikte afspraken vooraf en streng toezicht
kunnen worden geminimaliseerd. Laat publiek zien hoe wetenschappelijke
besluiten over maatschappelijke kwesties genomen worden. Maak duidelijk dat de
belangen die een rol spelen niet per sé schadelijk zijn, onderhandeling is een
deel van het proces. Als men onderzoekers hoort spreken op congressen, in het publiek
en in de media moet men bedenken dat zij ook persoonlijke motieven hebben en
hun argumenten op basis daarvan analyseren en waarderen. (Onderwijskrant: het onderwijsonderzoek in Vlaanderen is in sterke mate beleidsgestuurd en gesponsord door de overheid.)
6. Wetenschapsjournalistiek
laat niet zien hoe de wetenschap werkt
Aanbeveling:
journalisten van het kaliber Joris Luyendijk zouden de mechanismen áchter de
wetenschap moeten blootleggen. (Onderwijskrant: inzake onderwijs beschikken we in Vlaanderen niet over wetenschapsjournalistiek. Je moet ook minstens prof. zijn om je mening in de pers te krijgen.)
7.Overheid en
organisaties halen in de wetenschap de uitkomsten die ze kunnen gebruiken
Aanbeveling: zowel
bij fundamenteel als toegepast onderzoek moet de maatschappij meehelpen bij het
vaststellen van onderzoeksprioriteiten. De wetenschap kan haar eigen koers niet
op wetenschappelijke wijze bepalen. Daarvoor zijn brede debatten en afwegingen
nodig. De agenda van de wetenschap is een zaak van de samenleving. Strijdige
inzichten rond wetenschappelijk onderzoek dat beleid en politiek wil adviseren
behoren niet op de achtergrond te worden gehoord maar op een publiek podium.
Laat vaker onderzoekers naar de Tweede Kamer komen, wees minder bang voor
tegenstrijdige adviezen, probeer te achterhalen waar de verschillen vandaan
komen, knip eventueel problemen in delen op als er geen algehele oplossing is
te bereiken. Laat experimenten toe, leer van verkeerde wegen.
8.Crisis in de
geesteswetenschappen
Aanbeveling: richt de
universitaire studie geesteswetenschappen en sociale wetenschappen opnieuw in,
focus minder op onderzoek en meer op onderwijs. Het leraarschap als
beroepsprofiel voor academici moet in ere hersteld worden, met bijpassende
beloning.
|