Ontwerp-BNM-decreet (LAT-inclusie)
goedgekeurd door Vlaamse Regering. Verzet van Onderwijskrant: leerrecht
voorrang op participatierecht
1 BNM-decreet leidt tot LAT-inclusie
Het
ontwerpdecreet betreffende belangrijke en noodzakelijke maatregelen voor leerlingen
met specifieke onderwijsbehoeften (=BNM-decreet) werd begin oktober goedgekeurd
door de Vlaamse regering. De (gewone) scholen moeten volgens het decreet alle
leerlingen opnemen die mits een redelijke aanpassing kunnen opgenomen worden in een gewone klas.
Het aftoetsen van de (vage) omschrijving redelijke
aanpassing vervangt de term draagkrachtafweging in de vorige
ontwerpteksten.
Voor die inclusie-leerlingen gelden voortaan het gemeenschappelijk curriculum en de
eindtermen niet meer. Ook leerlingen die weinig profijt kunnen halen uit het
volgen van de gewone lessen hebben dus
recht op inclusie. Het zal voor de
scholen ook moeilijk worden om leerlingen nog naar het buitengewoon onderwijs
te sturen eens ze les gevolgd hebben in het kleuter- of lager onderwijs. Het is allang bekend dat de meeste
praktijkmensen tegenstander zijn van zon soort inclusie. Dit bleek ook
uit de massale ondertekening van een
petitie die Onderwijskrant hierover in 2007 verspreidde (zie Onderwijskrant nr.
141).
De voorstanders van radicale inclusie vinden dat het decreet niet radicaal genoeg is. Ze
hebben bezwaren tegen de formule mits een redelijke aanpassing. Ze vinden dat alle leerlingen op basis van
het verdrag van de Verenigde Naties recht heb-ben op inclusief onderwijs ook
type 2-leerlingen.
2 Leerrecht
primeert op fysisch participatierecht
Onderwijskrant is het hiermee niet eens en verzet zich al
sinds 1996 tegen doorgedreven inclusief onderwijs. Wij stellen - net als in het
zo geprezen Fins onderwijs - dat het leerrecht (= recht op optimale leerkansen)
voorrang verdient op het loutere participatierecht, op het fysisch
integratierecht. Leerlingen die te
weinig profijt kunnen halen uit de normale lessen hebben ook geen baat bij
LAT-inclusie: learning apart together. Fysische integratie is geen echte
integratie.
LAT-inclusie bemoeilijkt ook het leerproces van de gewone
leerlingen; ook voor deze grote groep geldt het recht op optimale
ontwikkelingskansen. Leerlingen met b.v. een louter fysische handicap die de gewone
lessen kunnen volgen, kunnen wel geïntegreerd, maar dan moet het decreet daar de nodige financiële middelen voor de
aanpassing van het schoolgebouw en leermiddelen voor voorzien.
3 Net
als in Finland, niet als in Noorwegen
Noorwegen is het land dat vaak geprezen wordt omwille van
zijn doorgedreven inclusief onderwijs met maar een paar % leerlingen in het
buitengewoon onderwijs. Uit PISA en
TIMSS (10-jarigen & 14-ja-rigen) blijkt echter dat er in Noorwegen veel
meer leerlingen zijn die bijzonder zwak scoren voor rekenen, lezen
dan in
Vlaanderen en in buurland Finland. In Finland geven de beleidsmakers voorrang aan het leerrecht boven het
fysisch integratierecht. In Finland gaan
veel leerlingen - 8,5% - naar het fulltime
buitengewoon onderwijs in aparte klassen. Daarnaast zijn er niet minder dan
22,5% die parttime buitengewoon onderwijs volgen; dit zijn leerlingen die
voldoende profijt kunnen halen uit een groot deel van de gewone lessen, maar
voor een aantal lessen aparte en aangepaste instructie krijgen in aparte
klassen. (Terloops: we merken dat er in Vlaanderen zelfs veel te weinig centen
zijn voor het GON.)
In Noorwegen leidt inclusie niet tot meer optimale
leerkansen voor de inclusieleerlingen en precies door de aanwezigheid van bepaalde inclusie-kinderen
worden ook de andere leerlingen van de klas benadeeld. We zouden dus kunnen stellen dat in Finland
en Vlaanderen ook de zwakste en zwak-kere leerlingen meer faire leerkansen
krijgen dan in Noorwegen en dat het buitengewoon onderwijs op termijn een
integratie in het maatschappelijk leven bevordert i.p.v. afremt. We blijven dus pleiten voor het leerrecht en
tegen LAT-inclusie. We roepen iedereen
op tot verzet tegen het BNM-decreet. Het BNM-decreet zou niet leiden tot een
geslaagde inclusie, maar tot een illusie. Tegelijk vinden we dat er - net zoals in Finland - meer moet
geïnvesteerd worden in remediëring in het gewone onderwijs (NT2 inbegrepen).
|