Onderwijskrant
Conserveren en vernieuwen in coninuïteit
Inhoud blog
  • Ik pleit al decennia voor dringende optimalisring en bijsturing van ons kleuteronderwijs
  • Prof. William Brooks: Was Dewey a Marxist? Toch wel volgens auteur.
  • De regel dat men op school de kans loopt om niet te slagen en te moeten overzitten, maakt inherent deel uit van het schoolspel
  • Vlaamse kritiek in 1928 op indoctrinerend & communistisch onderwijs in Sovjet-Unie : haaks op de lovende getuigenissen van Dewey in boek van 1928, in brieven van Freinet
  • Pleidooi voor dingende optimalisering taalonderwijs in de kleuterschool
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    04-01-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Honderden gestoffeerde gratis-bijdragen over de toestand van het onderwijs op www.onderwijskrant.be

    Honderden gestoffeerde gratis bijdragen over de toestand van het onderwijs op www.onderwijskrant.be

    Onderwijskrant werd opgericht in 1977  Inhoud van enkele jaargangen

    Nummer 199 (oktober-november-december 2021)

    2 Onderwijsstandpunten Koen Pelleriaux: haaks op onze visie & Brinckman-rapport
    6 Een eerste reactie op het Brinckman-rapport van de Commissie Beter Onderwijs
    8 Tim Surma over aantasting onderwijskwaliteit, herwaardering pijlers van onze sterke onderwijstraditie & inzet expertisecentrum ExCEL
    15 Dirk Van Damme: kennisrelativisme & constructivistische aanpak bij eindtermen & leerplannen jaren negentig: invloed van ex-VSO-sympathisanten katholieke koepel; Overladenheid nieuwe ET s.o. door vakkenoverschrijdende eindtermen, aso-isering e.d.
    19 Zwartboek: Progressief/Innovatief Achteruit van de Nederlandse professoren Jaap Scheerens en Paul Kirschner: bevestiging van Onderwijskrantvisie
    29 Ex-onderwijzeres Jeanet Meijs over mismeestering van het (lager) onderwijs in Nederland
    31 50 jaar ontscholing(sdruk) in het onderwijs & vanaf 1990 stroomversnelling
    39 Rapport Commissie Beter Onderwijs ‘Naar de kern: de leerlingen en hun leer-kracht’

    Nummer 198 (juli-augustus-september 2021)

    2 Dirk Van Damme over schooldrama in recent interview: dalende onderwijskwaliteit, + ontwrichting s.o. & aso-isering s.o. ten koste van tso/bso
    9 Ontscholer Roger Standaert stuurde aan op staatspedagogie én kennis- & cultuurrelativisme. Hij beschuldigt nu minister Weyts & herscholers.Ook andere Impuls-redactieleden & Mysterie van Onderwijs doen hier gretig aan mee
    14 Leuvense vakgroep Educatie en samenleving vergaloppeert zich in strijd tegen nieuw beleid : ‘Vlaams onderwijs wordt ernstig bedreigd’
    25 Verantwoordelijken aantasting onderwijskwaliteit & pedagogische autonomie, ontkennen en beschuldigen klokkenluiders en minister van populisme, staatspedagogiek …
    40 GO!-Poolster-hervorming, gepersonaliseerd leren : hypewoordenpedagogiek
    44 Lies Van Rompaey over werking COV-vakbond en de rol van (al)machtige secretarissen-generaal: 1893 tot 1983
    47 Freinets meedogenloze kritiek op het gebruik van hand- & leesboeken in 1925/28 & kritiek/commentaar in die tijd op zijn visie vanwege Victor D’Espallier & anderen
    51 Onder de leeslamp

    Nummer 197 (april-mei-juni 2021)

    2 Nivellerende ET & leerplannen -1998 moeten grondig bijgewerkt worden. Ook meer eindtermen nodig i.p.v. minder!
    10 Pleidooi voor herwaarderen i.p.v. afschaffen klassieke grammatica in lager onderwijs
    23 Spelling niet zo belangrijk meer,werkwoordspelling afschaffen? Dringende herwaardering!
    26 Strijd tegen sterke relativering van AN en geschreven taal
    29 Waarheen met nieuwe eindtermen, leerplannen & methodes wiskunde? Pleidooi voor verdere herwaardering van onze sterke wiskundetraditie
    38 Waarheen met ‘Meten en metend rekenen’ in nieuwe eindtermen/leerplannen
    42 Evolutie leerdomein 'meetkunde' in de eindtermen en leerplannen wiskunde en belangrijke ingrediënten
    47 Pleidooi voor herwaardering cursorisch onderwijs voor natuurkennis, geschiedenis en aardrijkskunde in hogere leerjaren lager onderwijs
    50 Pleidooi voor optimalisering kleuteronderwijs in nieuwe eindtermen en programma’s. Recente oproepen voor grondige bijsturing van ons kleuteronderwijs

    Nummer 196 (januari-februari-maart 2021)

    2 Directe systeemmethodiek leren lezen: beknopte voorstelling van principes en van toepassing in recentere leesmethodes
    9 Kritieken op klassieke structuurmethodes leren lezen - als VLL, & vergelijking met principes van onze DSM
    13 Daling TIMSS-wiskunde-10j. geen toeval: ondermijning sterke onderwijstraditie tastte als sluipend gif ook kwaliteit wiskundeonderwijs aan + recente nefaste evoluties
    22 TIMSS-2019: Vlaams kleuteronderwijs te weinig begaan met schoolse geletterdheid.Recente oproepen voor grondige bijsturing van ons kleuteronderwijs
    33 Hervorming s.o. = ontwaarding van - & aderlating voor tso/bso én nefast voor leerlingen Zelfde kritiek als bij VSO, maar veel tso/bso-scholen hielden destijds VSO wel buiten!
    43 Over hervorming van de volkschool op Vlaamsch-Nationale Grondslag, radicaal gepropageerd door hoofdinspecteur J.Th. Strauven in 1941, …
    50 Inclusie-hardliner Cor Meijer in Klasse: “Geslaagd inclusief onderwijs vraagt grote stappen,” én dus afschaffing van buitengewoon én gewoon onderwijs

    Nummer 195 (oktober-november-december 2020)

    2 Leuvense onderzoekers zittenblijven: ’Sorry, we vergisten ons in 1991, 2011, 2012 : er zijn b.v. maar weinig i.p.v. veel ZB-ers in 1ste jaar s.o., ZB toch zinvol …’
    5 Opstellers nieuwe eindtermen en leerplannen ba.o. kunnen veel leren uit kritische analyse van mislukte & ontscholende leerplan -1936 & van ermee verwante ZILL-onderwijsvisie
    20 Onderwijzer Jef Boden in 2010 over ontscholing in het lager onderwijs Zullen nieuwe eindtermen en leerplannen hiermee rekening houden?
    24 Bijna 40 jaar strijd voor waardering/behoud structuur en werking geïntegreerde lerarenopleidingen & van sterke Vlaamse onderwijstraditie
    50 Heibel over nieuwe eindtermen 2de graad s.o. en chaos volgend schooljaar. Samen leerplannen e.d. opstellen = grote stap vooruit, i.p.v. toenemend separatisme

    Nummer 194 (juli-augustus-september 2020)

    2 Prof. Kris Van den Branden en co: nooit constructivisme, kennisrelativisme … gepropageerd, nooit gesteld dat onderwijs op de schop moest: ontscholers ontkennen & wassen handen in onschuld
    13 De vele pleidooien vóór constructivisme & kennisrelativisme vanwege universitaire lerarenopleiders & onderwijskundigen, enkele normaalscholen, op studiedagen hogescholen
    19 Constructivisme & kennisrelativisme in het onderwijs: dubieuze constructie - Verslag van debat over constructivisme à la Piaget 50 jaar geleden & debat voorbije decennia
    32 Evaluatiestudies omtrent effectiviteit constructivistisch versus leraargestuurd onderwijs
    34 Grondige & kritische analyse van kenmerken van - en kritieken op - constructivistische leerprocessen & kennisrelativisme

    Nummer 193 (april-mei-juni 2020)

    2 Michel Foucaults ontluisterende analyse van het onderwijs: disciplineringsdenken, bestuurlijkheid & biopolitiek; en invloed op Vlaamse pedagogen
    10 Prof. Marc Depaepe in ‘Orde in vooruitgang’: toenemende verschoolsing, disciplinering/pedagogisering en zucht naar orde in het lager onderwijs
    16 Jaarklassensysteem is basis van effectief, activerend & boeiend onderwijs & het minst gecompliceerde. Het wordt ook nog steeds en bijna overal toegepast
    19 Spreidstand Leuvense pedagogen Masschelein, Simons & Co - Hun schools onderwijs à la ontscholer Rancière wijkt sterk af van echt schools onderwijs
    45 Gert Biesta in ban van Rancières 'onwetende meester' en onderwijsfabeltjes Jacotot In 163 jaar geleden -nam prof. De Gelder al afstand van fabeltjes & visie van Jacotot
    48 Gezag-autoriteit van school/leerkracht in vraag gesteld Prof. Verhaeghe pakt uit met horizontale autoriteit

    Nummer 192 (januari-februari-maart 2020)

    Themanummer over niveaudaling en PISA-2018
    2 Balans onderwijs in 2019 : negatief & positief, wensen 2020
    5 PISA-2018 : kroniek al lang aangekondigde niveaudaling & overzicht PISA- scores
    10 Praktijkmensen & onderwijsexperts tillen zwaar aan niveaudaling en wijzen op mismeestering voorbije decennia
    18 PISA-reacties recente ontkenners van - en verantwoordelijken voor - niveaudaling
    26 Wat is er aan de hand met het vak wiskunde in s.o.? Kroniek van sinds 1997 aangekondigde niveaudaling
    31 Raf Feys, prof. Lieven Verschaffel e.a. over 50 jaar debat & strijd over wiskundeonderwijs op de lagere school
    47 Docenten Frans KU Leuven en Hasselt slaan begin 2020 Alarm en doen concrete aanbevelingen voor het vak Frans
    50 Niveaudaling natuurkennis, geschiedenis en aardrijkskunde in het lager onderwijs

    Nummer 191 (oktober-november-december 2019)

    2 Regeerakkoord haaks op stijgende ontscholingsdruk, uitholling lerarenambt,... Worden niveaudaling & andere ontwrichtingen straks afgeremd /teruggeschroefd?
    13 Controversiële reactie op regeerakkoord van prof. Jan Van Damme
    15 Overzicht standpunten ontscholers, beeldenstormers, gelijkheidsdenkers, kennisrelativisten, uithollers taalonderwijs… waarvan het regeerakkoord afstand neemt
    26 Focus op competenties nefast voor taalonderwijs & begrijpend lezen
    28 Pro Flandria over Kerntaken voor een toekomstgericht onderwijs in Vlaanderen
    31 M-decreet-feuilleton. Regeerakkoord zet stappen terug, maar voorstanders stuurden voorbije maanden en jaren op meer inclusie aan; recente kritieken praktijkmensen…
    42 Recent UNIA-rapport: Naar een Inclusief Onderwijssysteem in België
    45 Waarschuwing voor nieuwlichterij 100 jaar geleden vanwege Theo Thijssen
    47 Constructivisme is een slechte didactische raadgever
    49 Petitie van ‘Mysterie van Onderwijs' betreurt nieuwe & kritische wind in regeerakkoord
    51 Bedenkingen bij debat over structuur s.o. en halfslachtige hervorming

    Nummer 190 (juli-augustus-september 2019)

    2 Make onderwijs great again. Politieke linkerzijde & nieuwlichters tastten kwaliteit aan. Onderwijsbocht Dirk Van Damme (OESO) = memorandum commissie onderwijs
    9 Controversiële standpunten van minister Vandenbroucke & kabinetschef Dirk Van Damme in legislatuur 2004-2009
    12 Visie van bekeerde Dirk Van Damme over structuurhervorming s.o., kwaliteit eerste graad, onderwijs(on)gelijkheid, waterval, competentiegericht onderwijs, niveaudaling
    17 Onderwijs-onderzoek & -theorie: kloof met klaspraktijk en nefaste invloed van veel onderwijsexperts.Onderwaardering praktijkgerichte onderwijs-wetenschap
    28 Dubieuze onderwijskunde. Te veel pedagoochelaars/ pédagogistes/anti-onderwijskundigen… in Vlaanderen, Frankrijk, Zweden
    32 Al 50 jaar mismeestering van het onderwijs: verkeerde beleidsopties, dubieuze expertisecentra, miskennen beproefde waarden & sterke onderwijstraditie, en belang van strijd tegen neomanie en rages
    39 Globale leesmethodiek van Ovide Decroly en nefaste invloed - ook op structuurmethodes (1965-2005) als ‘Veilig Leren lezen’
    51 Zorgen van Brugse directies secundair onderwijs

    Nummer 189 (april-mei-juni 2019)

    2 Vlaams onderwijs al lang mismeesterd. Onderwijskrantmemorandum 2019 - Verzet/lippendienst leerkrachten temperde ontscholing/niveaudaling
    22 30 jaar miskenning wereldtopkwaliteit onderwijs leidde tot afbraak en niveaudaling Niveau-alarm 1 april Jan Van Damme, maar niemand blijkbaar verantwoordelijk
    30 Recente praktijkgetuigenissen over niveaudaling en mismeestering onderwijs
    38 Grote problemen hervorming eerste graad s.o. per 1 september 2019
    48 M-decreet-feuilleton : recente berichten Kritische studie Rekenhof, VLOR-memorandum pro meer inclusie, bepaalde politici & praktijkmensen pro minder

    Nummer 188 (januari-februari-maart 2019)

    2 Toename zorgen omtrent Vlaams onderwijs en hervormingen
    Haaks op euforische balans onderwijsverantwoordelijken
    9 Recente berichten over niveaudaling, iVOX-studie e.d.
    13 Onrust en ongenoegen over hervorming s.o., nieuwe eindtermen e.d. bij leraren, directies en ouders - versus euforie minister Crevits
    21 ZILL-leerplanarchitect De Ruysscher predikt verlossing uit ellende klassiek onderwijs - via radicale ontscholing
    28 Veroordeling school die Maxim met Down niet includeert UNIA, rechter & hardliners zegevieren
    35 Commissie Verenigde Naties tikt ook Spanje op de vingers omwille van gebrekkig inclusief onderwijs
    38 Recente kritieken op nefaste gevolgen van M-decreet
    41 Prof. Paul Kirschner over belang instructie, onderwijsmythes als 21e-eeuwse vaardigheden, Leraren David Didau & Marcel Schmeier over belang van kennis, expliciete instructie e.d.
    47 Meer nood aan open confrontatie inzake zingeving, religie, spiritualiteit… & aan waardering van positieve evolutie, dan aan gelamenteer & nieuw leerplan godsdienst

    Nummer 187 (oktober-november-december 2018)

    2 Nieuwe eindtermen(domeinen) burgerschap, gezonde levensstijl, financiële geletterdheid, welbevinden e.d. in eerste graad s.o. : immense problemen & niveaudaling
    10 COC-lerarenvakbond: kwaliteit onderwijs onder druk! COC-congres: Geef ons beroep terug
    14 Dirk Van Damme (OESO) over dalende onderwijskwaliteit, hersenschim brede 1ste graad, prestatievijandigheid & obsessie met welbevinden
    17 Recent debat over niveaudaling & toenemende ontscholingsdruk. Verdere ontscholing en niveaudaling lijken onafwendbaar
    28 Wim Van den Broeck: tanende onderwijskwaliteit vooral gevolg van ontscholing: afbraak kennis(overdracht), constructivisme, & ervaringsgericht & gedifferentieerd leren
    31 Over uitholling taalonderwijs door universitaire taaldidactici, taalbegeleiders... & de rol die relativering van belang AN hierbij speelt
    40 Zweedse onderwijskundigen-ontscholers verontschuldigen zich. Vlaamse nieuwlichters als Martin Valcke blijven doordrammen en bekennen geenszins schuld
    44 Taakanalytisch leerlingvolgssyteem van Pieter Goessaert
    47 Voorstellen docent Stijn Van Hamme in ‘Scholen laten schitteren': leraarschap in ere herstellen: leraren die zich focussen op kerntaak: het lesgeven
    50 Ervaren lerarenopleider Fons Exelmans: onderwijs moet zich beperken: klasgroepen zo goed mogelijk aan het leren krijgen

    Nummer 186 (juli-augustus-september 2018)

    2 Egalitair dogmatisme en pedagogisch progressivisme bedreigen fundamentele missie van het onderwijs
    14 Dirk Van Damme (OESO): Geen brede & nivellerende eerste raad, heroriëntering # waterval, hervorming is wel bedreiging voor tso
    16 Over uitholling taalonderwijs en vernieuwingsestablishment tijdens lezing Dirk Van Damme en in commissie onderwijs 26 april
    20 Ontscholing & holle retoriek van Ovide Decroly eeuw geleden & revolutionair leerplan 1936: veel gelijkenis met huidige ontscholingsdiscours
    30 ZILL-leerplan & -onderwijsvisie : ontscholing, totaliteitsonderwijs, ontwikkelend & contextueel leren, leefschool, doorbreken jaarklas, e.d
    38 Reactie inclusie-hardliners Van Hove, Lebeer & Schraepen, UNIA … op kritische berichten over M-decreet & op beperkte terugschroeving decreet
    45 5 lessen van prof. Rik Torfs
    47 Breed verzet tegen structuurhervormingsplannen s.o. & ontkenning door Mieke Van Hecke, sociologen...
    50 Over algemeen ongenoegen van leerkrachten basisonderwijs

    Nummer 185 (april-mei-juni 2018)

    2 Europees comité voor Sociale Rechten, GRIP … Vlaams onderwijs te weinig inclusief
    7 PANO-reportage ‘het basisonderwijs kraakt’ - 28 maart & recente kritiek M-decreet en ondersteuningsnetwerken
    12 Failliet inclusief onderwijs in Nederland: alarmerende berichten
    14 Beter leren lezen in Vlaanderen : oorzaken niveaudaling en vergelijking met Nederland
    21 Een jaar overslaan komt veel minder voor dan een jaar overzitten. Toch kan het heel zinvol zijn
    25 Dirk Van Damme (OESO) kritisch over competentiegericht denken op KULAK-lezing 21 maart te Kortrijk
    27 Zorgen in commissie onderwijs 22 maart & elders over opstelling eindtermen: nefaste clustering van vakken, verwaarlozing van taalkennis, te krappe timing
    30 Onze kritiek op beleidsverklaring 2004 van duo Vandenbroucke Van Damme: relevanter dan ooit. 14 jaar later bevestigen Dirk Van Damme e.a. ons gelijk.
    40 Kroniek van voorspelbaar politiek debat en steekspel over terugschroeven van M-decreet: van 30 maart tot 12 april e.v.
    46 Kritiek op diversiteitsbarometer Unia over kansenongelijkheid onderwijs
    49 Valkuilen leerplan wereldoriëntatie-1998 & modieuze werkvorm W.O.

    Nummer 184 (januari-februari-maart 2018)

    2 Controversiële richtlijnen over thuistaalgebruik
    6 Reacties op GO!-taalrichtlijnen i.v.m. thuistaalgebruik
    11 Parlementair debat over GO!-richtlijnen thuistalen
    14 Piet Van Avermaet & Co: geen intensief NT2 maar intensief huistaalgbruik. Nederlands niet zo belangrijk
    24 Steunpunt NT2 Van den Branden werd Steupunt ANTI-NT2 én PRO intensief gebruik thuistalen
    28 Doorstroming naar s.o.: Transbaso versus onze Leuvense studie 1970: doorstroming op basis schoolresultaten l.o., maar andere GOK-conclusies
    32 December-kritiek professoren & schooldirecteurs op niveaudaling, modes, softe evaluatiecultuur
    42 Zorgen over uitholling taalonderwijs & over niveaudaling begrijpend lezen
    48 Holle retoriek van 21st century skills. Geen omwenteling curriculum nodig & jammer genoeg worden de eindtermen losgemaakt van vakdisciplines

    Nummer 183 (oktober-november-december 2017)

    2 Leerplancampagne Onderwijskrant: halt aan leerplan-operaties als ZILL die leiden tot ontscholing en aantasting ontwikkelingskansen
    15 De leerling centraal in het onderwijs? Visie van Maarten Simons & Jan Masschelein (profs pedagogiek KU Leuven)
    18 Negen academici tackelen heilige huisjes in onderwijs
    20 Beleidsverantwoordelijken Engeland, Singapore, Shanghai … zweren bij kwaliteitsvolle handboeken/methodes maar hetze tegen gebruik in Vlaanderen
    25 Nog steeds chaos en onenigheid rond eindtermen & vrees voor ontkoppeling van vakinhouden
    29 Pleidooi voor vlugger werken met conventionele maateenheden i.p.v. natuurlijke maten in lager onderwijs
    35 Kritische vragen en opmerkingen over functioneren ondersteuningsnetwerken in commissie onderwijs
    38 Evaluatie ondersteuningsnetwerken door ‘Inclusief Buitengewoon’
    41 M-decreet - kritiek in interviewDe Torretjes
    42 Kritische reacties op M-decreet van voorbije maanden
    45 Evaluatie drie jaar Passend Onderwijs = zelfde problemen als met M-decreet
    49 Kindvolgend ZILL-ontwikkelingsplan kleuteronderwijs haaks op wetenschappelijke studies over effectief kleuter onderwijs
    51 Recente STEM-standpunten van prof. Wim Dehaene

    Nummer 182 (juli-augustus-september 2017)

    2 Bezorgdheid over onderwijs enkel toegenomen: steeds meer kritiek, onzekerheid en chaos
    8 Zorgelijke opflakkering van neomanie & vernieuwingsdrift in context nieuwe eindtermen en leerplannen
    23 35 jaar geleden slaagden we erin taboe rond de formalistische en hemelse MW open te breken
    30 Het gaat niet goed met het vak wiskunde in het s.o.
    35 Niveaudaling Frans als gevolg eenzijdige communicatieve aanpak eindtermen”. Recent inspectie-rapport blijft zweren bij die niet-effectieve aanpak
    38 Nieuw Unesco-rapport: inclusie enkel mogelijk in radicaal ‘individueel’ onderwijs
    43 M-decreet. Scherpe kritiek & noodkreet van Kathleen Krekels aan het adres van minister Crevits & onderwijskoepels in ‘De Tijd, 5 juli
    45 Minister Crevits pakt in Struisvogel-opiniestuk 30 juni uit met loze zegeningen nieuwe ondersteuning om de vele kritiek te dempen
    47 Dick Wursten: over religie als zoektocht i.p.v. belijdenis, ander soort dialoogschool & bisschoppen/theologen die zich te veel bemoeien met (godsdienst)onderwijs
    49 Het Boekenboek: selectie onmisbare kinder/jeugdboeken uit de lage landen
    51 Onder de leeslamp: kinderboeken

    Nummer 181 (april-mei-juni 2017)

    2 ‘Iedereen straks -NOG MINDER- taalcompetent’!? Kris Van den Branden en andere taalgoeroes willen nieuwe eindtermen/leerplannen verder uithollen
    11 HUN zijn het absoluut niet eens met HUN HEBBEN
    13 Steven Delarue: Gebruik van tussentaal in klas is hoegenaamd geen probleem. Kritische reacties
    15 Verzet van leerkrachten en taalkundigen tegen uitholling taalonderwijs & tegen banalisering van AN als elitaire en discriminerende taalvariant
    21 Evaluatie-conferentiedag 27 maart: belazeren deelnemers en beneden alle peil
    24 Commentaar bij ondersteuningsnota minister Crevits
    33 Metaforen en het leraarschap
    40 Effectief kleuteronderwijs & belang executieve functies & pre-academische kennis/vaardigheden
    47 Duizelingwekkend Referentiekader voor OnderwijsKwaliteit: te lang & zwaar ROK/JUK
    49 ONDER DE LEESLAMP - Rijke oogst aan kinderboeken
    51 OESO-studie: hoog welbevinden en minder stress, maar te weinig ambitie

    Nummer 180 (januari-februari-maart 2017)

    2 Beste wensen voor 2017, grote zorgen omtrent toekomst Vlaams onderwijs
    5 M-decreet:verontrustende decembermaand: pleidooien voor radicaal inclusief & verzet
    12 Katholieke Onderwijskoepel: inclusie-school vooralleleerlingen - kritiek vanwege leerkrachten, directies, onderwijsvakbonden en ouders
    19 Inclusie-standpunten van lerarenvakbonden COC en COV - eind december 2016
    23 Vlaamse 15-jarigen sterk in PISA & sterker dan in landen met uitgestelde studiekeuze
    31 Leerlingen 4de leerjaar behaalden eens te meer topscore TIMSS-Wiskunde
    36 Over scores allochtone leerlingen in PISA-& TIMSS-2015 en taal-strijd over (taal)problemen van allochtone lln.
    42 Vlaamse onderwijzers & regenten scoren sinds 1995 beter voor TIMSS en PISA dan universitair opgeleide
    45 Structuurhervorming secundair onderwijs: ontwrichting & nivellering voorkomen
    48 Reacties van directies, rector Rik Torfs & leerkrachten op hervormingsakkoord s.o.

    Nummer 179 (oktober-november-december 2016)

    2 Wordt 2016-2017 jaar van de grote doorbraak van de onderwijshervormingen???
    6 Dialoogschool: uitgeholde identiteit & godsdienstlessen ¦ dialoog met islam als verlossing !??
    19 Verontrustende M-decreet-berichten: aug-okt 2016
    23 Populistische consultatiecampagne eindtermen: VanWeinigBelang!
    27 Kritiek op consultatie-rapporten eindtermen in de media: weinig bruikbaars
    29 Eindrapporten consultatiecampagne over eindtermen: rapport VSK-scholieren & VanLerensbelang
    32 Vage Conceptnota Modernisering s.o. : recente kritiek
    38 Bestuurlijke optimalisering: oppervlakkige en controversiële conceptnota
    43 Kritiek op anti-pedagogische visie van Jacques Rancière - en ook van prof. Jan Masschelein en Goele Cornelissen
    48 Onder de leeslamp: rijke oogst aan kinderboeken e.d.
    51 Professor Geert Kelchtermans over onderwijsinnovatie en weerstand

    Nummer 178 (juli-augustus-september 2016)

    Dossier modernisering s.o.
    2 Concept-nota structuurhervorming s.o.: geen doorbraak, ontwrichting van prima eerste graad en structuur s.o., afbraak tso, domeinschoolmisbaksel, chaos...
    14 Modernisering s.o. leidt tot degradatie tso/bso & demotivatie bij 12- à 14-jarige tso-leerlingen
    17 Minister-president Geert Bourgeois prees op 8 juni 2016 ons degelijk s.o. Bevestiging standpuntOnderwijskranten petitie mei 2012
    Dossier evaluatie 1 jaar M-decreet
    21 Dossier M-decreet: Evaluatie 1 jaar M-decreet: een schrijnende balans
    22 Leidinggevenden onderwijs heel kritisch over M-decreet
    24 M-decreet bezorgt extra taakbelasting en planlast volgensRapport operatie Tarra
    25 Lifestream-flopdebat Klasse over M-decreet: juni 2016: scherpe kritiek
    29 Problemen met radicaal inclusief onderwijs en hardliners: veel inclusieleerlingen die niet thuishoren in gewoon onderwijs
    33 M-decreet: vernietigende kritiek in commissie onderwijs - 21 april 2016, maar decreet wordt niet bijgestuurd
    37 Kinderen met beperking moeten evenveel recht hebben op buitengewoon onderwijs
    41 Voeden we onze kinderen op tot idioten? Canvasprogramma ‘Voordeel van de twijfel’: losse flodders en stemmingmakerij tegen het onderwijs - deel 1
    46 ‘Voordeel van de twijfel’ - deel 2: Stemmingmakerij tegen het onderwijs via gejongleer met filosofen Kant, Socrates, Plato, Nussbaum, Dewey & visie van Michel Serre

    Nummer 177 (april-mei-juni 2016)

    2 Masterplan-malaise: stop structuurhervorming s.o. & wilde ‘veelheidstypes’
    8 ‘Officiële’ pleidooien voor kanteling & ontscholing haaks op visie praktijkmensen en Engeland
    17 Ex-eindtermen-chef Roger Standaert over eindtermen in recente interviews
    25 Kritische standpunten over bestuurlijke optimalisering en schaalvergroting vanwege directies basisonderwijs en Brugse begeleiders
    29 Crevits kon in nov. niet langer loochenen dat er relatief weinig schooluitval is, maar verzweeg dat structuren s.o. dus minder i.p.v. meer schooluitval veroorzaken
    34 Aanslagen-debat over integratieproblemen en radicalisering moslimjongeren, problemen Brusselse scholen & integratiebeleid
    41 Debat & studies over gebruik thuistalen, belang kennis Nederlands & integratie
    47 Veelstemmige STEM-chaos in Vlaams onderwijs & bedreiging voor tso
    51
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:Onderwijskrant
    04-01-2022, 10:24 geschreven door Raf Feys  
    Reacties (0)
    Archief per week
  • 04/03-10/03 2024
  • 19/02-25/02 2024
  • 12/02-18/02 2024
  • 29/01-04/02 2024
  • 15/01-21/01 2024
  • 11/12-17/12 2023
  • 04/12-10/12 2023
  • 20/11-26/11 2023
  • 13/11-19/11 2023
  • 06/11-12/11 2023
  • 30/10-05/11 2023
  • 16/10-22/10 2023
  • 02/10-08/10 2023
  • 18/09-24/09 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 15/05-21/05 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 10/04-16/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 30/01-05/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 16/01-22/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 26/12-01/01 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 03/10-09/10 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 11/04-17/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 07/02-13/02 2022
  • 31/01-06/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 10/01-16/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 26/12-01/01 2023
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 25/10-31/10 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 11/10-17/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 27/09-03/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 23/08-29/08 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 10/05-16/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 15/03-21/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 11/01-17/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2020
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 02/11-08/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 09/03-15/03 2020
  • 02/03-08/03 2020
  • 24/02-01/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 20/01-26/01 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 23/12-29/12 2019
  • 16/12-22/12 2019
  • 09/12-15/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 12/08-18/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 03/12-09/12 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 08/10-14/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 30/04-06/05 2018
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs