Honderden gestoffeerde gratis bijdragen over de toestand van het onderwijs op www.onderwijskrant.be
Onderwijskrant werd opgericht in 1977 Inhoud van enkele jaargangen
Nummer 199 (oktober-november-december 2021)
2 |
Onderwijsstandpunten Koen Pelleriaux: haaks op onze visie & Brinckman-rapport |
6 |
Een eerste reactie op het Brinckman-rapport van de Commissie Beter Onderwijs |
8 |
Tim Surma over aantasting onderwijskwaliteit, herwaardering pijlers van onze sterke onderwijstraditie & inzet expertisecentrum ExCEL |
15 |
Dirk Van Damme: kennisrelativisme & constructivistische aanpak bij eindtermen & leerplannen jaren negentig: invloed van ex-VSO-sympathisanten katholieke koepel; Overladenheid nieuwe ET s.o. door vakkenoverschrijdende eindtermen, aso-isering e.d. |
19 |
Zwartboek: Progressief/Innovatief Achteruit van de Nederlandse professoren Jaap Scheerens en Paul Kirschner: bevestiging van Onderwijskrantvisie |
29 |
Ex-onderwijzeres Jeanet Meijs over mismeestering van het (lager) onderwijs in Nederland |
31 |
50 jaar ontscholing(sdruk) in het onderwijs & vanaf 1990 stroomversnelling |
39 |
Rapport Commissie Beter Onderwijs Naar de kern: de leerlingen en hun leer-kracht |
Nummer 198 (juli-augustus-september 2021)
2 |
Dirk Van Damme over schooldrama in recent interview: dalende onderwijskwaliteit, + ontwrichting s.o. & aso-isering s.o. ten koste van tso/bso |
9 |
Ontscholer Roger Standaert stuurde aan op staatspedagogie én kennis- & cultuurrelativisme. Hij beschuldigt nu minister Weyts & herscholers.Ook andere Impuls-redactieleden & Mysterie van Onderwijs doen hier gretig aan mee |
14 |
Leuvense vakgroep Educatie en samenleving vergaloppeert zich in strijd tegen nieuw beleid : Vlaams onderwijs wordt ernstig bedreigd |
25 |
Verantwoordelijken aantasting onderwijskwaliteit & pedagogische autonomie, ontkennen en beschuldigen klokkenluiders en minister van populisme, staatspedagogiek
|
40 |
GO!-Poolster-hervorming, gepersonaliseerd leren : hypewoordenpedagogiek |
44 |
Lies Van Rompaey over werking COV-vakbond en de rol van (al)machtige secretarissen-generaal: 1893 tot 1983 |
47 |
Freinets meedogenloze kritiek op het gebruik van hand- & leesboeken in 1925/28 & kritiek/commentaar in die tijd op zijn visie vanwege Victor DEspallier & anderen |
51 |
Onder de leeslamp |
Nummer 197 (april-mei-juni 2021)
2 |
Nivellerende ET & leerplannen -1998 moeten grondig bijgewerkt worden. Ook meer eindtermen nodig i.p.v. minder! |
10 |
Pleidooi voor herwaarderen i.p.v. afschaffen klassieke grammatica in lager onderwijs |
23 |
Spelling niet zo belangrijk meer,werkwoordspelling afschaffen? Dringende herwaardering! |
26 |
Strijd tegen sterke relativering van AN en geschreven taal |
29 |
Waarheen met nieuwe eindtermen, leerplannen & methodes wiskunde? Pleidooi voor verdere herwaardering van onze sterke wiskundetraditie |
38 |
Waarheen met Meten en metend rekenen in nieuwe eindtermen/leerplannen |
42 |
Evolutie leerdomein 'meetkunde' in de eindtermen en leerplannen wiskunde en belangrijke ingrediënten |
47 |
Pleidooi voor herwaardering cursorisch onderwijs voor natuurkennis, geschiedenis en aardrijkskunde in hogere leerjaren lager onderwijs |
50 |
Pleidooi voor optimalisering kleuteronderwijs in nieuwe eindtermen en programmas. Recente oproepen voor grondige bijsturing van ons kleuteronderwijs |
Nummer 196 (januari-februari-maart 2021)
2 |
Directe systeemmethodiek leren lezen: beknopte voorstelling van principes en van toepassing in recentere leesmethodes |
9 |
Kritieken op klassieke structuurmethodes leren lezen - als VLL, & vergelijking met principes van onze DSM |
13 |
Daling TIMSS-wiskunde-10j. geen toeval: ondermijning sterke onderwijstraditie tastte als sluipend gif ook kwaliteit wiskundeonderwijs aan + recente nefaste evoluties |
22 |
TIMSS-2019: Vlaams kleuteronderwijs te weinig begaan met schoolse geletterdheid.Recente oproepen voor grondige bijsturing van ons kleuteronderwijs |
33 |
Hervorming s.o. = ontwaarding van - & aderlating voor tso/bso én nefast voor leerlingen Zelfde kritiek als bij VSO, maar veel tso/bso-scholen hielden destijds VSO wel buiten! |
43 |
Over hervorming van de volkschool op Vlaamsch-Nationale Grondslag, radicaal gepropageerd door hoofdinspecteur J.Th. Strauven in 1941,
|
50 |
Inclusie-hardliner Cor Meijer in Klasse: Geslaagd inclusief onderwijs vraagt grote stappen, én dus afschaffing van buitengewoon én gewoon onderwijs |
Nummer 195 (oktober-november-december 2020)
2 |
Leuvense onderzoekers zittenblijven: Sorry, we vergisten ons in 1991, 2011, 2012 : er zijn b.v. maar weinig i.p.v. veel ZB-ers in 1ste jaar s.o., ZB toch zinvol
|
5 |
Opstellers nieuwe eindtermen en leerplannen ba.o. kunnen veel leren uit kritische analyse van mislukte & ontscholende leerplan -1936 & van ermee verwante ZILL-onderwijsvisie |
20 |
Onderwijzer Jef Boden in 2010 over ontscholing in het lager onderwijs Zullen nieuwe eindtermen en leerplannen hiermee rekening houden? |
24 |
Bijna 40 jaar strijd voor waardering/behoud structuur en werking geïntegreerde lerarenopleidingen & van sterke Vlaamse onderwijstraditie |
50 |
Heibel over nieuwe eindtermen 2de graad s.o. en chaos volgend schooljaar. Samen leerplannen e.d. opstellen = grote stap vooruit, i.p.v. toenemend separatisme |
Nummer 194 (juli-augustus-september 2020)
2 |
Prof. Kris Van den Branden en co: nooit constructivisme, kennisrelativisme
gepropageerd, nooit gesteld dat onderwijs op de schop moest: ontscholers ontkennen & wassen handen in onschuld |
13 |
De vele pleidooien vóór constructivisme & kennisrelativisme vanwege universitaire lerarenopleiders & onderwijskundigen, enkele normaalscholen, op studiedagen hogescholen |
19 |
Constructivisme & kennisrelativisme in het onderwijs: dubieuze constructie - Verslag van debat over constructivisme à la Piaget 50 jaar geleden & debat voorbije decennia |
32 |
Evaluatiestudies omtrent effectiviteit constructivistisch versus leraargestuurd onderwijs |
34 |
Grondige & kritische analyse van kenmerken van - en kritieken op - constructivistische leerprocessen & kennisrelativisme |
Nummer 193 (april-mei-juni 2020)
2 |
Michel Foucaults ontluisterende analyse van het onderwijs: disciplineringsdenken, bestuurlijkheid & biopolitiek; en invloed op Vlaamse pedagogen |
10 |
Prof. Marc Depaepe in Orde in vooruitgang: toenemende verschoolsing, disciplinering/pedagogisering en zucht naar orde in het lager onderwijs |
16 |
Jaarklassensysteem is basis van effectief, activerend & boeiend onderwijs & het minst gecompliceerde. Het wordt ook nog steeds en bijna overal toegepast |
19 |
Spreidstand Leuvense pedagogen Masschelein, Simons & Co - Hun schools onderwijs à la ontscholer Rancière wijkt sterk af van echt schools onderwijs |
45 |
Gert Biesta in ban van Rancières 'onwetende meester' en onderwijsfabeltjes Jacotot In 163 jaar geleden -nam prof. De Gelder al afstand van fabeltjes & visie van Jacotot |
48 |
Gezag-autoriteit van school/leerkracht in vraag gesteld Prof. Verhaeghe pakt uit met horizontale autoriteit |
Nummer 192 (januari-februari-maart 2020)
Themanummer over niveaudaling en PISA-2018
2 |
Balans onderwijs in 2019 : negatief & positief, wensen 2020 |
5 |
PISA-2018 : kroniek al lang aangekondigde niveaudaling & overzicht PISA- scores |
10 |
Praktijkmensen & onderwijsexperts tillen zwaar aan niveaudaling en wijzen op mismeestering voorbije decennia |
18 |
PISA-reacties recente ontkenners van - en verantwoordelijken voor - niveaudaling |
26 |
Wat is er aan de hand met het vak wiskunde in s.o.? Kroniek van sinds 1997 aangekondigde niveaudaling |
31 |
Raf Feys, prof. Lieven Verschaffel e.a. over 50 jaar debat & strijd over wiskundeonderwijs op de lagere school |
47 |
Docenten Frans KU Leuven en Hasselt slaan begin 2020 Alarm en doen concrete aanbevelingen voor het vak Frans |
50 |
Niveaudaling natuurkennis, geschiedenis en aardrijkskunde in het lager onderwijs |
Nummer 191 (oktober-november-december 2019)
2 |
Regeerakkoord haaks op stijgende ontscholingsdruk, uitholling lerarenambt,... Worden niveaudaling & andere ontwrichtingen straks afgeremd /teruggeschroefd? |
13 |
Controversiële reactie op regeerakkoord van prof. Jan Van Damme |
15 |
Overzicht standpunten ontscholers, beeldenstormers, gelijkheidsdenkers, kennisrelativisten, uithollers taalonderwijs
waarvan het regeerakkoord afstand neemt |
26 |
Focus op competenties nefast voor taalonderwijs & begrijpend lezen |
28 |
Pro Flandria over Kerntaken voor een toekomstgericht onderwijs in Vlaanderen |
31 |
M-decreet-feuilleton. Regeerakkoord zet stappen terug, maar voorstanders stuurden voorbije maanden en jaren op meer inclusie aan; recente kritieken praktijkmensen
|
42 |
Recent UNIA-rapport: Naar een Inclusief Onderwijssysteem in België |
45 |
Waarschuwing voor nieuwlichterij 100 jaar geleden vanwege Theo Thijssen |
47 |
Constructivisme is een slechte didactische raadgever |
49 |
Petitie van Mysterie van Onderwijs' betreurt nieuwe & kritische wind in regeerakkoord |
51 |
Bedenkingen bij debat over structuur s.o. en halfslachtige hervorming |
Nummer 190 (juli-augustus-september 2019)
2 |
Make onderwijs great again. Politieke linkerzijde & nieuwlichters tastten kwaliteit aan. Onderwijsbocht Dirk Van Damme (OESO) = memorandum commissie onderwijs |
9 |
Controversiële standpunten van minister Vandenbroucke & kabinetschef Dirk Van Damme in legislatuur 2004-2009 |
12 |
Visie van bekeerde Dirk Van Damme over structuurhervorming s.o., kwaliteit eerste graad, onderwijs(on)gelijkheid, waterval, competentiegericht onderwijs, niveaudaling |
17 |
Onderwijs-onderzoek & -theorie: kloof met klaspraktijk en nefaste invloed van veel onderwijsexperts.Onderwaardering praktijkgerichte onderwijs-wetenschap |
28 |
Dubieuze onderwijskunde. Te veel pedagoochelaars/ pédagogistes/anti-onderwijskundigen
in Vlaanderen, Frankrijk, Zweden |
32 |
Al 50 jaar mismeestering van het onderwijs: verkeerde beleidsopties, dubieuze expertisecentra, miskennen beproefde waarden & sterke onderwijstraditie, en belang van strijd tegen neomanie en rages |
39 |
Globale leesmethodiek van Ovide Decroly en nefaste invloed - ook op structuurmethodes (1965-2005) als Veilig Leren lezen |
51 |
Zorgen van Brugse directies secundair onderwijs |
Nummer 189 (april-mei-juni 2019)
2 |
Vlaams onderwijs al lang mismeesterd. Onderwijskrantmemorandum 2019 - Verzet/lippendienst leerkrachten temperde ontscholing/niveaudaling |
22 |
30 jaar miskenning wereldtopkwaliteit onderwijs leidde tot afbraak en niveaudaling Niveau-alarm 1 april Jan Van Damme, maar niemand blijkbaar verantwoordelijk |
30 |
Recente praktijkgetuigenissen over niveaudaling en mismeestering onderwijs |
38 |
Grote problemen hervorming eerste graad s.o. per 1 september 2019 |
48 |
M-decreet-feuilleton : recente berichten Kritische studie Rekenhof, VLOR-memorandum pro meer inclusie, bepaalde politici & praktijkmensen pro minder |
Nummer 188 (januari-februari-maart 2019)
2 |
Toename zorgen omtrent Vlaams onderwijs en hervormingen Haaks op euforische balans onderwijsverantwoordelijken |
9 |
Recente berichten over niveaudaling, iVOX-studie e.d. |
13 |
Onrust en ongenoegen over hervorming s.o., nieuwe eindtermen e.d. bij leraren, directies en ouders - versus euforie minister Crevits |
21 |
ZILL-leerplanarchitect De Ruysscher predikt verlossing uit ellende klassiek onderwijs - via radicale ontscholing |
28 |
Veroordeling school die Maxim met Down niet includeert UNIA, rechter & hardliners zegevieren |
35 |
Commissie Verenigde Naties tikt ook Spanje op de vingers omwille van gebrekkig inclusief onderwijs |
38 |
Recente kritieken op nefaste gevolgen van M-decreet |
41 |
Prof. Paul Kirschner over belang instructie, onderwijsmythes als 21e-eeuwse vaardigheden, Leraren David Didau & Marcel Schmeier over belang van kennis, expliciete instructie e.d. |
47 |
Meer nood aan open confrontatie inzake zingeving, religie, spiritualiteit
& aan waardering van positieve evolutie, dan aan gelamenteer & nieuw leerplan godsdienst |
Nummer 187 (oktober-november-december 2018)
2 |
Nieuwe eindtermen(domeinen) burgerschap, gezonde levensstijl, financiële geletterdheid, welbevinden e.d. in eerste graad s.o. : immense problemen & niveaudaling |
10 |
COC-lerarenvakbond: kwaliteit onderwijs onder druk! COC-congres: Geef ons beroep terug |
14 |
Dirk Van Damme (OESO) over dalende onderwijskwaliteit, hersenschim brede 1ste graad, prestatievijandigheid & obsessie met welbevinden |
17 |
Recent debat over niveaudaling & toenemende ontscholingsdruk. Verdere ontscholing en niveaudaling lijken onafwendbaar |
28 |
Wim Van den Broeck: tanende onderwijskwaliteit vooral gevolg van ontscholing: afbraak kennis(overdracht), constructivisme, & ervaringsgericht & gedifferentieerd leren |
31 |
Over uitholling taalonderwijs door universitaire taaldidactici, taalbegeleiders... & de rol die relativering van belang AN hierbij speelt |
40 |
Zweedse onderwijskundigen-ontscholers verontschuldigen zich. Vlaamse nieuwlichters als Martin Valcke blijven doordrammen en bekennen geenszins schuld |
44 |
Taakanalytisch leerlingvolgssyteem van Pieter Goessaert |
47 |
Voorstellen docent Stijn Van Hamme in Scholen laten schitteren': leraarschap in ere herstellen: leraren die zich focussen op kerntaak: het lesgeven |
50 |
Ervaren lerarenopleider Fons Exelmans: onderwijs moet zich beperken: klasgroepen zo goed mogelijk aan het leren krijgen |
Nummer 186 (juli-augustus-september 2018)
2 |
Egalitair dogmatisme en pedagogisch progressivisme bedreigen fundamentele missie van het onderwijs |
14 |
Dirk Van Damme (OESO): Geen brede & nivellerende eerste raad, heroriëntering # waterval, hervorming is wel bedreiging voor tso |
16 |
Over uitholling taalonderwijs en vernieuwingsestablishment tijdens lezing Dirk Van Damme en in commissie onderwijs 26 april |
20 |
Ontscholing & holle retoriek van Ovide Decroly eeuw geleden & revolutionair leerplan 1936: veel gelijkenis met huidige ontscholingsdiscours |
30 |
ZILL-leerplan & -onderwijsvisie : ontscholing, totaliteitsonderwijs, ontwikkelend & contextueel leren, leefschool, doorbreken jaarklas, e.d |
38 |
Reactie inclusie-hardliners Van Hove, Lebeer & Schraepen, UNIA
op kritische berichten over M-decreet & op beperkte terugschroeving decreet |
45 |
5 lessen van prof. Rik Torfs |
47 |
Breed verzet tegen structuurhervormingsplannen s.o. & ontkenning door Mieke Van Hecke, sociologen... |
50 |
Over algemeen ongenoegen van leerkrachten basisonderwijs |
Nummer 185 (april-mei-juni 2018)
2 |
Europees comité voor Sociale Rechten, GRIP
Vlaams onderwijs te weinig inclusief |
7 |
PANO-reportage het basisonderwijs kraakt - 28 maart & recente kritiek M-decreet en ondersteuningsnetwerken |
12 |
Failliet inclusief onderwijs in Nederland: alarmerende berichten |
14 |
Beter leren lezen in Vlaanderen : oorzaken niveaudaling en vergelijking met Nederland |
21 |
Een jaar overslaan komt veel minder voor dan een jaar overzitten. Toch kan het heel zinvol zijn |
25 |
Dirk Van Damme (OESO) kritisch over competentiegericht denken op KULAK-lezing 21 maart te Kortrijk |
27 |
Zorgen in commissie onderwijs 22 maart & elders over opstelling eindtermen: nefaste clustering van vakken, verwaarlozing van taalkennis, te krappe timing |
30 |
Onze kritiek op beleidsverklaring 2004 van duo Vandenbroucke Van Damme: relevanter dan ooit. 14 jaar later bevestigen Dirk Van Damme e.a. ons gelijk. |
40 |
Kroniek van voorspelbaar politiek debat en steekspel over terugschroeven van M-decreet: van 30 maart tot 12 april e.v. |
46 |
Kritiek op diversiteitsbarometer Unia over kansenongelijkheid onderwijs |
49 |
Valkuilen leerplan wereldoriëntatie-1998 & modieuze werkvorm W.O. |
Nummer 184 (januari-februari-maart 2018)
2 |
Controversiële richtlijnen over thuistaalgebruik |
6 |
Reacties op GO!-taalrichtlijnen i.v.m. thuistaalgebruik |
11 |
Parlementair debat over GO!-richtlijnen thuistalen |
14 |
Piet Van Avermaet & Co: geen intensief NT2 maar intensief huistaalgbruik. Nederlands niet zo belangrijk |
24 |
Steunpunt NT2 Van den Branden werd Steupunt ANTI-NT2 én PRO intensief gebruik thuistalen |
28 |
Doorstroming naar s.o.: Transbaso versus onze Leuvense studie 1970: doorstroming op basis schoolresultaten l.o., maar andere GOK-conclusies |
32 |
December-kritiek professoren & schooldirecteurs op niveaudaling, modes, softe evaluatiecultuur |
42 |
Zorgen over uitholling taalonderwijs & over niveaudaling begrijpend lezen |
48 |
Holle retoriek van 21st century skills. Geen omwenteling curriculum nodig & jammer genoeg worden de eindtermen losgemaakt van vakdisciplines |
Nummer 183 (oktober-november-december 2017)
2 |
Leerplancampagne Onderwijskrant: halt aan leerplan-operaties als ZILL die leiden tot ontscholing en aantasting ontwikkelingskansen |
15 |
De leerling centraal in het onderwijs? Visie van Maarten Simons & Jan Masschelein (profs pedagogiek KU Leuven) |
18 |
Negen academici tackelen heilige huisjes in onderwijs |
20 |
Beleidsverantwoordelijken Engeland, Singapore, Shanghai
zweren bij kwaliteitsvolle handboeken/methodes maar hetze tegen gebruik in Vlaanderen |
25 |
Nog steeds chaos en onenigheid rond eindtermen & vrees voor ontkoppeling van vakinhouden |
29 |
Pleidooi voor vlugger werken met conventionele maateenheden i.p.v. natuurlijke maten in lager onderwijs |
35 |
Kritische vragen en opmerkingen over functioneren ondersteuningsnetwerken in commissie onderwijs |
38 |
Evaluatie ondersteuningsnetwerken door Inclusief Buitengewoon |
41 |
M-decreet - kritiek in interviewDe Torretjes |
42 |
Kritische reacties op M-decreet van voorbije maanden |
45 |
Evaluatie drie jaar Passend Onderwijs = zelfde problemen als met M-decreet |
49 |
Kindvolgend ZILL-ontwikkelingsplan kleuteronderwijs haaks op wetenschappelijke studies over effectief kleuter onderwijs |
51 |
Recente STEM-standpunten van prof. Wim Dehaene |
Nummer 182 (juli-augustus-september 2017)
2 |
Bezorgdheid over onderwijs enkel toegenomen: steeds meer kritiek, onzekerheid en chaos |
8 |
Zorgelijke opflakkering van neomanie & vernieuwingsdrift in context nieuwe eindtermen en leerplannen |
23 |
35 jaar geleden slaagden we erin taboe rond de formalistische en hemelse MW open te breken |
30 |
Het gaat niet goed met het vak wiskunde in het s.o. |
35 |
Niveaudaling Frans als gevolg eenzijdige communicatieve aanpak eindtermen. Recent inspectie-rapport blijft zweren bij die niet-effectieve aanpak |
38 |
Nieuw Unesco-rapport: inclusie enkel mogelijk in radicaal individueel onderwijs |
43 |
M-decreet. Scherpe kritiek & noodkreet van Kathleen Krekels aan het adres van minister Crevits & onderwijskoepels in De Tijd, 5 juli |
45 |
Minister Crevits pakt in Struisvogel-opiniestuk 30 juni uit met loze zegeningen nieuwe ondersteuning om de vele kritiek te dempen |
47 |
Dick Wursten: over religie als zoektocht i.p.v. belijdenis, ander soort dialoogschool & bisschoppen/theologen die zich te veel bemoeien met (godsdienst)onderwijs |
49 |
Het Boekenboek: selectie onmisbare kinder/jeugdboeken uit de lage landen |
51 |
Onder de leeslamp: kinderboeken |
Nummer 181 (april-mei-juni 2017)
2 |
Iedereen straks -NOG MINDER- taalcompetent!? Kris Van den Branden en andere taalgoeroes willen nieuwe eindtermen/leerplannen verder uithollen |
11 |
HUN zijn het absoluut niet eens met HUN HEBBEN |
13 |
Steven Delarue: Gebruik van tussentaal in klas is hoegenaamd geen probleem. Kritische reacties |
15 |
Verzet van leerkrachten en taalkundigen tegen uitholling taalonderwijs & tegen banalisering van AN als elitaire en discriminerende taalvariant |
21 |
Evaluatie-conferentiedag 27 maart: belazeren deelnemers en beneden alle peil |
24 |
Commentaar bij ondersteuningsnota minister Crevits |
33 |
Metaforen en het leraarschap |
40 |
Effectief kleuteronderwijs & belang executieve functies & pre-academische kennis/vaardigheden |
47 |
Duizelingwekkend Referentiekader voor OnderwijsKwaliteit: te lang & zwaar ROK/JUK |
49 |
ONDER DE LEESLAMP - Rijke oogst aan kinderboeken |
51 |
OESO-studie: hoog welbevinden en minder stress, maar te weinig ambitie |
Nummer 180 (januari-februari-maart 2017)
2 |
Beste wensen voor 2017, grote zorgen omtrent toekomst Vlaams onderwijs |
5 |
M-decreet:verontrustende decembermaand: pleidooien voor radicaal inclusief & verzet |
12 |
Katholieke Onderwijskoepel: inclusie-school vooralleleerlingen - kritiek vanwege leerkrachten, directies, onderwijsvakbonden en ouders |
19 |
Inclusie-standpunten van lerarenvakbonden COC en COV - eind december 2016 |
23 |
Vlaamse 15-jarigen sterk in PISA & sterker dan in landen met uitgestelde studiekeuze |
31 |
Leerlingen 4de leerjaar behaalden eens te meer topscore TIMSS-Wiskunde |
36 |
Over scores allochtone leerlingen in PISA-& TIMSS-2015 en taal-strijd over (taal)problemen van allochtone lln. |
42 |
Vlaamse onderwijzers & regenten scoren sinds 1995 beter voor TIMSS en PISA dan universitair opgeleide |
45 |
Structuurhervorming secundair onderwijs: ontwrichting & nivellering voorkomen |
48 |
Reacties van directies, rector Rik Torfs & leerkrachten op hervormingsakkoord s.o. |
Nummer 179 (oktober-november-december 2016)
2 |
Wordt 2016-2017 jaar van de grote doorbraak van de onderwijshervormingen??? |
6 |
Dialoogschool: uitgeholde identiteit & godsdienstlessen ¦ dialoog met islam als verlossing !?? |
19 |
Verontrustende M-decreet-berichten: aug-okt 2016 |
23 |
Populistische consultatiecampagne eindtermen: VanWeinigBelang! |
27 |
Kritiek op consultatie-rapporten eindtermen in de media: weinig bruikbaars |
29 |
Eindrapporten consultatiecampagne over eindtermen: rapport VSK-scholieren & VanLerensbelang |
32 |
Vage Conceptnota Modernisering s.o. : recente kritiek |
38 |
Bestuurlijke optimalisering: oppervlakkige en controversiële conceptnota |
43 |
Kritiek op anti-pedagogische visie van Jacques Rancière - en ook van prof. Jan Masschelein en Goele Cornelissen |
48 |
Onder de leeslamp: rijke oogst aan kinderboeken e.d. |
51 |
Professor Geert Kelchtermans over onderwijsinnovatie en weerstand |
Nummer 178 (juli-augustus-september 2016)
Dossier modernisering s.o.
2 |
Concept-nota structuurhervorming s.o.: geen doorbraak, ontwrichting van prima eerste graad en structuur s.o., afbraak tso, domeinschoolmisbaksel, chaos... |
14 |
Modernisering s.o. leidt tot degradatie tso/bso & demotivatie bij 12- à 14-jarige tso-leerlingen |
17 |
Minister-president Geert Bourgeois prees op 8 juni 2016 ons degelijk s.o. Bevestiging standpuntOnderwijskranten petitie mei 2012 |
Dossier evaluatie 1 jaar M-decreet
21 |
Dossier M-decreet: Evaluatie 1 jaar M-decreet: een schrijnende balans |
22 |
Leidinggevenden onderwijs heel kritisch over M-decreet |
24 |
M-decreet bezorgt extra taakbelasting en planlast volgensRapport operatie Tarra |
25 |
Lifestream-flopdebat Klasse over M-decreet: juni 2016: scherpe kritiek |
29 |
Problemen met radicaal inclusief onderwijs en hardliners: veel inclusieleerlingen die niet thuishoren in gewoon onderwijs |
33 |
M-decreet: vernietigende kritiek in commissie onderwijs - 21 april 2016, maar decreet wordt niet bijgestuurd |
37 |
Kinderen met beperking moeten evenveel recht hebben op buitengewoon onderwijs |
41 |
Voeden we onze kinderen op tot idioten? Canvasprogramma Voordeel van de twijfel: losse flodders en stemmingmakerij tegen het onderwijs - deel 1 |
46 |
Voordeel van de twijfel - deel 2: Stemmingmakerij tegen het onderwijs via gejongleer met filosofen Kant, Socrates, Plato, Nussbaum, Dewey & visie van Michel Serre |
Nummer 177 (april-mei-juni 2016)
|