Inhoud blog
Zoeken in blog
Beoordeel dit blog
04-01-2022
Honderden gestoffeerde gratis-bijdragen over de toestand van het onderwijs op www.onderwijskrant.be
Honderden gestoffeerde gratis bijdragen over de toestand van het onderwijs op www.onderwijskrant.be
Onderwijskrant werd opgericht in 1977 Inhoud van enkele jaargangen
Nummer 199 (oktober-november-december 2021)
2
Onderwijsstandpunten Koen Pelleriaux: haaks op onze visie & Brinckman-rapport
6
Een eerste reactie op het Brinckman-rapport van de Commissie Beter Onderwijs
8
Tim Surma over aantasting onderwijskwaliteit, herwaardering pijlers van onze sterke onderwijstraditie & inzet expertisecentrum ExCEL
15
Dirk Van Damme: kennisrelativisme & constructivistische aanpak bij eindtermen & leerplannen jaren negentig: invloed van ex-VSO-sympathisanten katholieke koepel; Overladenheid nieuwe ET s.o. door vakkenoverschrijdende eindtermen, aso-isering e.d.
19
Zwartboek: Progressief/Innovatief Achteruit van de Nederlandse professoren Jaap Scheerens en Paul Kirschner: bevestiging van Onderwijskrantvisie
29
Ex-onderwijzeres Jeanet Meijs over mismeestering van het (lager) onderwijs in Nederland
31
50 jaar ontscholing(sdruk) in het onderwijs & vanaf 1990 stroomversnelling
39
Rapport Commissie Beter Onderwijs Naar de kern: de leerlingen en hun leer-kracht
Nummer 198 (juli-augustus-september 2021)
2
Dirk Van Damme over schooldrama in recent interview: dalende onderwijskwaliteit, + ontwrichting s.o. & aso-isering s.o. ten koste van tso/bso
9
Ontscholer Roger Standaert stuurde aan op staatspedagogie én kennis- & cultuurrelativisme. Hij beschuldigt nu minister Weyts & herscholers.Ook andere Impuls-redactieleden & Mysterie van Onderwijs doen hier gretig aan mee
14
Leuvense vakgroep Educatie en samenleving vergaloppeert zich in strijd tegen nieuw beleid : Vlaams onderwijs wordt ernstig bedreigd
25
Verantwoordelijken aantasting onderwijskwaliteit & pedagogische autonomie, ontkennen en beschuldigen klokkenluiders en minister van populisme, staatspedagogiek
40
GO!-Poolster-hervorming, gepersonaliseerd leren : hypewoordenpedagogiek
44
Lies Van Rompaey over werking COV-vakbond en de rol van (al)machtige secretarissen-generaal: 1893 tot 1983
47
Freinets meedogenloze kritiek op het gebruik van hand- & leesboeken in 1925/28 & kritiek/commentaar in die tijd op zijn visie vanwege Victor DEspallier & anderen
51
Onder de leeslamp
Nummer 197 (april-mei-juni 2021)
2
Nivellerende ET & leerplannen -1998 moeten grondig bijgewerkt worden. Ook meer eindtermen nodig i.p.v. minder!
10
Pleidooi voor herwaarderen i.p.v. afschaffen klassieke grammatica in lager onderwijs
23
Spelling niet zo belangrijk meer,werkwoordspelling afschaffen? Dringende herwaardering!
26
Strijd tegen sterke relativering van AN en geschreven taal
29
Waarheen met nieuwe eindtermen, leerplannen & methodes wiskunde? Pleidooi voor verdere herwaardering van onze sterke wiskundetraditie
38
Waarheen met Meten en metend rekenen in nieuwe eindtermen/leerplannen
42
Evolutie leerdomein 'meetkunde' in de eindtermen en leerplannen wiskunde en belangrijke ingrediënten
47
Pleidooi voor herwaardering cursorisch onderwijs voor natuurkennis, geschiedenis en aardrijkskunde in hogere leerjaren lager onderwijs
50
Pleidooi voor optimalisering kleuteronderwijs in nieuwe eindtermen en programmas. Recente oproepen voor grondige bijsturing van ons kleuteronderwijs
Nummer 196 (januari-februari-maart 2021)
2
Directe systeemmethodiek leren lezen: beknopte voorstelling van principes en van toepassing in recentere leesmethodes
9
Kritieken op klassieke structuurmethodes leren lezen - als VLL, & vergelijking met principes van onze DSM
13
Daling TIMSS-wiskunde-10j. geen toeval: ondermijning sterke onderwijstraditie tastte als sluipend gif ook kwaliteit wiskundeonderwijs aan + recente nefaste evoluties
22
TIMSS-2019: Vlaams kleuteronderwijs te weinig begaan met schoolse geletterdheid.Recente oproepen voor grondige bijsturing van ons kleuteronderwijs
33
Hervorming s.o. = ontwaarding van - & aderlating voor tso/bso én nefast voor leerlingen Zelfde kritiek als bij VSO, maar veel tso/bso-scholen hielden destijds VSO wel buiten!
43
Over hervorming van de volkschool op Vlaamsch-Nationale Grondslag, radicaal gepropageerd door hoofdinspecteur J.Th. Strauven in 1941,
50
Inclusie-hardliner Cor Meijer in Klasse: Geslaagd inclusief onderwijs vraagt grote stappen, én dus afschaffing van buitengewoon én gewoon onderwijs
Nummer 195 (oktober-november-december 2020)
2
Leuvense onderzoekers zittenblijven: Sorry, we vergisten ons in 1991, 2011, 2012 : er zijn b.v. maar weinig i.p.v. veel ZB-ers in 1ste jaar s.o., ZB toch zinvol
5
Opstellers nieuwe eindtermen en leerplannen ba.o. kunnen veel leren uit kritische analyse van mislukte & ontscholende leerplan -1936 & van ermee verwante ZILL-onderwijsvisie
20
Onderwijzer Jef Boden in 2010 over ontscholing in het lager onderwijs Zullen nieuwe eindtermen en leerplannen hiermee rekening houden?
24
Bijna 40 jaar strijd voor waardering/behoud structuur en werking geïntegreerde lerarenopleidingen & van sterke Vlaamse onderwijstraditie
50
Heibel over nieuwe eindtermen 2de graad s.o. en chaos volgend schooljaar. Samen leerplannen e.d. opstellen = grote stap vooruit, i.p.v. toenemend separatisme
Nummer 194 (juli-augustus-september 2020)
2
Prof. Kris Van den Branden en co: nooit constructivisme, kennisrelativisme
gepropageerd, nooit gesteld dat onderwijs op de schop moest: ontscholers ontkennen & wassen handen in onschuld
13
De vele pleidooien vóór constructivisme & kennisrelativisme vanwege universitaire lerarenopleiders & onderwijskundigen, enkele normaalscholen, op studiedagen hogescholen
19
Constructivisme & kennisrelativisme in het onderwijs: dubieuze constructie - Verslag van debat over constructivisme à la Piaget 50 jaar geleden & debat voorbije decennia
32
Evaluatiestudies omtrent effectiviteit constructivistisch versus leraargestuurd onderwijs
34
Grondige & kritische analyse van kenmerken van - en kritieken op - constructivistische leerprocessen & kennisrelativisme
Nummer 193 (april-mei-juni 2020)
2
Michel Foucaults ontluisterende analyse van het onderwijs: disciplineringsdenken, bestuurlijkheid & biopolitiek; en invloed op Vlaamse pedagogen
10
Prof. Marc Depaepe in Orde in vooruitgang: toenemende verschoolsing, disciplinering/pedagogisering en zucht naar orde in het lager onderwijs
16
Jaarklassensysteem is basis van effectief, activerend & boeiend onderwijs & het minst gecompliceerde. Het wordt ook nog steeds en bijna overal toegepast
19
Spreidstand Leuvense pedagogen Masschelein, Simons & Co - Hun schools onderwijs à la ontscholer Rancière wijkt sterk af van echt schools onderwijs
45
Gert Biesta in ban van Rancières 'onwetende meester' en onderwijsfabeltjes Jacotot In 163 jaar geleden -nam prof. De Gelder al afstand van fabeltjes & visie van Jacotot
48
Gezag-autoriteit van school/leerkracht in vraag gesteld Prof. Verhaeghe pakt uit met horizontale autoriteit
Nummer 192 (januari-februari-maart 2020)
Themanummer over niveaudaling en PISA-2018
2
Balans onderwijs in 2019 : negatief & positief, wensen 2020
5
PISA-2018 : kroniek al lang aangekondigde niveaudaling & overzicht PISA- scores
10
Praktijkmensen & onderwijsexperts tillen zwaar aan niveaudaling en wijzen op mismeestering voorbije decennia
18
PISA-reacties recente ontkenners van - en verantwoordelijken voor - niveaudaling
26
Wat is er aan de hand met het vak wiskunde in s.o.? Kroniek van sinds 1997 aangekondigde niveaudaling
31
Raf Feys, prof. Lieven Verschaffel e.a. over 50 jaar debat & strijd over wiskundeonderwijs op de lagere school
47
Docenten Frans KU Leuven en Hasselt slaan begin 2020 Alarm en doen concrete aanbevelingen voor het vak Frans
50
Niveaudaling natuurkennis, geschiedenis en aardrijkskunde in het lager onderwijs
Nummer 191 (oktober-november-december 2019)
2
Regeerakkoord haaks op stijgende ontscholingsdruk, uitholling lerarenambt,... Worden niveaudaling & andere ontwrichtingen straks afgeremd /teruggeschroefd?
13
Controversiële reactie op regeerakkoord van prof. Jan Van Damme
15
Overzicht standpunten ontscholers, beeldenstormers, gelijkheidsdenkers, kennisrelativisten, uithollers taalonderwijs
waarvan het regeerakkoord afstand neemt
26
Focus op competenties nefast voor taalonderwijs & begrijpend lezen
28
Pro Flandria over Kerntaken voor een toekomstgericht onderwijs in Vlaanderen
31
M-decreet-feuilleton. Regeerakkoord zet stappen terug, maar voorstanders stuurden voorbije maanden en jaren op meer inclusie aan; recente kritieken praktijkmensen
42
Recent UNIA-rapport: Naar een Inclusief Onderwijssysteem in België
45
Waarschuwing voor nieuwlichterij 100 jaar geleden vanwege Theo Thijssen
47
Constructivisme is een slechte didactische raadgever
49
Petitie van Mysterie van Onderwijs' betreurt nieuwe & kritische wind in regeerakkoord
51
Bedenkingen bij debat over structuur s.o. en halfslachtige hervorming
Nummer 190 (juli-augustus-september 2019)
2
Make onderwijs great again. Politieke linkerzijde & nieuwlichters tastten kwaliteit aan. Onderwijsbocht Dirk Van Damme (OESO) = memorandum commissie onderwijs
9
Controversiële standpunten van minister Vandenbroucke & kabinetschef Dirk Van Damme in legislatuur 2004-2009
12
Visie van bekeerde Dirk Van Damme over structuurhervorming s.o., kwaliteit eerste graad, onderwijs(on)gelijkheid, waterval, competentiegericht onderwijs, niveaudaling
17
Onderwijs-onderzoek & -theorie: kloof met klaspraktijk en nefaste invloed van veel onderwijsexperts.Onderwaardering praktijkgerichte onderwijs-wetenschap
28
Dubieuze onderwijskunde. Te veel pedagoochelaars/ pédagogistes/anti-onderwijskundigen
in Vlaanderen, Frankrijk, Zweden
32
Al 50 jaar mismeestering van het onderwijs: verkeerde beleidsopties, dubieuze expertisecentra, miskennen beproefde waarden & sterke onderwijstraditie, en belang van strijd tegen neomanie en rages
39
Globale leesmethodiek van Ovide Decroly en nefaste invloed - ook op structuurmethodes (1965-2005) als Veilig Leren lezen
51
Zorgen van Brugse directies secundair onderwijs
Nummer 189 (april-mei-juni 2019)
2
Vlaams onderwijs al lang mismeesterd. Onderwijskrantmemorandum 2019 - Verzet/lippendienst leerkrachten temperde ontscholing/niveaudaling
22
30 jaar miskenning wereldtopkwaliteit onderwijs leidde tot afbraak en niveaudaling Niveau-alarm 1 april Jan Van Damme, maar niemand blijkbaar verantwoordelijk
30
Recente praktijkgetuigenissen over niveaudaling en mismeestering onderwijs
38
Grote problemen hervorming eerste graad s.o. per 1 september 2019
48
M-decreet-feuilleton : recente berichten Kritische studie Rekenhof, VLOR-memorandum pro meer inclusie, bepaalde politici & praktijkmensen pro minder
Nummer 188 (januari-februari-maart 2019)
2
Toename zorgen omtrent Vlaams onderwijs en hervormingen Haaks op euforische balans onderwijsverantwoordelijken
9
Recente berichten over niveaudaling, iVOX-studie e.d.
13
Onrust en ongenoegen over hervorming s.o., nieuwe eindtermen e.d. bij leraren, directies en ouders - versus euforie minister Crevits
21
ZILL-leerplanarchitect De Ruysscher predikt verlossing uit ellende klassiek onderwijs - via radicale ontscholing
28
Veroordeling school die Maxim met Down niet includeert UNIA, rechter & hardliners zegevieren
35
Commissie Verenigde Naties tikt ook Spanje op de vingers omwille van gebrekkig inclusief onderwijs
38
Recente kritieken op nefaste gevolgen van M-decreet
41
Prof. Paul Kirschner over belang instructie, onderwijsmythes als 21e-eeuwse vaardigheden, Leraren David Didau & Marcel Schmeier over belang van kennis, expliciete instructie e.d.
47
Meer nood aan open confrontatie inzake zingeving, religie, spiritualiteit
& aan waardering van positieve evolutie, dan aan gelamenteer & nieuw leerplan godsdienst
Nummer 187 (oktober-november-december 2018)
2
Nieuwe eindtermen(domeinen) burgerschap, gezonde levensstijl, financiële geletterdheid, welbevinden e.d. in eerste graad s.o. : immense problemen & niveaudaling
10
COC-lerarenvakbond: kwaliteit onderwijs onder druk! COC-congres: Geef ons beroep terug
14
Dirk Van Damme (OESO) over dalende onderwijskwaliteit, hersenschim brede 1ste graad, prestatievijandigheid & obsessie met welbevinden
17
Recent debat over niveaudaling & toenemende ontscholingsdruk. Verdere ontscholing en niveaudaling lijken onafwendbaar
28
Wim Van den Broeck: tanende onderwijskwaliteit vooral gevolg van ontscholing: afbraak kennis(overdracht), constructivisme, & ervaringsgericht & gedifferentieerd leren
31
Over uitholling taalonderwijs door universitaire taaldidactici, taalbegeleiders... & de rol die relativering van belang AN hierbij speelt
40
Zweedse onderwijskundigen-ontscholers verontschuldigen zich. Vlaamse nieuwlichters als Martin Valcke blijven doordrammen en bekennen geenszins schuld
44
Taakanalytisch leerlingvolgssyteem van Pieter Goessaert
47
Voorstellen docent Stijn Van Hamme in Scholen laten schitteren': leraarschap in ere herstellen: leraren die zich focussen op kerntaak: het lesgeven
50
Ervaren lerarenopleider Fons Exelmans: onderwijs moet zich beperken: klasgroepen zo goed mogelijk aan het leren krijgen
Nummer 186 (juli-augustus-september 2018)
2
Egalitair dogmatisme en pedagogisch progressivisme bedreigen fundamentele missie van het onderwijs
14
Dirk Van Damme (OESO): Geen brede & nivellerende eerste raad, heroriëntering # waterval, hervorming is wel bedreiging voor tso
16
Over uitholling taalonderwijs en vernieuwingsestablishment tijdens lezing Dirk Van Damme en in commissie onderwijs 26 april
20
Ontscholing & holle retoriek van Ovide Decroly eeuw geleden & revolutionair leerplan 1936: veel gelijkenis met huidige ontscholingsdiscours
30
ZILL-leerplan & -onderwijsvisie : ontscholing, totaliteitsonderwijs, ontwikkelend & contextueel leren, leefschool, doorbreken jaarklas, e.d
38
Reactie inclusie-hardliners Van Hove, Lebeer & Schraepen, UNIA
op kritische berichten over M-decreet & op beperkte terugschroeving decreet
45
5 lessen van prof. Rik Torfs
47
Breed verzet tegen structuurhervormingsplannen s.o. & ontkenning door Mieke Van Hecke, sociologen...
50
Over algemeen ongenoegen van leerkrachten basisonderwijs
Nummer 185 (april-mei-juni 2018)
2
Europees comité voor Sociale Rechten, GRIP
Vlaams onderwijs te weinig inclusief
7
PANO-reportage het basisonderwijs kraakt - 28 maart & recente kritiek M-decreet en ondersteuningsnetwerken
12
Failliet inclusief onderwijs in Nederland: alarmerende berichten
14
Beter leren lezen in Vlaanderen : oorzaken niveaudaling en vergelijking met Nederland
21
Een jaar overslaan komt veel minder voor dan een jaar overzitten. Toch kan het heel zinvol zijn
25
Dirk Van Damme (OESO) kritisch over competentiegericht denken op KULAK-lezing 21 maart te Kortrijk
27
Zorgen in commissie onderwijs 22 maart & elders over opstelling eindtermen: nefaste clustering van vakken, verwaarlozing van taalkennis, te krappe timing
30
Onze kritiek op beleidsverklaring 2004 van duo Vandenbroucke Van Damme: relevanter dan ooit. 14 jaar later bevestigen Dirk Van Damme e.a. ons gelijk.
40
Kroniek van voorspelbaar politiek debat en steekspel over terugschroeven van M-decreet: van 30 maart tot 12 april e.v.
46
Kritiek op diversiteitsbarometer Unia over kansenongelijkheid onderwijs
49
Valkuilen leerplan wereldoriëntatie-1998 & modieuze werkvorm W.O.
Nummer 184 (januari-februari-maart 2018)
2
Controversiële richtlijnen over thuistaalgebruik
6
Reacties op GO!-taalrichtlijnen i.v.m. thuistaalgebruik
11
Parlementair debat over GO!-richtlijnen thuistalen
14
Piet Van Avermaet & Co: geen intensief NT2 maar intensief huistaalgbruik. Nederlands niet zo belangrijk
24
Steunpunt NT2 Van den Branden werd Steupunt ANTI-NT2 én PRO intensief gebruik thuistalen
28
Doorstroming naar s.o.: Transbaso versus onze Leuvense studie 1970: doorstroming op basis schoolresultaten l.o., maar andere GOK-conclusies
32
December-kritiek professoren & schooldirecteurs op niveaudaling, modes, softe evaluatiecultuur
42
Zorgen over uitholling taalonderwijs & over niveaudaling begrijpend lezen
48
Holle retoriek van 21st century skills. Geen omwenteling curriculum nodig & jammer genoeg worden de eindtermen losgemaakt van vakdisciplines
Nummer 183 (oktober-november-december 2017)
2
Leerplancampagne Onderwijskrant: halt aan leerplan-operaties als ZILL die leiden tot ontscholing en aantasting ontwikkelingskansen
15
De leerling centraal in het onderwijs? Visie van Maarten Simons & Jan Masschelein (profs pedagogiek KU Leuven)
18
Negen academici tackelen heilige huisjes in onderwijs
20
Beleidsverantwoordelijken Engeland, Singapore, Shanghai
zweren bij kwaliteitsvolle handboeken/methodes maar hetze tegen gebruik in Vlaanderen
25
Nog steeds chaos en onenigheid rond eindtermen & vrees voor ontkoppeling van vakinhouden
29
Pleidooi voor vlugger werken met conventionele maateenheden i.p.v. natuurlijke maten in lager onderwijs
35
Kritische vragen en opmerkingen over functioneren ondersteuningsnetwerken in commissie onderwijs
38
Evaluatie ondersteuningsnetwerken door Inclusief Buitengewoon
41
M-decreet - kritiek in interviewDe Torretjes
42
Kritische reacties op M-decreet van voorbije maanden
45
Evaluatie drie jaar Passend Onderwijs = zelfde problemen als met M-decreet
49
Kindvolgend ZILL-ontwikkelingsplan kleuteronderwijs haaks op wetenschappelijke studies over effectief kleuter onderwijs
51
Recente STEM-standpunten van prof. Wim Dehaene
Nummer 182 (juli-augustus-september 2017)
2
Bezorgdheid over onderwijs enkel toegenomen: steeds meer kritiek, onzekerheid en chaos
8
Zorgelijke opflakkering van neomanie & vernieuwingsdrift in context nieuwe eindtermen en leerplannen
23
35 jaar geleden slaagden we erin taboe rond de formalistische en hemelse MW open te breken
30
Het gaat niet goed met het vak wiskunde in het s.o.
35
Niveaudaling Frans als gevolg eenzijdige communicatieve aanpak eindtermen. Recent inspectie-rapport blijft zweren bij die niet-effectieve aanpak
38
Nieuw Unesco-rapport: inclusie enkel mogelijk in radicaal individueel onderwijs
43
M-decreet. Scherpe kritiek & noodkreet van Kathleen Krekels aan het adres van minister Crevits & onderwijskoepels in De Tijd, 5 juli
45
Minister Crevits pakt in Struisvogel-opiniestuk 30 juni uit met loze zegeningen nieuwe ondersteuning om de vele kritiek te dempen
47
Dick Wursten: over religie als zoektocht i.p.v. belijdenis, ander soort dialoogschool & bisschoppen/theologen die zich te veel bemoeien met (godsdienst)onderwijs
49
Het Boekenboek: selectie onmisbare kinder/jeugdboeken uit de lage landen
51
Onder de leeslamp: kinderboeken
Nummer 181 (april-mei-juni 2017)
2
Iedereen straks -NOG MINDER- taalcompetent!? Kris Van den Branden en andere taalgoeroes willen nieuwe eindtermen/leerplannen verder uithollen
11
HUN zijn het absoluut niet eens met HUN HEBBEN
13
Steven Delarue: Gebruik van tussentaal in klas is hoegenaamd geen probleem. Kritische reacties
15
Verzet van leerkrachten en taalkundigen tegen uitholling taalonderwijs & tegen banalisering van AN als elitaire en discriminerende taalvariant
21
Evaluatie-conferentiedag 27 maart: belazeren deelnemers en beneden alle peil
24
Commentaar bij ondersteuningsnota minister Crevits
33
Metaforen en het leraarschap
40
Effectief kleuteronderwijs & belang executieve functies & pre-academische kennis/vaardigheden
47
Duizelingwekkend Referentiekader voor OnderwijsKwaliteit: te lang & zwaar ROK/JUK
49
ONDER DE LEESLAMP - Rijke oogst aan kinderboeken
51
OESO-studie: hoog welbevinden en minder stress, maar te weinig ambitie
Nummer 180 (januari-februari-maart 2017)
2
Beste wensen voor 2017, grote zorgen omtrent toekomst Vlaams onderwijs
5
M-decreet:verontrustende decembermaand: pleidooien voor radicaal inclusief & verzet
12
Katholieke Onderwijskoepel: inclusie-school vooralle leerlingen - kritiek vanwege leerkrachten, directies, onderwijsvakbonden en ouders
19
Inclusie-standpunten van lerarenvakbonden COC en COV - eind december 2016
23
Vlaamse 15-jarigen sterk in PISA & sterker dan in landen met uitgestelde studiekeuze
31
Leerlingen 4de leerjaar behaalden eens te meer topscore TIMSS-Wiskunde
36
Over scores allochtone leerlingen in PISA-& TIMSS-2015 en taal-strijd over (taal)problemen van allochtone lln.
42
Vlaamse onderwijzers & regenten scoren sinds 1995 beter voor TIMSS en PISA dan universitair opgeleide
45
Structuurhervorming secundair onderwijs: ontwrichting & nivellering voorkomen
48
Reacties van directies, rector Rik Torfs & leerkrachten op hervormingsakkoord s.o.
Nummer 179 (oktober-november-december 2016)
2
Wordt 2016-2017 jaar van de grote doorbraak van de onderwijshervormingen???
6
Dialoogschool: uitgeholde identiteit & godsdienstlessen ¦ dialoog met islam als verlossing !??
19
Verontrustende M-decreet-berichten: aug-okt 2016
23
Populistische consultatiecampagne eindtermen: VanWeinigBelang!
27
Kritiek op consultatie-rapporten eindtermen in de media: weinig bruikbaars
29
Eindrapporten consultatiecampagne over eindtermen: rapport VSK-scholieren & VanLerensbelang
32
Vage Conceptnota Modernisering s.o. : recente kritiek
38
Bestuurlijke optimalisering: oppervlakkige en controversiële conceptnota
43
Kritiek op anti-pedagogische visie van Jacques Rancière - en ook van prof. Jan Masschelein en Goele Cornelissen
48
Onder de leeslamp: rijke oogst aan kinderboeken e.d.
51
Professor Geert Kelchtermans over onderwijsinnovatie en weerstand
Nummer 178 (juli-augustus-september 2016)
Dossier modernisering s.o.
2
Concept-nota structuurhervorming s.o.: geen doorbraak, ontwrichting van prima eerste graad en structuur s.o., afbraak tso, domeinschoolmisbaksel, chaos...
14
Modernisering s.o. leidt tot degradatie tso/bso & demotivatie bij 12- à 14-jarige tso-leerlingen
17
Minister-president Geert Bourgeois prees op 8 juni 2016 ons degelijk s.o. Bevestiging standpuntOnderwijskrant en petitie mei 2012
Dossier evaluatie 1 jaar M-decreet
21
Dossier M-decreet: Evaluatie 1 jaar M-decreet: een schrijnende balans
22
Leidinggevenden onderwijs heel kritisch over M-decreet
24
M-decreet bezorgt extra taakbelasting en planlast volgensRapport operatie Tarra
25
Lifestream-flopdebat Klasse over M-decreet: juni 2016: scherpe kritiek
29
Problemen met radicaal inclusief onderwijs en hardliners: veel inclusieleerlingen die niet thuishoren in gewoon onderwijs
33
M-decreet: vernietigende kritiek in commissie onderwijs - 21 april 2016, maar decreet wordt niet bijgestuurd
37
Kinderen met beperking moeten evenveel recht hebben op buitengewoon onderwijs
41
Voeden we onze kinderen op tot idioten? Canvasprogramma Voordeel van de twijfel: losse flodders en stemmingmakerij tegen het onderwijs - deel 1
46
Voordeel van de twijfel - deel 2: Stemmingmakerij tegen het onderwijs via gejongleer met filosofen Kant, Socrates, Plato, Nussbaum, Dewey & visie van Michel Serre
Nummer 177 (april-mei-juni 2016)
2
Masterplan-malaise: stop structuurhervorming s.o. & wilde veelheidstypes
8
Officiële pleidooien voor kanteling & ontscholing haaks op visie praktijkmensen en Engeland
17
Ex-eindtermen-chef Roger Standaert over eindtermen in recente interviews
25
Kritische standpunten over bestuurlijke optimalisering en schaalvergroting vanwege directies basisonderwijs en Brugse begeleiders
29
Crevits kon in nov. niet langer loochenen dat er relatief weinig schooluitval is, maar verzweeg dat structuren s.o. dus minder i.p.v. meer schooluitval veroorzaken
34
Aanslagen-debat over integratieproblemen en radicalisering moslimjongeren, problemen Brusselse scholen & integratiebeleid
41
Debat & studies over gebruik thuistalen, belang kennis Nederlands & integratie
47
Veelstemmige STEM-chaos in Vlaams onderwijs & bedreiging voor tso
51
Reacties op bericht (0)