Open Dialoogschool:
moeilijke
dialoog met (moeilijk verzoenbare) islam
om verwaterde katholieke
identiteit van de leerlingen te
reanimeren. Maar geen open-minded dialoog met praktijkmensen over een ruimere visie op
zingeving en religie/spiritualiteit.
Passages uit bijdrage Onderwijskrant 179 -oktober 2016
1 Verwaterde identiteit reanimeren via open
dialoog met islam e.d.
Lieven Boeve, topman katholiek onderwijs, lamenteerde op 20
mei 2016 op de website Kifkif: Onze katholieke identiteit verwatert helemaal
als we niets doen, als we niet ingrijpen. In een open dialoogschool zullen de
leerlingen hun katholieke identiteit (her)ontdekken, omdat ze
geconfronteerd worden met andere
identiteiten en religies, b.v. die van
hun islamitische klasgenoten. Diversiteit is dé opportuniteit van
onze tijd - 20 mei 2016)
Lieven
Boeve bestempelde in dit verband Mohammed als een grote en vredelievende profeet: De profeet Mohammed stelde: Je kunt geen goed gelovige zijn als
je kunt slapen, wetende dat iemand
honger lijdt. Gastvrijheid, de kwetsbare mens ontzien, zit dus in alle grote religies ingebakken (Knack, 17 augustus 2016). Ook aartsbisschop Jozef De
Kesel poneerde op 17 augustus 2016 in
Knack: De islam heeft de godsdienst terug op de kaart gezet. En
in die tijd sloot ook rector Rik Torfs zich hierbij aan.
Volgen mij en vele anderen
plaatste de aanwezige islam eerder alles wat ruikt naar religie, ook het katholicisme, eerder op een slecht, verdacht en zelfs nefast blaadje.
Boeve en Co verwachten veel heil van de
interreligieuze dialoog met de moslimleerlingen- en moslimleerkrachten. Ze beschouwen de stijgende aanwezigheid van moslimleerlingen op katholieke
scholen als een zegen en een grote
opportuniteit. De religie zou sinds een aantal jaren mede door de islam terug in optocht zijn, en door de dialoog met
de islam zouden leerlingen weer beter
hun christelijke identiteit op het spoor komen. De islam-aanwezigheid dus als
het reddende infuus aan leerlingen die hun christelijke identiteit verloren
hebben en die zo gereanimeerd moeten
worden. Destijds stelden de kopstukken van het katholiek onderwijs, mgr.
Daelemans en co, nog dat een katholieke
school homogeen katholiek moest zijn om de leerlingen niet in de war te
brengen; nu verwachten ze veel heil van een bepaald soort diversiteit.
In een interview van 4 mei
2016 in De Morgen illustreerde
Lieven Boeve zijn visie op de dialoogschool zo: Katholiek Onderwijs Vlaanderen gaat moslims en andersgelovigen een
volwaardige plek geven op school. Door een grote omwenteling komt er op scholen
meer plaats voor hoofddoeken, speciale plekken om te bidden en vrijwillige islamles
buiten de schooluren. Het katholieke onderwijs staat voor een ingrijpende
omwenteling. Het maakt werk van een
schoolmodel waarin andere religies en
levensbeschouwingen een bijzonder grote rol krijgen. ... Anders gesteld:
zij zullen hun religie volop mogen
beleven. Er komt dan ook meer ruimte voor religieuze symbolen zoals de
hoofddoek, mogelijk speciale plekken om te bidden naast de katholieke kapel en islamitische lessen of uitstappen
naar b.v. moskee als vrijwillige
buitenschoolse activiteit
. Het dialoogproject wil tevens moslimleerkrachten aanzetten om les te gaan
geven in katholieke scholen. Dit is een
grote meerwaarde. Prof. theologie Didier Pollefeyt bevestigde: Er is in de dialoogschool dus ook plaats voor een gebedsruimte voor
moslims en voor de hoofddoek.
Er kwam veel kritiek op het
open-dialoogschoolproject, ook vanwege mensen die katholicisme en religie
genegen zijn (zie verderop).
Op de congresdag over de dialoogschool van 2 juni 2016 j.l. hadden de vijf sprekers-theologen,
rector Torfs incluis, het jammer genoeg
niet over die ruimere visie op zingeving en religie/spiritualiteit, de nood aan
een meer moderne levensbeschouwelijke pedagogiek, en aan een meer nederige
opstelling van de kerk als
machtsinstituut ...
2. Gelamenteer over
verwaterd godsdienstonderwijs en pseudoleraren, directies en bestuursleden
In 2016 lamenteerden Boeve en co over het
verwaterde godsdienstonderwijs en over de volgens hen vele niet-gelovige
leerkrachten die ze als
pseudo-katholieken bestempelden.
In Het Nieuwsblad van 4 juni 2016 was er de bijdrage Probleem in het katholiek onderwijs: de juf gelooft niet meer
in God. Boeve stelde e hierin : Wie geen
band heeft met het christelijk geloof, geeft best geen godsdienstles meer, en
liever leraars die zichzelf zijn dan pseudo-katholieken.
Boeve poneerde dat het vak godsdienst enkel gegeven zou
mogen worden door goede gelovigen en niet door wat hij smalend bestempelde als pseudo-katholieken.
Leerkrachten zouden in klas ook heel expliciet moeten getuigen van hun geloof,
van een geloof in de m.i. al te enge interpretatie/invulling van Boeve en
co. Die enge visie op katholicisme &
religie lijkt me aan te sluiten bij de visie van aartsbisschop de Kesel die
vooral ook een minderheidskerk van
echte, belijdende gelovigen viseert.
Boeve betreurde ook dat
het moeilijk is om nog voldoende katholieke bestuursleden voor scholen
te vinden en dat er mede daardoor nood
is aan grote scholengroepen. Op de congresdag van 2 juni 2016 over de dialoogschool
poneerde minister Crevits dan ook dat voor de uitwerking van dit project de invoering van grootschalige
scholengroepen heel belangrijk was: De bestuurlijke schaalvergroting, een
ander terrein waarop Katholiek Onderwijs
Vlaanderen resoluut het voortouw nam,
kan ook hier mogelijk soelaas brengen.
Boeve en co beseffen niet dat die zgn. pseudo-katholieke leraren,
directies en bestuursleden bijna alle religieus- en spiritueel minded zijn en
geenszins vijandig staan t.a.v. katholicisme; hen zomaar bestempelen als
pseudo-katholieken lijkt me fout, enggeestig en tevens demotiverend.
Boeve en de bisschoppen betreurden in de maand augustus 2016 ook nog aan toe dat
de vele uren godsdienstonderwijs al bij al weinig rendement oplever(d)en, bitter weinig kennis over religie e.d.; een
ware kaakslag voor de vele leerkrachten en directies die zich inzetten voor
zingeving. Er volgde een oproep om het godsdienstonderwijs weer meer katholiek te maken en de fundamenten van
het geloof én van de kerk meer
uitdrukkelijk te onderwijzen.
Volgens Leuvens theoloog en vice-rector Didier Pollefeyt was het zelfs zo ver gekomen
dat de jongeren het verschil niet meer zien tussen onze vasten en de ramadan en hij vond dit
onderscheid blijkbaar heel belangrijk.
Prof. Pollefeyt: We moeten dus aan de kinderen - ook
moslimleerlingen - uitleggen wat de
vasten in de christelijke traditie
betekent. We moeten ook uitleggen wat de ramadan precies betekent. Er
moest dan ook dringend een nieuw
leerplan komen. En in het basisonderwijs
zouden de lessen godsdienst nog enkel gegeven mogen worden door goede en pratikerende gelovigen.
Het
verwondert me dat Boeve, bisschop Bonny, & Pollefeyt nog met dat soort kennis uitpakten. Boeve en co beseffen blijkbaar niet dat ze met
hun enge/verengde opvatting over religie & zingeving en met hun kritiek op de inspanning inzake zingeving van
leraren en directies, het katholiek onderwijs geen dienst bewijzen.
Nadat er eerst sprake was van het ontdekken van de eigen
identiteit via dialoog met andersgelovigen,
stelden Boeve en Co dus ook dat een dialoog enkel mogelijk is als de
leerlingen van katholieke komaf eerst zelf hun
identiteit kunnen ontdekken en versterken: Leerlingen kunnen niet in dialoog gaan met moslimleerlingen, als ze zelf te weinig afweten van hun geloof. Er
zijn volgens Boeve en co ook te weinig echt katholieke directeurs en
bestuursleden. Boeve en co pleiten wel
voor een dialoog met de islam, maar niet voor een open-dialoog met
leerkrachten (ook godsdienstleerkrachten), directies en bestuursleden die een meer open visie inzake religie en
(spirituele) zingeving bepleiten.
(Tussendoor: pleidooien van Boeve en co
voor katholiek wiskundeonderwijs e.d. wijzen m.i. ook op een
achterhaalde visie.)
En als Boeve en co beweren dat de leerlingen in een 1.000 lesuren godsdienst al
bij al weinig opsteken, dan klinkt dat vernietigend voor het werk van de
leerkrachten, maar ook voor het belang van het vak. Een aantal buitenstaanders
grepen dit gelamenteer gewillig aan om er in opiniestukken in de kranten het vak en de grote subsidiëring van
de kerk in vraag te stellen.
3. Kritische reacties van leraren e.d.: pleidooien voor
ruimere visie op zingeving & religie
Godsdienstleraar Jan Maes drukte zijn ongenoegen over de
opstelling van Boeve en co zo uit: Ik geloof wel dat het
overgrote deel van de katholieke scholen vandaag de dag al de facto
dialoogscholen zijn, waar vanuit de eigen katholieke of christelijke identiteit
op een open-minded manier wordt omgegaan
met godsdienst en levensbeschouwing. Ook op mijn school en in mijn eigen lessen is dit het geval. (Blog
Jan Maes van 6 mei 2016 en opiniestuk in De Standaard van 17 mei 2016).
Maes voegde eraan toe dat zijn 118 zesdejaars aso wel geen letterlijk
gelovigenwaren, maar dat de vele relativistenonder hen (101) wel voldoende interesse toonden voor zingeving
en levensbeschouwing - en voor
vrijwilligerstaken als persoonlijk werk.
Vanuit een enge visie op dé katholieke
identiteit zijn die 101 relativistenuit het zesde jaar wellicht geen
letterlijke of volwaardige katholieken. Maar dan houden we bijna
enkel nog een ledige verzameling over en kunnen we best de winkel sluiten. Tamara
Sinia, directrice Gentse basisschool Sint-Salvator, voegde er aan toe: In mijn
ogen is het ook perfect mogelijk om godsdienst met een zekere afstand te geven.
Er zijn wel minder
klassieke gelovige en kerkelijke leerlingen en leraren, maar de meesten staan
inderdaad wel open voor zingeving en religie. Ik stelde bij mijn vele
normaalschoolstudenten destijds en ook momenteel bij de huidige leraren & directies een open mind
inzake zingeving en religie (in brede zin) vast. Dit is ook het geval bij de meeste
bestuurders - ook al beweert Boeve dat
het heel moeilijk is om nog katholieke
bestuurders te vinden en dat er mede
daardoor nood is aan grote scholengroepen. Als we de scholen een strakke en enge visie op katholieke
identiteit en de kerk voorhouden, dan kunnen
we maar weinig leerlingen en leerkrachten warm maken voor zingeving en religie
in de brede zin van het woord. Vanuit
een ruime visie op zingeving, slaagt men daar
volgens mij en vele anderen wel in.
Lieven Boeve, de bisschoppen ... zijn zich onvoldoende
bewust zijn van het feit dat het landschap van zin (geving) grondig veranderd
is. Velen opteren voor een veel ruimere
visie op religie en geloof, waarbij ook de rol van de kerk als instituut en de klassiek katholieke leer beperkter is.
Gerard Westendorp (Karmeliet)
schrijft: De postmoderne spiritualiteit
overstijgt de tegenstelling tussen religieus en seculier. Zij beschouwt de hele
seculiere cultuur als vindplaats van heil. Zij overstijgt als weg van liefde de
scheiding tussen religieus en seculier. De bevlogen verbeelding van een wetenschapper
en kunstenaar, bedacht op mens en menswording, past niet minder in een
postmoderne spiritualiteit dan de mystieke
verbeelding van een bidder. Het gaat om
een open houding, om een open menselijke
wereld tegenover een gesloten op eigen
belang gerichte wereld. (Secularisatie en
spiritualiteit).
Johan van der Vloet drukte het in MagaZijn in 2016 zo uit:
In de jaren 1990 van de vorige eeuw
schreef de bekende Franse filosoof en socioloog Fredéric Lenoir al het profetisch boek: La métamorphose de la
religion. Daarin stelde hij dat religie een ongeziene verandering doormaakt. Het
institutionele verdampt en religie wordt een meer persoonlijke zoektocht. Die
nieuwe betekenis van religie, ook vaak spiritualiteit genoemd, breekt nu door. In de praktijk zien
we dat de band tussen geloof en een specifieke religieuze inspiratie afnam. Zoeken naar zin en
mogelijke oriëntaties voor het leven blijft echter bestaan. Religies (ook
bijbelverhalen) en levensbeschouwingen functioneren daarin als bronnen naast
vele andere
Johan Van der Vloet voegde
er aan toe: Zon spiritualiteit
overstijgt ook de kerkgrenzen. Inderdaad, ook de vrijzinnige prof. Leo Apostel
schreef er destijds zinnige dingen
over in zijn publicaties over Atheïstische
spiritualiteit (1981 e.a.) een verkenning & waardering van geschriften over
mystieke, religieuze en spirituele ervaringen en praktijken uit diverse
tradities. De ontmoetingen en open gesprekken met Apostel waren ook voor mij
verrijkend. Enggeestige vrijdenkers stelden dat Apostel enkel maar verwarring
stichtte in het kamp der vrijdenkers/humanisten. Spirituele ingesteldheid is volgens Apostel een systematische houding en strategie gericht op
ervaringen die onze relatie met de diepste realiteit belichamen. Daartoe
plaatst men zich in het grootste geheel waartoe men denkt te behoren en richt
men zich op de basisdoelen in dienst waarvan men het eigen leven stelt.
5 Kritieken op
haalbaarheid en zinvolheid van open diloogschool
Dick Wursten,
leraar en inspecteur protestantse
godsdienst, stelde in Collationes (2016, nr. 2) terecht wat de meeste
leerkrachten denken: Probeer maar
eens met tieners in zon levens- beschouwelijk gemengde klas open te praten
vanuit levensbeschouwelijke hoek over de koran, Mohammed, homos, de sharia, Jezus, kruisdood de mis, enz. Ik ben benieuwd
om van de moslim-pedagogen te vernemen
hoe zij het dialoog-onderwijs concreet
zien en hoe zij denken zo te kunnen
bijdragen aan de verrijking van het
schoollandschap. En kan er b.v. open gepraat worden over het conflict
tussen Israël en Palestina?
Godsdienstleraar Ceyssens repliceerde in Tertio van 11 mei 2016 : Dialoog met islam e.d. klinkt
mooi, maar als er echt gekozen moet
worden, is het andere koek. Bij de
uitwerking van die ideeën in klas had ik soms het gevoel dat je water en vuur moet verzoenen:
wanneer doe je tekort aan je eigen traditie of aan de andersgelovige, als je ze
beide dus wil honoreren? Ceyssens
vraagt zich af of de noodzakelijke
voorwaarden om de katholieke dialoogschool
te doen slagen, wel reëel aanwezig
zijn.
Bart Decancq, afgevaardigd bestuurder Don Bosco-scholen, liet blijken dat hij met een
en ander niet akkoord ging: Ik heb de
indruk dat Boeve cavalier seul speelt.
Maar het is niet omdat hij iets zegt,
dat het wet is. Op onze scholen is b.v. de
hoofddoek niet toegelaten.Tot hiertoe is dit principe nooit in vraag gesteld. De dialoog met
moslims e.d. is overigens al jaren aan
de gang. Ik vrees dat nu alleen onrust
in plaats van een dialoog zal ontstaan. (DS, 6 mei 2016).
Hilde Allaerts, directrice Sint-Bavo-humaniora Gent, poneerde (DS, 6 mei): Onze leerlingen dragen
een groen uniform, dus iedereen is
gelijk. Religieuze uitingen laten we
niet toe, dus ook geen groene
hoofddoek. ... Ook in het college van Ieper klinkt weinig enthousiasme. Directeur Kris Lazeure: We zouden niet geneigd zijn om de door Boeve voorgestelde ingrepen door te
voeren (DS 6 mei).
Een eigen
gebedsruimte? Niet aan de orde, zegt Dominique Janssen, directeur van
Sint-Maria in Antwerpen (DS 6 mei). Net zomin zal ik het examenrooster
waarvan de samenstelling altijd een moeilijke klus is aanpassen aan de
ramadan. Janssen zal ook de hoofddoek nooit toelaten op zijn instelling. Want
dan, voorspelt hij, zal zijn schoolbevolking in twee jaar helemaal veranderen
met alleen moslims wel te verstaan.
De toenemende aanwezigheid van
moslimleerlingen is op veel scholen een feit. De open dialoog over zingeving en
over de vele voor de islam controversiële onderwerpen, zal er ook m.i. niet
gemakkelijker en evidenter op worden, maar moeilijker. Boeve en Co
beschouwen dat soort diversiteit ten
onrechte als dé opportuniteit bij uitstek voor een open en wederzijds
verrijkende dialoog. Ze beseffen ook niet waarom veel leerkrachten voor de
islam controversiële onderwerpen eerder zullen vermijden. In richtlijnen van
begeleiders voor zon open en vrije dialoog houden ook zij geen rekening met
dergelijke problemen en met de kwetsbaarheid van de leraren.
Velen ervaren ook het gelamenteer over de verwaterde
identiteit en godsdienstlessen, de pseudo-katholieke leraren als een kaakslag.
De lamenterende uitspraken getuigen van een te enge opvatting over levensbeschouwelijk/zingevend
onderwijs en te weinig waardering voor
de inzet van veel leerkrachten en directies op dit gebied. Er is meer nodig dan het uitdrukkelijker onderwijzen van de
klassieke fundamenten van het geloof en van de kerk: er is m.i. nood aan een veel ruimere visie op religie en spiritualiteit,
en ook aan een andere opstelling van de
kerk als machtsinstituut
(Terloops : de voorbije jaren merkten we dat een aantal ontmoedigde
leerkrachten/regenten godsdienst na de kritiek van Boeve en co en het nieuwe
leerplan voortaan liever les gaven over andere vakken dan over godsdienst. Dit
verklaart m.i. mede het tekort aan leerkrachten godsdienst.
De voorstelling van de dialoogschool in De Morgen van 4 mei
2016 gaf ook aanleiding tot heel veel
reacties en tot veel onrust, onbegrip en
kritiek. In de bijdrage Blije moslims, sceptische scholen in De Morgen van 6 mei 2016 lazen we dat men in
de moslimkringen wel enthousiast en
triomferend reageerde op Boeves concrete voorstellen, maar vanuit katholieke
scholen en milieus eerder sceptisch en afwijzend.
Bart Brinckman kwam op 10 mei
2016 in De Standaard tot dezelfde vaststelling:Heel wat
schooldirecteurs willen helemaal niet weten van het concept van de dialoogscholen
dat op zijn zachtst als te
intellectualistisch, maar op zijn hardst als te moslimvriendelijk wordt afgeschilderd.
Lieven Boeve kreeg de kritiek dat hij eens te
meer cavalier seul speelde en zijn
eigenzinnige visie & voorstellen wou
opleggen. We lazen verder kritieken als:
*dat het project te weinig voeling had met de praktijk en
o.m. vanuit een Leuvens cenakel bedacht werd door de theologen Boeve en
Pollefeyt;
*dat er lang sprake was van een open-minded dialoog over
religie en zingeving in de brede betekenis van het woord - ook op de scholen zonder moslimleerlingen,
maar dat dit blijkbaar weinig
gewaardeerd werd (zie verder punt 2.3);
*dat de voorstelling van de islam-aanwezigheid als het reddende infuus aan leerlingen die hun
christelijke identiteit verloren hebben, een illusie is;
*dat velen niet akkoord gingen met het opleggen van concrete
invullingen als toelaten van hoofddoek, islamlessen en - islambeleving op
school
*dat velen niet akkoord gaan met het voorstellen van de
islam als een godsdienst zoals het christendom en van Mohammed als een grote en vredelievende profeet;
*dat Boeve nog te strak denkt in termen van gelovige en niet
gelovige leerkrachten/leerlingen goede en lauwe katholieken en hierbij
aansluitend in termen van afgebakende katholieke identiteit, en al te weinig
oog heeft voor religie en religieuze/spirituele feeling in de brede betekenis
van het woord.
*dat er binnen het katholieke onderwijsnet nog geen dialoog
geweest was over de concrete uitwerking van
de vage concepttekst ...
*dat een open en vrije dialoog over voor de islam
controversiële onderwerpen niet een evidnte, maar delicate aangelegenheid is.
De scholen tilden ook heel zwaar aan het feit dat Boeve eens te meer uitpakte met de stelling
dat hoofddoeken moeten toegelaten worden
op school en dit met een beroep op de
godsdienstvrijheid. In februari 2015 poneerde
Boeve al dat men zon zaken niet mocht overlaten
aan de beslissing van de scholen. Ook toen
kreeg hij al veel kritiek. Ook het feit
dat Boeve de indruk wekte dat zon open
dialoog enkel mogelijk was binnen katholieke scholen, wekte wrevel op.
Andere onderwijsnetten repliceerden dat er bij hen al lang aandacht was voor interlevensbeschouwelijke
dialoog/interactie. In dit opzicht was het ook merkwaardig dat Boeve geen
aandacht besteedde aan het vak godsdienst en de levensbeschouwelijke kansen
binnen andere onderwijsnetten.
5 Islam en christendom moeilijk verzoenbaar &
islam staat niet open voor dialoog
De aanwezigheid van andere religies, en in het bijzonder
van de islam, zal de scholen en leerlingen versterken in hun christelijke
identiteit, aldus de centrale doelstelling
van de dialoogschool. Deze uitspraak
steunt op de veronderstelling dat de islam een godsdienst is als het
christendom, dat beide met elkaar
verzoenbaar zijn, dat de dialoog wederzijds verrijkend zal zijn en dat dus
beide partijen openstaan voor dialoog.
Velen vinden echter dat islam en christendom niet echt
verzoenbaar zijn en dat de islam ook geen
interesse heeft voor een open dialoog over religie e.d. en weinig respect toont voor andere godsdiensten
en voor niet-gelovigen. Veel Moslims beschouwen de islam ook als de ene ware godsdienst. Prof. em.
Marcel Storme stelde in Tertio dat
islam en christendom gewoon onverzoenbaar
zijn en dat is ook de mening van zijn
zoon, de Leuvense prof. Matthias Storme.
Bert Jacobs, theoloog, schreef echter in het Leuvens
tijdschrift Collationes: Mohammeds
levensloop is objectief gezien in strijd met het leven, het voorbeeld en de leer van Christus, de lijdende
dienaar. Mohammed kan dan ook moeilijk
profeet genoemd worden zonder daarmee
cruciale elementen van het christelijk geloof te ontkennen. Er zijn dan ook
veel problemen verbonden aan pleidooien
voor een christelijke affirmatie van Mohammed
als profeet om als betrouwbare leidraad te
fungeren in de concrete dialoog tussen christenen en hun islamitische buren. (Wie
zeggen jullie dat Mohammed is? Collationes, 2016, nr. 1 Jacobs en veel theologen zijn het niet eens met
De Kesel en Boeve - net als de vorige
paus overigens.
Volgens de islamkenner en Jezuïet Christian Troll is er vanwege de islam niet eens openheid en interesse
voor dialoog met andere godsdiensten: Outside Islam religion is of no genuine
value because Islam is the only religion
that is truly universal. Islam is the final
religion and is perfect, exclusive and universal. It was proclaimed by
Muhammad, the Seal of the Prophets, as the only true way to attain salvation. Volgens de islam en volgens het islamleerplan zijn christenen verdwaalde zielen. In het islamleerplan van de Moslimexecutieve komt een soera aan bod waarin
letterlijk staat dat de verdwaalde zielen Christenen zijn en de Joden de woede
van God moeten ondergaan, aldus islamleraar Hicham Abdel Gawad op RTL (4
september 2016) en in interview in La Dernière Heure (5 september).
Prof. Braquet en anderen stellen: bij het christendom gaat
het om foi en bij de islam om loi. De verontwaardigde godsdienstleraar Rudi
Mannaerts poneerde in zijn zondagspreek
dat Boeve en Pollefeyt als mede-opstellers van de catechese-leerplannen daar
ook al hun best deden om een open dialoog
over te islam te vermijden. Hij stelde: In de
catechesemethodes en -leerplannen staat b.v. niets over de grote verschillen met de islam.
Waarom mogen we niet dialogeren over de
grote verschillen tussen onze Jezus en
hun Mohammed, enz. Voor veel mensen is
Mohammed eerder een machtslustige en oorlogszuchtige geweldenaar,
verbanning en executie van joden, tot
slaaf maken van vrouwen en kinderen, onbeperkt
aantal vrouwen. O
Velen zijn dus de mening toegedaan dat de voorwaarden voor een open dialoog niet
aanwezig zijn. Via moslimdialoog de
katholieke leerlingen willen
reanimeren, berust volgens hen om deze en
om andere redenen op een illusie van Boeve en Co (zie punt 2 en 3).
Territoriumdrang,
moslim-zieltjes winnen
Barbara Moens schreef in De Tijd van 6 mei 2016: De dialoogschool is ook een strategische zet. De
strijd om het 'moslimzieltje' is al
langer bezig. Het katholieke net is met twee derde van alle leerlingen
veruit het grootste, maar het aantal
moslimjongeren ligt proportioneel hoger
in het GO!. Boeve wil die groeiende
groep voor zich winnen. Het katholiek
onderwijs verrast door moslimleerlingen de kans te geven hun religie ook op school te beleven.
De strijd om de groeiende groep
moslimleerlingen is losgebarsten.
De enthousiaste reacties op het toelaten van hoofddoeken
vanwege moslimorganisaties als KifKif en Abou Jahjah, bevestigden de indruk dat
Boeve en Co moslimleerlingen wilden
binnenhalen. Zij juichten o.a. toe dat de meisjes in de katholieke scholen in tegenstelling met het GO! - wel een
hoofddoek zouden mogen dragen, dat Boeve
en Co meer respect toonden voor de islam
...
Op een tweedaagse voor directies nodigde Boeve zelfs (haatzaaier) Abou Jahjah
uit om samen met hem de dialoogschool te
promoten. Abou Jahjah reageerde op 4 mei
ook onmiddellijk en triomferend op Boeves (islam)beloftes in De Morgen; hij
twitterde: Lieven Boeve beloofde mij
dit al tijdens een gesprek een paar maanden geleden. A man of his word. Dezelfde Abou Jahjah bestempelde een paar
maanden later religie wel als waardeloze holy shit in het Nederlands TV-programma Zomergasten.
Het is niet verwonderlijk dat het GO! en andere onderwijsverstrekkers de dialoogcampagne
bestempelden als een zet om meer moslimleerlingen aan te trekken, als een vorm
van territoriumdrang. Ook het feit dat
Boeve de indruk wekte dat andere scholen
geen dialoogscholen waren, zinde hen niet.
Bij de N-VA noteerden we afwijzende reacties en bij CD&V verdeelde reacties: gejuich versus
scherpe kritiek. Het dialoogproject
kreeg veel kritiek vanuit de N-VA. Vanuit
de Sp.a en Open VLD werd gezegd dat er
al lang sprake was van een open dialoog
met de moslimleerlingen in de andere onderwijsnetten, met inbegrip van
islamlessen.
Het dialoogproject kreeg opvallend veel lof toegezwaaid
vanwege minister Crevits & CD&V-voorzitter Wouter Beke. Pieter De Crem en Hendrik
Bogaert lieten echter weten dat zij niet akkoord gaan met de sympathie van Beke en Co voor het
dialoogproject en de islam.
Hendrik Bogaert
stelde: Officieel kiest de CD&V nog
altijd voor 'dialoog' met de islam. Maar
die uitleg volstaat voor veel van onze mensen
niet meer. Sommige politici hebben geen idee van wat er op ons afkomt, zeggen de mensen. Ze
zijn bang voor de toekomst en vragen
zich af hoe sterk de islam over vijftig
jaar zal zijn. Vandaar ook dat de mensen
vrij argwanend zijn. We moeten proberen overeen
te komen met moslims, maar ergens stopt het
ook. Veel CD&V-kiezers zeggen dat we ons al méér dan voldoende hebben
aangepast
De Crem: stelde o.a.: Hebben
onze katholieke scholen die islamitische
symbolen wel nodig? Kunnen wij echt niet
zonder halal? Ik geloof ook niet in een Europese of Belgische
islam. De structuur van de islam laat b.v. niet toe om terrorisme in naam van de islam te veroordelen.
|