Profs. Greg Lukianoff and Jonathan Haidt over overbescherming,
overdreven traumatisering en
maatschappelijke/politieke extremisering
in The Coddling of the American Mind
De indruk dat we onze kinderen te slap opvoeden
(overbeschermen) en dat ze daardoor de wereld niet aankunnen, is breed
gedragen, maar het klopt niet.zegt ontwikkelingspsycholoog Stijn Van Petegem (ULB.) vandaag in de
krant De Morgen. Ik denk dat prof. Stijn Van Petegem
ongelijk heeft.
In het boek The Coddling (het bedotten/foppen) of the
American Mind van Greg Lukianoff and Jonathan Haidt -2018 treffen we een interessante analyse aan over
overbescherming van de jongeren, overdreven traumatisering en maatschappelijke/politieke
extremisering. (Comutervertaling)
De auteurs concluderen in het eerste hoofdstuk van hun boek:
The Untruth of Fragility
Kinderen zijn, net als veel andere complexe adaptieve
systemen, antifragiel. Hun hersenen
hebben een breed scala aan input van hun omgeving om zichzelf voor die omgevingen te
configureren. Net als het immuunsysteem
moeten kinderen worden blootgesteld aan uitdagingen en stressoren (binnen
grenzen en op leeftijdsgeschikte manieren), anders zullen ze niet volwassen
worden tot sterke en capabele volwassenen, in staat om productief om te gaan
met mensen en ideeën die hun overtuigingen en morele overtuigingen uitdagen.
Concepten als trauma, (on)veiligheid e.d. worden al
te ruim geïnterpreteerd
Concepten als trauma en veiligheid zijn sinds de jaren 1980
zo ver uitgebreid dat ze vaak worden gebruikt op manieren die niet langer
gebaseerd zijn op legitiem psychologisch onderzoek. Grofweg uitgebreide
opvattingen over trauma en veiligheid worden nu gebruikt om de overbescherming
van kinderen van alle leeftijden te rechtvaardigen - zelfs studenten, van wie
soms wordt gezegd dat ze veilige ruimtes nodig hebben en waarschuwingen
activeren om te voorkomen dat woorden en ideeën hen in gevaar brengen.
Safetyisme is de cultus van veiligheid een obsessie met
het elimineren van bedreigingen (zowel echte als ingebeelde) tot het punt
waarop mensen niet bereid zijn om redelijke afwegingen te maken die worden
geëist door andere praktische en morele zorgen. Safetyisme berooft jonge mensen
van de ervaringen die hun antifragiele geest nodig heeft, waardoor ze
kwetsbaarder, angstiger en vatbaarder worden om zichzelf als slachtoffer te
zien.
Uit HOOFDSTUK
1
Onwaarheid omtrent
kwetsbaarheid
De dwaasheid van overbescherming wordt duidelijk zodra je
het concept van antifragiliteit begrijpt. Gezien het feit dat risico's en
stressoren natuurlijke, onvermijdelijke delen van het leven zijn, moeten ouders
en leraren kinderen helpen hun aangeboren vaardigheden te ontwikkelen om te
groeien en van dergelijke ervaringen te leren. Er is een oud gezegde:
Bereid het kind voor op de weg, niet
de weg voor het kind. Maar
tegenwoordig lijken we precies het tegenovergestelde te doen: we proberen alles
op te ruimen dat kinderen van streek zou kunnen maken, niet beseffend dat we
daarmee de al vermelde pinda-allergiefout herhalen. Als we kinderen beschermen
tegen verschillende soorten potentieel
verontrustende ervaringen, maken we het veel waarschijnlijker dat die kinderen
niet in staat zullen zijn om met dergelijke gebeurtenissen om te gaan wanneer
ze onze beschermende paraplu verlaten. De moderne obsessie met het beschermen
van jonge mensen tegen "zich onveilig voelen" i een van de (verschillende) oorzaken van de
snelle stijging van het aantal depressies, angsten en zelfmoorden bij
adolescenten, die we in hoofdstuk 7 behandelen.
Tegen het begin van de jaren 2000 was ook het concept van
trauma binnen delen van de therapeutische gemeenschap echter zo ver
afgezwakt dat het alles omvatte dat door een individu als fysiek of
emotioneel schadelijk werd ervaren- met blijvende nadelige effecten op het
functioneren van het individu en het mentale, fysieke, sociale, emotionele of
spirituele welzijn. De subjectieve
ervaring van "schade" werd een definitie bij het beoordelen van
trauma. Als gevolg hiervan werd het woord
trauma' veel breder gebruikt, niet alleen door professionals in de
geestelijke gezondheidszorg, maar ook door hun klanten en patiënten, waaronder
een toenemend aantal studenten.
Net als bij trauma was een belangrijke verandering voor de
meeste concepten die Haslam onderzocht de
verschuiving naar een subjectieve standaard. Het was niet aan iemand anders
om te beslissen wat telde als trauma, pesten of misbruik. Als het voor jou zo
voelde, vertrouw dan maar op je gevoel. Als een persoon meldde dat een gebeurtenis
traumatisch was (bv ook pesten of beledigen), werd zijn of haar subjectieve
beoordeling steeds vaker als voldoende bewijs beschouwd. En als een snel
groeiend aantal studenten hoger onderwijs is gediagnosticeerd met een
psychische stoornis (zoals we zullen zien in hoofdstuk 7), dan is er een snel
groeiende behoefte aan b.v. de
universitaire campusgemeenschap om hen te beschermen.
.... Dat is wat we bedoelen als we het hebben over
veiligheid. Veiligheid is natuurlijk goed en het is verdienstelijk om anderen
te beschermen tegen schade,; maar deugden kunnen ondeugden worden wanneer ze tot het uiterste
worden doorgevoerd. "Safetyisme" verwijst naar een cultuur of
geloofssysteem waarin veiligheid een heilige waarde is geworden, wat betekent
dat mensen niet bereid zijn om compromissen te sluiten die door andere
praktische en morele overwegingen worden geëist. Veiligheid overtreft al het andere, hoe onwaarschijnlijk of triviaal het potentiële gevaar
ook is.
Opgevoed in een cultuur van veiligheid, die hen leert om
emotioneel veilig te blijven en hen te beschermen tegen elk
denkbaar gevaar, kan dit een feedbacklus opzetten: kinderen worden kwetsbaarder
en minder veerkrachtig, wat volwassenen het signaal geeft dat ze meer
bescherming nodig hebben, waardoor ze nog kwetsbaarder en minder veerkrachtig worden.
Het eindresultaat kan vergelijkbaar zijn met wat er gebeurde toen w destijds
probeerden kinderen te beschermen tegen blootstelling aan pinda's: een
wijdverspreid backfiring-effect waarbij de genezing een primaire
oorzaak van de ziekte blijkt te zijn.
iGen (internetgeneratie)
en Safetyism is het duidelijkst in de generatie die rond 2013 naar de
universiteit ging. Jarenlang gingen sociologen en marketeers ervan uit dat de
Millennial-generatie iedereen omvatte die geboren was tussen (ruwweg) 1982 en
1998 of 2000. Maar Jean Twenge, een
psycholoog aan de San Diego State University en een autoriteit op het gebied
van intergenerationele verschillen, heeft een verrassend scherpe
discontinuïteit gevonden die begint rond geboortejaar 1995. Ze noemt degenen
die in en na 1995 zijn geboren iGen, een afkorting voor internetgeneratie.
(Anderen gebruiken de term Generatie Z')
Twenge laat zien dat iGen lijdt aan veel hogere percentages
van angst en depressie dan millennials op dezelfde leeftijd - en hogere
zelfmoordcijfers. Er is iets aan de hand; Iets heeft de jeugdervaring van
kinderen geboren in de late jaren 1990 veranderd. Twenge richt zich op de snelle groei van
social media in de jaren na de introductie van de iPhone, in 2007. Tegen 2011
of zo konden de meeste tieners om de paar minuten hun status op sociale media
controleren, en velen deden dat.
We zullen de gegevens en argumenten van Twenge onderzoeken
in hoofdstuk 7. Voorlopig merken we gewoon twee dingen op. Ten eerste zijn
leden van iGen geobsedeerd door veiligheid, zoals Twenge het zegt,
en definiëren ze veiligheid als inclusief "emotionele veiligheid". Hun
focus op "emotionele veiligheid" leidt ertoe dat velen van hen
geloven dat, zoals Twenge beschrijft, "men veilig moet zijn, niet alleen
van auto-ongelukken en aanranding, maar van mensen die het niet met je eens
zijn."
Het tweede punt dat we willen opmerken over iGen is dat de (veilige) campustrends
in het hoger onderwijs die ons ertoe brachten ons oorspronkelijke Atlantische
artikel te schrijven - met name de verzoeken om veilige ruimtes en triggerwaarschuwingen
- zich pas begonnen te verspreiden toen iGen rond 2013 op de campus begon aan
te komen. De eisen voor veiligheid en censuur versnelden snel in de komende
vier jaar toen de laatste van de Millennials afstudeerde, om te worden vervangen
door iGen.
Dit is geen boek over Millennials; inderdaad, Millennials
krijgen tegenwoordig een slecht rapport, omdat veel mensen ten onrechte recente
campustrends aan hen toeschrijven. Dit is een boek over de zeer verschillende
houdingen ten opzichte van spraak en veiligheid die zich over universiteiten
verspreidden toen de millennials vertrokken. We geven niet de schuld aan
de iGen. In plaats daarvan stellen we
voor dat de leerlingen/studenten van vandaag zijn opgevoed door ouders en
leraren die het beste met kinderen voor hadden, maar die hen vaak niet de
vrijheid gaven om hun antifragiliteit te ontwikkelen.
Inleiding van het
boek
The Search for Wisdom
Dit is een boek over wijsheid en het tegenovergestelde
ervan. Het boek komt voort uit een reis die wij (Greg en Jon) in augustus 2016
naar Griekenland maakten. We hadden in het verleden geschreven over enkele ideeën die zich via
universiteiten verspreidden waarvan we dachten dat ze studenten schaadden en
hun vooruitzichten op het creëren van een bevredigend leven beschadigden. Deze
ideeën maakten studenten in wezen minder wijs. Dus besloten we een boek te
schrijven om mensen te waarschuwen voor deze vreselijke ideeën, en we dachten
dat we zouden beginnen met zelf op zoek te gaan naar wijsheid. We werken
allebei op universiteitscampussen; in de
afgelopen jaren hadden we herhaaldelijk verwijzingen gehoord naar de wijsheid
van Misoponos, een hedendaags orakel dat in een grot op de noordhelling van de
berg Olympus woont, waar hij de oude riten van de cultus van Koalemos voortzet.
We vlogen in gedachten naar Athene en namen een vijf uur
durende treinrit naar Litochoro, een stad aan de voet van de berg. Bij
zonsopgang de volgende dag gaan we op pad dat Grieken al duizenden jaren
gebruiken om gemeenschap te zoeken met hun goden. We wandelden zes uur lang
over een steil en kronkelend pad. 's Middags kwamen we bij een splitsing in het
pad waar een bord misoponos zei, met een pijl die naar rechts wees.
In de grot zagen we een vreemd tafereel. Misoponos en zijn
assistenten hadden een van die take-a-number-systemen geïnstalleerd die je soms
in broodjeszaken vindt, en er stond een rij andere onderzoekers voor ons. We
namen een nummer, betaalden de vergoeding van 100 euro om een privé-audiëntie
te houden met de grote man, voerden de verplichte reinigingsrituelen uit en
wachtten af.
Toen we aan de beurt
kwamen, werden we binnengeleid in een slecht verlichte kamer aan de
achterkant van de grot, waar een kleine waterbron uit een rotswand borrelde en
naar beneden spatte in een grote witte marmeren kom die enigszins deed denken
aan een vogelbad. Naast de kom zat Misoponos in een comfortabele stoel die een
Barcalounger-fauteuil uit de jaren 1970 leek te zijn. We hadden gehoord dat hij
Engels sprak, maar we waren verrast toen hij ons perfect begroette in Amerikaans Engels met een vleugje Long
Island: Come on in, guys. Vertel me wat je zoekt.
Jon sprak als eerste: O Wijs Orakel, we zijn op zoek
naar wijsheid. Wat zijn de diepste en grootste waarheden?" Greg vond dat
we specifieker moesten zijn, dus voegde hij eraan toe: "Eigenlijk
schrijven we een boek over wijsheid voor tieners, jongvolwassenen, ouders en
opvoeders, en we hoopten een beetje dat je je inzichten kon samenvatten in
enkele kernachtige axioma's, idealiter een dritetal van hen, die, indien gevolgd, jonge mensen
ertoe zouden brengen wijsheid te ontwikkelen in de loop van hun leven.
Misoponos zat ongeveer twee minuten stil met zijn ogen
dicht. Uiteindelijk opende hij zijn ogen en sprak. Deze fontein is de
bron van Koalemos. Koalemos was een Griekse god van wijsheid die vandaag de dag
niet zo bekend is als Athena, die naar mijn mening veel te veel pers krijgt. Dus
laat ik het je vertellen. Ik zal je drie bekers van wijsheid geven.
Hij vulde een klein albasten bekertje uit de waterbak en
overhandigde het aan ons. We dronken er allebei van en gaven het terug. Dit
is de eerste waarheid, zei hij: Wat je niet doodt, maakt je zwakker.
Dus vermijd pijn, vermijd ongemak, vermijd alle potentieel slechte
ervaringen. Jon was verrast. Hij had een boek geschreven met de titel The
Happiness Hypothesis, waarin oude wijsheid werd onderzocht in het licht van de
moderne psychologie. Het boek wijdde een heel hoofdstuk aan het testen van het
tegenovergestelde van de bewering van het orakel, die het meest beroemd werd
verklaard door Friedrich Nietzsche: Wat mij niet doodt, maakt mij
sterker.
Jon dacht dat er een
fout moest zijn. Neem me niet kwalijk, Uwe Heiligheid," zei hij,
"maar bedoelde u echt 'zwakker' te zeggen? Omdat ik citaten uit veel
wijsheidstradities heb die zeggen dat pijn, tegenslagen en zelfs traumatische
ervaringen mensen sterker kunnen maken.
Zei ik 'zwakker'? vroeg Misoponos. Wacht
eens even . . . Is het zwakker of sterker? Hij kneep zijn ogen dicht toen
hij erover nadacht, en opende toen zijn ogen en zei: Ja, ik heb gelijk,
zwakker is wat ik bedoelde. Slechte ervaringen zijn verschrikkelijk, wie wil er
nou een? Ben je helemaal hierheen gereisd om een slechte ervaring mee te maken?
Natuurlijk niet. En pijn? Zoveel orakels in deze bergen zitten twaalf uur per
dag op de grond, en wat levert het hen op? Problemen met de bloedsomloop en
lage rugpijn. Hoeveel wijsheid kun je uitdelen als je de hele tijd aan je
pijntjes denkt? Daarom heb ik deze stoel twintig jaar geleden gekregen. Waarom
zou ik me niet op mijn gemak voelen?
Het spijt me, zei Jon gedwee. Misoponos vulde de
beker weer. We dronken het op. Ten tweede, vervolgde hij: Vertrouw altijd op je gevoel. Stel je eigen
gevolens nooit in vraag. Nu was het de beurt aan Greg om terug te
deinzen. Hij had jarenlang cognitieve gedragstherapie beoefend, die gebaseerd
is op precies het tegenovergestelde advies: gevoelens misleiden ons zo vaak dat
je geen geestelijke gezondheid kunt bereiken totdat je leert ze in twijfel te
trekken en jezelf te bevrijden van enkele veel voorkomende vervormingen van de
realiteit. Maar nadat hij had geleerd zijn onmiddellijke negatieve reacties te
beheersen, beet hij op zijn tong en zei niets.
Misoponos vulde de beker bij en we dronken weer. Ten
derde: het leven is een strijd tussen goede mensen en slechte mensen. We
keken elkaar vol ongeloof aan. Greg kon niet langer zwijgen: O Groot
Orakel van Koalemos, begon hij, stoppend, kun je dat aan ons
uitleggen? Sommige mensen zijn goed, zei Misoponos langzaam
en luid, alsof hij dacht dat we hem niet hadden gehoord, en sommige
mensen zijn slecht. Hij keek ons puntig aan en haalde adem. Er is
zoveel kwaad in de wereld. Waar komt het vandaan? Hij pauzeerde alsof hij
verwachtte dat we zouden antwoorden. We waren sprakeloos. Van slechte mensen! zei hij, duidelijk geërgerd. Het is aan jou en de rest van de goede
mensen in de wereld om hen te bestrijden. Jullie moeten strijders zijn voor
deugd en goedheid. Je kunt zien hoe slecht en fout sommige mensen zijn. Je moet
ze roepen! Verzamel een coalitie van rechtvaardigen en beschaam de slechteriken
totdat ze hun manier van doen veranderen.
Jon vroeg: Maar denken ze niet hetzelfde over ons? Hoe
kunnen we weten dat wij het zijn die gelijk hebben en zij die ongelijk
hebben? Misoponos antwoordde scherp: Heb je vandaag niets van me
geleerd? Vertrouw op je gevoel. Heb je het gevoel dat je gelijk hebt? Of heb je
het gevoel dat je fout zit? Ik heb het gevoel dat dit interview voorbij is.
Wegwezen.
Er is geen Misoponos, en we zijn niet echt naar Griekenland
gereisd om deze drie vreselijke ideeën te ontdekken. Dat hoefde ook niet. Je
kunt ze vinden op universiteitscampussen, op middelbare scholen en in veel
huizen. Deze onwaarheden worden zelden expliciet onderwezen; integendeel, ze
worden aan jongeren overgebracht door de regels, praktijken en normen die hen
worden opgelegd, vaak met de beste bedoelingen.
Dit is een boek over drie Grote Onwaarheden die zich lijken
te hebben verspreid
Op grote schaal in de afgelopen jaren:
1. De onwaarheid omtrent kwetsbaarheid: wat je niet doodt, maakt
je zwakker.2. De onwaarheid omtrent emotioneel redeneren: vertrouw altijd op je
gevoelens. 3. De onwaarheid omtrent ons versus hen: Het leven is een strijd
tussen goede mensen en slechte mensen.
Hoewel veel stellingen onwaar zijn, moet een idee aan drie
criteria voldoen om als een Grote Onwaarheid te worden geclassificeerd:
1. Het is in tegenspraak met oude wijsheid -ideeën die op
grote schaal in de wijsheid worden aangetroffen
in literatuur van vele culturen. 2. Het is in tegenspraak met modern
psychologisch onderzoek naar welzijn. 3. Het schaadt de individuen en
gemeenschappen die het omarmen.
We zulle in ons boek laten zien hoe deze drie Grote Onwaarheden
en het beleid en politieke bewegingen die
hieruit putten problemen veroorzaken voor jongeren, universiteiten en, meer in het
algemeen, ook voor liberale
democratieën.
Om maar een paar van
deze problemen te noemen: tienerangst, depressie en zelfmoordcijfers zijn de
afgelopen jaren sterk gestegen. De cultuur op veel universiteitscampussen is
ideologisch uniformer geworden, waardoor het vermogen van geleerden om de
waarheid te zoeken en van studenten om te leren van een breed scala aan denkers
in gevaar komt.
Extremisten hebben zich verspreid over extreemrechts en
uiterst links en provoceren elkaar tot steeds diepere niveaus van haat. Sociale
media hebben partijdige passies gekanaliseerd in het creëren van een call-out-cultuur;
iedereen kan publiekelijk belachelijk gemaakt worden voor het zeggen van iets
goedbedoelds dat iemand anders als onaantastbaar
voorstelt. Nieuwe mediaplatforms en -verkooppunten stellen burgers in staat
zich terug te trekken in zelfbevestigende bubbels, waar hun ergste angsten over
het kwaad van de andere kant kunnen worden bevestigd en versterkt door
extremisten en cybertrollen die tweedracht en verdeeldheid willen zaaien.
De drie Grote Onwaarheden zijn ook al op
veel universiteitscampussen tot bloei gekomen, maar ze hebben hun wortels in
eerdere onderwijs- en jeugdervaringen, en ze strekken zich n uit van de campus
naar de bedrijfswereld en het openbare plein, inclusief de nationale politiek.
Ze verspreiden zich ook van Amerikaanse universiteiten naar universiteiten in
de Engelstalige wereld. Deze Grote Onwaarheden zijn slecht voor iedereen en
vooral ook voor iedereen die om jongeren geeft.
|