Over dubieuze beschuldigingen en misleidende analyses in
het boek Onderwijs in een gekleurde samenleving van Orhan Agirdag
Inleiding
Ik heb me voorgenomen een grondige en kritische te maken
van dit boek van Agirdag. In deze bijdrage alvast enkele voorbeschouwingen.
In zijn boek besteed Agirdag o.a. veel aandacht aan het
weerleggen van de stelling van cognitieve psychologen e.d. die in tal van
studies vaststelden dat de intellectuele aanleg en de intelligentie van
leerlingen een grote invloed heeft op de leerprestaties. Agirdag bestempelt
deze visie als een vorm van vooringenomen/stereotype IO-isme dat volgens hem in Vlaanderen gepropageerd
wordt door o.a. prof. Wouter Duyck en bijdraagt tot het reproduceren van racisme. Hij verzwijgt de vele wetenschappelijk studies
waarop die conclusie gebaseerd is, en stelt de visie van Duyck karikaturaal
voor. Hij verwijst enkel naar 1 korte uitspraak an Duyck in De Standaard van 16 december 2017: De afkomst van leerlingen vorreleert hun met intelligentie. Je IQ
bepaalt mede hoe je studeert en je leerresultaten. Agirdag
beschuldigt Duyck en stelt: het
IQ-isme blijk trouwe aanhangers te
hebben, en meer nog, aan populariteit te winnen. Dat is omdat het een
belangrijke functie heeft in het legitimeren en reproduceren van het racisme.
Agirdag stelt ook dat de Vlaamse socioloog Mark Elchardus
eveneens het racisme legitimeert. Op p. 104
beschuldigt hij Elchardus aan de
hand van volgende uitspraak van Elchardus: We moeten ook beseffen dat er culturele
verschillen zijn, dat men in de islamcultuur misschien wat minder respect heeft
voor onderwijsproces dan bij ons bestaat. De voorbije jaren betreurden sociologen als wijlen Jaap Dronkers en Mark Elchardus inderdaad
dat veel sociologen in hun studies nog steeds de grote invloed van de
intellectuele aanleg en van
cultureel-etnische factoren negeren en zo tot totaal foute uitspraken komen omtrent de sociale
discriminatie in het onderwijs.
Elchardus schrijft in zijn recent boek RESET het volgende
over de veelal genegeerde invloed van culturele verschillen op leerprestaties: Er
zijn ernstige aanwijzingen dat ook de leerprestaties variëren naargelang van de cultuur. Opvallend is
bijvoorbeeld dat landen als Hong Kong, Japan, Zuid-Korea, Singapore en Taiwan
tot de top behoren wat de resultaten van het PISA-onderzoek betreft. Opvallend
is dat die landen en confuciaanse traditie delen. Onderzoek naar de samenhang
van cultureel bepaalde opvattingen enerzijds, schools en economisch presteren
anderzijds, lijkt meer dan aangewezen. Dat soort onderzoek stuit echter op veel
verzet.
Wijlen prof. Jaap Dronkers en medewerkers stelden in een hun studies vast dat allochtone leerlingen met
Marokkaanse, Turkse ... roots in alle landen vrij zwak presteren. En dit in
tegenstelling met b.v. leerlingen met roots in Zuid-Oost Azië. Vlaanderen telt
veel allochtone leerlingen met Marokkaanse, Turkse
roots en veel
laaggeschoolde migrantenouders uit die landen.
Volgens Dronkers, Elchardus.. beïnvloeden culturele en etnische
factoren, anderstaligheid, laaggeschooldheid van allochtone ouders, de islam
een belangrijke rol. Bij
huwelijksmigratie gaat het zelfs vaak om een ongeschoolde moeder of vader.
Zelfs leerlingen van de derde generatie spreken nog vaak gebrekkig Nederlands. Enz.
De toename van allochtone leerlingen in een aantal landen
is volgens tal van onderzoekers ook mede verantwoordelijk voor de daling van de
PISA-score; Agirdag is het daar geenszins mee eens. In hun analyses van de
leerprestaties van leerlingen uit lagere
milieus en van nallochtone leerlingen houden sociologen als Agirdag, Jacobs ... nooit rekening met de grote invloed van de intellectuele aanleg en met de invloed van de culturele verschillen.
Volgens Agirdag speelt
ook de gebrekkige kennis van het Nederlands geen belangrijke rol.
Taalachterstandsrelativisten als Agirdag namen de voorbije jren dan ook steeds afstand van ons pleidooi voor
extra-NT2-lessen vanaf de eerste dag van het kleuteronderwijs en van de
taaloproepen van de opeenvolgende onderwijsministers. De krasse reactie van
Agirdag op pleidooien voor extra NT2-lessen en taalbaden in Taalbadmodel van De Wever is diefstal; in De Wereld Morgen van 25.06.13 luidde: Hiermee (met pleidooien voor NT2) is het
hoogtepunt van het taalracisme bereikt: de ongegronde overtuiging dat gebruik
en de kennis van witte talen superieur zijn aan dit van zwarte talen. De
uitsluitingspolitiek uit zich uitvoerig in het taalracisme.
Agirdag nam de
voorbije 2 jaar ook het voortouw in het bestrijden van de nieuwe wind in het
onderwijs, de pleidooien in het regeerakkoord, in het rapport Brinckman over beter
onderwijs, in opiniebijdragen van prof. Dirk Van Damme, ... om de aantasting van de
kwaliteit van het onderwijs en de niveaudaling terug te dringen. Ons onderwijs
zit volgens Agirdag overigens volledig in de greep van het Vlaams nationalisme van de N-VA.
In deze voorlopige bijdrage gaan we slechts in op een
aantal themas, basisstellingen en beschuldigingen in het boek van Agirdag.
1.Het IQ-isme van prof. Ducyk en co legitimeert het
reproduceren van het racisme !???
Prof. Wouter Duyck nam net als wij en vele anderen de
voorbije jaren afstand van Vlaamse sociologen die telkens stelden dat de
correlatie tussen de schoolresultaten van leerlingen en hun SES in PISA e.d.
regelrecht wijst op de grote sociale discriminatie van leerlingen uit lagere
sociale milieus en van allochtone leerlingen - die vaak ook afkomstig zijn uit
de lagere milieus.
De sociologen
stellend e SES-correlatie volgens ons verkeerd voor. Die SES wordt in PISA e.d voor een groot deel gebaseerd op het
scholingsniveau van de ouders; maar de sociologen verdoezelen dat dit
scholingsniveau ook een indicator is van de intellectuele aanleg en
intelligentie van de ouders en van de leerlingen. Die SES-correlatie wordt ten
onrechte voorgesteld als louter een uiting van sociale (en economisch factorenà;
en dus besluiten Agirdag en co dat het hier gaat om regelrechte sociale
discriminatie en een discriminatie die veroorzaakt is door het onderwijs. Leerlingen uit lagere milieus en
allochtone leerlingen worden volgens hen in sterke mate gediscrimineerd door
het onderwijs en door het optreden van de leerkrachten.
Agirdag stelt in dit verband
ook dat ons onderwijs geenszins de sociale mobiliteit bevordert, maar precies
het tegengestelde; hij beweert op p. 124 dat in ons onderwijs geen opwaartse
mobiliteit, maar neerwaartse mobiliteit geldt" en dit
is volgens hem vooral een gevolg van de sociale discriminatie in het onderwijs,
onze gedifferentieerd s.o. e.d. Ook volgens Nicaise en co is er zelfs nooit
sprake geweest van democratisering van het onderwijs en van sociale (opwaartse)
mobiliteit.
In zijn boek probeert Agirdag met allerhande middelen te
weerleggen dat de intellectuele aanleg en de intelligentie van b.v. 15-jarigen een
aanzienlijke invloed heeft op de leerprestaties. Agirdag stelt de visie van
Duyck en co vooreerst heel eenzijdig/karikaturaal voor als een vorm van biologisch
deficit-denken - zonder enig verwijzing naar de vele studies waarop Duyck
e.a. zich baseren, en zonder de vermelding van de kritiek op de wijze waarop
sociologen als Agirdag de SES-correlatie ten onrechte als louter een indicatie
van sociale factoren voorstellen. Zo beweren Duyck en co uiteraard geenszins
dat de intelligentie van leerlingen op 15-jarige leeftijd iets is dat louter
aangeboren is; de intelligentie bij 15-jarigen is uiteraard mede een product
van de jarenlange ontwikkeling van de intellectuele aanleg. De studenten en
lezers komen dus niets te weten over het
vele wetenschappelijk onderzoek waarop de stelling van Duyck en co gebaseerd is.
Agirdag stelt op p. 76: Tegenover d deficitverklaringen staan de systematische verklaringen.
Ongelijkheid is volgens de systematische verklaringen geen kwestie van
achterstand, maar veeleer een kwestie van achterstelling en privileges. Vanuit
het systeemperspectief is de ongelijkheid (van leerprestaties) niet de schuld
van individuele leerlingen, maar zijn er op onderwijsniveau mechanismen
aanwezig die enerzijds in het nadeel van leerlingen van kleur werken en
anderzijds in het voordeel van witte leerlingen.
Dergelijk mechanismen van
achterstelling en privileges spelen een rol op drie verschillende niveaus van
het onderwijs. Namelijk op macroniveau (het onderwijsstelsel: b.v.
onderwijsvormen in het s.o.), op mesoniveau (op schoolniveau) en op microniveau(interactie
tussen leerlingen en leraren).
Agirdag besteed in zijn betoog veel aandacht aan het in
vraag stellen van IQ-testen en probeert de studenten/lezers ervan te overtuigen dat het vooral het genoten onderwijs is dat invloed heeft op de intelligentie/het IQ en niet
omgekeerd. We citeren even: Het IQ -isme van Duyck en co is problematisch omdat de causale richting van de relatie
tussen IQ en schoolprestatie niet op voorhand vaststaat. Spontaan denken we te
vaak in termen van de invloed van de intelligentie op schoolprestaties, maar
het omgekeerde is evengoed mogelijk. Een
leerling die op school geleerd heeft over verschillende religies zal de vraag
over de pompoenenlantaarn in de IQ-test beter kunnen beantwoorden. In dit geval
hebben de schoolprestaties een invloed op het IQ en niet andersom. De IQ-score
kan dus indirect een indicatie zijn van schoolprestaties. En natuurlijk
correleren verschillende metingen van schoolprestaties met elkaar: deze
metingen geven niet aan of iemand slimmer is, wel de mate waarin hij of zij goed
onderwijs heeft gehad.
Het
IQ-isme slaat de bal dus mis. Toch blijkt het IQ-isme trouwe aanhangers te
hebben, en meer nog, aan populariteit te winnen. Dat is omdat het een
belangrijke functie heeft in het legitimeren en reproduceren van het racisme.
Dat gebeurt op ten minste twee manieren. Ten eerste : het IQ-isme voedt de
stereotypen van slimme en niet-slimme leerlingen etnisch-culturele of
etnisch-raciale groepen. De enorme stereotype dreiging die hieruit ontstaat,
versterkt de etnische ongelijkheden. Ten tweede, het IQ-isme versterkt de
zogenaamde fixed mindset in tegenstelling tot de growth mindset. Agirdag
besluit in dit verband op 84 dat het niet de verschillen zijn in IQ die de
lagere leerresultaten van kinderen uit
lagere milieus verklaren, dat het niet zo is dat ze slechter presteren op
school omdat ze dommer zijn geboren en da verschillen in IQ de ongelijkheden
in het onderwijs verklaren (p. 84).
Niemand beweert uiteraard dat enkel verschillen in
intelligentie en intellectuele aanleg de leerresultaten bepalen, maar wel dat
ze een aanzienlijke invloed hebben. Agirdag beseft blijkbaar ook niet dat de
sterke sociale doorstroming van handarbeiderskinderen jammer genoeg ook leidde
tot een intellectuele afroming van de handarbeidersklasse. Hij beseft niet dat daardoor en door de toename van het aantal
allochtone leerlingen de procentuele vertegenwoordiging van arbeiderskinderen
aan de universiteit is afgenomen. In mijn Wetenschappelijke A-klas in 1962 zaten bijna enkel handarbeiderskinderen die een kind waren van de grote democratisering van het onderwijs. Dit belet niet dat ons onderwijs ook op
vandaag nog de sociale mobiliteit bevordert; maar Agirdag beweert dat ons onderwijs enkel de neerwaartse mobiliteit - in de zin van minder onderwijskansen voor kansarmere -en zelfs getalenteerde kansarmere- leerlingen, bevordert.
3
Agirdag (Bourdieu achteerna): Leerlingen
uit lagere milieus zijn slachtoffer van
het symbolisch geweld op school en geraken er zo ten onrechte van overtuigd dat
ze minder capaciteiten hebben dan de dominante groepen.
Agirdag pakt in zijn boek eens te meer uit met de gekende
refreintjes van Pierre Bourdieu over sociale discriminatie in het onderwijs. Een basisstelling van Agirdag & Bourdieu luidt dat
allochtone leerlingen net als leerlingen uit lagere sociale milieus via tal van
mechanismen gediscrimineerd worden op school. Hierbij beroept hij zich ouitvoerig op de visie van de Franse
socioloog Pierre Bourdieu omtrent symbolisch geweld e.d.
Agirdag sluit zich kritiekloos aan bij Bourdieu en schrijft: Onze
pedagogische tradities zijn er eigenlijk alleen ten beho eve van leerlingen die
een culturele bagage bezitten die overeenstemt met wat door de school wordt
geëist. De cultuur van de elite staat zo dicht bij die van de school met het
gevolg dat leerlingen uit de lagere middenklasse alleen met veel inspanningen
iets kunnen verwerven terwijl dat voor kinderen van de gecultiveerde klasse een
gegeven is (p. 82)
Ook etnisch-culturele minderheden hebben een andere, op
zich evenwaardige cultuur (maar daarbij horende symbolen) , maar niet alle
culturen of symbolen worden als even waardevol gezien in he onderwijs. Maar
wanneer hun culturele wordt beoordeeld met de culturele maatstaf van de
meerderheid, lijkt het alsof ze een achterstand hebben. ..
Dat standaardtaal correcter
zou zijn dan dialect, of dat de klassiek muziek beter zou zijn dan
schlagermuziek is geen natuurwet, maar een kwestie van betekenis die mensen
geven aan culturele uitingen. Dat de thuistaal en de thuiscultuur van de elite
waardevoller wordt geacht, heeft volgens Bourdieu te maken met de symbolische
macht die de elite in handen heeft. Het onderwijs is historische gegroeid als
een aristocratische en burgerlijke institutie. De elite heeft dus symbolische
macht omdat ze kan bepalen welke symbolen, dus wiens cultuur, waardevol is. De
symbolische macht van de elite en het symbolisch geweld die worden uitgeoefend
via het onderwijs zorgen ervoor dat de armen zichzelf beoordelen (als
minderwaardig?) met de blik van de rijken; p. 83
Agirdag : Op school wordt er
enkel AN gespreken, enkel ook over klassieke muziek gepraat. Dus ook leerlingen
uit minder welgestelde groepen vinden het vanzelfsprekend dat iedereen in het
AN .Het gevolg is dat zowel de elite als de armen, zowel autochtonen a
minderheden, denken dat het onderwijssysteem in feite niemand benadeelt. Meer
nog armen en minderheden zijn er nu zelfs van overtuigd dat ze minder
capaciteiten hebben dan de dominante groepen. Dit uit zich in gedachten zoals de
universiteit is niet voor mensen zoals wij, of wij hebben een taalachterstand .Ze elimineren hierdoor vooral zichzelf. Het
handelingvermogen, of de agency.
4 Anderstalige leerlingen worden vaak bestraft bij het spreken van een andere taal!?? NEEN!
Agirdag schrijft dat uit onderzoek blijkt dat leerlingen
die betrapt worden op het spreken van een andere taal, zijnde hun moedertaal,
heel frequent bestraft worden (p. 161). Het onderzoek wordt niet vermeld. Dit
zou volgens Agirdag mede een oorzaak zijn van de radicalisering en vn het
onderpresteren van allochtone leerlingen.
Agirdag verzwijgt uiteraard de grondige studie van de
Atnwerpse prof. Jürgen Jaspers. Jaspers (UA) stelde vast dat de beschuldiging dat het gebruik van de thuistaal door
leerkrachten vaak en streng bestraft wordt, absoluut niet opgaat. Hij
constateerde na grondige observatie dat de leerkrachten zich in de praktijk integendeel
vrij mild en pragmatisch opstellen ook al blijven ze wel het gebruik van het
Nederlands stimuleren; in: Tussen
meervoudige vure, Pedagogische Studiën, 15, nr. 4, p. 344-36. Jaspers
vermeldt ook dat zijn vaststellingen haaks staan op de beschuldigingen van een
aantal sociologen aan het adres van de leerkrachten en geeft toe dat ook
hijzelf destijds die beschuldiging en onrechte formuleerde.
Agirdag voegt er nog aan toe: Men zou kunnen inbrengen dat het straffen wel een pedagogisch doeleinde
dient: namelijk het verhogen van de taalinpunt in het Nederlands en het
wegwerken van de achterstand. Maar
dergelijke goede intenties lijken niet op te wegen tegen de werkelijke gevolgen
van straffen van meertaligheid. 41% van de meertalige kinderen schaamt zich
omdat ze een andere taal dan het Nederlands spreken en dergelijke gevoelens van
schaamte komen vaker voor wanner kinderen gestraft worden voor het spreken van
een andere taal. Kortom, een beleid van taalassimilatie zorgt ervoor dat een
vaardigheid die een bron van trots had moeten zijn, namelijk meertaligheid,
gereduceerd wordt tot iets waarvoor een leerling gestraft wordt en zich moet
schamen. (p. 163).
5 Foute
taalachterstandshypothese van onderwijsministers, N-VA, leerkrachten e.d.!???
In tal van PISA-studies word geconcludeerd dat gebrekkige
kennis van het de school- en landsltaal mede
een oorzaak is van de de lage PISA-score van allochtone leerlingen. Ook in Finland stellen de
onderwijsexperts dat de PISA-daling van de Finse leerlingen voor een behoorlijk
deel een gevolg is van de toename van het aantal allochtone en anderstalige
leerlingen. In een Duitse studie lezen we: Ohne
Kinder mit Migrationshintergrund würde Deutschland international auf Rang 8
liegen, MIT den Kindern auf Rang 20. 80 Prozent der 15-jährigen Schüler, die mit
ihren Eltern nach Deutschland eingewandert sind, sprechen zu Hause kein Deutsch. Er
wordt ook vaak op gewezen dat de aanwezigheid van veel anderstalige leerlingen
in klas ook een negatieve invloed heeft
op de leerprestaties van de andere leerlingen. Dit laatste verklaart mede
waarom een aantal allochtone ouders kiest voor een school met minder allochtone
leerlingen.
In het VRT-programma Nachtwacht van 9 maart 2019 beweerde
Agirdag ook nog dat er zelfs geen sprake was van een niveaudaling: Het is totaal onterecht om te beweren dat
onze scholen de lat te laag zouden
leggen. De verwachtingen die we van
scholen hebben liggen net veel hoger dan pakweg 30 jaar geleden. We zien net
dat de kennis- en de inzichten van onze
kinderen er op veel niet-traditionele vlakken op vooruit gaan belangrijk
gebieden als burgerschap bijvoorbeeld.
Agirdag nam de voorbije jaren oo telkens afstand van de taaloproepen van de
onderwijsministers Vandenbroucke, Smet, Crevits en Weyts en van d zogezegde foute taalachterstandshypothese vanwege
onze onderwijsministers, de meeste leerkrachten, de N-VA
Hij schrijft nu in
zijn boek : Kort samengevat, ook de
onderwijsministers linken de
migratieachterstand van d leerlingen aan het spreken van een andere taall en
dit als spijtige realiteit waarmee onderwijskansen afnemen terwijl kennis van
het Nederlands gezien wordt als een toegangsticket tot succesvol onderwijs. Dit
taalargum ent heeft een vanzelfsprekende geloofwaardigheid
.
Ook de reden
waarom verwachtingen van leraren lager liggen in scholen met veel gekleurde
leerlingen, blijkt gerelateerd te zijn aan taal Het is echter niet zo dat we
binnen de groep van anderstalige leerlingen een negatief verband zien tussen de
frequentie van het spreken van de moedertaal of herkomsttaal en de leerprestaties
(p; 93).
Een studie van Peleman en Van Avermaet laat verder zien dat sociaal
kwetsbare kleuters weinig waardevolle taalinput krijgen van hun leraar. De
taalongelijkheid kan dus het ook een gevolg zijn van de taalachterstelling
vanuit de school en het onderwijssysteem. (p. 95). Met Onderwijskrant pleiten
we al 25 jaar voor extra-NT2-taallessen vanaf de eerste dag van het
kleuteronderwijs en in kleine groepjes om de leerlingen meer spreekkansen te
bieden, maar pleidooien voor taalbaden worden door Agirdag als een
toppunt van taalracisme bestempeld'.
Agirdag: De taalachterstandshypothese loopt stuk
omdat de taalvaardigheid niet
noodzakelijk een etnisch issue is; ee beperkte taalvaardigheid kan ook
een gevolg zijn van de achterstelling op school, en meertaligheid van
anderstalige leerlingen vergeten wordt en dus onbenut blijft En zelfs als alle leerlingen op school
opgevoed zijn in een andere taal (zoals Turks of Arabisch), dan nog is de
instructietaal wettelijk alleen Nederlands.
Indien taalminderheden oo
onderwijs zouden krijgen in hun moedertaal, zou er voor deze leerlingen niet
per definitie sprake zijn.
In het Vlaams onderwijs is het op vandaag mogelijk
om zelfs reguliere vakken zoals aardrijkskunde en biologie in het Engels of het
Frans te doceren, terwijl er amper plaats is voor (wereld-)talen als Arabisch
en Turks (p. 160).
Als we de onderwijsvrijheid echt au serieux nemen da zou de keuze in welke talen er gedoceerd
wordt voor de onderwijzers en ouders moeten zijn (p. 166). ..
Agirdag pleit hier voor het luisteren naar de visie van de leraren en van de ouders. In een eigen studie van 2014 peilden Agirdag en Mieke Van Houtte naar de visie van de Gentse leraren en Turkse ouders. Ze stelden tot hun verbazing vast dat zowel de Turkse ouders als de leraren vonden dat de kinderen zowel binnen als buiten de klas zoveel mogelijk Nederlands moeten spreken. Hun reactie luiddde: die foute en nefast perceptie van de ouders en leraren is het gevolg van het feit dat de overheid en de dominante maatschappelijke klasse zo sterk de integratie en het belang herbij van de kennis van het Nederlnds beklemtonen.
Ook de progressieve Brusselse filosoof Philippe Van
Parijs wees op het belang van kennis van de kennis van de taal - zowel voor de onderwijskansen als voor
de integratie in - en identificatie met- onze maatschappij. Hij stelde dat de
mate van ongelijkheid mede beïnvloed
werd/wordt door ons open migratiebeleid. Als je mensen niet-selectief
binnenlaat, krijg je veel laaggeschoolden en mensen die ook weinig verdienen,
wat bijdraagt tot de ongelijkheid. De
Nederlandse professor Sjoerd Karsten maakt eveneens zich grote zorgen over de prestaties
van de migrantenleerlingen van moslimorigine. Hij stelde o.a.: Als de instroom
van migranten uit herkomstlanden met een laag onderwijspeil van Turken en
Marokkanen, en van asielzoekers uit Afrika gewoon blijft doorgaan, dan zullen wij
de achterstanden in het onderwijs nooit inlopen
En door de vervolgmigratie door huwelijken en gezinshereniging, waardoor
we steeds opnieuw moeten beginnen met dat moeizame proces van integratie
(Opinio, 2-8 februari 2007).
|