Onderwijskrant
Conserveren en vernieuwen in coninuïteit
Inhoud blog
  • Mijn blijkbaar terechte waarschuwing voor aso-isering van het s.o. ten koste van tso/bso precies 10 jaar geleden
  • Tekort aan plaatsen in b.o.Tine Gheysen: met VCLK-koepel remden we toegang tot b.o. af, en nu krijgen we inhaalbeweging. G. blijft kiezen voor afremmening van toegang tot b.o.. we toegang naar b.o.
  • ZILL-kopstukken katholiek onderwijs willen af van klassieke leerinhouden per leerjaar en van klassieke methodes/handboeken per leerjaar!???
  • Prof. Jan Masschelein op Leuvens Metaforum: eens te meer karikatuur van vigerende (zogezegd kapitalistisch, marktgericht) onderwijs en beleidsverklaring minister Weyts & pleidooi voor hun vage en utopische 3de weg: de school als vrije tijd zoals zogezegd
  • Onze kritiek op beleid van duo Vandenbroucke- Van Damme terecht, en niet overdreven Dirk, praktijkmensen luisterden wel massaal en gingen akkoord!
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    02-05-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Scholen nog niet heropenen op 15 mei a.u.b. omwille van tal van redenen
    Scholen nog niet heropenen op 15 mei a.u.b. en dit omwille van tal van redenen

     Indien besmettingsgraad binnen 3 weken drastisch zou gedaald zijn, dan zou men in het beste geval nog even kunnen bijsturen. 

    Prof. Wouter Duyk stelt in De Morgen wat veel directies ook al gesteld hebben:
     "Als volwaardig onderwijs niet kan, moet men zich de vraag stellen of de immense logistieke en hygiënische uitdagingen die scholen nu moeten ondergaan opwegen tegen de enkele dagen les die nu nog volgen. De inspanning trekt alle aandacht weg van waar het om gaat, namelijk leren. en de vier vijfden van het onderwijs die op afstand gebeuren, lijden er onder."

    Mijn  commentaar en visie 

    (1) Volledig eens met die uitspraak: minder leerwinst
     
    Ook volledig eens met Duyks uitspraken over het grote belang van examens. 
    MAAR: De vraag of er dit jaar nog al dan niet examens kunnen en moeten georganiseerd worden, is een moeilijke vraag.
     Het zullen in elk geval geen gewone examens zijn gezien er geen gewoon onderwijs was. Ik wacht het advies af van de directies van onze scholengroep. Het GO! heeft m.i. wel wat vroeg zijn advies geformuleerd- dit kan sommige leerlingen demotiveren om zich verder in te spannen. 

    (2) Bijkomende - maar minstens even belangrijke - argumenten voor niet openen op 15 mei

     * De besmettingsgraad is nog al te hoog om risico's op uitbreiding van de besmetting te voorkomen. Wiskundigen en bepaalde virologen stellen terecht dat de besmettingsgraad nog veel lager moet om nieuwe golf te voorkomen. Pas als de nieuwe besmettingen per dag beperkt zijn tot b.v. 50 à 100 - volgens Nederlandse wiskundige pas vanaf besmettingsgraad van een 0,2 - kan men ook deftig aan tracing doen. Als het aantal te groot is, dan zal en daar niet in slagen, en dan riskeren we 3 weken later pas vast te stellen dat besmetting sterk toegenomen is en dat er onmiddellijk weer een strenge lockdown moet komen. 

    *Kinderen blijken besmettelijker dan onze virologen aanvankelijk dachten en de gevolgen van de besmetting voor kinderen werden vermoedelijk ook onderschat. Veel ouders dreigen ook hun kinderen niet te sturen en ik zou zelf ook mijn kinderen niet sturen en zou ook liever hebben dat mijn kleinkinderen niet naar school gaan. 

    (3) Ik blijf dus bij mijn oorspronkelijk voorstel

    *Behoud het huidige systeem van opvang en besteed dit niet uit aan gemeenten of dergelijke (dit zou ook getuigen van te weinig respect voor ouders die moeten werken op IC en in woonzorgcentra)

     aangevuld met opvang van enkele zwakke leerlingen tijdens 1 of 2 voormiddagen 
    + gedurende de grote vakantie ook die zwakke nog even opvolgen

     aangevuld met opvang van kinderen waarvoor de ouders ABSOLUUT geen oplossing voor opvang vinden omdat ze beide uit werken moeten. Aangezien kinderen uit het s.o. nog thuis zullen zijn, kan men die ev. ook laten zorgen voor jongere broers of zussen. 

    Dit zal ook mijn advies zijn op de  vergadering van ons schoolbestuur

     P.S.1 
     Ik wees al op de grote gevaren eind februari en waarschuwde al toen er op 2 maart al een besmetting was op een school in Tienen en een paar scholen in Wallonië, op 5 mei in Wevelgem ... Ik drong er vanaf 9 maart op aan om scholen absoluut te sluiten indien er bij leraars of leerlingen een besmetting was vastgesteld en om in Brussel (bij politici en ook bij onderwijskoepels) aan te sturen op het dringend sluiten van de scholen. 

     P.S.2 Ik merk dat men nu ook twijfelt in Duitsland. Een aantal burgemeesters in Frankrijk hebben besloten om de scholen in geen geval te openen.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    02-05-2020, 11:33 geschreven door Raf Feys  
    Reacties (0)
    Archief per week
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 10/05-16/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 15/03-21/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 11/01-17/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2020
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 02/11-08/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 09/03-15/03 2020
  • 02/03-08/03 2020
  • 24/02-01/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 20/01-26/01 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 23/12-29/12 2019
  • 16/12-22/12 2019
  • 09/12-15/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 12/08-18/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 03/12-09/12 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 08/10-14/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 30/04-06/05 2018
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!