In het
Middelheimpark in Antwerpen werd vorige maand een kolossaal standbeeld onthuld
van een man met een paar sokken aan en een onderlijfje, en voor de rest
naakt,
en met een penis die, zelfs alle verhoudingen in acht genomen, behoorlijk groot
kan genoemd worden. Een penis in erectie! Zeggen dat het beeld een storm van
verontwaardiging heeft doen losbarsten zou overdreven zijn, maar kritiek is er
wel geweest. Een klein stormpje, laten wij zeggen. Pakweg zeventig jaar geleden
ik was toen een schoolknaap zou de verontwaardiging wel groter geweest
zijn. Alles wat met seks te maken had was toen zware zonde: onkuisheid in t
gemoed werd al even zwaar aangerekend als moord en doodslag en eeuwig branden
in het helse vuur was toen de sanctie. En hoe zal de reactie zijn over nog eens
zeventig jaar? Zal men zich afvragen
waarom er toentertijd kritiek is geweest op het plaatsen van dit prachtig
kunstwerk of zal men zich afvragen wie ooit toestemming heeft gegeven tot het
plaatsen van dit decadente beeldhouwwerk? Niemand die het met zekerheid weet.
De tijden veranderen, de zeden ook. De
godsdienst speelt een belangrijke rol en de godsdienst lijkt niet te houden van
het etaleren van uitwendige geslachtsorganen, God weet waarom
Maar is dat
altijd zó geweest? Ten tijde van de Oude Grieken bijvoorbeeld?
De Oude Grieken
waren erg godsdienstig. Een beetje anders dan wij dat gewoon zijn: zij aanbaden
véle goden. Er rustte toen maar weinig taboe op de naaktheid en al zeker niet
op de naaktheid van het mannelijk lichaam. Een paar uitzonderingen bevestigen
de regel en ze zijn van het vrouwelijk geslacht: de godinnen Athena en Artemis.
Beiden behorend tot het select gezelschap van de twaalf Olympische goden,
vrijgezellinnen en ongevoelig voor mannelijk schoon en wraakzuchtig tegenover
eenieder die hun naaktheid had aanschouwd, het weze dan nog per ongeluk: blindheid of zelfs de doodstraf waren hun
deel. En het feit dat de vrouwen de toegang werd ontzegd tot de antieke
Olympische Spelen, alwaar uitsluitend mannen streden om de hoogste Olympische
eer, was dat dan geen taboe? Allerminst. Er weze immers op gewezen dat enkel
getrouwde vrouwen niet gewenst waren tijdens de Spelen. Door hun de toegang te
ontzeggen wilden de juryleden voorkomen dat hun eigen vrouwen de Spelen gingen
bijwonen en de vergelijking gingen maken tussen de atletisch gebouwde lijven
van de deelnemers en de povere fysiek van hun halve trouwboeken. En de
ongetrouwde vrouwen, hoor ik u al zeggen, die waren er toch ook niet? Precies,
die waren niet geïnteresseerd, vanwege het feit dat sport een mannenzaak was en
mannelijk naakt een alledaagsheid waar geen taboe op rustte.
Een
bovenmatig groot lid moge dan al bij de Oude Grieken een teken van viriliteit
en meer dan gewone geslachtsdrift zijn, mooi en esthetisch vonden ze het zeker
niet. Integendeel. Hun goden en hun helden beeldden zij uit met verleidelijke
naakte torsos, gespierd en geproportioneerd, maar met uitzondering van het
piemeltje en wat er nog bij hoort: petieterig klein. En dat geldt zowel voor de
goden Apollo en Hermes als voor de mooie Adonis en de krachtigste sterveling
die ooit geleefd heeft, Herakles.
De machtige zeegod Poseidon was eveneens klein geschapen.
En de talrijke beelden dan met de reuzegrote penissen in erectie, die overal staan te pronken in de Griekse souvenirwinkels? Het zijn afbeeldingen van saters, van de god Pan en van de eveneens goddelijke Priapos.
De god Pan.
De Grieken toonden maar weinig bewondering en devotie voor deze groot geschapen wellustige goden en halfgoden. Al dient enige uitzondering gemaakt voor de god Priapos. Deze was de zoon van Aphrodite, godin van de liefde, en Dionysos, god van de wijn en de goede sier en van wie Pan en de saters trouwe volgelingen waren. Tijdens Aphrodites zwangerschap was de vrucht in haar schoot betoverd door Hera, echtgenote van de oppergod Zeus. Hera had namelijk een zwaar vermoeden dat die zwangerschap het gevolg was van een zoveelste buitenechtelijke betrekking van Zeus. Om zich te wreken had zij de buik van de liefdesgodin aangeraakt met de kwade hand, zijnde de linker. Aphrodite beviel in Klein-Azië van een mismaakt kind, Priapos. Het kind had een dikke buik, een papperig aangezicht en een dikke tong, en bovenal een enorme penis, die altijd in erectie stond. Priapos werd een voorwerp van spot voor de mensen. Er brak echter onheil uit in de streek: sterfte onder het vee, mislukte oogsten, epidemieën
De mensen raadpleegden het orakel. Het verdict luidde:
omdat gij allen de spot drijft met het goddelijk kind Priapos. De mensen hadden de les begrepen en van toen af kreeg Priapos eer bewezen zoals het aan een god betaamt. In iedere woning kreeg hij zijn beeld en van Klein-Azië breidde zijn eredienst zich uit naar geheel Griekenland. 
Over de mismaakte god Priapos wordt ook wel gezegd dat zijn reusachtige
fallus naar achter gericht stond en dat beelden van de god dienst deden als
tuinkabouter en vogelverschrikker en ook gebruikt werden voor andere nuttige
doeleinden (bloempotstaander, sleutelhanger, breinaaldenhouder, reklame
) zoals
deze tekening poogt uit te beelden.
|