Mijn nieuwste boek (Uit het schuim van de zee, 2011) behandelt de hele Griekse mythologie in 136 verhalen (408 pag.) en 18 originele tekeningen. Het is nu reeds aan zijn derde druk toe. Het boek is te bestellen via mail (kvansteenbrugge@gmail.com). Betaling na ontvangst (18,95 euro). Bij bestellingen vóór 1 mei dienen geen verzendkosten betaald te worden.
FLAUW EN PUBERAAL, MAAR GOED BEDOELD: dit soort verhaaltjes vindt u bij de vleet ('n 200-tal) op www.bloggen.be/kris .......... PICTAIKU'S (de allernieuwste kunstvorm) vindt u op www.bloggen.be/pictaiku
25-11-2017
Rafaël Liefooghe
Rafaël Liefooghe, de Raf. Ik herinnerde mij hem nog van in de
tijd dat we allebei in t eerste jaar geneeskunde zaten, bijna zestig jaar
geleden. Hij was een enigszins teruggetrokken figuur, niet iemand waar men het
predicaat studentikoos zou op plakken. Een goede student, dat wel, want
geslaagd in de eerste zittijd. Maar de studies konden hem maar matig boeien.
Hij was het vaak niet eens met wat in de les gedoceerd werd. Hij kon moeilijk
stellingen aanvaarden die hem zomaar opgedrongen werden. De meest
vanzelfsprekende dingen trok hij in twijfel. Dat het alleen maar lijkt dat de
tijd sneller gaat naarmate men ouder wordt en dat de kortste afstand tussen
twee punten de rechte lijn is waren zaken die hij niet voor waarheid aannam en
met wie het met hem niet eens was kon hij uren lang in de clinch gaan tot diens
oren ervan tuitten. Zelden voelde hij zich tijdens een discussie in het nauw gedreven
en als het dan toch eens gebeurde kon hij niet nalaten te vragen of zijn
opponent er misschien alleen maar op uit was om gelijk te krijgen; bij
hemzelf was het er alleen maar om te doen om de waarheid te achterhalen. Hij
ondervroeg mensen over alledaagse dingen en via vraag en antwoord liet hij
mensen conclusies trekken waar zij uit zichzelf nooit zouden opgekomen zijn.
Ook de Griekse wijsgeer Socrates ging op die wijze tewerk. En wat zijn uiterlijk
betreft: Raf léék ook een beetje op Socrates. Een en ander had tot gevolg dat
hij zijn studies in de geneeskunde opzegde en de richting van de filosofie
insloeg. Vier jaar later haalde hij het diploma van filosoof en nog twee jaar
later was hij doctor in de filosofie.
En nu stond ik, meer dan een halve eeuw later, oog in oog met
Raf - professor Liefooghe, zoals ik even later vernam. Na meer dan een halve
eeuw. Ik herkende hem bijna dadelijk en hij mij blijkbaar ook, zij het toch na
enige aarzeling. Hij stond met een glas spuitwater in de hand, ik met een
Blonde Leffe. t Was in de ontvangsthal van één van de gebouwen van het UZ
Gent. We hadden een voordracht bijgewoond van professor Vermeersch over Geboortebeperking
en Euthanasie. Er werd wat gepraat over vroeger, maar algauw kwam het gesprek
uit op het verhaal van professor Vermeersch. Ik laat u meegenieten van het
verder verloop van het gesprek
Raf - Wat die
Vermeersch daar uitgekraamd heeft, tart toch wel alle verbeelding. Hebt gij
ooit vanzeleven zoveel onzin horen spuien?
Ik - Ik weet het niet.
Ik vond zijn argumentatie voor het invoeren van een geboortebeperking nochtans
niet zo onredelijk.
Raf Wat zegt ge mij
nu? Als we Vermeersch laten doen sterft het mensenras uit!
Ik Hoezo?
Raf Hij wil toch dat
er géén meer geboren worden. Over honderd jaar zijn er dan geen mensen meer op
de wereld, met zijn geboortestop.
Ik Hij had het over
geboortebeperking, geen geboortestop. En daarenboven, geboortebeperking enkel
in de derde wereld, waar voedseltekort is.
Raf En waarom die
geboortebeperking in die derde wereld?
Ik Omdat daar het
geboortecijfer zeer hoog is en omdat precies dáár groot voedselgebrek is,
waardoor vijf van de tien kinderen de hongerdood sterven.
Raf Ha, nu begrijp ik
waar gij heen wilt. Gij wilt dat minder kinderen sterven van de honger. Wat dat
betreft hebt gij een punt. Logisch: als er pakweg maar vier geboren worden
kunnen er geen vijf sterven. Maar hoeveel mogen er dan wel sterven? Het beste
is nul, en dat is toch wat wij moeten nastreven. En de grootste zekerheid
kunnen we enkel bekomen door het geboortecijfer tot nul te doen dalen. En dat
niet alleen in de derde wereld!
Ik Ook in ons land?
Raf Vanzelfsprekend.
Overal ter wereld sterven kinderen van de honger. Zij het in sommige gebieden
maar héél weinig. Maar één hongerdode is er één teveel. Vandaar
Ik Tja, als gij zó
drastisch wilt ingrijpen
Raf Wat zegt gij nú?
IK, drastisch ingrijpen? VERMEERSCH!
Ik Vermeersch bedoelt
toch niet dat er nergens ter wereld nog kinderen mogen geboren worden.
Raf Maar Vermeersch
moet consequent zijn. Wil hij nog hongerdoden of wil hij er geen? In het
laatste geval is er maar één oplossing: totale geboortestop, en niet alleen in
de derde wereld maar ook in de eerste, én de tweede.
Ik Neem mij niet
kwalijk, Raf, maar uw filosofische redenering kan ik moeilijk volgen.
Raf Leg mij eerst
eens uit wat gij bedoelt met filosofische redenering. Een redenering is
juist of onjuist. Bij mijn weten bestaat er niet zoiets als filosofische
redenering.
Ik Ik bedoel de
tactiek die filosofen soms gebruiken. Veralgemening bijvoorbeeld, of overdrijving
Raf Ten eerste wil ik
reageren op het woord tactiek dat gij in de mond neemt. Dat wijst er toch op
dat gij er in de discussie op uit zijt om gelijk te halen. En dat staat haaks
op de bedoeling van de filosoof, die enkel op zoek is naar de waarheid. En ten
tweede: wat bedoelt gij met veralgemening en overdrijving? Verklaar u toch
nader.
Ik Ziehier. Iemand
stelt dat in bepaalde delen van de wereld het aantal geboorten naar omlaag zou
moeten. U concludeert: die wil natuurlijk dat geboortecijfer naar nul brengen
en dat niet enkel in bepaalde delen van de wereld, maar in de hele wereld. Het
doet mij denken aan mijn buren, de heer en mevrouw Debersaques, toen we nog in
de stad woonden. Hun living stond volgestouwd met heiligenbeelden, Chinese
vazen, etalagekastjes en meer van dat fraais. Al jaren klaagde mijnheer
Debersaques over het gebrek aan bewegingsruimte in de living en er ging geen
dag voorbij dat hij er niet op aandrong om een aantal spullen te verwijderen.
Mevrouw werd gek van zijn gezeur en in een bui van ik-weet-niet-welke neuropsychotische
stoornis liet zij een verhuiswagen komen en alles opladen, meubelen incluis. Nu
hebben we ineens veel ruimte, zei ze, en hoeft gij niet meer te klagen.
Raf Val nu
achterover. Nu gaat gij waarachtig mensen vergelijken met die levenloze spullen
van uw buren. Zoiets gaat niet op. Zoiets getuigt niet van veel fatsoen.
Ik Pardon, het zijn
redeneringen die ik vergelijk.
Raf Hoe dan ook, uw
redenering is fout. U redeneert als een gek. Of misschien wilt ge mij zelfvoor de gek houden, mij op stang jagen, mij
op mijn paard zetten. Ja, dat zal het zijn, op mijn paard
Ik De conclusie is
dus...
Raf ...dat er geen
sprake is van wereldoverbevolking, omdat er absoluut geen voedseltekort is op
de wereld, omdat de wereld genoeg voedsel kan voortbrengen voor zelfs een veelvoud van de
huidige wereldbevolking.
Ik En dat er dus geen
nood is aan anticonceptie?
Raf Precies.
Ik Ook niet in
Centraal-Afrika bijvoorbeeld, waar er wél voedseltekort is?
Raf Ook dáár niet,
want de hongersnood in die streken heeft niets te maken met overbevolking, maar
met kapitalistische potentaten die de volkeren daar uitbuiten.
Ik Ik begrijp het.
Wat kon ik anders? Een kleine stilte.
Raf En dan hebben wij
het nog niet gehad over dat ander onderwerp: euthanasie, de goede dood. Alsof
de dood iets goeds kan zijn. Euthanasie? Doodslag is het. Doodslag met voorbedachten
rade. Moord dus.
Ik Ja, maar als het
gaat om ondraaglijk lijden en met toestemming van de patiënt
Raf Ondraaglijk
lijden, wat is dat? Een dode kan niet klagen over ondraaglijk lijden. Alleen
een levende kan dat. Welnu, zolang die persoon in leven is draagt hij toch zijn
lijden? En als hij dat lijden draagt dan is het toch niet ondraaglijk?
Ik Ik denkdat gij gelijk hebt.
Raf Natuurlijk heb ik
gelijk. Al is het mij dáár niet om te doen. Waar het mij om te doen is, is het
streven naar de waarheid. Mij hoort ge niet spreken over tactiek, mij is het
er niet om te doen om gelijk te halen of mijn gesprekspartner op zijn paard te
jagen.
Ik Ik kom al tot
inzicht. Neem mij alstublieft niet kwalijk
Wat kon ik anders? We zijn als vrienden uit elkaar gegaan.
Mijn nieuwste boek (Uit het schuim van de zee, 2011) behandelt de hele Griekse mythologie in 136 verhalen (408 pag.) en 18 originele tekeningen. Het is nu reeds aan zijn derde druk toe. Het boek is te bestellen via mail (kvansteenbrugge@gmail.com). Betaling na ontvangst (18,95 euro). Bij bestellingen vóór 1 mei dienen geen verzendkosten betaald te worden.