Wat leert ons
het expertiseverslag van de enveloppe van de tweede anonieme brief betreffende
de Apollo-roof?
Opmerkelijk:
het adres is getypt, in tegenstelling tot de eerste brief, waarbij het adres op
de enveloppe met de hand geschreven was. Een door mij geraadpleegde grafoloog
bestempelde dit handschrift als zijnde van een vrouw. Het lijdt geen twijfel
dat de dader van de diefstal in dit
geval de daderes deze blog regelmatig leest en op de hoogte is van deze
grafologische conclusie en het dientengevolge veiliger gevonden heeft het adres
in t vervolg te typen. Dat sterkt natuurlijk mijn geloof in het feit dat de
dief van het vrouwelijk geslacht is.
Ander
opmerkelijk feit: op de enveloppe zijn, naast de vereiste postzegel, nog vier
andere postzegels geplakt: oude postzegels met opgedrukte waarde in Belgische
franken. Voorzeker wil de dader we gaan
ervan uit dat het een student is, die geheel alleen heeft gehandeld op deze
wijze een uitdagend spel spelen met de speurders, in navolging van de anonieme
briefschrijvers van tachtig jaar geleden in verband met de diefstal van de
Rechtvaardige Rechters. Elk van de vier zegels heeft ongetwijfeld een
bijzondere betekenis. Er is ten eerste de
zegel met de beeltenis van koning Boudewijn. Dit kan niets anders betekenen dan dat de
dader een kamer betrekt in home Boudewijn. Hieruit afleiden dat het
Apollo-beeld zich op t ogenblik bevindt in de koninklijke crypte van Laken zou
een ronduit belachelijke conclusie zijn. Al even belachelijk als de bewering
die ooit naar voor werd gebracht, dat ook het paneel met de Rechtvaardige
Rechters zich in de crypte zou bevinden. Op een tweede zegel prijkt het klooster van de Bijloke dat
op heden dienst doet als museum. Vermoedelijk heeft de dader geoordeeld dat het
Apollo-beeld thuishoort in een museum en niet in mijn achtertuin alwaar het
blootgesteld is aan weer en wind. Iemand die dermate geëngageerd is zal
wellicht een student in de kunstwetenschappen zijn. En ik zou mij al héél erg
moeten vergissen als de gebouwen van de Bijloke heden ten dage niet tevens de
zetel zijn van het hoger kunstonderwijs in Gent
En dan is er nog zegel nummer
drie, uitgegeven in 1978, ter gelegenheid van 150 jaar stedelijk onderwijs in Gent. Ongetwijfeld verwijst
dit weer naar Napoleon Destanberg (*). Deze grote Gentenaar en gedreven
politicus werd immers geboren in de loop van het eerste schooljaar waarin het
Stedelijk Onderwijs in Gent is gestart (1828-29) en hij zal zeker wel een
belangrijke rol gespeeld hebben in de ontwikkeling van het onderwijs in zijn
stad. Maar wat Destanberg met dit alles te maken heeft? Zijn rol is nog onzeker.
Is de dader een Destanberg? Of is hij (zij, in dit geval) op kot in de
Destanbergstraat, en dus toch niet in home Boudewijn? De Destanbergstraat is
per slot van rekening veel dichter gelegen bij de Bijloke dan home Boudewijn. In
het pand met huisnummer 5? Als dat de gevolgtrekking zou zijn uit de vierde postzegel,
die van vijf cent
|