Onderwijskrant
Conserveren en vernieuwen in coninuïteit
Inhoud blog
  • Ik pleit al decennia voor dringende optimalisring en bijsturing van ons kleuteronderwijs
  • Prof. William Brooks: Was Dewey a Marxist? Toch wel volgens auteur.
  • De regel dat men op school de kans loopt om niet te slagen en te moeten overzitten, maakt inherent deel uit van het schoolspel
  • Vlaamse kritiek in 1928 op indoctrinerend & communistisch onderwijs in Sovjet-Unie : haaks op de lovende getuigenissen van Dewey in boek van 1928, in brieven van Freinet
  • Pleidooi voor dingende optimalisering taalonderwijs in de kleuterschool
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    19-02-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vlaamse kritiek in 1928 op indoctrinerend & communistisch onderwijs in Sovjet-Unie : haaks op de lovende getuigenissen van Dewey in boek van 1928, in brieven van Freinet

    Vlaamse kritiek in 1928 op indoctrinerend & communistisch onderwijs in Sovjet-Unie : haaks op de lovende getuigenissen van Dewey in boek van 1928, in brieven van Freinet …

    In bijdragen in het Vlaams Opvoedkundig tijdschrift -VOT, in 1919 opgericht door Torhoutse  pedagoog Alberic Decoene, verschenen in 1928  striemende kritieken op het communistische en indoctrinerend onderwijs in de Sovjet-Unie. Ik ga er straks uitvoerig op in: Onderwijs en Opvoeding in Sowjet-Rusland & Kommunistische Paedagogiek.

    De Vlaamse kritiek in het VOT staat haaks op John  Dewey’s  publicatie van 1928 over zijn reizen naar de Sovjet-Unie waarin hij ten zeerste sympathiseert met het onderwijs in de Sovjet-Unie.  We lezen in de VOT-bijdrage een gelijkaardige beschrijving van het  Russisch onderwijs, maar een  totaal  andere beoordeling dan in de lovende brieven van Dewey, Freinet … over hun reizen naar Rusland en onderwijsbezoeken in de periode 1925-1928.

    Na de Russische revolutie van 1917 formuleerde Dewey nog  meer kritiek op het  Amerikaanse kapitalisme en hij sympathiseerde met het  communistisch experiment van Lenin en co.  Lenin  nodigde Dewey overigens uit om Rusland te bezoeken en vroeg zijn advies voor de hervorming van het onderwijs. In zijn verslagboek van 1928  over zijn onderwijsbezoeken in R. prees Dewey   de  weldaden van de Russische revolutie. En het  Russische onderwijs stond volgens hem  rechtstreeks  in dienst  van de verbetering en opbouw van de maatschappij.  De ideale maatschappij (coöperatief, socialistisch) zou men vooral  kunnen bereiken  door opvoeding en onderwijs waarin coöperatie centraal stond Dewey  schreef o.a.  in 1928:  De scholen zijn 'ideologische arm van de revolutie in Rusland. Ze sluiten terecht aan in doel en geest, op alle andere sociale instellingen en maatschappelijke belangen….  Onderwijs moet collectieve gewoonten  creëren, zodat mensen net zo gemakkelijk coöperatief & collectief zullen handelen als mensen  nu in kapitalistische landen die individualistisch handelen. Dit wijst op het grote belang van zo'n doelstelling in  Russische scholen. …Het onderwijs heeft ook  de belangrijke  taak de invloeden/de individualistische ideologie te bestrijden  van de thuissituatie en van de  buurt -  die nog steeds zo sterk aanwezig zijn, zelfs in het Russisch  collectivistisch regime. 

     Kritiek op sovjet-aanpak van onderwijs en opvoeding  in Vlaamsch Opvoedkundig tijdschrift in 1928

    Ik citeer  vooreerst aantal belangrijke passages uit de bidjrage  Onderwijs en Opvoeding in Sowjet Rusland.

    De kinderen moeten vanuit de kommunistische gedachte voortdurend en rechtstreeks in verband worden gebracht met het kommunisme en hiervoor  moet ook de slechte (individualistische) invloed van de familie  bestreden worden. Man en vrouw hooren met hun kinderen toe aan den staat. Vóór de revolutie hadden de ouders het gezag over de kinderen, dat is nu uit! en het ABC van het kommunisme geeft de reden aan: Van socialistische standpunt beschouwd, zijn de rechten van vader en moeder over de kinderen, zonder de minsten grond. Het kind als eigendom van de staat, vereist een echte kommunistische opvoeding; omdat alleen zo’n opvoeding een nieuwen mensch vormen kan, een, die er in berusten wil als onpersoonlijk element ingeschakeld te worden in het machien der proletarische maatschappij.

    Het ideaal dat de kommunisten voor de opvoeding nastreven, en naar zij hopen, binnen afzienbaren tijd zal uitgevoerd zijn, bestaat erin  de kinderen aanstonds aan de ouders te ontnemen en naar bewaarscholen te brengen – ook tijdens de vakanties.  We lezen: De kommunistische overtuiging moet de ouders die enge liefde afleeren, die bestaat in de kinderen bij zich willen houden. Niet alleen blijven door zulke wijze van opvoeding t’huis, de burgerbegrippen voortleven bij de kinderen. De staat neemt dus de kinderen op en  zuigelingen worden er in kinderkribben verzorgd.” Daar zal schrijft een dagblad, den invloed door de familie op het kind uitgeoefend kunnen verlammen. Het gezin is een gesel zegt Sabsovith (1930) die het bestaan der volwassenen en der kinderen kwelt.

    De opbouw van dien geheel nieuwen staat wordt dus aangevat met de opvoeding van de kinderen en zo jong mogelijk: zijn de fundamenten stevig, dan rijst het geheel hoog op en zal sierlijk zijn in vormen en rustig harmonisch zijn in zijn lijnen, heerlijk uitkomen boven de kapitalistische staten die met hun bekrompen begrippen van egoïsme en zedelijkheid in enge straatjes en steegjes gebracht, geen breed plan meer zullen kunnen opzetten laat staan uitvoeren. …

    We moeten eene jeugd vormen, zeide Lenin, die in geenen deele op de oude generatie gelijkt. Het programma der  leerstof, de opvoedingsmethode, zal daarop dus gericht worden; m.a.w. de politiek wordt het hoofddoel van het onderwijs. Zelfs in het vakonderwijs komt het kommunisme als theorie op de eerste plaats, vakken als moedertaal, rekenen … zijn een middel om dat hoofddoel aan te leeren. Voor het rekenen kan men b.v. vragen stellen als deze:  De parijsche kommunebegon op 22 Maart 1871 en duurde tot 22 mei. Hoeveel dagen heeft ze bestaan. Praktisch heeft wetenschap op de scholen niet zo  veel belang, het is belangrijker het handboek ABC van het kommunisme te kennen. Zo moesten zelfs 17 leerlingen op een school te Rostov in 1925 de klas overdoen omdat hun antwoord niet voldeed op deze vraag: “

    --------

    In andere bijdrage ‘Kommunistische Paedagogiek’ uit die tijd geschreven door dr. M. Dewijn lezen we: Pistrak stelt: Wilt ge met succes in de nieuwe sovjet-school werken, dan moet U overtuigd zijn van deze twee stellingen:  (1)Zonder revolutionaire paedagogische leer geen revolutionaire pedagogische praktijk. Ieder methodebeginsel  moet eerst en vooral onderzocht worden in ’t licht van de kommunistische opvoedingsleer. (2) De kommunistische paedagogische leer zal alleen aktief  en doeltreffend worden, wanneer de onderwijzer ook tot een aktief-strijdende apostel zal heropgevoed worden.  

    De  nieuwe werkschool steunt op twee pijlers: actualiteit en auto-organisatie van de leerlingen. Actualiteit d.w.z. datgene wat leeft in de zegevierende sociale revolutie die de meester beleven en bewegen en de kinderen zo ook opleiden. Die actualiteit zal bestudeerd worden, en ’t verleden zal alleen beschouwd worden in zijn ruïnen, veroorzaakt door den strijd van het proletariaat. Auto-organisatie van de leerlingen  betekent vooral: de bekwaamheid om collectief te werken en zijn gelukkige plaats te vinden in datzelfde werk.

    Geen leerschool, maar een werkschool. De mensch kan alleen zijn wondere scheppingskracht toonen door den produktieven arbeid en daarin zijn zaligheid vonden, daarom moeten de kinderen dus opgeleid worden tot echte en perfekte voortbrengmachienen. …Vanaf de kindertuin tot aan de universiteit moet de leerling in een atmosfeer leven van arbeid; binst zijn arbeid zal hij de ideologie van het proletariaat aanwerven; maar vooral zal hij moeten aankweeken: arbeidsgewoonten en produktievermogen; hij zal vooral leeren waarnemen met de ogen van den arbeider, als een proletariër, als een kampvechter van de nieuwe orde. Naar het woord van Choulguiine moet geheel de kommunistiche opvoedingspoging eerste en vooral gericht worden op de produkdieven arbeid, omdat de arbeid de grondbasis is van de Sovjet-Unie.  

     





    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)

    Archief per week
  • 04/03-10/03 2024
  • 19/02-25/02 2024
  • 12/02-18/02 2024
  • 29/01-04/02 2024
  • 15/01-21/01 2024
  • 11/12-17/12 2023
  • 04/12-10/12 2023
  • 20/11-26/11 2023
  • 13/11-19/11 2023
  • 06/11-12/11 2023
  • 30/10-05/11 2023
  • 16/10-22/10 2023
  • 02/10-08/10 2023
  • 18/09-24/09 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 15/05-21/05 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 10/04-16/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 30/01-05/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 16/01-22/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 26/12-01/01 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 03/10-09/10 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 11/04-17/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 07/02-13/02 2022
  • 31/01-06/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 10/01-16/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 26/12-01/01 2023
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 25/10-31/10 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 11/10-17/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 27/09-03/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 23/08-29/08 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 10/05-16/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 15/03-21/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 11/01-17/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2020
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 02/11-08/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 09/03-15/03 2020
  • 02/03-08/03 2020
  • 24/02-01/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 20/01-26/01 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 23/12-29/12 2019
  • 16/12-22/12 2019
  • 09/12-15/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 12/08-18/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 03/12-09/12 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 08/10-14/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 30/04-06/05 2018
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs