GO!-Poolster-hervorming
het noorden kwijt: gepersonaliseerd
leren, leerpleinen e.d. :
hypewoordenpedagogiek?
Dirk Van Damme twitterde gisteren: Zeer jammer, maar het
lijkt er sterk op dat GO!onderwijs bij compleet achterhaalde en nefaste
recepten blijft zweren. Zou zeer graag overtuigd kunnen worden van het
tegendeel maar ik zie geen enkel signaal in die richting.
Op 4 maart 202& lazen we in De Tijd: Schoolmuren letterlijk afbreken, iedereen een
gepersonaliseerd leertraject op de laptop
en niet langer één juf of meester, maar
een heel team voor de klas. Dat is hoe het gemeenschapsonderwijs GO! de
toekomst ziet. We stemmen leeromgevingen
af op individuele verschillen en ondersteunen
elk leerproces op maat. We leren leerlingen
om (geleidelijk aan) zélf de regie over
eigen leerproces te nemen.
De Poolster-visie is voor ons geen verrassing. Een paar jaar geleden poneerde de pedagogische
GO!-hoofdadviseur al dat lesgeven totaal voorbijgestreefd was. We vonden dit
een heel krasse uitspraak, en wisten dan
ook al dat het GO! een groot project aan
het uitwerken was. De voorbije twee jaar
liet ook Dirk Van Damme (OESO) al een paar
keer weten dat hij zich zorgen maakte over de pe[1]agogische
richting die het GO! al was ingeslagen.
In 2015-2016 koos ook al de koepel van het katholiek
onderwijs in zijn ZILL-visie voor een cultuuromslag. ZILL pleitte evenals de
Poolstervisie voor gepersonaliseerd leren, geïndividualiseerd leren gericht op
de allerpersoonlijkste ontwikkeling van elke leerling. In Onderwijskrant nr.
176 en nr. 188 besteedden we kritische bijdragen aan die visie. Wanneer je het
noorden kwijt bent, vind je dit makkelijk terug met de Poolster. Poolster is
een vast oriëntatiepunt. Toch vrees ik dat nu ook het GO! met de Poolstervisie
nog meer het noorden kwijt is, net als katholiek onderwijs met zijn ZILL-visie.
Nieuwlichters pakken graag uit met een ronkend concept, en plakken een wervend en
polariserend etiket op hun hervorming of methode. Zon wervend etiket wekt de
indruk van een totale & beloftevolle hervorming. De koepel van het
katholiek onderwijs pakte in 2016 uit met Zin in leren! Zin in leven en beloofde
de leerlingen dat ze door dit nieuwe leerplan eindelijk zin in leren zouden
krijgen. Lieven Boeve schreef: Zin
in leren! Zin in leven! maakt de lerarenteams
opnieuw eigenaar van het leren op school.
Geïntegreerd over vakken en leergebieden
heen, kunnen leraren creatief vorm geven aan hun onderwijs, rekening houdend met de specifieke
leerlingen in de klas en context van de school. Volgens Boeve zou die visie later ook doorgetrokken
worden in de nieuwe leerplannen voor het
secundair onderwijs. De school moest
ook in de eerste plaats een leefschool worden.
2 Gepersonaliseerd leren op maat van elke leerling &
zelfsturing!??
De Poolstervisie wekt de indruk dat het gaat om evidente
voorstellen; de opstellers doen alsof hun voorstellen als gepersonaliseerd
leren wetenschappelijk verantwoord zijn: Zelfregulerend leren is een van de
meest wetenschappelijk onderbouwde praktijken. Precies de basiskeuze voor
gepersonaliseerd onderwijs met de eraan verbonden individualisering op maat van
elke leerling (& UDL -Universal Design for Learning) en zelfsturing, zijn
heel controversieel. Volgens velen staat dit precies haaks op effectief onderwijs. Zon keuze betekent ook
dat het jaarklassensysteem wordt
doorbroken.
In een commentaar van
Pedro De Bruyckere bij het interview met Raymonda Verdyck in De Tijd over de
revolutionaire Poolster-hervorming lazen we: Het is wel gevaarlijk om b.v.
gepersonaliseerd le[1]ren via digitale tools
als een wondermiddel voor te stellen. Internationaal heb je een heus kerkhof
aan gelijkaardige projecten die mislukt zijn, naast enkele succesvolle voorbeelden.
Prof. Wim Van den
Broeck bestempelde gepersonaliseerd leren op maat van elke leerling als een stoplap
en als een nefaste onderneming. Hij twitterde
op 22 juli 2018:
Onderwijs op maat van het kind" is zowat de grootst mogelijke
stoplap in onderwijs[1]land. * Het bestaat
nergens echt en is dus utopisch,
* het komt in de praktijk vaak neer op onderwijs on[1der de maat, en * het
ondergraaft de essentie van onderwijs, nl. het idee van vorming. En toch wordt 'onderwijs
op maat' meer dan ooit gepromoot door de grote onderwijskoepels.
Van den Broeck stelde op 3 december 2019 in de krant De
Morgen: De individualisering van het onderwijs is doorgeslagen en werkt de
niveaudaling in de hand. De visie die sinds de jaren 90 steeds meer dominant
werd is het constructivisme, met als ken[1]merken:
nadruk op zelf-ontdekkend leren, op welbevinden als voorwaarde voor leren, op
zogenaamde 21ste eeuwse vaardigheden, het relativeren van kennis, en vooral het
onder onderwijskundigen nog erg populaire idee dat onderwijs zoveel mogelijk geïndividualiseerd
moet worden. Er is nochtans wetenschappelijk ondubbelzinnige evidentie dat het precies
leerkrachten zijn die deze visie koesteren en in de praktijk brengen, die ook
zwakkere leerresultaten boeken bij hun leerlingen. Dit is niet zo verwonderlijk:
als differentiatie verder gaat dan ervoor zorgen dat zoveel mogelijk leerlingen
de gemeen[1]schappelijke doelen halen,
wordt onderwijs op maat algauw onderwijs onder de maat. Dan is de neiging immers
sterk om ook de doelen te gaan afstemmen op (de zwakte van) de leerling. Een
meer ingrijpen[1]de verandering heeft
er zich sinds decennia in het onderwijs niet voorgedaan, en waarschijnlijk met desastreuze
gevolgen.
Greg Ashman schrijft over UDL: UDL is a complicated way to
teach. It involves giving multiple representations of the same information to
students which they then choose from. Students also choose to work
collaboratively or individually. And they decide
how to demonstrate their learning through written work, a video, a poster or
some other means. UDL ertoont veel gelijkenis met het inspelen op individuele
leerstijlen, controversieel tot en met.
3 Kernideeën van Poolster-visie-2030
Onderwijs van de toekomst :
de samenleving evolueert immers continu De samenleving evolueert
continu. Een school is immers niet langer alleen dat stenen gebouw, waar[binnen via vaste
tijdskaders wordt lesgegeven. In de visie van het GO! is ze in de eerste plaats
een dynamische leer- en leefgemeenschap, met een open blik op de wereld. Bij
het GO! maken we ons nu al klaar voor het onderwijs van de toekomst. In
het strategisch plan GO! 2030 stellen we
daarom onze poolstervisie centraal. We
vormen de favoriete leer[1]gemeenschap, voor
iedereen gepersonaliseerd, spiegel en
bouwsteen van de samenleving.
Leerproces op maat van elke leerling
Met onze poolstervisie willen we als GO! een antwoord bieden op een
almaar toenemende maat[1]schappelijke
diversiteit en werken we aan onderwijskwaliteit voor
elke lerende. We stemmen leer[1]omgevingen af op
individuele verschillen en onder[steunen elk
leerproces op maat. We leren leerlingen en
cursisten om (geleidelijk aan) zélf de regie over eigen én gezamenlijke leerprocessen te nemen. Gepersonaliseerd
betekent dat leerlingen voldoen[de zelfregulerende
vaardigheden ontwikkelen, om hun
leerproces en het samen leren richting te ge[ven.
Zo worden ze de influencers van hun leren!
De ondersteuning van zelfregulerend leren blijkt een van de meest wetenschappelijk onderbouwde
prak]tijken (?) om leerwinst
te verhogen. De lerende neemt in dit
proces een heel actieve rol op. Hij of zij
is verantwoordelijk voor het deelnemen aan de lesactiviteiten,
ervaringen en kansen, en bepaalt stap voor
stap mee het leerproces. Zelfregulering verwijst
naar een reeks specifieke vaardigheden die
leerlingen steeds beter toelaten een eigen traject vorm te geven.. Hij of zij is
verantwoordelijk voor het deelnemen aan
de lesactiviteiten, ervaringen en kansen,
en bepaalt stap voor stap mee het leerproces.
Flexibele leertrajecten en leertijden
Vanuit een duidelijke behoefte bij de lerende, evolu[eren we naar flexibele
leertrajecten. In het basisonderwijs bijvoorbeeld, zien we dat sommige
scholen al experimenteren met multileeftijdsklassen,
waarbij leerlingen in graadklassen
samenzitten en ondersteuning op maat krijgen. Andere scholen werken met flexibele niveaugroepen voor bepaalde
ontwikkelingsdomeinen, zoals rekenen en taal. Daarbij worden vergaande vormen van
binnenklasdifferenti]atie, teamteaching en
de principes van Universal Design for
Learning (UDL) toegepast.
In de Tijd van 3 maart j.l. lezen we i.v.m. deze nieu[we werkwijze : In het
Technisch Atheneum Halle van directeur
Maggy Vankeerberghen wordt dit als dé
toekomst gezien. Haar eerste graad werkt in een
klasgroep van 80 leerlingen. Ze zitten samen in één klaslokaal met verschillende zones voor
verschillende werkvormen. Schoolboeken hebben ze niet meer, wel een laptop. Ook de opdeling in
lesuren is grotendeels geschrapt: een
week lang wordt rond een thema of project
gewerkt, gekoppeld aan op[drachten die de
leerlingen in hun eigen tempo af[werken. Ze combineren
algemene vakken als Frans, Nederlands,
geschiedenis en wiskunde.
Teamonderwijs, klas-
en schooloverstijgend
De kernteams werken samen - in dynamische werk[vormen zoals co-teaching,
vaak ook over de leerjaren en vakken heen. De teams zijn leerlinggeoriënteerd.
Gecostuurd en sociaal gestuurd leren houden
in dat verband in dat lerenden hun kennis construeren samen met anderen
en met de onderwijsprofessionals. Ze werken trouwens niet enkel in de klas en op school met elkaar samen, maar ook
schooloverstijgend.
Leren langs digitale weg
Het GO! zet maximaal in op blended learning: een combinatie van online en offline leren. Om
dergelijke innovatie te ondersteunen, begon GO! samen met het Britse bedrijf Century Tech in 2017
met de ontwikkeling van een eigen
digitaal leerplatform, GO! IXZO. Daar
zetten leerkrachten hun leerstof op, bijvoorbeeld
met instructiefilmpjes en oefenmodules op
verschillende niveaus
Andere infrastructuur
We staan voor een ruimtelijke transformatie. Zo denken scholengroepen en
onderwijsinstellingen na over
aanpassingen aan interieur en indeling, herbestemmingen en innovatieve
gebouwen, ruimtes waar je op verschillende manieren kan leren.
Onderwijsprofessionals
coachen het leren
Het curriculum blijft de context waarbinnen we gepersonaliseerd
samen leren waarmaken. Leraren vertalen daarbij de eindtermen naar specifieke
en meetbare leerdoelen op het niveau van
de lerenden. Pas wanneer lerenden zich
bewust zijn van specifieke leerdoelen, kan hun zelfregulering vorm krijgen. GO!
onderwijsprofessionals zijn curriculum[1]experts met diepgaande
kennis van de doelen en de vakkennis die daarvoor nodig zijn. Ze zijn ook pedagogisch-didactische
experten met diepgaande kennis over het leren en de ontwikkeling van de lerende.
4 Commentaar
Elke school mag eigen
koers bepalen!??
Het GO! opteert duidelijk voor een revolutionair schoolproject, een ware cultuuromslag. Het
verbaast ons wel dat het GO! tegelijk stelt dat elke school zelf zijn eigen karakter en evolutie
moet be[palen. We lezen: Het
GO! schuift trouwens niet één specifiek
schoolmodel naar voren, maar ziet de traditionele
en de toekomstgerichte benadering van school
als uitersten op een continuüm, een innova[1]tief
spectrum. Daarbinnen kunnen scholen zichzelf
positioneren en continu verder evolueren. De be[1]doeling
is om zelf richting te geven aan hoe je hier
als school kan in evolueren.
Het GO! dringt naar eigen zeggen geen pedagogische aanpak
op, maar stelt tegelijk dat de scholen moeten evolueren in de richting van de
Poolstervisie; veel keuze hebben de scholen blijkbaar niet. Het doet ons denken aan de opstelling van de
koe[1]pel van het katholiek
onderwijs die ook voortdurend uitpakt met de vrijheid en autonomie van de
scholen en leerkrachten, maar ook nog
met het recent ZILL[1]project een
perspectiefwisseling, een pedagogische aanpak oplegde.
Ontscholingsdruk
neemt nog toe
De voorbije decennia werd ons onderwijs voortdurend
geconfronteerd met tal van rages en hypes die
ver afstonden van de onderwijspraktijk, van de vaste grammatica van
schools onderwijs, en van de visie van de praktijkmensen. Telkens werd gepleit voor
perspectiefwisselingen/cultuuromslagen. Ze
leidden tot een aantasting van onze sterke Vlaamse onderwijstraditie.
De ontwerpers van allerhande modes en nieuwlichterij werken
veelal met simpele en halve waarheden die als wondermiddel, als makkelijk
toepasbaar en veel belovend voorgesteld
worden. Veel van die rages hanteerden een
simplistisch en tegelijk gecompliceerd vakjargon, en trokken zo rookgordijnen op die de afstand tussen spreken en doen,
tussen theorie en klaspraktijk deden
toenemen.
Veel onderwijshypes bleken achteraf geen praktijk]theorieën te zijn, omdat
ze niet vertrokken van de complexe
realiteit en de basisgrammatica van schools
onderwijs. Denk maar aan constructivisme,
onderwijs op maat van elk kind, inclusief onderwijs, competentiegericht
onderwijs, leerlandschap, leer[1]stijlen,
totaliteitsonderwijs ... Die hypes lokten veel lippendienst en verzet uit
vanwege de praktijkmensen, en bleken overigens ook moeilijk realiseerbaar.
In de context van het debat over de nieuwe leer[1]plannen/eindtermen
laaide in 2014-2016 de neomanie in Vlaanderen weer op. In de aanloop van de nieuwe
eindtermen verschenen in de periode 2014-2016 een zevental rapporten als De
nieuwe school in 2030 van 2014, het VLOR-advies-2015, het rap]port over het populistische
eindtermendebat Vanlerensbelang -2016,die alle aanstuurden op een perspectiefwisseling,
een cultuuromslag. In de Poolster[visie en in ZILL
treffen we veel van die ideeën aan.
In de publicatie De Nieuwe school in 2030, Hoe maken we leren en werken aantrekkelijk? een
gezamenlijk project van kopstukken van het Departement Onderwijs, VLOR &
KBS, werd uitvoerig ge[schetst hoe een school
er in de toekomst als een learning
park moet uitzien. We lazen o.a.: Het leer- en ontwerplab schetst een ander toekomstbeeld.
Echt aansluiten bij de diversiteit van kinderen en jongeren kan maar als ze ook zelf de regie
kunnen voeren en stuurlui kunnen zijn
van hun eigen leren. In een Learning Park
zullen de kinderen gecoacht worden om
hun eigen leertraject aan te sturen in de
richting van de competentieniveaus die ze nodig hebben en willen halen. Op een gewone dag kunnen
leerlingen gedurende enkele uren in een vaste
leergroep bijvoorbeeld talen en wiskunde leren, maar het grootste deel van de dag zijn ze
bezig met projecten waarin ze hun
competenties actief ont[1]wikkelen.
Enzovoort.
Het GO! begon samen met het Britse bedrijf Century Tech in
2017 met de ontwikkeling van een eigen digitaal leerplatform, GO! IXZO. Het GO!
verwacht hier o.i. al te veel heil van. In punt 3 plaatsten we een aantal
kritische bedenkingen. In het verleden verwachtte
men veel heil van nieuwe technische middelen
en van het gebruik van ICT in het bijzon[1]der.
Tot nog toe vielen die verwachtingen tegen.
Sommigen stellen zelfs dat daardoor het onderwijsniveau
eerder is gedaald. We vrezen dat ook van het Century Tech-project al te veel
heil wordt verwacht.
Bijlage
Getuigenis van
lerares Goedele gisteren op twitter
Dirk Van Damme
Zeer jammer, maar het
lijkt er sterk op dat @GO_onderwijs bij
compleet achterhaalde en nefaste recepten blijft zweren. Zou zeer graag
overtuigd kunnen worden van het tegendeel maar ik zie geen enkel signaal in die
richting.
Lerares Goele
Ik hoop dat het GO!
de visie nog bijstuurt. Wij kijken argwanend naar zelfontdekkend leren,
leerpleinen met grote groepen in kleine ruimtes
Enkele scholen in
onze groep krijgen binnenkort een nieuw gebouw of doen verbouwingen. De visie:
leerpleinen vanaf de kleuterschool. Leerjaren per 2 samen in een ruimte die
kleiner is dan 2 huidige klassen. 60 leerlingen voor 2 leerkrachten zonder
extra ondersteuning.
Alles samen van
leerstof op enkele uitzonderingen. Zie je al hoe de lln van L1 hier letters
moeten leren terwijl die van L2 leren over onderwerp en persoonsvorm? In
dezelfde ruimte? Nu al dragen veel lln een hoofdtelefoon tegen de drukte.
Verder mag er ook slechts een .kleine instructieruimte zijn, want instructie is
toch kort (5 minuten) en nooit voor een hele klas? Dus 10 stoelen in een
visbokaal volstaan. De anderen moeten gaan leren via ontdekdozen, wat zwaar
doorgedrukt wordt van bovenaf. Zelfontdekkend leren is de toekomst.
Samen leren is ook
cruciaal dus zoveel mogelijk in groepswerk of projecten. Wat niét meer van deze
tijd is volgens GO!: een leraar die vooraan staat en alles uitlegt. Tafels of
andere zaken drillen. *zucht*
Wat de leerkrachten
in de scholengroep wensen: kleinere groepen óf meer helpende handen.
Prikkelarme klaslokalen waarin slechts 1 leerjaar zit. Directe instructie
geven.
Wij gaan binnen een
aantal jaren met een gebouw zitten dat niet aangepast is aan het geven van goed
onderwijs. Ik weet niet hoe we dit nog kunnen tegenhouden. Naar mij wordt niet
geluisterd; ik brn maar een leerkracht dus wat weet ik nu van onderwijs? Eén
van ..de oude stempel' bovendien, want ik houd vast aan onderwijsgesprekken om
kennis door te geven, aan het foutloos schrijven van vocabulaire ipv te laten
verbinden met de vertaling, aan directe instructie e.d. Bovendien doe ik niet
aan braingym en pas ik mijn studeerstof niet ... aan aan de verschillende
leerstijlen. Collega's zoals ik worden weggezet als hopeloos ouderwets, die
vernieuwing weigeren en steeds dwarsliggen. Waarmee ik geen zelfmedelijden wil
uitdrukken, maar me wel afvraag hoe onze stem gehoord kan worden.
·
*Dirk Van Damme
Al jaren is er
overtuigend onderzoek dat aantoont dat dergelijke leerpleinen en open ruimtes
niet de geschikte leeromgevingen zijn, nefast zijn voor concentratie door
teveel impulsen en geluid. En toch doet men in scholenbouw lustig verder omdat
het modern en innovatief oogt....
|