15 tweets over over actueel debat over taalproblematiek die ik vandaag op
Twitter plaatste
Orhan Agirdag
schrijft dat in Engeland allochtone
lln. wel beter presteren dan in Vl. We
kunnen niet met Engeland vergelijken
omdat de kdn daar in meerderheid van Aziatische afkomst zijn, met hoger opgeleide en vaak ook Engels kennende
ouders. Idem voor Canada.
Regeringscommissaris Paula D'Hondt betreurde al 30 jaar geleden dat de taalproblemen van anderstalige lln. & het belang van de kennis van het Nederlands niet ernstig genomen werden - en dit is blijkbaar nog steeds het geval.
In het Onderwijsvoorrrangs-project van 1991 lag klemtoon op het leren van het Nederkands aan allochtone lln. Hiervoor ontving het Leuvens Steunpunt NT2 (1991-2010) opgericht met jaarlijks 25 miljoen BFR subsidie! Nauwelijks een paar jaar later stelde Steunpunt dat NT2 overbodig was & drong in plaars van ondersteuning van NT2 zijn nefaste/eenzijdige taalvisie op.
Steunpunt-GOK directeurs in 2000 : " Er is geen onderscheid tussen de manier waarop
allochtone leerlingen taal verwerven en autochtone, daarom was het onderscheid o.i tussen NT1 en NT2 irrelevant
en spraken we enkel nog over Taalvaardigheidsonderwijs(Breder, beter en met meer kleur. 2004).
Directeurs GOK-Steunpunten Van den Branden, Van Avermaet
& Laevers proclameerden zelfvoldaan over hun ondersteuningswerk in 2005: Het
basisonderwijs legt nu een stevige basis
inzake de basisvaardigheden. Ze wezen
nergens op taal-en leerproblemen van
veel allochtone lln. en op dramatische
situatie in de grootsteden. Ook in recentere SONO-studies wees Van den Branden
nooit op de grote taalproblemen en niveaudaling. Alles was volgens hen o.k. blijkbaar.
In de Hiva-evaluatie van de zorgverbreding in 2003 lazen we echter dat slechts weinig lkn na al die jaren de
Steupunten-GOK ervaarden als het geven
van extra ondersteuning aan anderstaligen en leerlingen met taalproblemen (Van Heddegem e.a, 2003). Investering v 19x75
miljoen BFR! We lazen elders: Ruim helft van de scholen deed wel eens beroep op
GOK-Steunpunten, maar bijna uitsluitend omdat ze door hen ontwikkelde analyse-
en zelfevaluatie-instrumenten nodig om aan oplegde evaluatie te voldoen (in: Van
Petegem e.a. Zelfevaluatie en beleidseffectiviteit.GOKbeleid als casus, 2004)
Jan Saveyn betreurde in 2007 dat Leuvens Taalsteunpunt het taalonderwijs de verkeerder richting uitstuurde: Taakgericht taalonderwijs v
Leuv. Taalcentrum is vrij exclusieve keuze voor een natuurlijke/inductieve weg
waarbij de ll al doende z eigen taal
analyseert. De leraar is veeleer coach dan
informatieverstrekker en lesgever (Pedag .Periodiek, 07.04.07)
Piet Van Avermaet directeur Steunpunt Diversiteit en leren bestempelde in 2006 het voornemen om meer aandacht te besteden
aan NT2-taalstimulering als nefast en
naïef. (in: Wiens Nederlands? Over taalnaïviteit in het beleid, Sampol, maart
2006)
Orhan Agirdag & 21 mede-ontkenners van de grote
taalproblemen poneerden in petitie tegen
taaloproep min. Smet op 30.10. 2009 in De Morgen: Door taalachterstandsthese w de anderstalige lln
gestigmatiseerd als gebrekkige leerlingen; dit is blaming the victim Ze manifesteerden zich ook als ook tegenstander van NT2 en soms ook van OKAN.
Prof. Bea Cantillon stelde op KBS-studiedag: De problemen allochtone lln. zijn naast
taalproblemen ook cultureel,
religieus& levensbeschouwelijk. Ze h
ook te maken met het feit dat de ouders niet geïntegreerd z of zich niet laten
integreren. Zij vormen een gesloten gemeenschap.
Op de studiedag TREFzeker van 8.02.2007 relativeerde Piet
Van Avermaet eens te meer het belang vd kennis van het Nederlands. Hij stelde
verder dat we er ten onrechte van uitgaan dat veel immigranten onvoldoende
talige instrumenten hebben om te functioneren in onze samenleving.
Piet Van Avermaetbestempelde in 2006 het voornemen om meer aandacht te besteden
aan NT2-taalstimulering als nefast en
naïef. (in: Wiens Nederlands? Over taalnaïviteit in het beleid, Sampol, maart
2006)
Meyrem Almaci (Groen) bestempelde in 2003 de vraag van minister Vandenbroucke, Onderwijskrant
e.a. voor meer NT2 als een vorm van taalfetisjisme vanuit vele scholen,
dat averechts werkt in de emotionele binding met de taal.
In Persbericht 27.03.07 stelde Cathy Berx : Uiteraard is kennis van Ned geen garantie voor feilloze schoolloopbaan.Het
is net als in sociale huisvesting: het
is een noodzakelijke, maar geen voldoende voorwaarde voor succes (Geen betutteling,maar rechten én plichten)
Nederl. filosofe& schrijfster Fleur Jurgens in
Marokkanendrama-2007: Veel Marokk jongeren grijpen te weinig kans om iets van h
leven te maken & te weinig motivatie voor ond. 60% bruiden komt vers uit M.
en begrijpt amper Ned. Ouders moet men ook duidelijk maken dat ze naar ouderavond moeten...
*Ik las ergens:
Inwijkelingen die de aangeboden taalcursussen niet volgen, krijgen in
Finland geen financiële ondersteuning
meer.
*Voorbije decennia wees ik geregeld op verantwoordelijken
voor de aantasting ond.kwaliteit zie
http://onderwijskrant.be Van Damme verwees gidteren te eenzijdig naar middenkader, en bv.
niet nr topambtenaren als Standaert, Monard ..,vele universitaire .ond.experts
die constructivisme e.d. propageerden, politici, inspectie,
.
|