Visie van Mailka Sorel -ex-lid Hoge Raad Integratie Frankrijk - over uitdagingen voor het onderwijs van
onderwijs aan allochtone leerlingen, de nood aan extra-NT2-lessen voor
anderstalige leerlingen en de nood aan medewerking van de ouders in Frankrijk -op 27 maart 2012
Vooraf: Forel stelde in 2012:
Zolang onderwijsverantwoordelijken volharden in het reduceren van het probleem van het falen en onderpresteren van allochtone
kinderen tot een eenvoudig sociaal-economisch probleem, zal dit probleem niet
verminderen
Passages uit bijdrage: L'école face au défi de
l'inclusion
Sorel: Afgelopen december publiceerde ik in het tijdschrift
van de Franse Vereniging van Onderwijsadministrateurs (A.F.A.E.) een artikel
getiteld L'école face au défi de l'inclusion. Ik heb toestemming
gekregen om mijn artikel online te zetten.
Hier enkele passages
Door
de intensivering van de migratiestromen uit niet-Europese culturen, werden scholen voor ongekende moeilijkheden
geplaatst, waarop zij niet waren voorbereid en waarop zij soms nog steeds de
specifieke dimensie ontkennen. Zolang de schoolverantwoordelijken volharden in het reduceren van het probleem van het
falen van allochtone kinderen tot een eenvoudig sociaal-economisch probleem,
zal dit probleem geenszins verminderen.
Het is o.a. noodzakelijk, en dit is fundamenteel, dat
migrantenleerlingen emotionele banden opbouwzen bouwen met de Franse cultuur zodat ze die niet
afwijzen en ook waarderen. Het is vooral tijdens de eerste levensjaren dat mensen
deze solide en oprechte banden opbouwen
Dit vereist o.a. een
echte intensivering van de middelen in de eerste klassen (kleuterschool-eerste
graad). Het is in deze klassen dat de grootste aandacht moet worden besteed aan
de overdracht van de Franse taal en de culturele referentie van onze
samenleving (...) Het is in de eerste klassen dat het hefboomeffect het
belangrijkst is. Velen zijn blind voor de realiteit van de moeilijkheden waarmee deze
leerlingen worden geconfronteerd en de
uitdagingen waarmee ze worden geconfronteerd, op zeer jonge leeftijd, en dan is
men verwonderd over de problemen van deze leerlingen als ze s.o. of hoger onderwijs volgen. Danis het
vaak te laat. De taalproblemen zijn dan te groot en de persoonlijkheid van die jongeren, hun visie op
zichzelf en hun visie op anderen zijn
grotendeels gevormd en liggen dan al vast.
Tegelijk is het ook of niet mogelijk is om te slagen in het
onderwijs en later in de integratie in de economische en
professionele wereld - zonder de hulp van het gezin. De leerkrachten, van wie
we weten dat de kinderen het meest succesvol zijn op school, weten heel goed dar de school niet alles kan doen. Een kind toegang te geven tot vrijheid en te
integreren in de samenleving die hem verwelkomt, kan het nauwelijks zonder de
steun van het gezin. Zolang ook deze
waarheid niet wordt verteld en herhaald aan de allochtone ouders, zolang ze
zich niet realiseren dat het nodig is om hun kinderen de kansen te laten grijpen die hen door school zijn aangereikt,
zullen generaties kinderen blijvend worden opgeofferd. Dit zal onvermijdelijk
leiden tot een zeer ernstige crisis van het samenleven en tot agressie, en dit is al het geval in sommige gebieden van
de Republiek.
De school krijgt te maken met een steeds meer versnipperd
publiek, met tegenstrijdige eisen, waarvan bepaalde eisen haar steeds meer
distantiëren van haar missie om een gemeenschap van burgers te vormen. Om te
voorkomen dat de onderwijskloof groter wordt, is het meer dan ooit noodzakelijk
dat er op het gehele nationale grondgebied een eenheid van programma's en
procedures voor de verificatie van de voorafgaande kennis en taalkennis blijft
bestaan.
Commentaar:
De visie van Sorel haaks op opvattingen van Vlaamse politiek correcten over discriminatie van allochtone leerlingen (en hun alternatief) en van de GOK-Steunpunten (Van den Branden, Van Avermaet
) die de taalproblemen relativeerden en zich steeds hebben verzet tegen de invoering van extra NT2-lessen vanaf de eerste dag van het kleuteronderwijs
Onderwijskrant pleit al 25 jaar voor intensief
NT2 vanaf de eerste dag van het kleuteronderwijs. Maar de politiek correcten
inzake migratie waren/zijn meestal taalachterstandsnegationisten die de taal-
en leerproblemen ten zeerste minimaliseren en
al 25 jaar pleidooien houden tegen de invoering van intensief NT2 e.d.
Als vurige pleitbezorgers van intensief NT2 werden we zelfs door Hélène
Passtoors, Orhan Agirdag en Co als taalracist bestempeld. Het lijkt ons
hypocriet dat precies degenen die een
effectieve aanpak van de problemen bestreden/bestrijden het onderwijs en de
leerkrachten betichten van discriminatie van de allochtone leerlingen.
|