Er zijn diverse oorzaken van de niveaudaling bij 12-jarigen - en niet enkel tekort aan leraren op bepaalde scholen. De niveaudaling dreigt zich de komende jaren nog verder door te zetten
*De niveaudaling die al heel lang aan de gang is, werkt als een sluipend gif en komt - zoals voorspeld - vooral op termijn duidelijker tot uiting.
Daarom trokken we met Onderwijskrant 16 jaar geleden aan de alarmbel met onze O-ZON-campagne-2007 - die jammer genoeg bestreden werd door de kopstukken van de inspectie en onderwijskoepels, de DVO van Roger Standaert, veel universitaire onderwijsexperts, verantwoordelijken voor de uitholling van het taalonderwijs, een aantal politici, ... Ook nog in september 2018 werd de niveaudaling & de aantasting van de kwaliteit van het onderwijs ontkend. Sinds 2007 werd de ontscholingsdruk nog opgedreven : ook in onderwijsvisie van ZILL-verantwoordelijken en van Poolsterplan van het GO!
Zie O-ZON-witboek (Onderwijskranten 140 en 142 op www.onderwijskrant.be) voor de analyse van de verschillende oorzaken van de niveaudaling en van de aantasting van de kwaliteit van het onderwijs. 16 jaar geleden was het al 5 na 12!
*Nefaste Corona-gevolgen. (1)De leerkrachten lager onderwijs kregen de voorbije jaren nooit de officiële toestemming van minister, koepels en inspectie om af te wijken van het lessenrooster en zich te concentreren op basisleerinhouden als taal en rekenen. Ik heb daar tijdig op aangedrongen; tevergeefs. (2) De leerlingen eerste graad lager onderwijs waren het meest de dupe van online-onderwijs in coronatijd:dit betekent dat dit dit zich binnen enkele jaren ook zal laten voelen in de interdiocesane/ examens voor 12-jarigen
*Nefaste gevolgen van M-decreet, maar iedereen zwijgt daarover - ook de Leuvense onderzoekers
*De leertijd voor taal en rekenen is de voorbije decennia spectaculair gedaald: mede door introductie van tal van nieuwe thema's, speciale projectweken met minder /te weinig lesuren voor taal en rekenen.
*Nieuwe ZILL-onderwijsvisie en ZILL-leerplannen - en met o.a. ook de uitbreiding met 3 psersoonsvormende leergebieden. Volgens de ZILL-onderwijsvisie en uitspraken van Lieven Boeve moet een school in de eerste plaats een leefschool zijn en geen leerschool. ZILL-kopstukken propageerden ook constructivisme, gepersonaliseerd leren, e.d.
*De voorbije jaren gingen veel sterke leerkrachten (vaak ook lkn. uit hogere leerjaren) met pensioen; en dit is de komende jaren ook nog het geval
*Het aantal allochtone leerlingen neemt nog steeds toe: ook dat wordt nooit als oorzaak vermeld. En ook nog steeds geen extra NT2-lessen vanaf de eerste dag van het kleuteronderwijs
|