Ex-hoofdredacteur Trends Frans Crols over 45
jaar Onderwijskrant en mijn onderwijsinzet in Doorbraak magazine, december 2022: Onderwijskrant, de ondergrondse
dwarsligger van het schoolsysteem
Leren in Vlaanderen is onvolledig zonder Onderwijskrant te geven wat het toekomt.
Lof voor zijn dwarsheid, lange leven en actie voor het onderwijs dat geen
proefveld mag zijn van hobbyisten. Onderwijskrant is eigen-zinnig, vecht vaak ondergronds en
prikkelt academici, politici, onderwijsambtenaren onderwijsnetten
Betrokkenheid van mentor Raf Feys vanaf de
start in 1977
Je bent jong, pas van
de universiteit, valt voor de ommekeer van mei68 en het progressieve blad De Nieuwe Maand
(1971-1993, samen met Luc Huyse, Rita Mulier, Jean-Luc Dehaene, Karel van Miert
) en baant je weg in het onderwijs. Zoekend
en tastend ontstaat een onderwijsblad dat na vier decennia teksten blijft
publiceren, die wegen.
De reactie is een collectief met een mentor, Raf Feys,
die jarenland de leiding had en nog altijd heeft. Onderwijskrant is koel en tegenstribbelend , West-Vlaams van
karakter en door zijn sterkste pennen. Het tijdschrift is ongebonden, lokt leraren
en auteurs van alle onderwijsnetten. Onder leraren en onderwijskundigen is het
een tip voor dwarse teksten.
Hoofdredacteur Feys, West-Vlaming, onstuimig, kantelde vanaf
het begin van de jaren 2010 ook naar de sociale media. Naast de 200 paginas
per jaar via het tijdschrift, worden duizenden bladzijden bezorgd langs de blog
Onderwijskrant-Vlaanderen, Facebook en Twitter@FeysRaf. Feys haalt vandaag
boven de 35.000 tweets en plaatst bijna dagelijks
onderwijsbijdragen op zijn fb. Al dit geweld verschijnt zonder één cent
subsidie. Elk nummer van de voorbije jaren was verlieslatend , dus, leeft de
gedachte om zich voortaan te beperken tot de elektronische uitgave en de
sociale media.
Onderwijskrant is de ondergrondse van schoolland, verzetslui
zijn zeldzaam in Vlaanderen. Eerder is behoedzaam en braaf (en zelfcensuur) de
toon tussen Noordzeestrand en Maas. Onderwijskrant is reeds 45 jaar en 200
edities een breuk met de schaapachtigheid. Guy Tegenbos, die in De Standaard de
maat sloeg voor onderwijs, naast
journalist ook ex-kabinetsmedewerker van het duo Coens-Monard , was een tegenstander van
Onderwijskrant. Vrije Tribunes van medewerkers van Onderwijskrant werden
destijds doorgaans geweigerd in De Standaard.
En het onderwijsblad Klasse vertelde vooral wat de minister wou.
Als de druk van de zoveelste hervorming van scholen,
programmas, opleidingen, eindtermen te hoog werd/ wordt, was/is het
tijdschrift een boei voor de verdrinkende leraar en lerares. In de media was/is
er aandacht voor de actualiteit (lerarentekorten, eindtermen,
verwarmingsproblemen, verkleuring van de centrumscholen); maar weinig of niet
voor de jarenlange aanslag op het Vlaamse kwaliteitsonderwijs door de
propagandisten van de ontscholing. Vandaag zijn de gevolgen zichtbaar :
slechtere PISA-resultaten e.d, tekort
aan leraren en directies, zwakkere leerkrachten,
Onderwijskrant is al 45 jaar onbetaald vrijwilligerswerk,
gewaardeerd onder leraren, maar zelden
door de onderwijszuilen (die het bestaan van Onderwijskrant liever verzwegen ).
In de voorbije 45 jaar weerden 10.000 paginas geschreven.
De redactieleden en auteurs betaalden zelf de eigen kosten voor
documentatie, schrijfwerk, bezoeken, verplaatsingen, interviews, spreekbeurten, deelname aan studiedagen en
congressen.
Onderwijskrant botste geregeld met een stug legertje van
academici, pedagogen, sociologen, politici en kabinetsmedewerkers die vaak
neerkeken op en bakkeleiden met het talent op het terrein. Hein De Belder,
destijds redacteur van de krant De Standaard en concurrent van Tegenbos, zag het bij 20 jaar Onderwijskrant in 1997 zo: Als hoofdredacteur Raf Feys en co straks onder een auto lopen,
dan wordt het muisstil in onderwijsland. Zij zijn de luis in de pels van de
beleidsmakers en beleidsverantwoordelijken.
Het is de grote verdienste van Onderwijskrant dat een aantal ontsporingen in
het onderwijs werden voorkomen en/of achteraf weer afgezwakt of rechtgezet
werden. De reactie formuleerde het zo in het feestnummer 200 van de lente
van 2022: We waren de voorbije decennia
niet enkel de luis in de pels van de beleidsverantwoordelijken, maar ook van de
vele onderwijsexperts en nieuwlichters die voortdurend uitpakten met
pedagogische hypes en beeldenstormerij. We gingen in verzet tegen de
vervreemding van het onderwijsbeleid en tegen de vele vormen van aantasting van
de kwaliteit van het onderwijs. Het behoud , maar evenzeer het verder
optimaliseren van onze sterke Vlaamse onderwijstraditie stonden hierbij
centraal.
Raf Feys blikt in het jubileumnummer 200 terug op 40 jaar
actie met Onderwijskrant: Het blad was
de voorbije decennia wellicht het enige Vlaamse onderwijstijdschrift dat zich
verzette tegen de mantra van de onderwijsvernieuwing en -vernieling. Het verdedigde
en waardeerde de sterke kanten van ons onderwijs. De belangrijkste deviezen van
Onderwijskrant zijn en blijven: conserveren van de sterke kanten en van het
meesterschap van de meester, optimaliseren in continuïteit en keep it simple.
Concreet betekende optimaliseren van de
kwaliteit dat veel ideeën en publicaties van Onderwijskrant
over effectieve didactische ingrepen, over beter leren lezen, rekenen, spellen
doordrongen in de klaspraktijk. De
fonetische directe systeemmethodiek voor het leren lezen van Feys en Van Biervliet werd in
Vlaanderen algemeen en veel principes werden eveneens overgenomen in Nederland
(b.v. in de methode Veilig leren lezen, Lijn 3
). Ook versterkte
Onderwijskrant de eensgezindheid over het rekenonderwijs dat eerst dreigde ten
prooi te vallen aan de formalistische New Math en later aan de onverantwoordelijke
verwachtingen van het zogenaamde realistisch en contextueel rekenen. Enzovoort.
Ontscholingsdruk en
ontscholing
Onderwijskrant besteedde veel aandacht aan alles wat te maken
heeft met ontscholing en ontscholingsdruk,
en analyseerde tot wat voor chaos en negatieve
gevolgen deze hebben geleid en nog steeds leiden. Het lanceerde de termen ontscholingsdruk
en (feitelijke) ontscholing als koepeltermen voor pijnlijke pedagogische
evoluties , ook in Vlaanderen, als kennisrelativisme, prestatievijandigheid,
constructivisme, eenzijdig vaardigheidsonderwijs, afbraak van leraargestuurd
onderwijs. Al te vaak werd gesteld: de leerlingen zullen het wel van uit hun
natuurlijke aanleg wel zelf vinden en zichzelf opleiden.
Voor John Holt, Carl Rogers en andere Angelsaksische
onderwijskundigen die de term unschooling
lanceerden in het zog van mei 68, was
ontscholing de keuze voor : kindgestuurd, structuurarm, sterk
gepersonaliseerd/geïndividualiseerd onderwijs. Onderwijskrant schreef: De ontscholers kozen voor het zelfontplooiingsmodel
waarbij afstand werd genomen van de traditie van leerkrachtgestuurd onderwijs, gestructureerde
leerinhouden en vakdisciplines, jaarklassen en ermee verbonden groepsinstructie,
prestatie statieverwachtingen
(Commentaar: Onderwijskrant nam dan b.v. ook tijdig afstand
genomen van het ontscholende zelfontplooiingsmodel van prof. Ferre Laevers en
zijn CEGO en van het zelfontplooiingsmodel derstijds in de meeste pedagogische tijdschriften.)
Volgens Feys en co drong de internationale vlaag van pedagogisch
anarchisme en nihilisme Vlaanderen al
volop binnen in de jaren 70. Hoge prestatieverwachtingen waren vanaf dan fout, gezagsvol optreden was
fout, verstandelijk en intellectueel
zijn was fout, of dat was minstens het opzet. Zo baadde volgens Onderwijskrant ook de visie van 1971
van onderwijsminister Piet Vermeylen over het vernieuwd secundair onderwijs
(VSO) al volop in die zachte
didactiek.
Een halve eeuw is er
op het onderwijs en de leraren ingebeukt met de verwijten: wat u doet beste
leerkrachten, deugt niet, bijvoorbeeld indeling in jaarklassen, hoge eisen stellen, tucht eisen,
vakdisciplines onderwijzen,
cijferrapporten opstellen, leerlingen wikken en wegen. Voor doordrijvers & het duo Luc Vanden Bossche en de topambtenaar Monard,
was Kurieren am Symptom onvoldoende;
enkel radicale hervormingen konden verlossing brengen voor de (ingebeelde)
pedagogische ellende.
Ook de jaarklassen & de leraargeleide
instructie moesten het ontgelden. Paul
Raman van het tijdschrift IVO en medewerker van de koepel katholiek onderwijs,
formuleerde het in 2009 zo: De verderfelijke jaarklassen moeten dringend
vervangen worden door leefgroepen met verschillende vorderingen inzake
leerprestaties. Men gaat vandaag op zoek naar onderwijs-opmaat van elk kind. De
leerling is diegene die steeds op zijn eigen wijze, op grond van wat hij
belangrijk vindt, op grond van wat hij kan, zijn eigen leerproces stuurt en
actief opbouwt.
Onderwijskrant stelde destijds inzake stemmingmakerij tegen
het onderwijs b.v. ook vast: Onze wereldtopscores destijds voor PISA en TIMSS
in de jaren 90 en begin 2000-2003, waren zelfs een doorn in het oog van de
vele klagers die hun uiterste best deden om ze te verdoezelen en z zelf als
negatief voor te stellen. De leerkrachten en de lerarenopleiders kregen
allesbehalve felicitaties voor de prestaties van hun leerlingen of
oud-studenten. (Commentaar: ook b.v. onze
sterke eerste graad s.o. werd vanaf 1991 als een ware kankerplek bestempeld, en
dit leidde uiteindelijk tot de nefaste structuurhervorming van 2019.)
Het robbertje van haast een halve eeuw tussen beleidsmakers
en het veld is duidelijk in de inleiding van het boek Een kwart eeuw onderwijs in eigen beheer van de professoren
Depaepe, Simon en anderen. Daar lezen we: Het
gekozen bronnenmateriaal betreft enkel teksten en documenten van de
beleidsmakers. He gebruik van deze bronnen maakt dat de tekst onvermijdelijk
gekleurd is door het zelfdiscours van de beleidslieden. (Commentaar: Onderwijskrant bood/biedt een bredere en meer onafhankelijke kijk op de historiek van
de voorbije 50 jaar en een kritische
analyse van de standpunten van de beleidsverantwoordelijken.)
Onderwijskrant liet zijn klokkenluidersstem horen en was de
voorbije kwart eeuw nog scherper dan voordien.
Het blad trachtte ontsporingen te
voorkomen en debatteerde in zijn kolommen met theoretici van de universiteiten
en hun navolgers in de Wetstraat. Feys en vrienden constateerden en betreurden
dat de opendebatcultuur in het onderwijs verder verminderde en dat tegelijk de zelfcensuur bij leraren en
directies groeide. (Commentaar: Onderwijskrant pakte ook geregeld uit met
petities en grote campagnes. Zo werd de petitie van mei 2012 tegen de
structuurhervorming van het s.o. door 13.000 mensen ondertekend en mede
daardoor konden we die hervorming wat afremmen.)
Nieuwe wind in het
onderwijs en verzet
Vorig jaar verscheen het
Brinckmanrapport van de commissie Beter onderwijs waarin het gezond
verstand opnieuw aan bod mocht komen.
Maar ontscholers en kletsmeiers
van de Leuvense vakgroep Educatie en samenleving (Agirdag, Masschelein,
Simons
) verzetten zich tegen de voorstellen in dit rapport . Zelf
dwepen ze al sedert 2000 met de Franse ontscholer en antipedagoog Jacques
Rançière. Rançière poneerde o.a. Op elke plek waar een beroep wordt gedaan op deeigen kennis om anderen te overtuigen,
waar iets wordt opgelegd, wordt per definitie ingegaan tegen het idee van de
intellectuele gelijkheid en van de vrijheid en zelfvorming. Als een leraar
instructie geeft, als een politicus vertelt hoe het met het land gesteld is,
wordt telkens weer een hiërarchische positie ingenomen, en komt de emancipatie
en gelijkheid in de verdrukking. Dit leidt tot een afstomping van de
leerlingen, de burgers. Het evangelie van Rançière kende in Frankrijk geen succes, maar
wel bij een aantal Leuvense pedagogen.
Dirk Van Damme en andere nieuwlichters van weleer biechten
vandaag op dat zij het onderwijsveld zodanig hebben omgeploegd dat het vol
onkruid staat. De kentering is er en werd politiek verankerd in het regeerakkoord
van de regering-Jambon, in de beleidsverklaring van Onderwijsminister Ben Weyts,
in het rapport Brinckman van de commissie Beter Onderwijs. De
Nederlandse professoren Jaap Scherens en Paul Kirschner analyseerden gelijklopend
in hun recente Zwartboek Progressief achteruit de rampzalige neergang van het
onderwijs in hun land, een onrechtstreekse ontleding van de pedagogische ziekte
van Vlaanderen. Het gidsland Nederland, dat zich allang niet meer zo durft te noemen,
is op onderwijsvlak een kankerplek. Wie voeling zoekt met Vlaamse onderwijsmensen van de daad moet internetten met
Onderwijskrant (zie b.v. honderden bijdragen op www.onderwijskrant.be, en dagelijks fb Raf Feys en twitter @FeysRaf)
|