Prof. Martin Valcke manifesteerde zich de voorbije decennia als ontscholer, radicale constructivist, ontkenner van niveaudaling in 2007 & tot
voor kort, propagandist van de
afschaffing van jaarklassen & pleiter
voor radicale differentiatie & radicaal inclusief onderwijs, gemeenschappelijke
lagere cyclus tot 15 jaar & aso-isering tso/bso, bestrijder O-ZON-campagne-2007 van Onderwijskrant over niveaudaling en
aantasting van de kwaliteit,
Valcke ontkende in 2007 en tot voor kort
de niveaudaling en is er mede verantwoordelijk voor. Vandaag
17 december lamenteert Valcke in De
Morgen over de niveaudaling. En hij pakt eens te meer uit met radicale
hervormingen als afschaffen van jaarklassen en radicaal gedifferentieerd en
inclusief onderwijs, vakleraren in lager onderwijs
Het verbaast ons ok dat Valcke nu ook akkoord
gaat met het opstellen van centraal
opgestelde toetsen.
1.Valcke als vurige propagandist van radicaal constructivistisch onderwijs
Voor de opstelling
het VLOR-rapport over competentieontwikkelend
onderwijs-2008
nodige de VLOR enkel radicale voorstanders uit; dus ook de professor Valcke. In dit VLOR-rapport pleitte ook Valcke voluit
voor een radicaal constructivistische aanpak.
Projectleider prof. Herman Baert vatte in het rapport
de gemeenschappelijke conclusies van de opstellers van het rapport samen in een aantal polaire tegenstellingen
waarbij hij instructief onderwijs plaatst tegenover constructivistisch
onderwijs en interactieve cultuuroverdracht totaal karikaturaal voorstelt: *Radicaal instructiegerichte leeromgeving
versus Instructie versus Radicaal competentieontwikkelende leeromgeving = Constructie. *Uiteenzettingen/hoorcolleges/frontale
lessen versus Studentactiverende taken
en opdrachten *Lerende = eerder passief Lerende versus actief/groeiende
Zelfsturing *Onderwijsproces staat
centraal versus Leerproces staat centraal *Leerkrachtgestuurd versus
Sturing door de lerende *Instructiemodules
zijn disciplinair versus Competentiemodules grotendeels interdisciplinair.
Het rapport opteerde op p. 119 voor een constructivistisch
leerproces: betekenisvol leren (handelen), authentiek leren (handelen, werken
vanuit authentieke beroepssituaties), integratief leren (handelen), sociaal
leren (handelen) en actief-reflecterend leren (handelen). Op p.162 lezen we
dat het gaat om situatie- of contextgebonden leren waarin de leerling zich als
een onderzoeker moet gedragen: competenties worden omschreven vanuit de
context waarin de lerende zal moeten
handelen. Van de lerende wordt een
prestatie verwacht in een complexe en levensechte situatie (en niet in een
vereenvoudigde setting). De leerling formuleert mee de leervragen en zoekt zelf
antwoorden daarop. Kern opdrachten, levensechte problemen, taken moeten centraal staan, dus vooral
vakkenoverschrijdende problemen. Men
werkt met flexibele leertrajecten: niet
alle leerlingen doorlopen hetzelfde programma,
of doen dezelfde opdrachten in dezelfde volgorde.
Valcke en co pakten tegelijk uit met een karikatuur van het traditioneel onderwijs:
uiteenzet- ting/hoorcolleges/frontale setting; de lerende is eerder passief, klassikale en aanbodgestuurd
curriculum, afzonderlijke en opgesplitste vaardigheidsmodules, disciplinaire
aanpak, evaluatie gericht op
kennisverwerving.
Valcke verwees als model
voor competentiegerichte lerarenopleidingen naar de mini-ondernemingen
in het secundair onderwijs en de
experimenten met leerbedrijven opgezet als vervanging voor een compleet
opleidingsjaar in het beroepsonderwijs. Daarnaast verwees hij naar de zgn. virtuele
bedrijven zoals de Deense Virtual Company and Modelbank. Lerenden kunnen in het
virtuele bedrijf werken en problemen oplossen.
Valcke illustreerde maar
heel even hoe authentieke opdrachten er volgens hem zouden kunnen
uitzien. We lezen wel: Ook in een lerarenopleiding zullen volledige situaties
worden aangeboden: bijv. een disciplineprobleem op een schooluitstap. De lerarenopleiding zou volgens Valcke dus uitgebouwd moeten
worden vanuit dergelijke contextgebonden problemen. We geloven geenszins dat we
de lerarenopleiding moeten en kunnen ophangen aan dergelijke problemen
(=gesitueerd leren), of aan het zelfstandig laten maken van een groot aantal
taken.
2. Valcke ontkende in 2007 en tot voor kort de niveaudaling
In 2007 ontkende
Valcke nog dat er sprake kon zijn
niveaudaling; en hij nam in 2007 het voortouw in het
bestrijden van de O-ZON-campagne-2007 van Onderwijskrant
over de niveaudaling, de aantasting van de kwaliteit van het onderwijs, de uitholling van het taalonderwijs
Toen Onderwijskrant -begin 2007 uitpakte met de
O-ZON-campagne tegen de ontscholing, niveaudaling in het onderwijs deed
prof. Valcke zijn uiterste best om dit te ontkennen en nam hij -samen
met een paar medewerkers - het voortouw in
het bestrijden van onze campagne. In onze O-ZON-campagne wezen we er op de ontscholing, aantasting van de kwaliteit, niveaudaling, uitholing taalonderwijs, ontbreken van niveaucontrole ... . We wezen ook op de grote verantwoordelijkheid van de ontscholers als prof. Martin Valcke.
Als reactie op de O-ZON-campagne-2007 probeerde prof. Valcke o.a. de Brugse
leerkracht Marc Hullebus die in de krant de niveaudaling aanklaagde te
intimideren en te imponeren met o.a; de stelling: U
als leerkracht weet evengoed als ikzelf dat het voeren van een discussie op
basis van anekdotes en verhalen afbreuk doet aan de complexiteit van wat leren
en onderwijzen is. Vanuit zijn ivoren toren
poneerde Valcke verder dat er absoluut geen kloof is tussen beleid en
werkvloer. Ook de discussie over de verhouding tussen kennis en vaardigheden
vond Valcke nutteloos. Ook medewerkers
van Valcke bestreden onze campagne.
Maar Valcke beweerde wel in 2018 plots in de krant dat ons onderwijs in totaal belabberde
staat verkeerde: Uit
de feiten blijkt dat de scholen hun werk niet doen. Kijk maar naar de
eindtermen wiskunde in het in het s.o.: naargelang
van het onderdeel haalt dertig tot vijftig procent van de leerlingen die niet.
Dat is onaanvaardbaar. Geen wonder dat de slaagcijfers in het hoger onderwijs
daar zo verschrikkelijk zijn. En nu stelt hij ook vandaag in De Morgen dat het ontbreekt aan niveaucontrole en dat er daarvoor vooral ook centrale toetsen nodig zijn.
3 Valcke in PANO-reportage-2018: klassiek onderwijs moet
helling op: radicale differentiatie, weg met jaarklassen; neomanie
In de PANO--reportage
Het
basisonderwijs kraakt van 21
maart 2018 pleitte Valcke voor het radicaal doorbreken van de
klassieke schoolgrammatica en het jaarklassenprincipe. Gezien het M-decreet
en de feitelijke toestand van grote
diversiteit is dit volgens hem de enige oplossing. De Gentse pedagoog beweert met veel stelligheid dat de
klassieke aanpak in het huidige onderwijs absoluut niet meer werkt en pleit voor totaal ander onderwijs: Het klassieke
onderwijsmodel kraakt en is eigenlijk kapot. We zullen de scholen ingrijpend
moeten verpoppen naar de school 5.0, 6.0. Het onderwijs kraakt en er is maar 1 oplossing: we moeten radicaal afstand doen
van de bassigrammatica van het 'klassiek' onderwijs ; geen jaarklassen, geen
groepsinstructie, geen jaarleerplannen mee ..., maar sterk geïndividualiseerd onderwijs: voor elk kind a.h.w. een apart
potje koken.
In een reactie stelde prof. Wim Van den Broeck: Ons basisonderwijs kraakt volgens de
PANO-reportage. "Inderdaad; zoals uiteengezet en voorspeld in mijn rapport over
het M-decreet. Dan krijg je als de gepropageerde oplossing onderwijs op maat,
maximale differentiatie. Maar dit maakt de problemen veelal nog groter.
Onderwijs op maat van elke leerling is een onderwijskundige fictie van enkele
onderwijskundigen waarvoor geen wetenschappelijke basis bestaat. Net als de
illusoire suggestie van prof. Martin Valcke, dat men dit ergens kan leren. Het
zijn volgens veel onderwijsdeskundigen precies de pleidooien voor radicale
differentiatie, sterk heterogene klassen in het s.o. en afbraak van het
schoolse leren die tot een niveaudaling hebben geleid.
4 Valckes Pleidooi
voor nivellerende eenheidsworst tot 15-16 jaar en aso-isering/uitholling van tso/bso
& afschaffing 3de graad in tso-bso-scholen
In 2018 stelde Valcke nog dat de meest radicale concepten om
het onderwijstij te keren het samenhouden van de leerlingen van de leerlingen
in gemeenschappelijke lagere cylus tot
15-16 jaar was; en tegelijk het afschaffen van de derde graad tso-bso. Op
23.4. 2018 stelde hij in Het Nieuwsblad: We moeten de leerlingen samenhouden tot hun 15, 16 jaar Niet iedereen zal natuurlijk hetzelfde niveau
halen. Maar wie niet slaagt, gaat toch over naar het volgende jaar en krijgt
extra begeleiding. Daar zijn grotere lesblokken voor nodig om te experimenteren
en te oefenen in verschillende groepjes, afhankelijk van het niveau van de
kinderen. Als pleitbezorger van een radicale structuurhervorming concludeertValcke: De hervorming van het middelbaar
onderwijs is de meest belachelijke operatie die er is. Alles wat goed was aan
de oorspronkelijk plannen is geschrapt. Nu blijven we kinderen segregeren in
onderwijsvormen aso, tso en bso. Valcke pleitte dus geregeld voor radicaal comprehensief onderwijs. Hij verwees hierbij ook graag
naar onderwijsparadijs Finland.
Aso-isering van lagere cyclus tso/bso en zelfs afschaffen van 3de graad in tso/bso -scholen
Naast het samen optrekken van de leerlingen tot 15-16 jaar,
wat ook een aso-isering& uitholling van tso/bso betekent, pleitte Valcke tegelijk voor het
verlagen van de leerplicht tot 16 jaar en het afschaffen van de derde graad
tso/bso.
Hij beweerde: 60%
van de leerlingen in de derde graad zitten in het technisch en
beroepsonderwijs. Ze zitten te wachten tot uiteindelijk ze eindelijk de
schoolpoort achter zich kunnen dichttrekken. Geen wonder, want ze leren er
amper iets. Ze zouden naar de bedrijven moeten gaan, waar ze ook fundamentele
attitudes aangeleerd krijgen; stiptheid, orde, discipline. In een schoolse
context kan je dit iet afdwingen. Leerkrachten hebben geen enkele macht meer over een
zestienjarige. En we zouden dan tenminste jongeren afleveren die echt voorbereid zijn op het werkveld. Hij
voegde er verderop wel aan toe dat die leerlingen wel nog een of twee dagen van
de week naar een centrum zouden kunnen gaan om algemene dingen te leren. Het is bijna onvoorstelbaar dat Valcke zich zo denigrerend
uitsprak over ons tso/bso. Dat voor een aantal leerlingen duaal leren
aangewezen is, daarmee zijn we het eens, maar niet met zijn beoordeling van ons
belangrijk tso/bso. Hij voegde er nog aan toe dat we zo ook veel geld zouden kunnen uitsparen aan
leerkrachten, machines, begeleiding en inspectie. Al het geld is al uitgegeven waardoor we geen
volwaardig alternatief kunnen betalen.
Enerzijds stelde hij voor dat de leerlingen gezamenlijk les
krijgen tot 15-16 jaar, een aso-isering van tsobso en anderzijds dat de huidige
tso/bso-scholen werden afgeschaft. Dit betekent dat leerlingen die momenteel
tso/bso volgen vanaf hun 13 of 14 jaar straks in de aso-iserende lagere cyclus tot hun 15/16 veelminder technische bagage zouden opsteken en dat ze
dat er voor hen ook geen typische 3de graad ts/bso meer zou zijn.
5 Valcke over onzin van huiswerk, paradijselijk Finland, stress in het onderwijs
Prof. Valcke sprak zich in een uitzending van
Hautekiet-2015 op radio 1 euforisch uit over het onderwijs in Finland en
schermde voortdurend met 'wetenschappelijk onderzoek wijst uit', met in Finland
is er geen huiswerk, 50% van de meisjes
in ons is s.o. sterk gestresseerd als gevolg van onsonderwijs met 3 uur huiswerk per dag in s.o. ... Valcke
stelde/verzon dat er in Finland geen huiswerk is. Volgens PISA-2012 ervaren
Finse leerlingen echter meer huiswerkstress dan de Vlaamse.
6.Valcke over eigen fabuleuze schoolloopbaan en over secundaire school
waar lln. ook leren koken, waar er een fietswerkplaats is
We voegen er tot slot nog een pikant verhaaltje aan toe van Valcke over zijn gefantaseerde schooltijd in het
s.o. en de ideale secundaire school waar leerlingen ook leren koken, waar er
een fietswerkplaats is. In een interview met Nederlandse
bezoekers (video op internet) zegt Valcke dat voor hem een ideale secundaire
school een school is waar leerlingen ook leren koken, waar er een
fietswerkplaats
is . Als leerling in het
secundair onderwijs was Martin naar eigen zeggen een totale mislukkeling: 15 onder nul voor wiskunde, enz. Ik verstond de leraar Engels niet. Mijn vader versaste hem naar een nieuwe, een totaal alternatieve school in een
andere stad. Zoon Marti werd daar meteen de eerste van ...de klas. Het ging volgens hem om een
alternatieve school waar alle leraars en dicht bij werkelijkheid stonden. De leraar boekhouden was zelf boekhouder, de leraar recht
een jeugdrechter, de leraar Duits iemand van de Duitse ambassade. Straf verhaal,
maar klinkt totaal ongeloofwaardig. Die ( o.i. gefantaseerde) ideale school is volgens
hem later verschoolst geworden. En de twee Nederlandse interviewsters geloofden
blijkbaar die onzin. (Ik vermoed dat ik destijds zelf school liep in het college waar Valcke niet kon volgen en dat ik ik ook die alternatieve school ken die volgens ontscholer Valcke momenteel ook verschoolt zou zijn.
|