Bewierookte VRT-reporter Luc Pauwels bewierookte onderwijsparadijs Finland in
Terzake-reportages en bestempelde ons secundair
onderwijs als totaal inferieur & stupied
-27 & 28 maart 2013-
In deze bijdrage staan we even stil bij de wijze waarop Luc
Pauwels onderwijsparadijsland Finland in
Terzake-reportages van 27 & 28 maart 2013 de hemel inprees
en tegelijk de indruk wekte dat ons secundair
onderwijs inferieur en zelfs stupied was.
1 Finsonderwijs is
paradijselijk, Vlaams onderwijs is inferieur en keuze voor tso/bso opties in
1ste graad is stupied.
In Terzake van 27 maart 2013 stelde Luc Pauwels dat Finland volgens internationale studies op alle vlakken Vlaanderen
en de rest van de wereld overtroeft. Dit zou vooral het gevolg zijn van
het uitstellen van de studiekeuze. Er
zijn vooreerst veel landen met een uitstel van studiekeuze als in Finland, maar
die voor PISA en TIMSS zwak scoren. Buurland Zweden bijvoorbeeld dat al vroeger
dan Finland zon middenschool heeft ingevoerd, scoort heel zwak.
Pauwels deed ook zijn
uiterste best om Finse leerlingen ervan te overtuigen dat het absurd is dat
onze 12-jarige leerlingen al keuzes moeten maken voor algemeen vormend of
beroepsonderwijs, een keuze die ze in Finland pas op 16-jarige leeftijd moeten
maken. Een 13-jarige had Pauwels' bedoeling begrepen en beaamde hoe absurd ons s.o. wel d was. Ze stelde dat zij als 12-jarige verpleegster wou worden die op een
pony rijdt. Een andere leerling illustreerde de stupiditeit van zon keuze met
de uitspraak dat hij als 12-jarige brandweerman wou worden. Na de uitspraken
van die twee onwetende leerlingen dwong Pauwels volgende eindconclusie af via
een retorische vraag: In Vlaanderen moeten 12-jarigen wel al kiezen voor
algemeen vormend of beroepsonderwijs. Wie denkt dat dit een goed systeem is
De leerlingen knikten in koor dat dit een afschuwelijk systeem is.
Uit die uitspraken blijkt dat die Finse leerlingen helemaal
niet weten hoe onze eerste graad eruit ziet en ook niet beseffen welke keuzes onze 12-jarigen precies moeten maken. Dit zijn geen
keuzes tussen al of niet algemene vorming, en het gaat nog minder om keuzes voor brandweerman, verpleegster, dokter ... Indien Pauwels Vlaamse 12-14 jarigen en hun
leraren had gevraagd vraagt wat ze denken van de keuze voor een technische optie, dan zou hij een totaal ander antwoord gekregen hebben.
Pauwels maakte dus de burgers wijs dat onze matig gedifferentieerde eerste graad met zijn 5 lesuren voor technisch of algemeenvormende opties stupied is. Hij wekte ook de
indruk dat het Vlaams onderwijs voor PISA en TIMSS eerder zwak scoorde en veel zwakker dan het Finse. Vlaanderen
behaalde de voorbije jaren (1995-2012) zowel voor PISA als voor TIMSS telkens
een topscore - en voor wiskunde een score hoger dan Finland. Finse onderzoekers
bevestigden dat uit PISA-berekeningen bleek dat als we (terecht) abstractie
maken van de allochtone leerlingen, de Finse 15-jarigen minder hoog scoren dan de
Vlaamse: On top of the list in the 2003 PISA[1]domain,
mathematics, Finland is replaced by Belgium (Flemish) (In: Finland and PISA
Explanations and reasons, 2011 zie Internet).
In TIMSS-1999 (14-jarigen) behaalde Vlaanderen voor wiskunde
558 punten en Finland 520 (gemiddelde is 500). 23% van de Vlaamse leerlingen
behoorde tot de top-10 % en slechts 6% in Finland. 200 Finse docenten wiskunde
stelden dat het in feite heel slecht gesteld was met de wiskundige kennis van
de Finse 15- en 18-jarigen en dat de PISA-score misleidend was. Precies omdat
Finland heel matig scoorde voor TIMSS en veel minder goed dan voor PISA, mocht
Finland niet langer deelnemen aan TIMSS.
Finland participeerde wel opnieuw aan TIMSS in 2011. De Finse 15-jarigen
behaalden amper 514 punten.
2 Verkeerde voorstelling van eerste graad in Vlaanderen en Finland & pleidooi voor aso-isering s.o.
Middenscholen ook in Finland zijn grotendeels aso-scholen met algemeen vormende vakken. Ook de Vlaamse herstructureringsplannen sturen aan op
een aso-isering van de eerste graad s.o.
waarvan ons tso/bso eens te meer de dupe zou worden. De VRT-reporter Luc Pauwels stelde de Finse
middenschool verkeerdelijk voor als een ideale mix van algemeen vormende en
technische vakken. De technische knutselactiviteiten in de Finse middenschool kan men moeilijk
vergelijken met wat leerlingen in onze tso/bso-scholen en VTIs gepresenteerd
krijgen.
Pauwels wekte ook de verkeerde indruk dat er veel minder
gemeenschappelijke (algemene) vorming is in Vlaanderen dan in Finland. De VRT
weet blijkbaar niet dat er in ons 1ste jaar liefst 27 lesurengemeenschappelijke
basisvorming zijn voor alle leerlingen - meer dan in Finland. Dat 12-jarigen ook
in Finland voor optievakken moeten kiezen - de sterkere b.v. voor Russische
taal - werd verzwegen.
3 Programma à la carte in hogere cyclus?
In de reportage van 28 maart 2013 werd geponeerd dat het
samenstellen van een eigen leerprogramma à la
carte in de Finse hogere cyclus enkel maar voordelen oplevert. Luc Pauwels liet een
Vlaams 17-jarig meisje dat er pas 7 maanden les volgt, verwoorden hoe afschuwelijk
ons star systeem is. Die leerlinge betreurde dat leerlingen in onze hogere
cyclus nog uren wiskunde, of geschiedenis, of Frans ... moeten volgen, ook al
lusten ze die vakken niet en/of denken ze dat ze die later niet meer nodig
zullen hebben. Het is nochtans bekend dat al te veel leerlingen hiervan
misbruik maken om moeilijke en/of algemeen vormende vakken als geschiedenis te
ontwijken. In de tijd van het VSO konden de leerlingen ook meer hun eigen
program[1]ma samenstellen, maar
dit werd al vlug als nefast ervaren. De verwaarlozing van Bildung en brede vorming
is precies ook een kritiek op het Finse onderwijs.
4 Fins onderwijs is geen onderwijsparadijs, en Vlaams
onderwijs is niet ondermaats en stupied
In de Terzake-reportage van 28 maart 2013 vernamen we dat de
heterogene klassen van gemeenschappelijke lagere cyclus niet nivellerend werken:
de sterke leerlingen krijgen immers wat extra en mogen de zwakke leerlingen
helpen. Er wordt steeds gesteld dat het Fins onderwijs erin slaagt om equity
en excellence te combineren. Finland biedt echter volgens TIMSS, PISA en de
Finse docenten wiskunde allesbehalve excellent onderwijs. 200 Finse docenten
wiskunde trokken al jaren ge[1]leden aan de alarmbel.
Zo stelden ze b.v. vast dat slechts 25% van de studenten bij een toegangsproef
hoger onderwijs (1/3 -1/7):4 konden berekenen. In 1981 konden nog 66,3% van de
leerlingen secundair onderwijs (1/2) X (2/3) berekenen, in 2003 nog amper 36,9%.
Finse onderzoekers betreuren ook dat steeds minder leerlingen na de 3-jarige middenschool
de sterke (aso-)richtingen en later positief
wetenschappelijke richtingen aan de universiteit volgen. De Finse topambtenaar
Pasi Sahlberg die overal het Finse model gaat propageren, ver[1]zwijgt de matige
TIMSS-scores, de binnenlandse kritiek op het Finse onderwijs, de matige
prestaties van de sterkere leerlingen zowel voor TIMSS als PISA.
5 Besluit
Er zijn de voorbije jaren al veel publicaties verschenen
waarin duidelijk gemaakt wordt dat Finland niet een onderwijsparadijs is en dat
buurland Zweden - met eenzelfde middenschoolmodel
als Finland - bijzonder zwak scoort. Een uurtje googlen volstond om een
genuanceerder en concreter beeld van het Finse onderwijs te schetsen. Luc Pauwels
en de VRT weten ook niet eens hoe het Vlaams onderwijs functioneert. Zelfs beperkte
onderzoeksjournalistiek behoort blijkbaar tot het verleden; stemmingmakerij viert
hoogtij. Ik me mateloos geërgerd aan de bewuste stemmingmakerij in die 2 onderwijsreportages van Luc Pauwels.
|