Nog ontkenning van de onderwijsniveaudaling in september 2018 vanwege kopstukken onderwijsnetten, CEGO, de professoren Kris Van den Branden, Peter Van Petegem ...
Eind augustus-begin september 2018 noteerden we veel standpunten & getuigenissen omtrent de niveaudaling in het Vlaams onderwijs. Net zoals destijds bij onze O-ZON-campagne 2007 mertken we echter dat eens te meer topmensen van onderwijskoepels, CEGO-Leuven, prof. Kris Van den Branden en zijn Leuvens taalcentrum
de niveaudaling & ontscholing, de
nefaste invloed van eenzijdige onderwijs- en taalvisies die ze zelf propageerden
ontkennen.
Topvrouw GO! Raymonda Versyck poneerde: Ook mijn collega's van de pedagogische begeleiding hebben overigens ook niet de ervaring dat de lat lager is gelegd." Een paar maanden ervoor poneerde de GO!-hoofdbegeleider nog dat lesgeven voorbijgestreefd is!
Topman katholiek onderwijs Lieven Boeve stelde: "Er is alleszins geen wetenschappelijk onderzoek dat aantoont dat er een systematische daling van de lat is." In de krant HLN gaf Boeve wel toe dat
onze leerlingen minder goed kunnen schrijven. Hij relativeerde dit echter onmddellijk door te stellen dat ze beter met de computer overweg kunnen.
Ook volgens de directeur Leuvens taalcentrum Kris Van den Branden is de niveaudaling niet via onderzoek aangetoond (blog Duurzaam onderwijs)" Dit is ook hét argument waarmee dezelfde mensen in 2007 de O-ZON-campagne bestreden.
Ook Peter van Petegem, pedagoog UA, reageerde met de stelling dat het moeilijk te meten is of de slinger te ver is doorgeslagen. Hij stelde in Het Nieuwsblad van 6 oktober j.l. : Vandaag is er een
sterke focus op vaardigheden en competenties gekomen. Maar of de slinger te ver is doorgeslagen en of leerlingen daardoor slechter presteren is bijzonder moeilijk te meten.
Nu is wel volop de polarisatie bezig. Het is natuurlijk ook een stuk gemakkelijker om klassikaal les te geven dan om
leerlingen op hun niveau in groepjes aan projecten te laten werken.
Prof. Ferre Laevers en zijn Leuvens Centrum voor Ervaringsgericht Onderwijs (CEGO) worden vaak mede verantwoordelijk gesteld voor de niveaudaling. CEGO voelde zich blijkbaar in september 2018 geroepen om dit te weerleggen. Ludo Heylen, directeur CEGO-Leuven op 17 september 2018 op VRT-website: Studenten komen vandaag met een andere bagage binnen. Ze zijn zeer goed in zoekoperaties, ze zijn meer oplossingsgericht en ze zijn creatiever in hun aanpak. Ik ben ervan overtuigd 200 procent - dat ze niet alleen met een andere maar ook met meer bagage binnenkomen dan vroeger.
Misschien minder kennis, maar studenten zijn b.v. wel taalvaardiger.
|