Rector Herman van Goethem verkoopt eens te meer onzin over discriminatie in het Vlaams onderwijs.
De gelijkheidsdenker relativeert tegelijk het belang van de kennis van het Nederlands. Hij beseft blijkbaar niet dat hij zo zelf de ontwikkelingskansen van anderstalige leerlingen afremt.
In 2020 zal de stemmingmakerij tegen het Vlaams onderwijs blijkbaar verder gezet worden.
Vandaag 2 januari stelt de Antwerpse rector Herman Van Goethem dat het Vlaams onderwijs meer dan in andere landen de allochtone leerlingen en de arbeiderskinderen discrimineert en de ongelijkheid doet toenemen. De sleutel voor de strijd tegen racisme en ongelijkheid ligt volgens de rector dan ook in het onderwijs. Eens te meer verkondigt de rector onzin over ons onderwijs.
1.Rector UA: als migrantenleerlingen in Vlaanderen zwakker presteren dan in bepaalde andere landen, betekent dit dat het Vlaams onderwijs allochtone leerlingen in sterke mate discrimineert en de ongelijkheid doet toenemen.
Onzin: populaties allochtone leerlingen zijn sterk verschillend van land tot land - Zo selecteert b.v. Canada al decennia de migranten die het land binnen mogen en scoren die leerlingen soms zelfs beter dan de autochtone. De socioloog Jaap Dronkers heeft dit herhaaldelijk in studies aangetoond.
2. Rector UA: landen met meeste migrantenleerlingen scoren het hoogst voor PISA.
De sterke achteruitgang voor PISA wordt in Finland en in tal van andere landen toegeschreven aan stijgend aantal migrantenleerlingen.
3.Rector UA :'minder percentage handarbeiderskinderen behalen universitair diploma. Dit wijst op sterke discriminatie.
Onzin. Dit is niet zo abnormaal: precies door de sterke democratisering en de sterke sociale promotie is de handarbeidersklasse jammer genoeg intellectueel afgeroomd. Ook de socialistische minister Frank Vandenbroucke gaf dit grif toe in ons interview met hem in januari 2006.
4. Rector UA : De negatieve invloed van het onvoldoende kennen van het Nederlands wordt volgens de rector veelal overschat.
Uiteraard is de taalfactor niet de enige die verantwoordelijk is voor de lagere leerresultaten, maar weinigen betwijfelen de belangrijke invloed. Het is tegelijk een probleem waar we iets kunnen aan doen. Maar precies de vele taalachterstandsrelativisten - ook sociologen - houden al 25 jaar de invoering van intensief NT2-taalonderwijs/taalbad vanaf de eerste dag van het kleuteronderwijs tegen. En ook nu nog wordt de taaloproep van minister Weyts bestreden. Zij zijn dus mede verantwoordelijk voor de taalachterstanden en afremmen van de ontwikkelingskansen van anderstalige leerlingen.
En ook het gelijkheidsdenken van rector Van Goethem en van veel Vlaamse sociologen tastte de kwaliteit van ons onderwijs aan - en dus ook nog het meest de ontwikkelingskansen van kansarmere leerlingen
--------
Bijdrage in de krant DS vandaag 2 januari
Zitten racisme en discriminatie ingebed in de Vlaamse samenleving? Volgens Herman Van Goethem ligt de sleutel in het onderwijs.
standaard.be
De discriminatie begint al in de peutertuin
Zitten racisme en discriminatie ingebed in de Vlaamse samenleving?
Zitten racisme en discriminatie ingebed in de Vlaamse samenleving?
|