Driesporentaalbeleid nodig: intensief NT2-onderwijs vanaf eerste dag kleuter, beter taalonderwijs en taalbad na kleuter voor beperkt aantal leerlingen die niet ver genoeg gevorderd zijn
De taaltest einde 3de kleuter is uiteraard niet het belangrijkste.
Al meer dan 25 jaar pleiten we met Onderwijskrant voor een driessporentaalbeleid:
1. Intensief NT2-taalonderwijs vanaf de eerste dag van het kleuteronderwijs, dus vanaf 2, 5 jaar en dus gedurende 3, 5 jaar.
We hebben ook steeds gesteld dat dit niet betekende dat die leerlingen gedurende de volledige dag apart les krijgen. Zo stelden we b.v. voor:
(1)apart NT2-taalparcours gedurende een 8-tal lesuren
b.v. 1u45 in de namiddag (+ eventueel ook ouders die kunnen deelnemen.)
*tegelijk typisch talige en leerkrachtgestuurde activiteiten samen met gewone leerlingen in die klassen meer in de voormiddag plaatsen
Op vrijdagnamiddag sluiten de meeste scholen om 15 uur. Voor anderstalige leerlingen zou men een extra uur per week kunnen voorzien, dus tot 16 uur. Dit kan voor die leerlingen ook voorzien worden in het lager onderwijs.
(2)Meer systematisch taalonderwijs in basis- en secundair onderwijs: dus ook de uitholling van het taalonderwijs mede veroorzaakt door Leuvens taalcentrum van Kris Van den Branden e.d. wegwerken.
De klemtoon lag b.v. op zelfontdekend leren en weinig systematisch woordenschatonderwijs e.d.
Leuvens taalcentrum koos voor "het "leren al doende aansluitend bij de behoeften van de leerlingen. Wat de leerlingen zelf ontdekken, blijft hangen en leidt tot fundamenteel leren, in tegenstelling tot het oppervlakkige leren dat door een uitleg van de leraar bereikt wordt. Goed gekozen taken werken dit fundamenteel leren in de hand. Er moet steeds gewerkt worden vanuit 'globale en zelfontdekkende taken'; het onderscheiden en inoefenen van deelvaardigheden is uit den boze (p. 314).
Vooral op het niveau van het kleuteronderwijs kunnen we hier nog veel vooruitgang boeken.
(Vertaling en aanpassing van Core Knowledge-aanpak en -leerpakketten van Hirsch en co voor woordenschatonderwijs e.d. zouden hier inspirerend kunnen zijn.)
Dit betekent ook in 3de kleuter meer aandacht voor eerste stappen leren lezen: onze 'Directe Systeemmethodiek' kan hier inspirerend zijn.
(3) Taalbad na kleuter voor beperkt aantal leerlingen die niet ver genoeg gevorderd zijn, die b.v. later ingestroomd zijn ...
Noot: Ook invloed van ervaringsgericht kleuteronderwijs à la CEGO/Ferre Laevers in sommige kleuterscholen terugdringen: minder vrij spel in speelhoeken, meer leraargestuurde activiteiten.
|