Nieuwe eindtermen 'welbevinden' voor 12-14-jarigen binnen de 'almachtige' school vanaf 1 september 2019
Het mentaal welbevinden opbouwen, onderhouden en versterken. (Illustratie van de school als 'total institution')
Vooraf: het onderwijs moet vooral begaan zijn met het zgn. 'verdiend' welbevinden: de school moet langs methodische weg en met zachte hand - voldoende eisen stellen e.d. - de overgang bewerkstelligen tussen onmiddellijk, oppervlakkig plezier & anderzijds diepere tevredenheid/ arbeidsvreugde, verdiend welbevinden omdat de leerling(e) ervaart dat hij/zij iets bijgeleerd heeft, kent/kan.
Maar in de nieuwe eindtermen gaat het niet om dit soort welbevinden
--------
7.15 De leerlingen verwoorden met behulp van richtvragen welke gebeurtenissen hen zelfvertrouwen geven en welke gebeurtenissen hen onzeker maken in het kader van hun welbevinden. (transversaal) Met inbegrip van kennis * Conceptuele kennis - Zelfbeeld - Zelfvertrouwen * Metacognitieve kennis: - Zelfkennis aangaande gebeurtenissen die zelfvertrouwen geven of onzekerheid geven
Met inbegrip van dimensies eindterm Cognitieve dimensie: beheersingsniveau analyseren Affectieve dimensie°: Reageren op opvattingen, gedrag, gebeurtenissen, informatie, taken, strategieën,
7.16 De leerlingen uiten hun gevoelens respectvol.° (transversaal - attitudinaal)
7.17 De leerlingen benoemen met behulp van richtvragen bij een gebeurtenis hun gedachten, gevoelens en gedrag en de gevolgen van die gebeurtenis voor zichzelf. (transversaal) Met inbegrip van kennis
* Conceptuele kennis - De samenhang tussen een gebeurtenis en gedachten, gevoelens, gedrag en de gevolgen van die gebeurtenis voor zichzelf - Gevoelens en hun functie - Verbaal en non-verbaal gedrag - Fysieke en mentale grenzen
* Metacognitieve kennis - Eigen gedachten, gevoelens en gedrag
Met inbegrip van dimensies eindterm Cognitieve dimensie: beheersingsniveau analyseren Affectieve dimensie°: Reageren op opvattingen, gedrag, gebeurtenissen, informatie, taken, strategieën,
7.18 De leerlingen zoeken hulp in het geval van intra- en interpersoonlijke problemen.° (transversaal - attitudinaal)
7.19 De leerlingen geven aan waar ze hulp kunnen vinden in geval van intra- en interpersoonlijke problemen. (transversaal) Met inbegrip van kennis * Feitenkennis: - Personen en organisaties die eerstelijnshulp bieden zoals leerlingenbegeleiding, JAC, huisarts, AWEL
Met inbegrip van dimensies eindterm Cognitieve dimensie: beheersingsniveau begrijpen Affectieve dimensie°: Reageren op opvattingen, gedrag, gebeurtenissen, informatie, taken, strategieën,
|