Inhoud blog
  • Test
  • BOEK: De Bourgondiërs (Bart Van Loo) 2019
  • BOEK: Sinuhe de Egyptenaar (Mika Waltari) 1945
  • BOEK: Dwaal zacht (Lore Mutsaers) 2019
  • BOSCH: Higgs Strickland 2016
    Zoeken in blog

    Over mijzelf
    Ik ben Eric De Bruyn
    Ik ben een man en woon in Wuustwezel (België) en mijn beroep is pensionado.
    Ik ben geboren op 20/10/1955 en ben nu dus 68 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: Middelnederlands / laatmiddeleeuwse kunst.
    Studies Germaanse Filologie 1973-1977 - Universiteit Antwerpen. In 2000 gepromoveerd aan de KU Brussel
    WEMELDINGEN
    Tijd is ruimte in beweging
    19-04-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BOEK: Sinuhe de Egyptenaar (Mika Waltari) 1945
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Sinuhe de Egyptenaar 
    Gedenkschriften van een geneesheer (ongeveer 1.350 jaar voor Christus)
    (Mika Waltari) 1945 

    [Roman, Van Holkema & Warendorf, Amsterdam, s.d., 632 blz., origineel Fins: Sinuhe Egyptiläinen

    Toen ik 12-13 jaar oud was, wilde ik Egyptoloog worden. Ik kreeg in die tijd (rond 1967 dus) als verjaardagscadeau van mijn moeder onder meer het boek Sinuhe de Egyptenaar van de Finse auteur Mika Waltari, ofschoon ze van mening was dat ik misschien nog te jong was voor sommige erotische scènes die erin voorkwamen. Ik ben Sinuhe indertijd beginnen lezen, maar het bleek al vlug te zware kost voor mijn prille tienerbrein. Kort na 1996, toen mijn moeder overleden was, heb ik haar romanbibliotheek, waaronder Sinuhe, naar Deslegte gebracht. Jaren later, ergens in het najaar van 2015, stapte ik het antiquariaat binnen van meneer Brocatus, zo’n honderd meter verwijderd van het Antwerpse stadhuis. Het kwam tot een gesprek, en op een bepaald moment vroeg de oude man: ‘Weet ge wat het beste boek is dat ik ooit gelezen heb?’ Ik antwoordde plompverloren: ‘Sinuhe de Egyptenaar?’ Meneer Brocatus keek stomverbaasd, want het bleek nog te kloppen ook. Echt gebeurd! Toen ik vertelde dat het boek een jeugdherinnering van mij was, haalde hij een vrij gaaf exemplaar van Sinuhe (misschien was het wel ooit mijn exemplaar geweest, wie weet) uit de rekken. Ik dacht: ja, dat ga ik nu dus zeker gratis meekrijgen, want Brocatus had een hele monoloog afgestoken over hoe de roman hem beïnvloed had bij het geven van lezingen over Egypte, maar nee, ik moest er toch voor betalen (15 euro of daaromtrent, geloof ik). In 2017 las ik Sinuhe met veel plezier, en dit keer volledig, en pas nu, in 2020 schrijf ik dit neer. Door andere drukke bezigheden is het boek bijna drie jaar lang op mijn kamer blijven liggen, wachtend op een leesverslagje. En ziehier. 

    Sinuhe de Egyptenaar speelt zich af in Egypte ten tijde van de farao Echnaton. Het verhaal wordt in de ik-persoon verteld door de oude Sinuhe, die terugblikt op zijn leven. Sinuhe wordt door een armendokter in Thebe opgenomen in zijn gezin, nadat hij in een biezen mandje op de Nijl is komen aandrijven (net als Mozes dus). Hij krijgt de gelegenheid om te studeren voor dokter en chirurgijn en komt zo (weer net als Mozes) te verkeren in de hoogste kringen van Egypte. Regelmatig wordt gesuggereerd dat Sinuhe wel eens van koninklijken bloede zou kunnen zijn, maar dat wordt nooit bevestigd. Als jongeman is Sinuhe een tijdje de speelbal van de courtisane Nefernefernefer, en in zijn verdere leven kent hij twee grote liefdes: de Kretenzische prinses Minea die zal sterven als offer aan de Minotaurus, en Merit, die zal omkomen samen met haar (hun) zoontje. Erg grappig is de rol van Kaptah, de slaaf die Sinuhe in dienst neemt. Na veel wederwaardigheden en reizen wordt Sinuhe verbannen naar ergens bij de Rode Zee, waar hij redelijk verbitterd zijn memoires neerschrijft, die wij nu dus lezen als roman. 

    Sinuhe werd gepubliceerd in 1945 en het is duidelijk dat Waltari door de Tweede Wereldoorlog beïnvloed werd tijdens het schrijven en dat hij zijn waarschijnlijk door de oorlog en de nazi’s aangescherpte pessimistische mensvisie geprojecteerd heeft op de arts in het oude Egypte. Dat wordt bijvoorbeeld heel duidelijk op pagina 529, waar Sinuhe noteert: ‘Toen besefte ik, dat de grootste vreugde van het volk bestaat in het gezamenlijk luidkeels schreeuwen. Weinig doet het er toe, wat men schreeuwt en waarvoor men schreeuwt, maar door samen met anderen te schreeuwen gevoelt men zich sterk en is men overtuigd van de rechtvaardigheid der zaak, waarvoor men betoogt’. Op pagina 568 lezen we: ‘Waarlijk, pas in Joppe heb ik gezien, welk een wreed roofdier de mens kan zijn voor zijn naasten…’, en ook: ‘Mijn hart verhardde zich bij dat blijk van boosaardigheid der mensen’. Op pagina 612 luidt het: ‘Bedaar, dwaas, onstuimig hart, want het is niet jouw schuld; alles, wat gebeurde in de wereld, is dwaas; goedheid en slechtheid hebben geen zin; hebzucht, haat, hartstocht overheersen alles. Jouw schuld is het niet, Sinuhe, want de mens blijft hetzelfde, nooit verandert hij’. En ook nog op bladzijde 630: ‘Ik zou willen begrijpen, waarvoor ik heb geleefd, doch aan het einde van dit laatste boek weet ik dat minder dan ooit’. 

    De door mijn moeder ooit gewraakte erotische passages kwamen wel degelijk voor, maar vielen ontzettend mee (tegen?). Een voorbeeldje op bladzijde 155, wanneer Sinuhe een voorjaarsorgie meemaakt in Syrië: ‘Toen de duisternis inviel, wierpen de vrouwen haar kleren weg, snelden het veld in en niemand vroeg, of zij getrouwd waren of niet, doch nam, wie hij kon grijpen, zodat weiden en hagen van minnende paartjes wemelden’. Veel gewaagder dan dat wordt het nooit. Naar aanleiding van de perikelen rond Nefernefernefer vergelijkt Waltari overigens de vrouwen nogal venijnig met katten: ‘Fluwelig voelen zijn poten aan, maar scherpe klauwen zijn daarin verborgen, die zonder erbarmen tot het hart toe iemands vlees openrijten. Ja, waarlijk is de vrouw een poes, want ook de poes geniet ervan, haar slachtoffer te kwellen en het onder haar klauwen te pijnigen, zonder dat zij ooit dit spel moe wordt. Is haar slachtoffer eenmaal verlamd, dan verslindt zij het en zoekt zich een ander’ [p. 99]. Af en toe noteerde ik nog andere aardige zinnetjes, zo bijvoorbeeld twee maal op pagina 472: ‘Zozeer is de mens slaaf van zijn hart, dat hij zijn ogen sluit, voor wat hem mishaagt, en gelooft, hetgeen hij hoopt’. En: ‘Niets verheldert de geest beter dan een lange reis zonder bepaalde bezigheden’. 

    Conclusie: Sinuhe de Egyptenaar (in feite toch een boek dat waarschijnlijk weinigen zullen kennen, laat staan gelezen hebben) is nu definitief een stukje van mijn lectuurgeschiedenis. In 1954 werd het verfilmd. Die film zou ik wel eens willen zien. 

    [explicit 19 april 2020]

    19-04-2020 om 21:25 geschreven door Eric De Bruyn  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    16-04-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BOEK: Dwaal zacht (Lore Mutsaers) 2019
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Dwaal zacht (Lore Mutsaers) 2019 

    [Roman, Lannoo, Tielt, 2019, 293 blz.] 

    Dwaal zacht is de debuutroman van Lore Mutsaers, geboren in 1992, afkomstig uit het Kempische dorpje Zoersel en werkzaam als marketing- en communicatiemedewerker bij het Stedelijk Onderwijs in Antwerpen. Op dit boek werd mijn aandacht gevestigd door een vriendelijk, maar ook nogal braaf en oppervlakkig artikeltje in de krant Het Laatste Nieuws van 20 september 2019, dat zich verre houdt van enig waardeoordeel en in feite neerkomt op niet meer dan een welwillend signalement [1]. Wanneer een 27-jarige Vlaamse jonkvrouw een debuutroman publiceert bij een gerespecteerde uitgeverij als Lannoo, is dat natuurlijk altijd een opmerkelijk feit, maar in dit geval was het vooral de titel van het boek die bij mij een lampje deed branden. Ik heb namelijk zelf al jaren een titel klaarliggen die wellicht ooit eens bruikbaar is in een literaire context, en die ik ontleend heb aan de Antwerpse postincunabel Dat dyalogus of twisprake tusschen den wisen coninck Salomon ende Marcolphus (1501): ‘Een zachte dwaling’. Een zachte dwaling. Dwaal zacht. Merkwaardig toch? 

    Ik vat de roman even heel kort samen. Het verhaal bestaat uit drie delen, getiteld Lucas, Maurice en Carlos. Elk deel is onderverdeeld in hoofdstukjes, waarbij telkens de tijd wordt aangegeven (dag en uur in delen 1 en 3, de maanden in deel 2). Deel 1 wordt verteld vanuit het perspectief van Lucas, een geneeskundestudent met een vader, een moeder en een oudere zus, Claire. Met Claire gaat het niet zo goed, ze is een goth, maakt vaak ruzie met de vader, leest boeken over necrofilie en gaat werken bij een begrafenisondernemer. Uiteindelijk trekt ze naar Brazilië, waar ze een vriendje heeft. In deel 2 maken we kennis met Maurice, een 55-jarige fotograaf die dodelijke hersentumoren heeft en naar zijn vriendin in Brazilië trekt. We lezen nu alles vanuit het perspectief van deze Maurice. In Brazilië ontmoet Maurice toevallig Claire. Van dat Braziliaanse vriendje van Claire is al gauw niets meer te merken. Maurice leert Claire beter kennen en komt zo te weten dat zij bij die begrafenisondernemer haar vader en enkele anderen betrapt heeft op necrofilie (met vrouwelijke lijken). Claire komt daarna om in een busongeluk. Deel 3 wordt weer vanuit Lucas verteld. Lucas en enkele andere studenten moeten een uit Brazilië overgekomen lijk ontleden, als oefening. Lucas noemt dit lijk Carlos, maar weet niet dat het om Maurice gaat. Lucas begint dan door te draaien: hij praat in visioenen met Claire en neemt op een keer het hart van Carlos mee naar huis om ervan te eten. Lucas wordt uiteindelijk opgenomen in een psychiatrische inrichting. 

    Zoals men merkt: net als bij die andere jonge en recente debutante, Lize Spit, wordt er niet gekeken op een stukje grand guignol meer of minder. Laat mij verder ook meteen signaleren dat Lore Mutsaers wel degelijk blijk geeft van een dosis schrijftalent, ofschoon er toch ook niet echt sprake kan zijn van een magistrale stijl. Dat gezegd zijnde, moet ik toegeven dat ik dit geen goede roman vind. In de loop van deel 1 heb ik mij een tiental keer moeten forceren om verder te lezen, omdat het verhaal naar nergens-bij-de-zee leek te leiden. Ik heb toch verdergelezen, want het is één van mijn dwaasheden om een boek altijd van kaft tot kaft door te werken, eens ik erin begonnen ben. Helaas is het na lezing van de volledige 293 bladzijden nog altijd niet echt helder waar Mutsaers met haar debuut naartoe wil. Er zitten in het verhaal bij wijze van spreken 87 losse draden die nooit vastgeknoopt worden, spannend is het niet, fraai geformuleerde passage of zinnen komen weinig voor, en de personages blijven compleet figuren van bordkarton. Er zit wat erotiek in het boek, maar die komt steeds bijzonder kil en ongeïnspireerd over, qua literaire uitwerking bedoel ik dan. We onthouden: een schrijfster die een pen kan vasthouden, maar géén goed boek.

    Vraag: waarom geeft een uitgeverij (die dagelijks naar verluidt tientallen nieuwe manuscripten krijgt toegestuurd) een boek als dit uit? Ik heb (ondanks enig zoeken, maar misschien niet hard genoeg gezocht) geen professionele recensies van Dwaal zacht gevonden. Enkel nog een artikeltje op de site van Gazet van Antwerpen, geschreven door Kristin Matthyssen, dat even welwillend en oppervlakkig is als het artikeltje van Caroline Van De Pol in Het Laatste Nieuws [2]. Op de achterflap van het boek zelf staan frasen als ‘aanstormend talent’ en ‘veelbelovend debuut’, maar dat is natuurlijk blurb. Links en rechts zijn op het internet wel wat leesreacties van Bloggers & Co te vinden, en die zijn zonder uitzondering laaiend enthousiast. Alweer merkwaardig. Uit de hierboven vermelde krantensignalementen leren we wel dat Lore Mutsaers twee jaar lang de SchrijversAcademie heeft gevolgd tijdens haar universitaire studies. Het Laatste Nieuws weet bovendien het volgende te melden: ‘Lore schreef het idee van haar verhaal uit en bezorgde het aan uitgeverij Lannoo. Na positieve feedback startte ze met het schrijfproces, dat in totaal 1 jaar en 8 maanden zou duren’. Dat is toch wel erg straf! Toen de uitgeverij het licht op groen zette, was er dus niet eens een manuscript, enkel een ‘idee’ (van hoeveel A4-tjes: één, twee, drie?)… 

    Gazet van Antwerpen brengt echter een beetje meer perspectief aan door te verklappen dat Mutsaers eerst een historische roman rond de Spaanse burgeroorlog had geschreven: ‘Een jaar later stuurde ik mijn manuscript op goed geluk naar uitgeverij Lannoo. Er was nog werk aan de winkel en een historische roman is moeilijker om mee te debuteren [wat een onzin dat laatste, noot van mij]. Maar de uitgever en redacteur lieten me wel weten dat ze in mijn kunnen als schrijfster geloofden. Ik zag het als een aanmoediging en een jaar en acht maanden later lag Dwaal zacht er’. 

    Goed, oké, maar de vraag naar het waarom van dat groen licht blijft toch intrigeren, zeker als je weet wat een krabbenmand dat ‘ingezonden manuscripten’-gedoe bij uitgeverijen is. Het is natuurlijk een delicate kwestie, want over smaak valt niet te twisten, zegt men, en we hoeven hier niet nog eens te verwijzen naar Umberto Eco of John Kennedy Toole om eraan te herinneren dat lectoren bij uitgeverijen soms zacht of harder dwalen. Bovendien kunnen we hier niets bewijzen en zouden we er wellicht beter aan doen van te zwijgen. Natuurlijk is het totaal onmogelijk dat bij de beoordeling van Lore’s schrijfwerk het gegeven heeft meegespeeld dat zij (getuige de foto op de achterflap en de foto’s bij de krantenartikelen) qua uiterlijk een pittige, aantrekkelijke jongedame is. Dat een mentor van de SchrijversAcademie een bemiddelende rol zou gespeeld hebben richting uitgeverij (zoals naar wij menen te weten het geval was bij het debuut van Lize Spit), kan, maar hoeft niet en weet ik niet. En er zijn en blijven toch die enthousiaste reacties op het internet, onder meer op de site van Standaard Boekhandel, geschreven door ‘geverifieerde reviewers’ van wie we echter alleen de voornaam mogen weten. Zo schrijft ene Jean: ‘Wat een ontroerend en boeiend verhaal. Vanaf de eerste pagina slokt het je op, zo mooi geschreven, levensechte personages, een onverwachte plot, meeslepend, en dat gaat zo door tot bij het nawoord. Een ware aanrader!’ Vijf sterren op vijf geeft deze Jean. Zou dat nu ook een vorm van fake news zijn? 

    Ik heb deze roman gelezen en besproken onder meer ook vanuit mijn nieuwgierigheid naar de motivatie van uitgeverijen om een debuut te publiceren. Ik heb te weinig onderzoek gedaan en te weinig inner circle-informatie om veel met zekerheid te weten, maar de vragen blijven. Wordt misschien vervolgd. En ik wil zeker niet overkomen als een grumpy old man die een jonge debutante haar feestje (want dat is het toch, als je debuutroman mag verschijnen) vergalt. Maar ondanks het adagio ‘zoveel hoofden, zoveel zinnen’: het spijt me oprecht, ik vind Dwaal zacht géén goed boek. 

    [1] Caroline Van De Pol, “<> - Debuutroman van Lore Mutsaers speelt zich af in ’t Stad”, in: Het Laatste Nieuws, 20 september 2019, p. 16.  

    [2] Kristin Matthyssen, “Getogen in Zoersel, schrijfster in Antwerpen: ‘Ik heb het broeierige van de stad nodig’”, in: website van Gazet van Antwerpen, gepubliceerd op 7 oktober 2019. 

    [explicit 15 april 2020]

    16-04-2020 om 16:39 geschreven door Eric De Bruyn  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 23/11-29/11 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 13/04-19/04 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 20/01-26/01 2020
  • 28/10-03/11 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 12/08-18/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 14/08-20/08 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 21/12-27/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 26/12-01/01 2012
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs