Ik ben Eric De Bruyn
Ik ben een man en woon in Wuustwezel (België) en mijn beroep is pensionado.
Ik ben geboren op 20/10/1955 en ben nu dus 69 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Middelnederlands / laatmiddeleeuwse kunst.
Studies Germaanse Filologie 1973-1977 - Universiteit Antwerpen. In 2000 gepromoveerd aan de KU Brussel
WEMELDINGEN
Tijd is ruimte in beweging
07-12-2016
FILM: The Naked City (Jules Dassin) (USA, 1948)
THE NAKED CITY (Jules Dassin) (USA, 1948)
(96)
Volledig op locatie in New York en begeleid door een offscreenverteller, die een bescheiden-moraliserend toontje hanteert (de ware aard van de grootstad wordt ontbloot via één van de talrijke louche verhalen die zij herbergt, zie ook de titel en de laatste zin van de film) en soms geestig uit de hoek komt, wordt het verhaal verteld van de moord op het knappe model Jean Dexter. De kleine maar (ook al) geestige politieluitenant Muldoon en zijn jonge assistent lossen samen de moord op. Jean en haar vriendje Frank blijken gestolen juwelen geheeld te hebben en maakten daarbij gebruik van een dokter (en zijn rijke relaties) die verliefd was op Jean. Toen de dokter doorhad dat hij misbruikt werd, liet hij twee huurmoordenaars Jean doden. De ene huurmoordenaar vermoordt de andere, probeert later ook nog Frank te vermoorden en wordt uiteindelijk, nadat Frank en de dokter alles bekend hebben, gevat en neergeschoten door de politie.
Dat resulteert op het einde in een achtervolging die een beetje spannend is, maar een meesterlijke prent hebben we op dat moment niet gezien. Het scenario is niet de sterkste kant van deze film, maar de lichtvoetige teneur en de beelden van New York maken toch dat het niet echt een kwelling is om deze oude film noir uit te zitten. Hem onmiddellijk terug gaan bekijken willen we zeker ook niet.
Quotering: **1/2
[6 december 2016 Cinema Zuid, Antwerpen]
De presidente van de Verenigde Staten (Van Looy cum suis hadden er duidelijk niét op gerekend dat Trump zou winnen) bezoekt België en de Belgische eerste minister moet haar neerschieten, in opdracht van een internationale criminele bende die zijn vrouw en twee dochters heeft gekidnapt. De bende staat onder leiding van het hoofd van de presidentiële veiligheidsdienst, een überrechtse rakker die de presidente te soft vindt en van de moord iets speciaals wil maken, ten eerste om op te vallen en ten tweede om nog meer angst te genereren (en angst is goed voor de Amerikaanse behoefte aan security & bewapening).
Zoals we dat ondertussen gewoon zijn van Van Looy zitten de cameraregie, de montage, de bruitage en de soundtrack meer dan snor, maar omwille van het zwakke, vol ongeloofwaardigheden stekende scenario valt deze film toch lelijk door de mand. Dat is al zo van in het begin, wanneer het huis van de premier niét blijkt bewaakt te worden (en het is terreurniveau 2!) en dat wordt altijd maar erger en erger. De chauffeur van de premier die een paar maal wisselt zonder veel problemen, het feit dat op het einde de bende bereid is de zaak in de doofpot te stoppen (terwijl de kabinetschef en de secretaresse van de premier verdwenen/gedood zijn: alsof niemand dat abnormaal zou vinden!) en de zaak die dan toch nog naar buiten wordt gebracht doordat de premier zich de nummerplaat van een Litouwse vrachtwagen herinnert (alsof die bende die nummerplaat niet zou veranderen, slimmeriken als ze zijn). Ook zeer ongeloofwaardig is hoe de Amerikaanse presidente reageert op de premier die voortdurend met een kurk in zijn achterste en met een lijkbleek gezicht bij haar aan de lunchtafel zit en geen woord met haar wisselt: die presidente rageert dus niet, ziet niets, hoort niets, merkt niets, vraagt niets. Ergens in de film wordt de premier door een politieke tegenstandster schotelvod genoemd, maar als er één schotelvod in deze film rondloopt, dan is het die presidente wel.
Deze film oogt dus wel spannend en vakkundig en al wat je wil, maar het verhaal wérkt niet en dat leidt tot een kijkkater op het einde. Het moraliserende tintje (de premier had een verhouding met zijn vermoorde secretaresse en dat blijft uiteindelijk tussen hem en zijn vrouw hangen) kan daar ook niets aan verhelpen. Overigens waren we deze keer ook niet echt onder de indruk van de acteerprestatie van Koen De Bouw, maar je ziet wel dat hij zijn best doet om getormenteerd over te komen. Al bij al: nogal teleurstellend, na De zaak Alzheimer en Loft.
Quotering: **1/2
[4 december 2016 Kinepolis, Antwerpen]