Dreigende algemene stakingsaanzegging bij Electrabel
zondag 17 okt 2010148 Bij
elektriciteitsbedrijf Electrabel dreigt een algemene
stakingsaanzegging. Dat heeft de socialistische vakbond Gazelco gezegd.
De vakbond merkt op dat de sociale onrust binnen het energiebedrijf
toeneemt, nadat een werknemer bij de afdeling MCC, die instaat voor het
onderhoud in de productiecentrales van Electrabel, werd ontslagen. De
betrokkene heeft tweeëntwintig jaar dienst en adviseerde het bedrijf
over de keuze van onderaannemers. De directie beticht de man van
favoritisme tegenover één bepaalde ondernemer en heeft het over een
vertrouwensbreuk. De vakbond merkt op dat over dat criterium niets is
vermeld in enige arbeidsovereenkomst. Binnen de afdeling worden al een
tijd acties gevoerd, waarbij onder meer overuren niet worden gepresteerd
en voorschriften rond milieu en veiligheid tot op de letter worden
gevolgd. De vakbonden eisen het herroepen van het ontslag en een ruimer
debat over het ethisch handvest binnen het bedrijf. (MH)
Uit
protest tegen het ontslag van een werknemer worden sinds 7.30 uur
verschillende acties gevoerd bij Electrabel Onderhoud Centrales (MCC) en
in de Nucleaire Klassieke Productie. Het gaat onder meer om een
stiptheidsactie en het niet presteren van overuren, zo delen de
vakbonden vandaag mee. Het
personeel, dat gesteund wordt door de twee grote vakbonden ABVV
(Gazelco) en ACV (ACV-Energie), besliste gisteren tot de actie over te
gaan na het ontslag van een medewerker bij Electrabel MCC. "Deze
werknemer werd ontslagen op basis van een dossier van de Interne Audit
van GDF-Suez", waar Electrabel deel van uitmaakt, zo legt syndicaal
woordvoerder Philippe Demol uit.
"In
het dossier van de interne audit bevinden zich verslagen van
ondervragingen van verschillende personeelsleden die enkel en alleen
gaan over zaken uit privésfeer. Ook satellietfoto's en foto's genomen
tijdens de vakantie van sommige werknemers maken deel uit van het
dossier." De bonden stellen dat Electrabel hiermee het recht op privacy
schendt en zich bovendien competenties toe-eigent die enkel de
gerechtelijke instanties mogen gebruiken.
Ze
vragen samen met het voltallige personeel van Electrabel de
onmiddellijk re-integratie van de betrokken werknemer, zo blijkt nog uit
de mededeling van de bonden. Donderdagnamiddag is een vergadering
gepland tussen de directie en de bonden. (belga/adv)
Uit
betrouwbare bronnen, vernamen we dat de onderhandelingen van donderdag
op niks zijn uitgedraaid. Integendeel, de directie blijft haar beleid
van de interne audit volledig normaal te vinden en in overeenstemming
met alle deontologische regels. Vooral dan haar eigen interne
deontologische regels natuurlijk.
op 14 october ll publiceerde Le Soir deze artikels nadat de journalist blijkbaar het dossier had kunnen inkijken:
Social « Le Soir » a pu lire le dossier qui a mené au licenciement dun employé
Electrabel
a-t-il fauté en licenciant lun de ses travailleurs soupçonné davoir
bénéficié de « cadeaux » dun fournisseur ? Lentreprise a-t-elle le
droit de mener une enquête sur lun de ses employés ? Depuis
ce mardi, des actions (grève du zèle, non-prestation dheures
supplémentaires) touchent les services de maintenance ainsi que des
centrales de lélectricien. En cause : le licenciement dun employé (Le Soir de ce mercredi) après une enquête interne contestée par les syndicats. Le Soir
a pu lire ce document interne. Que contient-il ? Les faits reprochés à
lemployé : des relations jugées étroites avec un fournisseur. Soit un
soutien (mise à disposition dun véhicule, financement de matériel) au
club cycliste dont il est trésorier, des cadeaux (télévisions,
caravane), des vacances au Portugal dans la maison dudit fournisseur Ce
dossier confidentiel comprend également des interrogatoires de
collègues, dont un membre de la famille du travailleur licencié. Lui
est demandé sil connaît les règles déthique de la société. Sil est
aussi membre du club cycliste, sil a acheté son vélo lui-même, avec sa
carte de banque, sil peut décrire le magasin où il la acheté. Des
photos de maisons au Portugal lui sont notamment soumises. « Ce dossier nous inquiète à trois niveaux, explique Philippe Demol, secrétaire fédéral de Gazelco (FGTB). Primo
au niveau du cas individuel : nous avons les preuves que toutes les
accusations portées contre lui sont fausses. Il est innocent. Secundo,
la méthode. Cest un mauvais film despionnage avec de sérieuses
atteintes à la vie privée. Tertio, nous craignons quon préfère liquider
au cas par cas des profils trop coûteux. » La
direction dElectrabel rappelle quelle a eu des soupçons concernant
ledit travailleur voici un an, quune enquête interne a été ouverte,
prenant en compte des éléments accessibles à tous sur internet
(notamment sur les réseaux sociaux), que cette dernière se conclut par
un faisceau déléments qui confirment les soupçons. Aussi, vu la rupture
de confiance, vu les atteintes à la charte éthique de la société,
lentreprise a-t-elle décidé de licencier le travailleur incriminé
rien noblige un employeur à motiver un licenciement. Electrabel ajoute
que ce dernier a bénéficié des indemnités ad hoc (vingt-deux mois de
salaires ou 132.000 euros brut en loccurrence). Fallait-il crier à la
faute grave et porter le dossier devant les tribunaux ?, se demande in
fine la direction.
« Un flou toujours plus grand entoure la vie privée »
Entretien Olivier
Rijckaert est avocat associé spécialisé en droit du travail et de la
vie privée chez Field Fisher Waterhouse à Bruxelles. Il rappelle que
détourner des cadeaux dun fournisseur ou accepter des pots-de-vin est
interdit et peut constituer une faute grave justifiant le licenciement. « Mais la question est : quels moyens une entreprise peut-elle mettre en uvre pour apporter la preuve de ces faits ? », dit-il. Dans
le « cas Electrabel », la société a pioché des informations sur le
profil Facebook, ouvert au public, de son travailleur. Cela est-il
permis ? Il
y a un grand vide juridique autour de Facebook et plus généralement des
fichiers privés qui sont rendus publics. Il faut faire très attention
avec le discours qui dit : « Cest publié sur Facebook, donc cest
public ! » Ce nest pas sûr du tout ! Est-ce que jabandonne ma vie
privée en rendant certains éléments publics ? La réponse est évidemment «
non ». Certes, un profil Facebook peut être accessible à tous. Mais
quand bien même cest le cas, on ne peut utiliser les données publiées
que dans le respect de la finalité que lutilisateur a lui-même
déterminée. En lespèce, publier des photos de vacances a une finalité
privée : on ne publie pas des photos de vacances pour que son employeur
les utilise. Quun employeur le fasse est évidemment abusif. Publier des
éléments de sa vie privée sur Facebook ne signifie pas que nimporte
qui peut en faire nimporte quoi. Lemployeur ne peut pas simmiscer dans la vie privée de son employé ? Il
y a des domaines qui sont des tabous absolus, comme lappartenance
syndicale, lorientation sexuelle ou les questions relatives à la santé
du travailleur. Mais les cas que lon rencontre le plus fréquemment,
cest quand lemployeur soupçonne son salarié de pratiques déloyales, de
préparation ou dexercice dune activité concurrente, parfois en
utilisant le matériel de lentreprise, ou lexistence de menaces sur la
confidentialité de données propres à lentreprise. Dans ces cas-là, on
admet que lemployeur procède à des investigations, mais uniquement de
façon ciblée, raisonnable et proportionnelle au comportement soupçonné.
Lexemple le plus courant est lemployeur qui soupçonne un travailleur
dexercer une autre activité professionnelle pendant un congé de
maladie. On admet que lemployeur ait recours à un détective privé
enregistré ou à un huissier pour établir ces faits. Le rapport dun
détective privé est accepté comme mode de preuve, mais à condition que
cela naille pas trop loin. Dans une affaire, un privé avait suivi un
travailleur 24 heures/24, 7 jours/7, pris des photos de sa maison, de sa
femme, de ses enfants : le juge a considéré quil y avait violation de
la vie privée et rejeté le rapport du détective privé. Quen est-il du contrôle des e-mails, des SMS ou de lutilisation dinternet par le travailleur ? Le
principe, cest que même sur son lieu de travail, le salarié a une
sphère de vie privée dans laquelle lemployeur ne peut simmiscer a
priori. Lemployeur ne peut contrôler les communications dun
travailleur que sil respecte certaines conditions. Il faut dabord
quil y ait une procédure dinformation préalable du travailleur, qui
doit avoir été averti dans quelles conditions (quand, comment, pourquoi)
ce contrôle pourra être effectué par lemployeur. Il y a ensuite le
principe de proportionnalité. Ce contrôle ne peut pas sexercer en
permanence. Il ne peut être que ponctuel et se baser sur des soupçons
sérieux et fondés. Mais il faut rappeler que si les soupçons portent sur
des faits particulièrement graves, constitutifs dinfractions pénales,
lemployeur serait peut-être plus avisé de saisir les autorités
judiciaires, qui sont habilitées à enquêter sur la vie privée, plutôt
que denquêter lui-même. Ces enquêtes menées par des employeurs ne sont-elles pas de plus en plus fréquentes ? Jadis,
dans les usines, on admettait que le contremaître regarde par-dessus
lépaule du salarié pour le contrôler. Cétait visible. Aujourdhui, un
flou toujours plus grand entoure la vie privée, notamment en raison de
la flexibilité accrue des horaires de travail et du télétravail. Ajouté
aux nouvelles technologies, cela donne un cocktail explosif. Le contrôle
secret est grandement facilité et de plus en plus demployeurs sont
tentés dy avoir recours. A mes yeux, cest très dangereux !
Electrabel
geeft hier dus toe zogezegd fotomateriaal, w.o. satellietfotos te
hebben gebruikt die ze zouden hebben gehaald van Facebook. Opmerkelijk
feit is eveneens dat Electrabel het bedrag van de ontslagvergoeding
vrijgeeft. We kunnen enkel vermoeden dat ze dit doen om de lezers elke
sympathie voor de ontslagen werknemer te ontnemen omwille van het niet
onaanzienlijke bedrag. Wat de Electrabeldirectie er wel NIET bij
vertelde is een klein detail dat we eveneens uit onze goede bronnen
mochten vernemen namelijk dat de werknemer door dit ontslag zijn
volledige extra-wettelijke pensioen is kwijtgespeeld. Het betreft hier
in het geval van de ontslagen werknemer een extra-wettelijk pensioen met
bijdragen die enkel door de werkgever werden gestort. In dit geval gaat
het volledige bedrag van de reeds gestorte bijdragen verloren. Het gaat
over een bedrag dat een stuk hoger ligt dan de uitbetaalde
verbrekingsvergoeding. Dat betekent dus concreet dat dit ontslag
Electrabel geld opbrengt. Geeft al een heel ander beeld natuurlijk. Morgen
gaan we met dit dossiertje wat dieper in op de praktijken van de
interne audit bij Electrabel en dus bij EDF-Suez en we publiceren dan
ook graag een pdf-je van de ondervraging die toevallig in verkeerde
handen kwam...
17
october is geen feestdag. 17 october is de werelddag tegen armoede en
sociale uitsluiting. We zijn er van overtuigd dat al onze lezertjes
weten dat er armoede, zwarte armoede zelfs bestaat rondom ons. Ze neemt
zelfs toe, dag na dag, jaar na jaar. 1000 en 1 redenen en oorzaken. Toch
geloven wij niet dat het niet te bestrijden valt en zelfs uit te
roeien. We mogen nooit aanvaarden dat steden als Brussel die tot de
rijkste regios behoren ter wereld, torenhoge jeugdwerkloosheidscijfers
laten zien. Dat er zo veel kinderen geboren worden in extreme armoede.
Dat men ons niet komt vertellen dat het allemaal hun schuld is omdat ze
niet willen werken of omdat ze dr lichtjes anders uitzien of omdat ze
niet willen, studeren of omdat hun godsdienst er voor iets tussen zit of
omdat...het lijstje omdats is lang en van al die omdats zijn er
telkens mensen bij waarvan dit terecht gezegd wordt maar dat is niet het
belangrijkste. Het belangrijkste is dat we ons daar niet hoeven bij
neer te leggen en dat we blijven geloven dat iedereen wel eens een
kansje meer moet krijgen en sommigen zelfs een paar kansjes meer. Als we
zien welke gigantische bedragen kunnen betaald worden aan bonussen en
nog meer van dat fraais. Om wat ermee te doen? De zoveelste auto, groter
huis, blingbling??? Het geld is er dus maar het zit niet op de juiste
plaatsen en vooral, het wordt over de balk gegooid voor totaal onzinnige
dingen. Laten we elk van ons er toch eens over nadenken en trachten op
onze eigen bescheiden manier er iets tegen te doen. Hop, vooruit ermee!
en het regent slimme meters en nog slimmere commentaren
en hier de versie van Philippe Massart ingenieur bij Sibelga over de slimme meters. Zo horen jullie het ook eens van anderen . En raar toch dat dit evenmoin strookt met het enthousiasme van Eandis en de Vreg. Hoe zou dat nu toch komen. Vlaanderen en Brussel zullen dan toch geen enkel raakpunt hebben...
INT143 3 GEN 3187 F BELGA-.... COC
BRIEF/ENERGIE/CONSOMMATION/EUROPE/ENTREPRISES/TECHNOLOGIES/
Compteurs intelligents: c'est aux autorités publiques à définir les paramètres
BRUXELLES 13/10 (BELGA) = Le prix des compteurs intelligents
varie en fonction de multiples paramètres, a indiqué mercredi le
porte-parole de Sibelga, Philippe Massart, contacté par l'agence BELGA.
Ces paramètres doivent être fixés par les autorités publiques,
rappelle-t-il. Le gestionnaire du réseau de distribution d'électricité
et de gaz bruxellois effectue une étude technique sur les compteurs
intelligents depuis 2008.
Sibelga a ainsi testé les produits de différents fabricants.
Près d'un millier de compteurs ont déjà été placés dans diverses
infrastructures bruxelloises (immeubles, collectivités, maisons, etc).
Le compteur électrique compte les données et les rapatrie vers un
ordinateur central. Théoriquement, il permet également au consommateur
d'étudier sa consommation en temps réel et de pouvoir ainsi choisir le
meilleur tarif différencié.
Toutefois, il s'agit d'une technologie qui peut présenter divers niveaux et de multiples fonctionnalités.
Or, la directive européenne qui exige que 80 pc des compteurs
d'électricité et gaz soient "intelligents" d'ici 2020, précise qu'il
faut une transmission de ces données une fois par mois mais nullement
les différents aspects que doit revêtir le compteur.
"Derrière le mot 'compteur intelligent', se cache une multitude de
choses", note Philippe Massart, porte-parole de Sibelga.
Plusieurs paramètres font augmenter le prix, concède Philippe
Massart, en précisant que c'est aux autorités publiques à définir quels
éléments doivent être appliqués aux compteurs intelligents.
Premièrement, en Belgique, la plupart des ménages consomment du
gaz et de l'électricité; cela nécessite donc deux compteurs différents.
Ensuite, les technologies de transmission de données peuvent être
très différentes: véhicules qui récoltent les données via un système
infra-rouge, données transmises par les lignes GSM ou encore via les
lignes fixes électriques.
En outre, "les compteurs doivent-ils avoir une fonction de
commandement à distance? ", se demande Philippe Massart. La directive ne
le précise pas non plus.
Il faut également tenir compte du fait que les logiciels entre les
différents fabricants testés ne sont pas les mêmes et, en l'occurrence,
incompatibles. En outre, les différentes sociétés (dont Siemens, Landis
et Actaris) ont décrété ne pas vouloir travailler ensemble sur un
nouveau software.
Enfin, un dernier problème se pose, selon le porte-parole: la
Belgique doit prendre une position en septembre 2012 sur base d'une
analyse de coûts et de profits. Or, il s'agit d'une compétence régionale
et les trois régions de notre pays ne sont pas toutes d'accord sur
cette thématique.
"La Région flamande en a fait son cheval de bataille pendant la
campagne électorale, la Région wallonne par la voie de la Cwape
(Commission wallonne pour l'énergie) est plutôt contre et n'y voit
aucune urgence et, enfin, Bruxelles se retrouve entre les deux", résume
le porte-parole.
Philippe Massart rappelle néanmoins, que c'est d'une position
nationale dont l'Europe a besoin. "Et ce n'est pas à nous, gestionnaire
du réseau, à trancher. C'est aux autorités", souligne-t-il encore. Enfin, en ce qui concerne l'épargne hypothétique faite par les
consommateurs grâce à ces compteurs intelligents, le porte-parole trouve
cette partie "clownesque et vague". Il est peu probable, selon lui, que
les Belges voient leur facture baisser considérablement: "la plupart ne
sait même pas où trouver son compteur, ni même comment fonctionne son
thermostat! ", conclut-il.
Nog geen rode loper voor slimme elektriciteitsmeter
Netwerkbedrijven
gaan in alle hoeken van het land digitale elektriciteitsmeters testen.
Die slimme meters bieden heel wat voordelen voor netwerkbedrijven en
energieleveranciers. Maar de meeste gezinnen hebben er geen boodschap
aan, zeggen tegenstanders. Natuurlijk
is het verdwijnen van meteropnemers een belangrijk aandachtspunt voor
de vakbond. Dat geeft federaal secretaris Philippe Demol van
ACOD-Gazelco toe op een persconferentie waar de socialistische
energievakbond waarschuwt voor de invoering van digitale
elektriciteitsmeters. In België zouden naar schatting 700 banen van
meteropnemers en administratieve krachten op de tocht staan als de
periodieke controle van de klassieke meters wordt afgeschaft. Dat de
invoering van digitale meters tijdelijk heel wat jobs creëert bij het
uittekenen en installeren van de digitale meters, is voor de Demol een
magere troost. Maar
het is de vakbonden niet enkel te doen om de werkgelegenheid. We zijn
ook bezorgde consumenten, zegt Guido Kuyl, coördinator van Gazelco
Brussel. De invoering zal zon 4 miljard euro kosten, een bedrag dat de
consument in een beperkt aantal jaren zal moeten neertellen. En telkens
opnieuw, wanneer nieuwere technologie beschikbaar komt. Maar voor een
energiebesparing van amper 1,5 procent is dat te duur. Digitale
meters en slimme elektriciteitsnetten (smart grids) zijn een speerpunt
in de toekomstplannen van de Vlaamse regering. Maar de vakbond vreest
dat een verplichte meter in elk huis sociaal zwakkere gezinnen zal
treffen. Karikaturaal voorgesteld klinkt het zo: Iemand op een klein
appartement in Schaarbeek zal moeten opdraaien voor een technologie die
alleen rijke Europese ambtenaren met een villa met zwembad in de
Brusselse rand ten goede komt. De
kritiek van de socialistische bond loopt voor een groot deel parallel
met bedenkingen van Vlaams minister van Energie Freya Van den Bossche
(sp.a). Zij is wel overtuigd van het nut van intelligente
elektriciteitsnetten, maar wil de mensen niets door de strot duwen.
Laten we niet sneller rollen dan de maatschappij aankan, zei ze vorige
week op een rondetafelgesprek over smart grids. Opmerkelijk
is dat zich daar een onverwachte breuklijn aftekende tussen de twee
grote Vlaamse netbeheerders, Eandis en Infrax. De grootste van de twee,
Eandis, is voorstander van een volledige uitrol in alle woningen. Dat
scenario dat was ook het oorspronkelijke idee in Nederland, dat na een
scherp debat over privacy werd afgezwakt tot een vrijwillig systeem.
Infrax daarentegen zou ook kunnen leven met een beperktere invoering
waarbij de digitale meters enkel bij grote verbruikers, op straatniveau
of per elektriciteitscabine, zou gebeuren.
Studies
De
beslissing over de manier waarop de slimme energienetten zullen worden
ingevoerd, zal genomen worden op basis van allerlei studies. Maar
afhankelijk van de opdrachtgever en de bestudeerde lokatie durven de
resultaten nogal uiteenlopen. België moet net als andere Europese
lidstaten een eigen haalbaarheidsstudie maken tegen september 2012, maar
daar is nog niet mee begonnen. Omdat de gewesten bevoegd zijn voor de
materie is overleg nodig. In
Vlaanderen heeft de energieregulator VREG zich al wel gematigd positief
uitgelaten over het thema. Maar ik heb de indruk dat sommige
tegenstanders te veel focussen op de besparing die mogelijk is door
rationeel energieverbruik dankzij slimme meters, zegt Dirk Van
Evercooren, directielid van de VREG. Door energie te verbruiken tijdens
goedkopere momenten kunnen gebruikers ook euros besparen. Daarbij komt
dat heel wat fraude kan vermeden worden en er minder administratieve
fouten zullen gebeuren bij bijvoorbeeld verhuizingen. Dat zijn ook grote
voordelen, zegt Van Evercooren.
Kijk
daar breekt nu onze klomp wanneer we de reactie van Van Evercooren
lezen...sinds wanneer moet de Vlaamse regulator pleiten voor
gediversifieerde tarieven? Is dat nu tegenwoordig één van hun
bevoegdheden? Neen dus...Er bestaat hier in Belgistan geen enkele
instantie die bevoegd is zich uit te spreken over tarieven met één
uitzondering namelijk het sociaal tarief dat om de zes maanden door de
Creg wordt berekend. En over electriciteitsfraude kunnen we heel kort
zijn: als we 4 miljard Euro investeringen nodig hebben, op kosten van de
consument, om de elektriciteitsfraude te vermijden in Belgistan en om
de administratieve fouten te bestrijden die er gebeuren bij
verhuizingen, dan kunnen we beter onmiddellijk alle directies van onze
distributienetbeheerders buiten kieperen. Want dat is toegeven dat die
directies totaal onbekwaam zouden zijn en daar hebben we toch onze
twijfels over...Over de competenties van Van Evercooren hebben we
omwille van dit soort uitspraken echter iets meer twijfels... En
wanneer gaat de VREG nu eindelijk eens haar rol als neutrale regulator
beginnen te spelen? Zij zouden de eerste moeten zijn om de
consumentenbelangen te verdedigen en ze doet net het omgekeerde. Enkel
de belangen van de lobby rond de slimme meters worden daar verdedigd en
nu nog deze van de leveranciers die een gediversifieerd tarief willen
invoeren. Over dat laatste kunnen we enkel vermoeden dat de firmas die
nu -en we geven echt een fictief voorbeeld- 100kW verkopen aan bv 100
niet echt staan te springen die zelfde 100kW aan bijvoorbeeld 80 te
verkopen maar eerder aan 130. Tot wanneer men ons het tegendeel zal
bewijzen geloeven we niet dat de Electrabels en de Luminussen van deze
wereld liefdadigheidsinstellingen zijn.
Discussie over noodzaak slimme elektriciteitsmeter
Geplaatst door Bram Souffreau op 11 October 2010 De distributienetbeheerders Eandis en Infrax testen in diverse gemeenten de werking en het gebruik van de slimme elektriciteitsmeters.
Maar sociale organisaties, consumentenverenigingen en
privacygroeperingen plaatsen vraagtekens bij de noodzaak en het nut van
de slimme meter. Door Bram Souffreau Een voorbeeld van een slimme meter. (Foto Freefotouk) De
huidige elektriciteitsmeter is dom. Het registreert het stroomverbruik
en vertaalt dat naar aantal kilowattuur. Met dat cijfergegeven bepaalt
de elektriciteitsleverancier de zwaarte van de factuur. Meer doet die
meter vandaag niet. Grote afhankelijkheid Dat
systeem heeft jarenlang zijn deugdelijkheid bewezen, maar de klassieke
meter past niet meer in het toekomstbeeld van een modern
elektriciteitsnetwerk. Het stroomnet bevindt zich volop in een revolutie.
Decentrale elektriciteitsproductie via zonnepanelen, windmolens of
kleine energiecentrales zetten de klassieke eenrichtingslogica grote
centrale naar consument op zijn kop. Consumenten worden plots
producenten en nemen niet enkel stroom af, maar zetten ook elektriciteit
op het net. Daarnaast
moet in het kader van energiebesparing en een minder grote
afhankelijkheid van het buitenland het verbruik geoptimaliseerd worden
en de productie op de vraag worden afgestemd. Slimme netten en slimme
meters moeten daarvoor zorgen. De netten moeten vooral met de decentrale
productie kunnen omgaan. De meters zorgen voor een slimme omgang met
elektriciteitsgebruik dankzij een nauwkeurige meetopneming. Klassieke
voorbeelden zijn in de daluren een wasmachine laten draaien of de
elektrische wagen opladen. Innovatieve tarieven Hoewel de slimme meter onvermijdelijk is, woedt een fel debat over de noodzaak en de uitrol van de meter Aan de slimme meter valt overigens niet te ontkomen. Het principe werd door de Europese Unie in 2006 in een richtlijn (.pdf) gegoten en de Vlaamse regering heeft de slimme meter in het regeerakkoord opgenomen als onderdeel
van de bouw aan een Groen Stedengewest. Een belangrijke datum is
september 2012, omdat Europa dan een evaluatie maakt van de kosten en
baten van slim meten. Als die evaluatie positief is, dan wil Europa
tegen 2020 80 procent van de consumenten met een slimme meter uitrusten. Hoewel de slimme meter onvermijdelijk is, woedt een fel debat over de noodzaak en de uitrol van de meter. Tijdens een rondetafel
over de verhouding consument-slimme meter, georganiseerd door Vlaams
energieminister Freya Van den Bossche (sp.a), kwam de spanning duidelijk
naar boven. De minister had Test-Aankoop, de Gezinsbond, het Sociaal
Overlegplatform Antwerpen, de Privacycommissie, de ombudsman energie en
de Bond Beter Leefmilieu uitgenodigd voor een gesprek. De belangrijkste
discussiepunten:
De keuzevrijheid: moet iedereen een slimme meter hebben?
Kostprijs: wie draait voor de installatiekosten op?
Sociaal: is een slimme meter voor sociaal zwakkeren wel nodig?
Innovatie: wat houden die innovatieve tarieven in, en wie wordt daar beter van?
Privacy: wat spoken de energiebedrijven en derden met de meetgegevens uit?
Keuzevrijheid In Nederland
is de slimme meter niet verplicht. De Nederlandse wetgever moest na
luid protest van de consumentenbond de wet aanpassen en keuzevrijheid
inschrijven. Wie geen slimme meter wil, hoeft die dus ook niet te
gebruiken. In Vlaanderen staan alle belangenorganisaties op dezelfde
lijn. Die slimme meter mag niet verplicht worden, zeggen ze in koor. Maar netwerkbeheerder Eandis
(.ptt) vindt dat geen goed idee. Wegens technische en
energiestrategische redenen moet iedereen een slimme meter in huis
halen, klinkt het. De slimme meter past in het beleid van de Europese
Unie om iedereen te activeren. Iedereen moet participeren in het
netbeheer, legt project manager Patrick Devos van Eandis uit. Je moet
dat zien op lange termijn. En hij voegt er ook nog een zeer praktisch
bezwaar aan toe: Meters zullen ook minstens twaalf keer per jaar
uitgelezen moeten worden. Dat lukt enkel met slimme meters die met
centrales verbonden zijn. Consumentenrecht Voor concurrent Infrax hoeft die verplichting overigens niet. We plaatsen de slimme meter daar waar het zin heeft, vat asset manager Jan Neyens het standpunt van Infrax samen. De
argumenten van de belangenorganisaties pro keuzevrijheid verschillen.
Test-Aankoop noemt het een consumentenrecht om zelf te bepalen wat in
huis komt en wat niet. Voor de Privacycommissie speelt het aspect
privacy een grote rol. Iemand die zijn gegevens niet wil delen, moet dat
kunnen. Maar Mieke Clymans van Samenlevingsopbouw twijfelt (.pdf) vooral aan het nut van de slimme meter. Sociale meter Mieke Clymans: Iemand die jaarlijks 600 kWh verbruikt, kan tussen twee en zeven euro per jaar besparen. Is dat de investering waard? Clymans
bekijkt de slimme meter vanuit de lagere sociale klassen. Wat is het
besparingspotentieel bij die gebruikers?, vraagt ze zich af. En ze
geeft meteen het antwoord: Iemand die jaarlijks 600 kWh verbruikt, kan
tussen twee en zeven euro per jaar besparen, als ik mag afgaan op het
voorgespiegeld besparingspotentieel van 1,5 en 7 procent. Is dat de
investering waard? Zelfs voor modale gezinnen (3.500 kWh) komt de
besparing uit op tien à dertig euro. Clymans legt die cijfers naast de
geschatte meerkost van circa veertig euro per jaar per meter of 600 à
700 euro per toestel. Dan
heb ik het nog niet gehad over de nieuwe huishoudtoestellen die
aangeschaft moeten worden om de voordelen van de slimme meter ten volle
te kunnen benutten. Een wasmachine van vandaag laten aansturen door een
slimme meter, dat lukt niet. Je moet een nieuwe aanschaffen. Financieel
zwakkeren zijn zo bij voorbaat uitgesloten, klinkt Clymans fel. Wie wint? De
kostprijs van de volledige uitrol van de financiële meter wordt op één
miljard euro geschat. In onze business case van 2007 gingen we nog uit
van anderhalf miljard euro, zegt Devos. Maar we merken dat de prijzen
dalen. Nu schatten we de kostprijs op één miljard euro; maar dat zal
ongetwijfeld nog verder dalen. Dat
miljard euro is de kostprijs, maar de slimme meter heeft ook baten.
Alleen is het niet altijd duidelijk waar die liggen. De fabrikanten van
de toestellen, dat is zeker. Zij zien gouden tijden opkomen. Alle
Europese lidstaten zullen de komende jaren slimme meters plaatsen; die
volgens experts na tien à vijftien jaar vervangen zullen moeten worden. De
distributienetbeheerders zeggen nooit voluit dat ze veel baat hebben
bij de slimme meter. Nochtans moeten ze geen volk meer op pad sturen om
de meetgegevens te noteren en kunnen ze heel wat handelingen bij
aansluiting, verhuis, budgetmeter, et cetera van op afstand uitvoeren.
Maar anderzijds dragen zij wel het gros van de investering. Consumenten
zouden energie besparen dankzij de slimme meter, en dus ook minder
moeten betalen. Een voordeel. Alleen is niet iedereen daar van
overtuigd. Het aandeel energiebesparing schommelt, naargelang de bron,
overigens tussen amper 1 procent tot een ruime 15 procent. De effecten
op lange termijn werden nog niet onderzocht. En dat baart ons zorgen,
zegt Sara Van Dyck van de Bond Beter Leefmilieu (.pdf). Want uit Nederlands onderzoek blijkt dat de initiële besparing al na acht maanden uitgevlakt wordt. Innovatief factureren Ivo Mechels: Heel wat consumenten zijn vandaag al het noorden kwijt door de liberalisering van de energiemarkt Energieleveranciers
zouden eveneens profijt halen uit de slimme meters omdat ze veel
nauwkeuriger facturen kunnen opmaken, het verbruik beter in de gaten
kunnen houden en een brede waaier aan tarieven kunnen uitwerken. Naast
de voorschotfactuur zullen onder andere de factuur met het reëele
verbruik en prepaidformules opduiken. De prijs van stroom zal ook kunnen
afhangen van totaalverbruik en het tijdstip. De prijs van elektriciteit
om twee uur s namiddags kan anders zijn dan om vijf uur s avonds of
drie uur s nachts. Maar
die tariefdifferentiatie wordt door de belangenorganisaties niet op
gejuich onthaald. Clymans van Samenlevingsopbouw eist het behoud van het
enkelvoudig tarief en de voorschotfactuur zodat de mensen de tarieven
en facturen begrijpen. Correcte contractformules Test-Aankoop
verzet zich omdat het een herhaling van het scenario uit de
telecomwereld vreest. Vergelijking is daar door de enorme hoeveelheid
aan tariefformules zo goed als niet meer mogelijk. In zon geval
verliest de consument, zegt Ivo Mechels. Heel wat consumenten zijn
vandaag overigens al het noorden kwijt door de liberalisering van de
energiemarkt. Hij wordt daarin bijgetreden door de ombudsman energie
(.pdf) en de Gezinsbond. Transparante tarieven en correcte
contractformules worden belangrijke aandachtspunten, weet Eric Houtman,
federaal ombudsman energie. Loesje maakt zich zorgen over de slimme meters. (Foto Calhoun Smith) Strenge privacywetgeving De
privacycommissie ziet overigens een andere dreiging in de innovatieve
aanpak van de energieleveranciers: de commercialisering van
elektriciteitsdata. De slimme meter kent immers heel veel informatie.
Welke gegevens de leveranciers zullen ontvangen, is onduidelijk, maar
die data zou wel gecommercialiseerd kunnen worden. Dat
hoeft zelfs niet door de leverancier. Ook de gebruiker zelf kan de data
aan derden geven en zo zijn energieprofiel prijsgeven. Onder andere
Google heeft vandaag al een applicatie voor slimme meters. De Google Powermeter helpt de info te interpreteren, maar intussen kent Google ook het elektriciteitsverbruik van de klant. Dat 86 procent van de Vlamingen zich volgens een studie
(.ptt) van de Vlaamse regulator Vreg over zijn privacy geen zorgen zou
maken, maakt geen indruk op Willem Debeuckelaere van de
Privacycommissie. Zij vertrouwen waarschijnlijk op onze strenge
privacywetgeving. Maar het is belangrijk dat er een duidelijke
regulering komt, want het begint met direct marketing en eindigt met full control. Beleid Freya Van den Bossche: Laten we niet sneller rollen dan de maatschappij aankan Energieminister
Van den Bossche weet intussen wat haar te doen staat en beseft de
noodzaak aan een duidelijk beleidskader. Eandis en Infrax willen in 2013
met de uitrol van de slimme meter beginnen. Tegen 2019 moet iedereen
een toestel in huis hebben. De minister wil vóór die uitrol de
spelregels bepalen en uitzoeken wat de kosten en baten zijn voor de
maatschappij. Ook wil ze vermijden dat enkel de happy few voordeel halen uit de slimme meter. Maar
ze wil vooral een ruim draagvlak creëeren. Laten we niet sneller
rollen dan de maatschappij aankan, waarschuwt ze Eandis en Infrax. We
moeten de slimme meter en het belang van slimme netwerken goed
uitleggen. Technisch en niet-technisch, zegt ze. De mensen moeten mee
zijn. De pilootprojecten mogen daarom niet louter de technische aspecten
bekijken, maar moeten ook de ervaringen opmeten en klaarheid geven over
de subjectieve effecten van de slimme meter op de Vlaamse gezinnen.
Welwelwel...wie
had dat nu toch allemaal gedacht? Wij gaan ons hier nu collectief
bezatten en de buurvrouwen/mannen lastigvallen...dit wordt een
plezierorgie zoals ze dr in Kivu nooit één hebben meegemaakt. Al willen
we niet met die toestanden ginder lachen. Maar de lezertjes zullen onze
goede bedoelingen wellicht begrijpen. Ze zullen dan wel inzien dat dit
soort artikels onze hartjes fellekes doen slaan wat al jàààààààren niet
meer is voorgevallen. Laat de Kidibul met sloten vloeien!
INLEIDING De uitdrukking van onze waarden en het respect voor onze ethiek worden in de eerste plaats belichaamd door het integere gedrag van de bestuurders en medewerkers van GDF SUEZ in alle situaties. Iedereen die in naam van een onderneming van de Groep optreedt, moet zich bewust zijn van deze verplichting. We zijn er evenwel van overtuigd dat de groep een organisatorisch kader moet uitwerken om die waarden en ethiek gemakkelijker tot uiting te brengen in professionele gedragingen en praktijken. Het Ethics en Compliance Programma van GDF SUEZ moet de voornaamste organen voor interne werking beschrijven die de Groep heeft ingesteld om het geheel van vragen omtrent ethiek en compliance in overeenstemming met ons Charter en onze waarden te behandelen. Naast de definities van de vereiste organisatie, weten we ook dat ethiek het persoonlijke engagement veronderstelt van elk van ons. Het zijn de verantwoordelijken aan de top die als eersten het goede voorbeeld moeten geven in hun persoonlijke gedrag. Dat is de voorwaarde van doeltreffendheid en van wat mogelijk is. Zij moeten samen met alle andere verantwoordelijken in alle vestigingen en teams die ze aansturen de goede werking verzekeren van het ethics en compliance programma dat geldt binnen GDF SUEZ.
Gérard Mestrallet en Yves de Gaulle
Vandaag lezen we dat in Electrabel dat een deel is van de groep GDF-Suez dit gebeurt:
Uit
protest tegen het ontslag van een werknemer worden sinds 7.30 uur
verschillende acties gevoerd bij Electrabel Onderhoud Centrales (MCC) en
in de Nucleaire Klassieke Productie. Het gaat onder meer om een
stiptheidsactie en het niet presteren van overuren, zo delen de
vakbonden vandaag mee. Het
personeel, dat gesteund wordt door de twee grote vakbonden ABVV
(Gazelco) en ACV (ACV-Energie), besliste gisteren tot de actie over te
gaan na het ontslag van een medewerker bij Electrabel MCC. "Deze
werknemer werd ontslagen op basis van een dossier van de Interne Audit
van GDF-Suez", waar Electrabel deel van uitmaakt, zo legt syndicaal
woordvoerder Philippe Demol uit.
"In
het dossier van de interne audit bevinden zich verslagen van
ondervragingen van verschillende personeelsleden die enkel en alleen
gaan over zaken uit privésfeer. Ook satellietfoto's en foto's genomen
tijdens de vakantie van sommige werknemers maken deel uit van het
dossier." De bonden stellen dat Electrabel hiermee het recht op privacy
schendt en zich bovendien competenties toe-eigent die enkel de
gerechtelijke instanties mogen gebruiken.
Ze
vragen samen met het voltallige personeel van Electrabel de
onmiddellijk re-integratie van de betrokken werknemer, zo blijkt nog uit
de mededeling van de bonden. Donderdagnamiddag is een vergadering
gepland tussen de directie en de bonden. (belga/adv)
James-Bond-toestanden. Moeilijk te geloven? Wij
hadden het bewuste document met satellietfotos en kiekjes van
vakantieverblijven onder de ogen. Het maakt deel uit van de ondervraging
door de interne audit van een nauw familielid van de ontslagen werknemer dat
eveneens bij Electrabel werkt weliswaar in een gans andere afdeling. In
dat verslag wordt enkel en alleen over privézaken doorgevraagd. Net een
politieondervraging op instructie van een
onderzoeksrechter...hallucinant dat zulke bedrijven zich hiervoor zelfs
durven beroepen op hun eigen ethische code die blijkbaar boven elke wet
verheven staat. Hierbij publiceren we graag een foto van het voltallige interne-auditteam van GDF-Suez
Ook in Wallonië kent men de zonnepanelen maar denkt men ook na
Beste
lezertjes nu we als koninklijke vertroebelaars door het leven stappen
zien we ons weer eens moreel verplicht om een ander stokpaard aan te
snijden; Niet dat we meteen een paardesteakrestaurant willen openen
daarvoor moet je bij Alfons in Vilvoorde zijn. Wij willen het hebben
over onze andere obsessie namelijk de zonnepanelen. En kijk , ook in
Wallonië waar weliswaar nauwelijks gewerkt wordt, als we nogal wat
lezersbrieven of mails moeten geloven die overal vlijtig worden
verstuurd door een groep nationalistische primaten , net daar dus in dat
waalse ontwikkelingsgebied wordt er dus nagedacht. Het zal nogal wat
Vlaemsche lezersscharen wat vreemd overkomen maar het is dus wel echt
waar. We zijn dus blij jullie dit staaltje van kritische denkwerk te
laten ontdekken. Bovendien komen deze lijntjes merkwaardig ogvereen met
wat wij hier al een tijdje beweren. Een teken aan de wand dat we ons
best beginnen af te vragen of we niet beter beginnen te overwegen om
politiek asiel te vragen over de taalgrens: