~ Gesticht àls Gesticht ter Voorkoming v/d Maatschappelijke Randdebiliteit ~
~ HÉT "progressief" Orgaan Der "Hangmatsocialisten" ~ Gesticht àls Gesticht ter Voorkoming v/d Maatschappelijke & Politieke Randdebiliteit
07-03-2010
Nieuwe Interviewtechnieken
Er is iets loos met onze nieuwsberichten. Neen, niet alleen inhoudelijk
maar ook vormelijk. Ons slecht karakter dwingt ons om toch een vraag te
stellen over de meerwaarde van een interview dat rechtstreeks vanuit de
nieuwsdienst wordt afgenomen van een braaf meiske met knalrode
kouwelijke neus en dikke wanten "LIVE" vanuit "de Antwerpse
diamantbuurt". Wat onze ongelukkige vrouwelijke rooie speurneus daar
weet te vertellen kon ze net even goed vanuit een goedverwarmd lokaal.
Want geen enkel beeld brengt enige bijkomende verheldering bij het
aangehaalde onderwerp, namelijk de gijzeling van een
diamantairsfamilie. Tegenwoordig heet zoiets dan wel
"Tigerkidnapping". Waarom dat nu erger zou zijn omdat het over Indiase
slachtoffers gaat dan wel indien deze uit Kirgizië dan wel uit Schilde
afkomstig zouden zijn, is ons ook niet meteen duidelijk, tenzij om voor
ons totaal verkeerde redenen. Als we dan nog de "Antwerpse schepen voor
diamant" zien opdraven omdat er te veel inbraken zouden zijn bij één
bepaalde groep mensen dan breekt onze klomp... Het gaat er ons
natuurlijk niet om dergelijke praktijken goed te keuren maar wij
dachten dat in een rechtstaat IEDEREEN recht op veiligheid had. Of je
nu Indiêr, Jood, Afrikaan of gewoon van de Seefhoek bent, maakt voor
ons geen ene moer verschil...In Antwerpen echter wel dus...
Kijk
toch zelf naar deze parel van een interview en zeg nu zelf, zouden we
niet beter meteen een petitie organiseren om te eisen dat reporters in
menselijke en comfortabele omstandigheden worden geïnterviewd? Gaia zou niet dulden dat daar een zebra of een buidelrat in de zelfde onmenselijke omstandigheden zelfs maar 10 seconden voor een camera wordt gezet.... http://www.standaard.be/video/videoplayer.aspx?cat=0&subcat=0&videoid=1050809
Ondanks alle pogingen van de overheid om de kloof tussen arm en rijk
niet te groot te laten worden, blijft de inkomensongelijkheid toenemen.
Dat heeft de directie Statistiek van de FOD Economie berekend. Dat
schrijft Het Belang Van Limburg.
Om
uit te drukken hoe groot de ongelijkheid is tussen inkomens in een
bepaalde regio, maken statistici gebruik van de zogeheten Gini-index.
Een coëfficiënt van 0 op deze index geeft aan dat er geen ongelijkheid
is, of dat iedereen evenveel verdient. Een coëfficiënt van 1 beduidt
dat één iemand alles verdient, en de rest niets.
In Vlaanderen
is de coëfficiënt 0,376 voor de belastingen tussenkomen, en 0,304 na
aftrek van de belastingen. In 1990 bedroeg de Gini-coëfficiënt nog
0,310 voor de belastingen, en 0,238 na de belastingen.
"De
overheid doet heel veel pogingen om de ongelijkheid binnen de perken te
houden, zoals de invoering van dienstencheques en andere
tegemoetkomingen voor lagere inkomens", zegt decaan Filip Vergauwen van
de faculteit Toegepaste Economische Wetenschappen in de krant. "Maar al
die maatregelen blijken dus niet efficiënt."
Inkomenskloof tussen Brussel en Vlaanderen nog nooit zo groot
Brussel - De inkomenskloof tussen het Brussels Gewest en de rest van
België blijft groeien en bereikt een historisch dieptepunt. Het
Brusselse inkomen ligt ondertussen ook een vijfde lager dan dat in
Vlaanderen, opnieuw goed voor een record. Amper dertig jaar geleden was
de situatie precies andersom. Dat blijkt uit een analyse van de
fiscale inkomens door brusselnieuws.be. [1 reactie]
Het
gemiddelde inkomen per inwoner van het Brussels Gewest ligt ondertussen
al 16 procent onder het nationale gemiddelde, een laagterecord. De
gemiddelde Vlaming verdient dan weer zes procent meer dan het nationale
gemiddelde. De kloof tussen Brussel en Vlaanderen is met andere woorden
al aangegroeid tot 20 procent. Dat blijkt uit cijfers van de FOD
Economie, die brusselnieuws.be onder de loep nam.
De
cijfers, die deze week werden gepubliceerd, zijn gebaseerd op de
belastingaangiftes van 2008, die op hun beurt een beeld geven van de
inkomens van 2007.
De recente cijfers betekenen een lichte
achteruitgang tegenover het jaar voordien, toen de kloof 15 procent
bedroeg. Maar de score staat in schril contrast met de toestand in de
voorbije decennia. In 1977 (het eerste jaar waarvoor de FOD Economie
gegevens ter beschikking stelt) lag het Brusselse inkomen net 18
procent boven het nationale gemiddelde. Het Vlaamse gemiddelde bedroeg
toen zelfs twee procent minder dan het Belgische.
Ook de voorbije
tien jaar bleef de relatieve Brusselse welvaart zakken. In 1998 scoorde
Brussel 8 procent slechter dan het nationale gemiddelde, nu is die
kloof dus verdubbeld.
Stadsvlucht en migratie De
aanhoudende trend heeft twee hoofdoorzaken, weet Christian Kesteloot,
sociaal geograaf aan de KULeuven en co-auteur van de Atlas van
achtergestelde buurten in Vlaanderen en Brussel.
Het is nog
steeds zo dat stadsbewoners die daar de middelen voor hebben, eigenaar
willen worden buiten de stad. Die trend is al aan de gang sinds de
jaren 50-60, maar die zogenaamde suburbanisatie houdt nog
steeds aan. Een tweede oorzaak is dat de nieuwe stadsbewoners die in de
plaats komen nu eenmaal voor een groot deel jonge en arme mensen uit
het buitenland zijn.
Pensioen Een blik op de cijfers
per gemeente, leert dat zelfs de traditioneel rijke gemeenten in het
Gewest achteruit boeren. Het gemiddelde inkomen in Sint-Pieters-Woluwe
mag dan nog 14 procent hoger liggen dan het nationale gemiddelde, tien
jaar eerder bedroeg die kloof nog 24 procent.
In de rijke
Brusselse gemeenten zie je een ander fenomeen, weet Kesteloot. Veel
inwoners zijn er wél eigenaar van hun woning en blijven dus ook in de
gemeente. Alleen zijn die welvarende inwoners nu steeds vaker op
pensioen en zakt hun inkomen daardoor uiteraard.
Ambitieus voor opleiding en werk Hoe
keer je een trend die ondertussen al decennia aanhoudt? Gentrificatie,
het aantrekken van bewoners uit de middenklasse, lijkt een voor de hand
liggende oplossing, zegt Kesteloot. Maar gaan schuiven met mensen is
niet meteen ideaal. Een echt ambitieus beleid voor opleiding en werk is
een veel intelligentere oplossing. Dat beleid is nu te zwak in het
Brussels Gewest."
Tenslotte moet je ook durven herverdelen, vindt
Kesteloot. "Brussel moet meer middelen krijgen uit het Gemeentefonds.
Vlaanderen steigert bij dat soort vragen en heeft het dan al snel over
slecht bestuur. Maar eigenlijk is dat naast de kwestie.
We
denken dat we uit deze twee kleine recente artikels mogen afleiden dat
er wat loos begint te lopen in Belgistan. De herverdeling van de
rijkdommen hapert...Onder andere ons belastingssysteem slaagt er niet
meer in om een verantwoorde herverdeling te bewerkstelligen. De laatste
decennia werd steeds meer de klemtoon gelegd op het individu, ook door
de linkerzijde en werd de collectiviteit en de solidariteit in een
kwaad daglicht gesteld. het begon met de luie Waal die de zuurverdiende
centen van de hardwerkende Vlaming opsoupeerde, dan waren het al die
doppers en vreemdelingen die ons kwamen plunderen, dan de politieke
vluchtelingen ...telkens vond men één of andere sociale groep die de
oorzaak was van ...tja van wat eigenlijk? Want tot nog toe nam het
inkomen van de bovenste laag wel voortdurend toe. Die bovenlaag slaagt
er merkwaardig genoeg steeds beter in om iedereen te doen geloven dat
hun verminderende inkomsten en vermeerderende uitgaven de schuld zijn van
mensen die het uiteindelijk nog slechter hebben...straffe kost qua
hersenspoeling. Want als dan toch aan een groep zou liggen dan zijn wij
eerder geneigd te kijken naar diegenen waarvan het inkomen steeds
toeneemt. Of zijn we verkeerd? Nu merken we ook dat die zelfde rijke
elite natuurlijk steeds minder geneigd is op te draaien voor alles wat
zelfs maar neigt naar openbare dienstverlenig zoals ziekteverzekering,
staatsinstellingen enz...waarom zou ze ook. Ze kan zich toch alles
aanschaffen met hun fortuin. Diegenen die het moeilijker hebben moeten
maar harder werken...en iedereen begint uiteindelijk in dergelijke
prietpraat te geloven... Ons systeem begint inderdaad stilaan te
stuiten op haar eigen grenzen. Een fenomeen zoals in IJsland waar de
ganse bevolking moet opdraaien voor de compleet waanzinnige politiek
van privébankiers die van iedereen een gekke consument hadden gemaakt
door hen voor te liegen dat er geen maat stond op de groei en dat er
steeds meer kon uitgegeven worden is geen alleenstaand fenomeen meer.
Een gans land bankroet. Griekenland eveneens bankroet door de schuld
van incompetente politici die er zelfs in geslaagd zijn de
staatsfinanciên comppleet te vervalsen. Een sinds Louis Quatorze bijna
uitgestorven praktijk leek het...verkeerd gedacht dus. Wie draait er
voor op? De rijken? Of zoals de Griekse Kommunistische partij (nog heel
erg van de oude school) zo mooi zegt "de plutocratie"? Neen, want die
zitten veilig op bergen gestolen sollen. Het zijn de sukkelaars , de
werkenden en de gepensioneerden die ervoor opdraaien via het afschaffen
van steun het verminderen van lonen en pensioenen enerzijds en het
optrekken van belastingen anderzijds maar merkt iemend iets van het
optrekken van belasting op grote fortuinen of op speculatie? Noppes... De
zelfde fenomenen vinden we dus terug in Belgistan. Jarenlang getoeter
tegen dure openbare diensten, tegen te hoge belastingen en tegen de
zogenaamde potverteerders van allerlei pluimage eist stilaan zijn tol.
Het ieder- voor- zich wint het op solidariteit. Nochtans zouden de recente
gebeurtenissen voldoende moeten hebben aangetoond dat individualisme
totaal zinloos is als het echt tegenvalt. Kijk maar naar Chili en
Haïti. Beter bewijs dat alleen solidariteit kan helpen kan je moeilijk
vinden en beter bewijs dat je als burger enkel maar iets te winnen hebt
bij een degelijke uitgebouwde openbare dienst is ook moeilijk te
sprokkelen. Maar toch blijft men verder doen met theorieën over "de
ontvette staat" te verkondigen...en ondertussen hebben onze
staatspensioenen een absoluut diepterecord gevestigd en betaalt stilaan
iedereen zich blauw vanaf het ogenblik dat je een been breekt of een
operatie ondergaat. Maar kent iemand een radioloog, een tandarts,
orthodontist, een chirurg met minder dan 4 auto's, drie huizen en een
buitenlands optrekje? Heeft iemand al een bedrijfsleider of onze
radioloog, tandarts enz...weten kamperen voor een school om hun
kinderen in te schrijven? Ho, was jullie dit nog niet opgevallen? Dat
Brussel achteruit boert t.o.v. van Vlaanderen verwondert ons niet. Het
zijn inderdaad de hierboven opgesomde fenomenen maar er is meer aan de
hand dan dat. Ganse wijken in Brussel worden bevolkt door een toplaag
zeer rijke luitjes die hier echter totaal geen belasting
betalen...Europese ambtenaren bijvoorbeeld. Of denkt er echt iemand dat
een Brusselse trambestuurder zich nog een sandwichke kan permitteren in
de buurt van "La Place du Chatelain" of de "Rue du Bailli" of in de
wijde omgeving van het Schumanplein? Je kan maar pech hebben en een
ongeval hebben vlak voor de deur van een ziekenhuis als Baron Lambert
of Edith Cavell en daar verzorgd worden...pleeg liever meteen
zelfmoord want de facturen die je daar zal moeten betalen gelijken heel
sterk op Amerikaanse ziekenhuisfacturen zonder dat de verzorging
spectaculair beter is dan in een ziekenhuis ergens in Bommerskonten. De
rijke Brusselse zelfstandigen en hiermee bedoelen we dus geen
winkeliers maar een soort volk dat diensten aanbiedt aan firma's en
jullie kennen ze zelf wel....strak in het pak (zowel de vrouwelijke als
de mannelijke soort) en met blitse wagens, wat zou dat soort volk van
belastingen afdragen? Allerlei kosten aftrekken, daar zijn ze veel
beter in dan belastingen betalen. Dat laatste is echt voor de
schlemiel, voor de kassiersters van de Carrefour bijvoorbeeld .Zou dit
soort elite ooit hebben nagedacht met wiens geld de dijk is gebouwd
waarachter hun Knokse cottage is gelegen? Of de autostrade naar de kust
en alle asfalt onder de wielen van hun Porsche Cayenne? Heel
waarschijnlijk niet. En ze zullen zeker niet wakker liggen van de
duizenden die ontslagen worden zonder diploma en boven de 35jaar en die
dus geen enkele kans meer maken op de arbeidsmarkt . Van wat zij aan
belastingen afdragen daar geef je nog geen half uur bijkomende vorming
aan een ontslagen Opelarbeider...Al deze vaststellingen beginnen
stilaan te knagen aan ons links geweten maar we horen hier niemand deze
dingen luidop zeggen....
Leterme: "60 miljoen voor MYRRHA goede investering"
Eerste minister Yves Leterme heeft in Mol meer uitleg gegeven over de
beslissing van zijn regering om dit en de komende vier jaar in totaal
60 miljoen euro vrij te maken voor het MYRRHA-project van het
Studiecentrum voor Kernenergie (SCK-CEN) in Mol. Hij wees onder meer op
de verwachte daling in kernafval en meer medische toepassingen.
Duurzame energie De
premier had het over een toekomstgerichte investering en een van de
eerste om de economie structureel te versterken. "Het gaat om een
reactor van de vierde generatie", zei Leterme. "De regering rekent op
een terugverdieneffect. Het risico van nucleair afval zou tot 1.000
keer lager kunnen worden en het volume 100 keer kleiner. Bovendien zal
wetenschappelijk onderzoek de medische toepassingen verruimen. Deze
investering is goed voor de samenleving en draagt bij tot duurzamere
energieproductie."
Details nog niet duidelijk Het gaat
om nieuwe budgetten die worden ingeschreven bij de budgetcontrole in
maart, benadrukte de premier. Het geld zal worden gebruikt voor de
laatste fase voor de eigenlijke bouw van de MYRRHA-reactor, met
conceptuitwerking en wetenschappelijk onderzoek. Daarna is er volgens
Leterme "een mechanische overgang" naar de bouw. Die kost wordt geraamd
op bijna 1 miljard euro, waarvan de overheid normaal 40 procent op zich
neemt. Daarover wilde Leterme echter niet veel kwijt, omdat "daarover
nog niet in detail gesproken is" en dat "ook afhankelijk is van
Europese co-financiering".
MYRRHA moet bij het SCK-CEN de plaats
innemen van de BR2-reactor die al meer dan 45 jaar draait in Mol. Het
project zou 2.000 jobs creëren. (belga/svl)
04/03/10 15u30
Zo
dus...nu nog wachten op het nucleair pretpark, sorry "themapark en
ontmoetingscentrum" en klaar is kees...en tenslotte kan het nog steeds
erger. Vraag dit maar aan de Regensburger Domspatzen die vreemde
handelingen moesten ondergaan om de hoge terts te halen. Maar zoek dat
maar zelf uit beste lezertjes... Ondertussen lezen we nog meer heugelijk nieuws want blijkbaar is één nucleair pretpark nog niet voldoende:
BRUSSEL - De voorbereiding van de bouw van een nieuwe kernreactor in Mol brengt al wat extra jobs op. Maar de echte banenexplosie komt er pas na 2014.
Van onze redacteur
Het plan voor de bouw van een nieuwe nucleaire
onderzoeksreactor in Mol staat garant voor zeer veel bijkomende
werkgelegenheid. Dat verzekert de directeur van het Studiecentrum voor
Kernenergie (SCK), Eric Van Walle.
Nog dit jaar zal zijn
onderzoekinstituut dankzij het Myrrha-project al dertig bijkomende
personeelsleden aanwerven en daarenboven nog eens werk bieden aan 100
contractuelen.
Maar de echte boom van de werkgelegenheid is nog
niet voor de komende jaren. De sterke toename van de werkgelegenheid
hangt volledig af van de beslissing om de installatie ook effectief te
bouwen. De Belgische regering zal daarover pas ten vroegste in 2014
beslissen.
Als het licht echt op groen zou gaan, dan zal dat
volgens de topman van het SCK tijdens de bouwjaren garant staan voor
500 tot 600 banen. En als de reactor eenmaal klaar is zal het
rechtstreekse personeelsbestand van het SCK boven de 1.000 werknemers
uitstijgen, schat Eric Van Walle. Vandaag is het studiecentrum goed
voor circa 650 jobs.
Premier Yves Leterme zelf verdedigde gisteren het plan. De regering
rekent op een terugverdieneffect. Het risico van nucleair afval zou tot
duizend keer lager kunnen worden en het volume honderd keer kleiner.
Bovendien zal wetenschappelijk onderzoek de medische toepassingen
verruimen.' Hij had het verder over een toekomstgerichte investering en
een van de eerste om de economie structureel te versterken.
Het verklaart waarom er gisteren zo positief werd gereageerd in de
Antwerpse Kempen. Het regionaal sociaaleconomisch overlegcomité Kempen
zei verheugd te zijn. Het project biedt de mogelijkheid om de regio te
laten uitgroeien tot een topregio op het vlak van duurzame energie- en
milieutechnologie, luidde het.
Begin dit jaar was echter een
heel ander geluid te horen bij de buren van het SCK. Dat is de Vlaamse
instelling voor technologisch onderzoek (Vito). Die kondigde toen aan
dat het samen met de KU Leuven het Vlaamse centrum voor
energieonderzoek gaat uitbouwen in... Waterschei in de provincie
Limburg. Dit project, dat volop ondersteund wordt door de Vlaamse
overheid, werd Energyville gedoopt. Net als in de Kempen koestert Limburg de ambitie om een leidend Europees centrum voor energieonderzoek te worden.
Politiek ligt het SCK-project gevoelig bij Groen! en SP.A. Zij vrezen
dat de regering zich in een megalomaan financieel avontuur aan het
storten is.
...en blijkbaar hebben we reeds een innovatieve ontdekking gedaan die uniek is in de wereld namelijk het nucleair wafelijzer:
BRUSSEL
- De regering-Leterme was gewaarschuwd. De inspectie van Financiën
stelde begin februari al dat de wafelijzerpolitiek terug uit de kast
werd gehaald. Deze waarschuwing had alles te maken met het feit dat in
het eerste regeringsvoorstel in één trek 80 miljoen euro ter
beschikking werd gesteld aan een Vlaams en een Waals nucleair instituut
(DS 4 maart). Het gaat om het Studiecentrum voor Kernenergie in
Mol (SCK) en het Instituut voor Radio-elementen (IRE) in Fleurus. Het
bedrag werd bovendien in dat eerste voorstel nog gelijk verdeeld.
De inspectie van Financiën, die regeringsvoorstellen moet beoordelen op
onder meer budgettaire haalbaarheid en doeltreffendheid, stelde verder
vast dat het bedrag niet voorzien was in de begroting en voegde er nog
aan toe dat er te veel onbeantwoorde vragen zijn over het financiële
plaatje van het project om in Mol de nieuwe nucleaire onderzoeksreactor
Myrrha te bouwen. En dat ter vervanging van een exemplaar dat in 2026
stilgelegd moet worden.
De inspectie van Financiën vroeg zich
af of de ramingen van de kosten voor de bouw van de nieuwe reactor (960
miljoen euro) en de inkomsten (95 miljoen euro) en werkingskosten (72,5
miljoen euro) eenmaal de installatie werkt realistisch waren. De
regeringsnota brengt alvast geen opheldering', luidde toen de conclusie.
Er wordt nog aan toegevoegd dat het opmaken van een realistisch
businessplan voor de nieuwe kernreactor geen sinecure wordt. Wie kan
er iets concreets vertellen over een project dat pas in 2024 in
uitbating zal gaan', vroeg de inspectie van Financiën zich retorisch
af.
Het resultaat van dit negatieve advies is dat de regering
gisteren alvast beklemtoonde dat het geld voorzien zal worden tijdens
de eerstvolgende begrotingscontrole.
We herhalen voor de slechte lezer en de goede verstaander: "het geld voorzien zal worden tijdens de eerstvolgende begrotingscontrole."
Uit welingelichte bronnen menen we te weten dat men van plan is de
werkloze Opel- en Carrefourarbeiders en -sters te recycleren tot radio-isotopen....
Alles is te koop, zelfs de Griekse staatsschuld...
Sommige lezertjes zullen beweren dat we graag breichten over landen in
crisis. Klopt inderdaad. Vandaag laten we nog maar eens ons licht
schijnen op een land dat in feite enkel kan dienen als voorbeeld hoe
het allemaal NIET moet: Griekenland. Ooit de bakermat van onze
democratie of tenminste zo leert men ons dat in sommige scholen. De
recente geschiedenis heeft echter niks meer te maken met democratie,
net zoals het verleden trouwens. Het lijkt ons immers nogal moeilijk om
het te hebben over een democratie als het ganse systeem in de oudheid
tenslotte berustte op slavenarbeid...maar alla, dit is voor sommigen
spijkers zoeken op laag water. Vandaag is dit land echter in grote
moeilijkheden. Zelfs gesjoemel met de nationale financiën helpt niet
meer. Integendeel, het gesjoemel heeft het land aan de afgrond gebracht
en wat blijkt? Sommige landen zien er brood in...maar lees zelf de
onvoorstelbare realiteit die elke verbeelding tart:
De
Griekse bevolking verkeert in shock nadat de regering woensdag
aankondigde dat er 4,8 miljard euro moet worden bespaard. 'God helpe
ons', titelt de conservatieve krant Apogevmatini.
(belga) - 'Een
lawine aan maatregelen zal ons leven veranderen', schrijft
Eleftherotypia. Alle kranten lijken het er wel min of meer over eens
dat de besparing nodig is om het failliet van hun land te vermijden.
De
Griekse regering kondigde woensdag een hele resem besparingsmaatregelen
aan. Zo wordt het btw-tarief verhoogd van 19 naar 21 procent. De
pensioenen worden bevroren, zowel in de openbare als in de privésector.
Er komen bovendien hogere taksen op tabak (+ 63 procent), alcohol (+ 20
procent), brandstoffen en luxeproducten.
De dagbladen vrezen
donderdag openlijk dat niet alleen de kleinhandelaars, maar ook de
middenstanders deze ingrepen niet zullen overleven. 'De Griekse markt
zal uitsterven', spiegelt Vradyni voor.
Volgens de kranten gaat
het om de ergste crisis die Griekenland ooit gekend heeft. 'De
overheidsmaatregelen hebben de Grieken getroffen als een elektrische
schok', aldus de krant Ta Nea, die dicht bij de socialistische regering
staat. 'Dit wijzigt ons leven ingrijpend.'
Zowat driehonderd
leden van de communistische vakbond hebben intussen het ministerie van
Financiën in Athene bezet. Ze verhinderen de ambtenaren de toegang. De
overheidsvakbond plant een 24-urenstaking op 16 maart.
Eilanden verkopen
Griekenland
krijgt intussen ook raadgevingen uit allerlei hoeken. Duitse
parlementsleden opperen zelfs de mogelijkheid om enkele eilanden te
verkopen, traditioneel populaire vakantiebestemmingen bij de Duitsers.
'Geef ons Korfoe en wij geven jullie centen', laat parlementslid Frank
Schäffler van regeringspartij FDP weten. Griekenland telt zowat
zeshonderd eilanden, het merendeel onbewoond.
Bondskanselier Angela Merkel ontvangt vrijdag de Griekse premier Papandreou.
With
Greece facing an intense financial crisis and possible countrywide
bankruptcy, Germany has suggested that some of their islands may be the
answer. On Thursday, Josef Schlarmann, a Senior Member of Merkels
Christian Democrats, and Frank Schaeffler, a Finance Policy Expert in
the Free Democrats, stressed that selling of islands and other similar
assets might just be the way Greece should take to climb out of the
debt and deficit crisis it is facing. Those in insolvency have to
sell everything they have to pay their creditors. Greece owns
buildings, companies and uninhabited islands, which could all be used
for debt redemption, said Mr. Schlarmann. A legisltator in
Chancellor Angela Merke;s conservative CDU party, Marco Wanderwitz,
said Athens should provide collateral for any money it receives from
the European Union to help it out of its debt crisis in this case,
certain Greek islands also come into question. We give you cash,
you give us Corfu! said the racy Bild national newspaper in a tone
which many suspect was only half in jest. It has also been
suggested that all money given by the EU should be placed directly into
securing the gap made by the massive debt Greece has acquired since
2006.
Indien de crisis dus ooit
hard zou toeslaan in Belgistan zouden we toch stilaan moeten overwegen
om Walloniê misschien integraal te verkopen aan Frankrijk, Limburg aan
de Ollanders, West-Vlaanderen aan de Engelsen om hun great
war-herdenkingen te kunnen houden en de ganse (Vlaamse) kust aan het
meest biedende immobiliënkantoor en de pretparken Bobbjaanland en
Plopsaland nationaliseren we best om als economische motor te dienen
voor het overblijvende grondgebied. het nieuwe Vlaamse parlement zou
zich dan kunnen terugtrekken uit Brussel en Vlaanderen besturen vanuit
de IJzercrypte....
Na de verwoestende doortocht van de storm met de idylische naam Xynthia, door Frankrijk en in veel
mindere mate Belgistan konden we genieten van een reeks artikels over
de vraag of onze eigen kust al dan niet bestand zou zijn tegen
dergelijk onheil. Wij schreven over het sigmaplan maar dank zij het
uitstekende blog van Geert Noels http://www.econoshock.be/ weten we dat er eveneens een kustveiligheidsplan bestaat: http://zeeweringenkustbeheer.afdelingkust.be/level2.asp?TAAL_ID=1&ITEM_L1_ID=12&ITEM_L2_ID=26
Het GEINTEGREERD KUSTVEILIGHEIDSPLAN
beschermt al wat jij lief hebt tegen de zee
De
Vlaamse kust is amper 67 kilometer lang. Maar elke meter wordt
intensief gebruikt. Woon- en natuurgebieden, toeristisch recreatieve en
industriezones hebben er hun plaats ingenomen. Elke sector heeft veel
en specifieke behoeften. Om een leefbaar evenwicht te kunnen realiseren
tussen alle belangengroepen moet men zowel vandaag als in de toekomst
intensief samenwerken. Dat gebeurt al in het kader van een studie die de afdeling KUST in 2007 is gestart voor een GEÏNTEGREERD KUSTVEILIGHEIDSPLAN.
De kust, alle bewoners, bezoekers en passanten, al wie er werkt, al wat
het hebben en houden van deze mensen, hun woningen en bedrijven,
kortom, al wie er woont en al wat er er aanwezig is moet beschermd
worden tegen de zee. Het Plan zal als basis dienen voor het
ontwikkelen van een veilige kust en om die veiligheid nu en in de
toekomst te waarborgen. De lopende studie is een samenwerking tussen de
afdeling KUST, het Waterbouwkundig Laboratorium, de Universiteit Gent
en het studiebureau IMDC. Deze studie zoekt uit hoe men
stelselmatig de bescherming van de kust tegen zeer zware stormen kan
verhogen en welke maatregelen nodig zijn als men rekening houdt met een
versnelde rijzing van de zeespiegel. Men zoekt een beschermingsniveau
dat minstens tot 2050 kan worden gehandhaafd. De afdeling KUST
organiseert met de belangrijkste actoren in de kustregio regelmatig
overleg rond het Plan en betrekt Europese partners bij de opmaak.
De
eerste resultaten van de studie tonen dat ruim 1/3 van de kust
onvoldoende beschermd is tegen de zogenaamde superstormen. De
economische schade kan hier oplopen tot enkele miljarden en er kunnen
minstens 4000 slachtoffers vallen. Middelkerke, Oostende vanaf
Raversijde tot het centrum, Wenduine-centrum en de 4 kusthavens zijn
kwetsbare zones. Ook gemeenten en badplaatsen als De Panne, Sint
Idesbald, Koksijde, Westende, Blankenberge, Duinbergen en Knokke-Zoute
verdienen extra aandacht. Voor alle kwetsbare zones wordt een
pakket maatregelen uitgewerkt. Milieueffecten, maatschappelijke kosten
en baten en de vermindering van het overstromingsrisico worden voor
elke maatregel in detail bestudeerd. De grote lijnen zijn al bekend. In
de badzones zou men voornamelijk de stranden moeten verhogen en
plaatselijk de zeedijken versterken. In de havens denkt men aan de bouw
van stormmuren rond de havengeulen, aan het verhogen van de
kaaiterreinen of zelfs aan de bouw van stormvloedkeringen.
Wanneer per kustgemeente, badplaats of kuststad de maatregelen gekend
zijn, zal de afdeling KUST besprekingen opstarten met de lokale
besturen om de ingrepen te optimaliseren. Men zal rekening houden met
de noden van elke gemeente. Voor de uitvoering van de werken zal
volgens een eerste raming een budget nodig zijn van ruim 300 miljoen
euro. Het GEINTEGREERD KUSTVEILIGHEIDSPLAN zal in 2010 klaar zijn,
samen met de definitieve kostenraming. De aanvragen voor bouwvergunning
en de werken zelf zijn voorzien tussen 2010 en 2015.
Onze bijdrage over de doodstraf is eventjes in "onderhoud" omdat er
een aantal problemen met formaten zijn opgedoken maar we zetten ze
zeker en vast terug in de loop van de volgende dagen. Nu even in
Belgistan blijven en...
voor wat hieronder nu ook in de serieuse
kranten wordt gepubliceerd hebben wij al veel eerder gewaarschuwd...de
verbruiker zal opdraaien voor de gigantische kosten van de
windmolenparken in zee, allerlei totaal overbodige slimme meters en nog
meer fraais die uiteindelijk onze en,ergiefactuur tot fenomenale
bedragen zal doen groeien...
Windmolens in zee zullen verbruikers meer dan 100 miljoen kosten
dinsdag 02 maart 2010
Windmolens in zee zullen verbruikers meer dan 100 miljoen kosten
pol de wilde
BRUSSEL
- De jaarlijkse kosten van de groenestroomcertificaten verbonden aan
het eerste actieve windmolenpark in zee, voor de kust van Oostende,
zullen oplopen tot meer dan 100 miljoen euro voor de verbruikers.
Dat
blijkt uit een studie van de Creg, de Commissie voor de Regulering van
de Elektriciteit en het Gas, die La Libre Belgique dinsdag publiceert.
De totale jaarlijkse kost wordt geschat op 108,25 miljoen euro. Dat
raming is gebaseerd op de kosten voor de groenestroomcertificaten,
bijkomende kabels in zee en de nodige aansluitingen, en voor de
spreiding van de productie, die de netwerkbeheerder (Elia, GRT) moet
betalen.
De grootste kost, die van de groenestroomcertificaten,
wordt geschat op 100 miljoen euro tegenover 7 miljoen euro voor
spreiding van de productie. De schatting van de Creg houdt alleen
rekening met het eerste, al actieve windmolenpark in zee, dat van het
consortium C-Power voor de kust van Oostende.
Tegen 2018
zouden zes bijkomende windmolenparken operationeel zijn voor de
Belgische kust. De rekening voor groenestroomcertificaten dreigt dus
nog fiks op te lopen voor Elia. Als er niets verandert, zal de
verbruiker opdraaien voor die kosten, oordeelt de Creg.
Wat
betreft de groenestroomcertificaten is het al lang duidelijk dat we met
dit systeem regelrecht afstevenen op rampzalige tariefverhogingen
vanwege de gtransportnetbeheerder Elia die het geld moet voorschieten
aan de producenten van windenergie afkomstig van de Noordzeeparken. Minder
bekend is dat eveneens de hoofdmoot van de kosten voor de aanleg van de
onderzeese kabelverbinding door Elia worden gefinancierd die dat
natuurlijk niet uit de eigen zak betaalt maar dit via de tarieven
tracht te recupereren... Je gelooft ons niet? Lees dan eventjes :http://www.creg.be/nl/greenelec3_nl.html
3. Financiering van de onderzeese kabel
Overeenkomstig artikel 7, §2, van de wet van 29 april 1999 betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt
is het zo dat, voor nieuwe installaties voor de productie van
elektriciteit uit wind in de zeegebieden waarin België zijn rechtsmacht
kan uitoefenen overeenkomstig het internationaal zeerecht, die het
voorwerp uitmaken van een domeinconcessie, de netbeheerder instaat voor
één derde van de kostprijs van de onderzeese kabel met een
maximumbedrag van 25 miljoen euro voor een project van 216 MW of meer.
Deze financiering van 25 miljoen euro wordt naar rato verminderd,
wanneer het project minder dan 216 MW bedraagt. In dit bedrag is
begrepen de aankoop, de levering en de plaatsing van de onderzeese
kabel alsmede de aansluitingsinstallaties, de uitrustingen en de
aansluitingsverbindingen van voormelde productie-installaties. Deze
financiering wordt over vijf jaar gespreid, a rato van één vijfde per
jaar vanaf het begin van de werken.
De CREG controleert de voor
de financiering in aanmerking te nemen totale kosten op basis van de
offerte of offertes die de titularis van de domeinconcessie aanmerking
neemt bij toepassing van de wet van 24 december 1993 betreffende de
overheidsopdrachten en sommige opdrachten voor aanneming van werken,
leveringen en diensten (zie Beslissing van 19 oktober 2006 over de
controle van de door de netbeheerder voor de financiering in aanmerking
te nemen totale kosten voor de aankoop, levering en plaatsing van de
onderzeese kabel alsmede de aansluitingsinstallaties, de uitrustingen
en de aansluitingsverbindingen van de productie-installaties van het
offshore-windturbinepark op de Thorntonbank, Beslissing van 26 februari
2009 over de controle van de door de netbeheerder voor de financiering
in aanmerking te nemen totale kosten voor de aankoop, levering en
plaatsing van de onderzeese kabel alsmede de aansluitingsinstallaties,
de uitrustingen en de aansluitingsverbindingen van de
productie-installaties van het offshore windturbinepark op de Bligh
Bank).
Bovenvermelde beslissing van 19 oktobeer 2006 kwam
nog tot stand dank zij Vandelanotte, notoir sossewiet en verdediger der
zwakke gebruikers. Het werd nogal "stoemelings" door onze rooie
Oostendenaar op het einde van een regeringstermijn erdoor geduwd. Het
ging over het enige windmolenpark dat tot nog toe werd (gedeeltelijk)
verwezenlijkt namelijk dat van producent Electrawinds en betekende
natuurlijk een aardige stuiver die niet door hen moest opgehoest
worden. Het is belangrijk te noteren dat de wetgeving en technische
reglementen steeds spreken over investeringen voor de producent voor
alle installaties tot aan de hoogspanningspost...behalve voor
onderzeese kabels die in dit geval ongeveer 30% van het totale
investeringsbudget bedragen en die dus nu ten laste vallen niet van de
investeerder maar van de verbruiker via het gedeelte dat Elia inbrengt
in het tarief en dus op jullie factuur...
Het bracht onze sos en
linkse rakker geen windeieren op want binnen het jaar na de fameuse
beslissing van 19 oktober 2006 werd hij voorziiter van ???????
Interview met Johan Vande Lanotte | voorzitter Electrawinds
Hij heeft Electrawinds leren kennen in 2005 toen het windbedrijfje van
5 man verhuisde van Brugge naar Oostende. Niet iedereen was toen
overtuigd van het groeipotentieel maar Johan Vande Lanotte wel. 2 jaar later, na de verkiezingen van 2007, wordt de ex vice-premier voorzitter van Electrawinds.
Johan Vande Lanotte | Voorzitter Electrawinds : Toen
Electrawinds naar Oostende verhuisde was ik verantwoordelijk voor het
nieuwe industriegebied Plassendale. Electrawinds zocht een aantal
locaties voor o.a. de biofuelcentrale en voor een hoofdkwartier. We
waren blij dat ze naar Oostende wilden komen en hebben Electrawinds met
open armen ontvangen.
-Hoe ben je eigenlijk voorzitter geworden ?
Johan Vande Lanotte | Na
de federale verkiezingen nam ik ontslag als voorzitter van de
socialistische partij sp.a. Ik wilde een aantal andere dingen doen en
had daar een vrijblijvend gesprek over met Luc Desender. Luc was toen
tegelijk CEO én voorzitter van de raad van bestuur van Electrawinds.
Voor een bedrijf dat zo met zn groei bezig is, was dit niet zo
interessant en zo ben ik binnengekomen. Maar dat gebeurde niet zomaar.
Ik wou echt betrokken zijn en me voluit engageren. Vandaar dat ik vroeg
om ook de wekelijkse managementmeeting op maandagochtend bij te wonen.
In het begin was het wederzijds afwachten. Het management dacht
wellicht : hoe zal hij zich gedragen ? . En ik dacht : in welk
bedrijf kom ik terecht ?. Na 2 jaar kennen we elkaar en voel ik een
grote aanvaarding.
-Je bent voorzitter sinds november 2007. Hoe heb je het bedrijf zien evolueren ?
Johan Vande Lanotte | In
die 2 jaar is enorm veel veranderd. Het bedrijf is gegroeid, er zijn
voortdurend mensen en projecten bijgekomen. Daardoor is alles veel
complexer geworden. Ook mijn takenpakket is veranderd, je evolueert mee.
-Wat doet een voorzitter van Electrawinds naast het voorzitten van de raad van bestuur ?
Johan Vande Lanotte | Ik
heb heel veel contacten met andere bedrijven en de verschillende
overheden. Ik houd me bezig met de algemene beschouwing, de rol die ons
bedrijf speelt. Ik waak bijvoorbeeld ook over de maatschappelijke
functie. Ik zal nooit pleiten voor iets wat economisch niet leefbaar
is, maar je kan wel de nadruk leggen op de maatschappelijke context. Ik
kan bijvoorbeeld goed inschatten wat leeft binnen overheidsmiddens.
Niet dat ik wil beïnvloeden in functie van Electrawinds maar je kan er
wel rekening mee houden. Het is in elk geval meer werk dan ik had
gedacht ! (lacht)
-Wat is het verschil tussen Electrawinds en de nationale politiek ?
Johan Vande Lanotte |In
de politiek heb je macht nodig en die krijg je door je populariteit,
door de uitslag van de verkiezingen. Dat geeft je in de partij een
zekere positie en dat moet je gebruiken om resultaten neer te zetten.
Bij Electrawinds heb ik geen macht en dat wil ik ook niet. Hier gaat
het om gezag. Mijn positie is maar waard wat ik aan gezag heb. Ik ben
geen aandeelhouder en heb ook geen opties. Dat wou ik ook niet. Ik wou
werken vanuit een gezagsfunctie. Dat vind ik ook het boeiende en het
leuke eraan.
-Waar zal Electrawinds eind 2010 staan volgens jou ?
Johan Vande Lanotte | Als
ik alle plannen zie waar we mee bezig zijn, dan zullen we een enorme
sprong vooruit maken. Op het eind van 2010 zal het operationeel
vermogen zowat 230 MW zijn, das het dubbele van nu. Het jaar erna komt
er wellicht nog eens 100 MW bij. Dat is toch een hele prestatie. We
zitten dan ruim boven de 300 MW en zijn we bijna in staat om de oudste
kernreactor van Doel te vervangen !
Leuke jongens die sossen....en laat Gennez maar zeveren...