~ Gesticht àls Gesticht ter Voorkoming v/d Maatschappelijke Randdebiliteit ~
~ HÉT "progressief" Orgaan Der "Hangmatsocialisten" ~ Gesticht àls Gesticht ter Voorkoming v/d Maatschappelijke & Politieke Randdebiliteit
03-10-2010
François Ubu, Bart Frit en de blonde oliebol
Nederland
wordt dus volgens de blonde oliebol Nederlandser. Hier zaten we daar nu
niet echt op te wachten hoor. Het lijkt ons nu net wat van het leuke te
veel! Maar we hebben hier toch ook een variant op jullie oliebol. Onze
inlandse teelt, de alom gekende Bart F. tracht Vlaanderen Vlaamser te
maken. Hij doet het niet door de Islam te vuur en te zwaard te
bestrijden. Onze inlandse variant doet het via Vlaamse belastingen.
Alleen moet Bart en zijn partij nog eerst zelf geresponsabiliseerd
worden om tot een akkoord te komen. Responsabiliseren is bij onze
ollandse buren niet aan de orde vermits de blonde oliebol de meerderheid
enkel moet gedogen. Concreet betekent dit dat diegenen die regeren
zullen afhangen van de grillen van de oliebol. Moesten we maar meteen
ook toepassen in Belgistan. Iedereen gedoogt NVA van Bart Frit en ze
fluiten hem terug van zodra hij naast de pot pist. Helaas is het hier zo
simppel niet. Eén
ding is zeker, ondanks preformateurs, 2 special agents rechtstreeks uit
de opera comique en één high level-group zijn we nog geen haar dichter
bij een federale regering. Integendeel, nu begint men elkaar dus toch te
bestoken met ultimatums. En als je de reacties van de lezers van De
Standaard erop na slaat dan heb je ongeveer drievierde vlaams-nationale
zeloten die iedereen met een afwijkende mening uitschijten voor Spa-er
en één vierde sukkelaars die dus duidelijk niet op kunnen tornen tegen
het zich alom verspreidende virus van de Vlaamse zelfgenoegzaamheid. Diegenen
die nu blindelings geloven dat Vlaanderen met eigen belastingen een
aards paradijs zal worden voor elke inwoner...wel die zijn goed zot. We
hebben zo de uitgesproken mening dat ook het grote publiek eventjes de
inzet van de verkiezingen is vergeten. De inzet was de splitsing van
BHV. Nu dreigt Bart frit met het stopzetten van de onderhandelingen als
de personenbelastingen niet mogen geregionaliseerd worden. Die fameuze
copernicaanse omwenteling komt dus wel duidelijk neer op een radicale
splitsing van Belgie. Want een staat die geen eigen belastingen of maar
een miniem gedeelte ervan mag heffen is geen staat meer. Dit gaat niet
over responsabiliseren van gewesten maar over het afschaffen van een
land. PUNT. Dat iedereen die het tegendeel beweert ons hier komt
uitleggen met welk geld men de pensioenen en de staatsschuld zal
financieren? En we hebben het dan enkel over deze twee zaken. Laat
ons nu eindelijk met de meerderheid der Belgen die absoluut niet
gewonnen zijn voor de splitsing in verschillende plopsastaatjes onjze
stemp verheffen en aan al deze politici duidelijk zeggen: sluit een
akkoord maar blijf van België af. Laat ons niet vergeten dat we er in
geslaagd zijn en dit ondanks onze verschillen, uit te groeien tot één
van de rijkste landen ter wereld en één van de plaatsen op deze kluit
waar het goed wonen is voor de grote meerderheid maar waar er nog heel
wat te verbeteren valt voor een groeiende minderheid. Laat ons kijken
naar wat België ons gebracht heeft, niet naar wat het ons zogezegd
onthouden heeft. Laat ons niet vergeten dat Vlaanderen het er alleen
niet beter zou afgebracht hebben. Het zou waarschijnlijk maar hier
begint het virtuele, minder belastingen opgelegd hebben aan de rijken en
aan de grote bedrijven. De meerderheid zou daar dus absoluut niks aan
hebben gehad...Maar de zeloten zullen ons nooit gelijk geven op dit punt
al horen we nooit veel sociale praat uit hun mond komen.
en
om helemaal uitgespuwd te worden door de zeloten geven we graag het
editoriaal van Mevrouw Delvaux van Le Soir. Zoals jullie weten is deze
dame in bepaalde Vlaamse kringen ongeveer het evenbeeld van Beelzebub in
vrouwenkleren...
De l'ubuesque au grotesque, il n'y a qu'un pas
BEATRICE DELVAUX
samedi 02 octobre 2010,
Rédactrice en chef
La
situation politique est proche de l'ubuesque. Il faudrait juste éviter
qu'on ne tombe pas (qu'on ne soit pas) dans le grotesque. Un groupe de
haut niveau, qui rapporte à un duo de polissons, qui lui-même est
suspendu à deux ténors : il ne faudrait pas que cet empilement façon
poupées russes, débouche sur une dernière poupée vide de tout contenu,
voire sur un gigantesque pied de nez. On
sait la situation extrêmement difficile ; on se doutait que cela allait
prendre du temps avec des crises, des réconciliations Mais ici les
difficultés s'accumulent : impossible de comprendre ce qui coince
puisque personne ne parle et impossible de parler puisqu'alors, ça
coince. Il
ne s'agit pas de minimiser le blocage actuel. La loi de financement est
un enjeu réel et le bras de fer reste toujours le même à chaque étage
de la fusée : ce que les francophones vont lâcher est-il un pas vers le
démantèlement du pays et donc d'une reddition aux thèses de la N-VA ? Ou
cela permettra-t-il de construire une nouvelle Belgique, toujours
solidaire mais un peu plus responsable Région par Région ? Concilier
l'inconciliable en veillant à ce qu'aucune Région n'y perde. C'est donc
bien toujours de cela qu'il s'agit. Et cela ressemble de plus en plus à
ces petits jeux manuels où l'on doit reconstruire une figurine en
bougeant des cases et où l'on se perd comme dans le pire des
labyrinthes. Est-ce
tolérable ? Oui si cela ne dure plus des lunes et si nous avons la
certitude qu'on nous dit la vérité et qu'on ne nous mène pas en bateau,
en nous faisant croire qu'on négocie une possibilité d'accord alors
qu'elle n'existe pas du tout. L'échec n'est pas une option, on le sait,
sauf s'il est inévitable. Les élections seraient un petit séisme
potentiel : ceux qui en prendraient le risque doivent en être
conscients. Poursuite d'une Belgique sans gouvernement, risque de
renforcement de l'opposition entre les communautés et pour les
francophones la probabilité que la N-VA, sans plus aucun opposant
solide, ne se renforce encore. Mais voter reste la manière démocratique
et transparente de rebattre les cartes, lorsque plus personne n'a
d'atouts pour emporter le jeu.
Voor
onze Vlaamse en Ollandse lezertjes geven we graag wat
achtergrondinformatie over François UBU waarnaar in de titel wordt
verwezen en in ons taalgebied nauwelijks bekend is. Spijtig genoeg!
De hoofdpersoon van het toneelstuk is François Ubu, die door iedereen Père Ubu
(Vader Ubu) wordt genoemd. Ubu is officier van koning Vencislaus,
gedecoreerd met de Orde van de Rode Draak van Polen, voormalig koning
van Aragon, graaf van Sandomir en in de loop van het stuk koning van
Polen en doctor in de 'patafysica. De
primitieve, laffe, vraatzuchtige en machtsbeluste Père Ubu wordt door
zijn vrouw Mère Ubu aangespoord om zich met behulp van een bloedbad te
ontdoen van koning Vencislaus en zijn familie en zo de troon te
bestijgen. Met behulp van Kapitein Bordure en zijn paalveniers lukt het
Ubu zijn bloedige staatsgreep uit te voeren. Zo wordt hij een relatief
populaire heerser, tot hij meteen als eerste regeringsdaad besluit,
omdat hij denkt er persoonlijk beter van te worden, de gehele adel en
het ambtenarenapparaat te herinrichten (dat wil zeggen ze te
"onthersenen"). De
radicale belastingpolitiek van Ubu zorgt niet alleen voor een onnodige
meervoudige opbrengst van de directe en indirecte belastingen, maar ook
voor een gewelddadige inning hiervan door de koning persoonlijk. Als Ubu
de Poolse bevolking meer en meer begint te tiranniseren, beweegt de
ontrouw geworden Bordure de Russische Tsaar Alexis ertoe, tegen de
bandeloos moordende despoot op te treden en in te grijpen. Als
Ubu zich op veldtocht tegen de Russische heerser begeeft, wordt
regentes Mère Ubu door de rechtmatige troonopvolger Bougrelas van de
troon gestoten, maar niet voordat zij zich heeft ontfermd over de
staatskas. Ubu wordt door het Russische leger vernietigend verslagen,
maar weet met list en bedrog samen met zijn vrouw te ontsnappen naar
Frankrijk, waar hij zich tot "maître des phynances" laat uitroepen.
Daar is de winter en daar zijn de prijsstijgingen van het gas...
Daar
komt de winter en daar komt dus de vriezeman. Wat komt er dan nog rond
deze periode? Sinterklaas is geen optie wat de vraag is wat en niet wie.
Wel toevallig beginnen de aardgasprijzen vanaf augustus te stijgen. Hoe
zou dat toch koùen dat net voor de winterperiode dat gas zo duur wordt.
De invoertders werken immers met langlopende contracten wat grote
schommelingen beheersbaar zou moeten houden. Natuurlijk koppelen de
(schaarse) leveranciers hun aardgasprijzen aan de petroleumprijzen die
nogal wat bokkensprongen durven uithalen. Wij zijn natuurlijk als blogje
absoluut niet in staat om uit te rekenen of de stijgingen, weliswaar
met enige vertraging, al dan niet correct de evolutie van de petroleum
volgen. We blijven het enkel eigenaardig vinden dat net voor de winter
de prijzen flink de hoogte ingaan. Prettig te horen voor de talrijker
wordende groep van mensen die nog net rondkomen is dat niet. Maar het
zijn de feiten:
Aardgasprijs sterk gestegen in augustus
Belga - 30-09-2010 (BELGA)
= De prijs van aardgas voor gezinnen is in augustus opvallend sterk
gestegen. Dat blijkt uit een analyse van de VREG, de Vlaamse regulator
voor de energiemarkt. De
stijging was algemeen: of men nu afneemt van de standaardleverancier
(gemiddeld +7,40 pct op één maand tijd) of een contract heeft (+6,29
pct). De sociale maximumprijs steeg zelfs met 15,63 procent, aldus de
VREG. Voorspellen
hoe de aardgasprijs verder zal evolueren, is bijzonder moeilijk, al
lijkt het erop dat op lange termijn kan uitgegaan worden van een
stabilisatie of daling. De VREG leidt dat af uit de prijscurve van
contracten met een vaste energieprijs: energieleveranciers moeten in die
contracten alle verwachte kosten incalculeren. Die prijscurve daalde
lichtjes in augustus. "De stabiele trend lijkt erop te wijzen (...) dat
de aardgasleveranciers geen prijsstijgingen verwachten". De
forse stijging van de sociale maximumprijs kan volgens de VREG dan weer
verklaard worden doordat die pas om de zes maanden wordt aangepast.
Jullie lezen het even goed als wij dat de sociale maximumprijs stijgt
met 15,63% We hebben het hier al verschillende keren aangehaald. Dit
zijn abnormale stijgingen voor een sociale maximumprijzen...en in plaats
van een kaduuke regelgeving over minimumleveringen in te voeren waarmee
waarschijnlijk enkel een grasparkiet en een koppel bedwantsen hun
voordeel opdoen kan onze mooie minister beter hier iets aan trachten te
veranderen...
Enig
onderzoek bij de CREG hierover leert ons toch ook een aantal
interessante zaken. In tegenstelling tot de VREG die geen
prijsstijgingen meer verwachten vinden we bij de CREG nog wel lichte
tariefstijgingen.
We
leren ook dat de sociale maximumprijs dus wel degelijk de goedkoopste
is ook ten opzichte van Lampiris. Dat is niet altijd zo geweest. En
verder leren we dat de leverancier Lampiris verder blijft verkopen aan
heel gunstige tarieven. En dat in de drie landsgedeelten en voor alle
verbruikersprofielen
Wat betreft het veschil tussen vaste tarieven en aanpasbare tarieven leren we dat vaste tarieven duurder zijn.
Onthou
dus, beste Belgische lezertjes, en we willen geen reclame maken, maar
Lampiris blijft de goedkoopste gasleverancier. Voor een
standaardverbruik van ongeveer 23000 kwh/jaar loopt het verschil tussen
lampiris en de duurste leverancier Essent op tot ongeveer 180 Voilà, je weet wat je nu moet doen...
Freya en de dooie sossenmus: de minimale gaslevering
Ach,
beste lezertjes, wat verandert de wereld toch razendsnel! Terwijl we
twee jaar geleden nog regelmatig artikels mochten lezen over de
baldadige jeugd die zich tijdens het weekend in grote getalen te pletter
reed klinkt het vandaag anders. Anders betekent dan dat er passionele
moorden worden gepleegd in seniorenflats waar een 87 jarige man zijn elf
jaar jongere partner vermoordt omdat ze zonder hem zich nog in het
wilde uitgaansleven wilde storten...de wreedaardigste doodsoorzaken
verschuiven dus omwille van de vergrijzing naar de meest voorkomende
leeftijdsgroep. Maar daar hebben we het verder niet meer over. Waarover
hebben we het dan wel? We
hebben het over energie en meer bepaald het goede nieuws gebracht door
mooie Freya over de minimale gasleveranties aan behoeftige klanten. Wij zochten het als sociaal voelende slechteriken even voor jullie op in De Standaard
BRUSSEL
- Wie in de koude wintermaanden zijn gasrekening niet kan betalen, mag
voortaan op een minimum aan aardgas rekenen. Dat beslisten de Vlaamse
ministers Freya Van den Bossche (SP.A, Energie) en Jo Vandeurzen
(CD&V, Welzijn), die komende winter op die manier zo'n 14.000
gezinnen voorthelpen. Nu
al krijgen mensen die hun rekening niet kunnen betalen een oplaadbare
budgetmeter. Sommige gezinnen hebben echter ook geen middelen om die
budgetmeter op te laden. Dat gebeurt bijvoorbeeld wanneer mensen bij de
eerste winterprik plots extra veel moeten betalen. Zo zouden deze winter
naar schatting 14.000 gezinnen in de kou komen te zitten.
De
lancering van een minimumlevering voor aardgas moet die problemen
voorkomen. Voor elektriciteit bestaat al zo'n minimumlevering, waarbij
mensen nog net voldoende elektriciteit (10 ampère) krijgen om aan de
basisbehoeften te voldoen. Voor aardgas stelt zich het probleem dat men
niet een beetje aardgas' kan leveren. Dat zou tot ontploffingsgevaar
kunnen leiden', aldus Van den Bossche.
De
OCMW's zullen verwittigd worden als gezinnen zonder gas dreigen te
vallen. Zij zullen dan een minimumhoeveelheid aardgas ter beschikking
stellen na onderzoek. De OCMW's zijn het idee wel genegen, maar willen
er wel meer personeel voor.
Is
dat nu geen leuk nieuws, beste lezertjes? We gingen even ons lichtje
opsteken bij ervaringsdeskundigen uit de sociale sector. Het blijkt al
snel dat de kans dat wij de broer zijn van Napoleon velen malen groter
is dan dat het hier gaat om een degelijk onderbouwde sociale maatregel.
De persberichten over deze maatregel stroken trouwens helemaal niet met
de werkelijkheid. We geven jullie dan ook graag de reactie van de
specialisten op het terrein. We hebben het dan over Samenlevingsopbouw,
een zeer efficiënte organisatie die zich bezig houdt om samen met de
zwakke verbruikers de rechten van deze steeds groeiende groep
consumenten te verdedigen:
Bedenkingen bij Besluit van de Vlaamse Regering minimale levering van aardgas tijdens de winterperiode
1.
29 september 2010
Steunpunt Turnhout, Otterstraat 116, 2300 Turnhout T 014 44 26 74 E ellen.dries@samenlevingsopbouw.be W www.samenlevingsopbouw.be
Een
kort incident tijdens de septemberverklaring op 27 september 2010 in
het Vlaamse parlement: onze actie Geef volle gas voor energie. Met
deze actie vraagt Samenlevingsopbouw Antwerpen provincie, samen met
ACW, Steunpunt Algemeen Welzijnswerk, Welzijnszorg en
Verbruikersateljee, op een positieve manier aandacht voor
energiearmoede. Het garanderen van nutsvoorzieningen via een minimale
levering is één van de aandachtspunten in onze actie.
De
principiële regeringsbeslissing over de minimale levering van aardgas
van afgelopen vrijdag 24 september 2010 kwam voor ons plotseling en
onverwacht aangewaaid. Eerder
werden via het Verticaal Overleg Energie reeds gesprekken opgestart
over het invoeren van een minimumlevering in de aardgasbudgetmeter.
Gezien de technische beperkingen (er kan niet een beetje gas geleverd
worden) alleszins geen eenvoudige oefening. De samenwerking met de
overheid was ons inzien nog niet afgerond. Allerlei denkpistes zouden
nog verder verkend worden.
Wat
in het Ontwerpbesluit omschreven wordt als een minimumlevering, voldoet
niet aan die voorwaarden. En gegarandeerd is de minimumlevering
allerminst. De
klant moet zicht wenden tot het OCMW om kWh omgezet in geld te vragen
waarmee hij zijn budgetmeter kan opladen. Het initiatief moet dus van
de klant uitgaan. Het
persbericht daarentegen vermeldde dat de netbeheerder de OCMWs op de
hoogte brengt wanneer ze vermoeden dat gezinnen dreigen zonder aardgas
te vallen. Op basis van die gegevens kan het OCMW dan in actie schieten.
Een wezenlijk verschil in aanpak.
Die
maakt ook dat de vergelijking met de minimumlevering in de
elektriciteitsbudgetmeter niet opgaat. De minimale levering van 10
ampère kan de klant zelf activeren wanneer zijn actief krediet (en
noodkrediet) opgebruikt is. De hulpverlening wordt hier niet in
betrokken. Alhoewel we pleiten voor een snelle interventie van de
hulpverlening zodat energiearmoede kan voorkomen worden, kunnen we niet
voorbij aan twee belangrijke vaststellingen: - heel wat OCMWs kunnen de toevloed aan dossiers niet aan en/of vullen het noodzakelijke sociaal onderzoek erg verschillend in. -
Bij maatschappelijk kwetsbare groepen ligt de relatie met de
hulpverlening soms zeer moeilijk. De drempel kan nog erg hoog zijn.
De
minimale levering zoals ze nu wordt voorgesteld, is geen instrument van
de netbeheerder binnen een energiebeleid maar een welzijnsoplossing.
Het oordeel over de noodzaak van de voorgestelde minimale levering ligt
volledig in handen van de hulpverlening.
Bij
het lezen van het Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van
het besluit van de Vlaamse Regering van 13 maart 2009 betreffende de
sociale openbaredienstverplichtingen in de vrijgemaakte elektriciteits-
en aardgasmarkt, wat betreft de invoering van een minimale levering van
aardgas tijdens de winterperiode rezen er nog vragen.
·
In tegenstelling tot het persbericht schrijft het ontwerpbesluit dat
het de klant zelf is die naar het OCMW kan stappen en aangeven dat hij
onvoldoende middelen heeft. o
In het kader van het nieuwe besluit i.v.m. de schuldafbouw zullen de
netbeheerders op basis van het oplaadgedrag van de klanten aan de
Lokale Adviescommissies doorgeven welke huishoudens zonder aardgas
dreigen te vallen. Wat gebeurt er met deze aanpak (die verdoken armoede
aan het licht kan brengen)? Moet die wijken voor de huishoudens die
zelf de stap naar de hulpverlening zetten? o
Worden gebruikers van de aardgasbudgetmeters geïnformeerd over de
mogelijkheid om naar het OCMW te stappen als ze niet meer kunnen
opladen. Hoe en wanneer wordt dat aanbod aangebracht? Via een brochure,
bij het installeren van de budgetmeter mondeling toegelicht,
voortdurende sensibilisering via de oplaadkantoren We
willen erop wijzen dat heel veel huishoudens met een budgetmeter
ongekend zijn bij het OCMW en niet automatisch via hun hulpverlener
geïnformeerd worden. o
Kan de hulpvraag alleen behandeld worden als men helemaal zonder gas
zit of kan dat ook al bij de dreiging ervan? Bv. huishoudens die een
budgetmeter krijgen in oktober, kunnen vlug vaststellen dat ze de winter
niet doorkomen.
· De minimale levering geldt enkel voor de winterperiode o
Wat met koudeprikken buiten de winterperiode? Deze regeling geldt
wel voor de verlengingen van de winterperiode die door de minister wordt
afgekondigd (als wij daar bijna een traditie - om vragen). Maar
zelfs die verlengingen zijn geen oplossing voor aanhoudende koude. Wat
met het gebruik van warm water (hygiëne) en de mogelijkheid om te koken
het hele jaar door?
· Het OCMW kan opteren gebruik te maken van een systeem van minimale levering aardgas o
Deze opdracht voor het OCMW wordt zeer voorwaardelijk geformuleerd.
Wat met de gezinnen waar de hulpverlening helemaal vast zit? Of waar
zeer hoge voorwaarden gesteld worden aan de hulpverlening (bv.
budgetbegeleiding)
· Een sociaal onderzoek binnen zeven dagen? We
juichen een erg snelle interventie toe maar betwijfelen of de OCMWs
dit kunnen waarmaken, in het bijzonder omdat hulpvragen met serieuze
piekmomenten zullen opduiken. Hoe
zal dat sociaal onderzoek eruit zien? Vanuit onze ervaring met de
LAC-werking wordt een sociaal onderzoek zeer divers ingevuld. Gezien de
tijdsdruk en de caseload veronderstellen we dat dit zeer oppervlakkig
zal gebeuren.
· Bij een reëel probleem van energiearmoede. Indicatieve tabel, parameters o
Wordt met type woning bedoelt of het om een vrijstaande woning,
halfopenbebouwing, appartement gaat? Of brengt men ook woningkwaliteit
in rekening? Speelt het EPC een rol? o
Het OCMW bepaalt de hoeveelheid gas die het gezin nodig heeft per
dag, tot het einde van de winterperiode, uitgedrukt in kWh? §
Hoe worden de kWh omgezet in geld? Aan welke prijs wordt een kWh
berekend? Best kan de prijs van de kWh berekend worden aan de geldende
tarieven die het gezin betaalt (dit is afhankelijk van DNB-gebied). §
Het OCMW berekent hoeveel gas het gezin per dag nodig heeft tot het
einde van de winterperiode. Het geld wordt gespreid per twee weken tot
het einde van de winterperiode. In welke oplaadpunten kunnen ze terecht?
Soms moeten gezinnen grote verplaatsingen maken en in barre
weersomstandigheden. §
De openingsuren van het OCMW zijn vaak niet afgestemd op werkende
gezinnen. Kunnen gezinnen ook naar andere oplaadpunten om de minimale
levering op te laden? §
Kan het OCMW zelf de berekende kWh aan minimale levering
optrekken? Bv. wanneer ze vaststellen dat een huishouden echt niet
rondkomt. §
Gaat de minimumlevering voldoende zijn om te verwarmen en warm water
te kunnen gebruiken? Gaat de indicatieve tabel rekening houden met
energieverslindende toestellen? Kan het OCMW ook voor omkaderende
maatregelen zorgen, bv. het reinigen van de verwarmingsketel zodat die
minder verbruikt?
· Artikel 29/4: het OCMW kan voorwaarden verbinden o Schuldbegeleiding en schuldafbouw §
Wil dit zeggen dat gezinnen verplicht in budgetbegeleiding, -beheer
moeten gaan bij het OCMW? Of wordt er alleen gekeken naar mogelijke
schuld bij de netbeheerder en/of leverancier? §
Als er een betaalplan schuldafbouw in de budgetmeter zit, wordt dit
dan gestopt in de periode dat het gezin de minimale levering krijgt? Of
tikt van deze minimale levering dan ook nog het betaalplan verder weg?
Als dit gebeurt, wordt hier dan rekening mee gehouden met het bepalen
van de hoogte van de kWh die aan de huishoudens wordt toegekend? o REG-maatregelen §
We kunnen alleen maar toejuichen dat het OCMW huishoudens
ondersteunt bij reg-maatregelen. Mogelijks kan het OCMW mee investeren
in de woningkwaliteit. o Verplicht opladen van budgetmeters in zomer § Hoe zal dat in zijn werk gaan?
· Het geld recupereren na de winter? o
OCMWs kunnen tot 70% van de kosten recupereren bij de netbeheerder.
Zullen ze dit steeds doen of zullen ze van sommige huishoudens
verwachten dat ze de volledige 100% terugbetalen? o Het resterende bedrag? §
Elk OCMW gaat zijn eigen beleid hebben over het terugbetalen van de
resterende bedragen. De cliënt dreigt de dupe te worden van het gebrek
aan uniforme aanpak. §
Zullen de betaalplannen haalbaar zijn? Wie een minimale levering
heeft gebruikt, moet die tijdens de zomer terugbetalen en wordt intussen
ook verplicht om op te laden (te sparen) voor de winter. De impact op
het huishoudbudget kan aanzienlijk zijn. §
Zullen die consequenties vooraf goed uitgelegd worden aan de
hulpvragers op het moment dat de vraag gesteld wordt? Het wordt wel erg
complex: de budgetmeters op zich, de opladingen, de schuldafbouw
Ann Vander Wilt Ellen Dries Mieke Clymans
We
kunnen enkel besluiten uit deze degelijk onderbouwde reactie op het
juichverhaal van Van den Bossche dat onze mooie Freya ons wat blazen tracht wijs te maken. Het gaat hier inderdaad NIET om een minimale en
gegarandeerde energielevering. Het is ook volgens onze bescheiden mening
een poging om wat zand in de ogen te strooien van de sociaalvoelende
burgers die blij zijn met een dooie mus. De sossen hebben weer de kans
gemist om echt sos te zijn wat ons steeds minder verwondert. Hoe zou dat
toch komen, vragen wij onszelf ook af???? We geven Freya dan ook met veel plezier de beker van de formidabelste gemiste kans...
Iemand
zou politiekers moeten verbieden om te spreken over een begrip als
identiteit. Er is helemaal geen bezwaar tegen dat men dat behandelt
als psychiater, socioloog, antropoloog en weet ik veel allemaal maar nooit door een
politiek sujet. Dan heeft dat een kleffe bijklank. Zeker als het komt
uit de mond van een nationalist, laat staan een Vlaamse versie van dit
type. -ist. En helemaal erg als Bart Frit dit uitlegt aan eerstejaarsstudenten
in Gent. http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20100928_075&subsection=3
GENT
- N-VA voorzitter Bart De Wever heeft vanmorgen een gastcollege gegeven
aan de UGent over identiteit en nationalisme. Hij herhaalde er ook zijn
pessimisme over de onderhandelingen rond een nieuwe financieringswet. De Wever geeft les over identiteit photo news
Politicoloog
en UGent-professor Carl Devos nodigt elk jaar naar aanleiding van het
openingscollege politicologie de meest prominente politicus van het
moment uit voor een gastcollege. De voorbije jaren passeerden Yves
Leterme, Marianne Thyssen en Herman Van Rompuy de revue. Dit jaar was de
eer weggelegd voor N-VA-voorzitter Bart De Wever. Veel volk Het
auditorium Leon De Meyer, dat plaats biedt aan meer dan 1.000 mensen,
zat voor de gelegenheid overladen vol. Zelfs op de trappen en vlak voor
het speekgestoelte zaten studenten. De
Wever benadrukte dat identiteit niet mag worden afgewezen omdat er ook
racisme bestaat en dat er een positief verband bestaat tussen identiteit
enerzijds en democratie, solidariteit, inclusie en een sociale
samenleving anderzijds. Ook
de relatie tussen de Vlamingen en Franstaligen in ons land en de strijd
tussen Vlaamsgezinden en belgicisten kwam uiteraard aan bod. 'Er is een
gevecht voor uw ziel bezig', stelde De Wever, die eraan toevoegde dat
België er afgaande op objectieve kenmerken inzake identiteit slecht voor
staat. 'Er zijn twee culturen en twee democratieën in ons land', aldus
De Wever. Uithaal naar Milquet Hij
wees ook op een verschil in visie tussen Vlamingen, die uitgaan van
territorium, en Franstaligen, die meer heil zien in het
personaliteitsbeginsel. De eis van sommige Franstaligen om Brussel uit
te breiden, noemde hij in de huidige Europese context zinloos en weinig
relevant. Ook
CDH-voorzitster Joëlle Milquet kreeg er terloops van langs. 'Er zijn er
die campagne voeren met lunion fait la force, maar zelf geen
Nederlands leren'. In een andere gemeenschap de taal van het volk
spreken, vindt De Wever niet meer dan normaal. Tijdens
de vragenronde stelde niemand van de studenten een vraag over de
lopende communautaire onderhandelingen. Carl Devos deed het dan maar
zelf. Hij vroeg De Wever over de financieringswet wanneer het goed
genoeg zal zijn voor N-VA. Catch-22 De
Wever herhaalde wat hij vanmorgen ook al op radio 1 zei, dat hij in een
catch-22 zit. Hij wil naar eigen zeggen wel een akkoord sluiten, maar
wil geen akkoord dat volgens hem geen oplossing biedt voor de problemen.
'Ik weet niet hoe het gaat aflopen. Ik wou dat ik het wist, maar er
zijn enige redenen tot scepticisme', besloot de voorman van de N-VA.
Nog
zo een kwakkel die steeds maar weer de wereld wordt ingestuurd en de
geesten der fiere Vlamingen vertroebelt namelijk de mythe dat Vlaanderen
het teritorialiteitsbeginsel aanhangt en Wallonië het
personaliteitsbeginsel. Wil ons iemand hier dan eens duidelijk komen
uitleggen -en het mag Bart Frit himself zijn- welk
territorialiteitsbeginsel de Brusselse Vlamingen toepassen? Of het zou
het koloniseren van de Dansaertstraat moeten zijn en omgekeerd op welk personaliteitsbeginsel de franstalige eis tot de uitbreiding van Brussel zich beroept? Beste
lezertjes, ook onze ollandse lezertjes, dat fameuse beginsel gebaseerd
op territorium wordt gebruikt omdat sommigen dat netjes uitkomt. Want
als het niet echt past zoals in Brussel dan sluiten onze
Vlaams-nationalistische identitairen zich zeer snel aan bij het andere
beginsel. Bij ons Waals broedervolk is het net zo. Er zijn zelfs
slimmerikjes die beweren dat Frankrijk ook steeds dat
personaliteitsbeginsel toepaste. Het zou iets typisch latijns zijn
tegenover dat territoriumgedoe van de germanen. Als iemand ons een
historicus vindt die wil bewijzen dat Frankrijk tijdens zijn woelige
geschiedenis steeds het latijnse personaliteitsbeginsel heeft toegepast
dan mag hij die onmiddellijk laten opnemen in de psychiatrie. Over het
Duitse territorialiteitsbeginsel hebben we ook zo onze eigen mening, zeker
als het gaat over de periode tussen 1910-1945....en daar hebben ze toch
ook wel wat afgeleuterd over het Germanendom als personaliteitsbeginsel
zouden we denken.
Nu
wat betreft de twee verschillende democratieën...zoiets horen we graag
vertellen door de ex-politieke baas van ex-senatoren als ene madam
Geybels. In een democratie heeft iedereen recht op een degelijke
verdediging.... en men besmeurt daar maar niet zo maar iemand in zijn of
haar beroepseer door losjesweg te beweren dat er drugs of liever
opiaten werden voorgeschreven aan de bedgenoot...roddels dus...
Fraaie
democratie zo te zien. En we hebben het hier al gezegd dat we geen fan
waren en zijn van Kim G. maar wat dat wicht is overkomen en we hebben
het nu NIET over Thailand maar over haar eigen partijvrienden wens je
je ergste vijand niet toe.
en
nog iets dat we Bart Frit graag zouden willen duidelijk maken: Beste
Bart Frit, er zijn geen TWEE verschillende culturen in België. Er zijn
er VEEL MEER! Denk daar eens rustig over na als je bijvoorbeeld door de
Pelikaanstraat loopt. Ook indien je ooit door onze straten zou lopen,
Beste Bart Frit. Wij behoren evenmin tot jouw cultuur noch tot jouw
identiteit en we zijn daar erg blij mee...
De Vlaamse sossen eindelijk gered en het geheim van Filip en Laurent
Opgepast
waarde vrienden en kameraden, het orakel van Hasselt en wijde omgeving
heeft weer gesproken. Juicht kameraden en gezellinnen, de ochtendstond
zal na deze wijze woorden weer gloren als van tevoren. Steve
Verniet heeft een oplossing voor de gestage afkalving van de Vlaamse
sossen...en neen, beste vrienden, het gaat niet om gratis tickets voor
Plopsaland. Steve,
-wat doet die man, intussen voor de kost? - wil dat de Vlaamse sossen
Vlaamser en katholieker worden... Hoe komt het toch dat we daar zelf
nooit aan hadden gedacht? Zo
simpel kan de oplossing zijn. Alle sossen worden tsjeef en hangen de
leeuwenvlag uit op 11juli. Voilà, Gennez zal op 1 mei 2011 het Koning
Boudewijnstadium moeten afhuren. En dat dan nog alleen voor de
enthousiaste menigten uit de Vlaamse rand. Misschien kunnen we de
klauw van U2 al bestellen. We dromen van socialistische
verkiezingsoverwinningen in een zee van leeuwenvlaggen gevolgd door een dankmis onder de IJzertoren.en het neerleggen van een bloemenkrans op het graf van Verschaeve in Alveringem Samen
met stresskonijn Pascal Smet die Engels tot tweede taal heeft
uitgeroepen in het nederlandstalig onderwijs, vormt Stevie het komische
duo van de week. De
volgende regeringsonderhandelingen zullen in het engels verlopen.
Trouwens de high level groep is daar al de zeer stille voorbode van.
Look, this must be Miss No klinkt erg James Bondachtig en alleen
iemand van zijn kaliber kan ons land nog redden
Volgens
oud-sp.a-voorzitter Steve Stevaert "zouden de socialisten veel Vlaamser
moeten zijn". Dat heeft hij zondag gezegd in De Zevende Dag. "De
socialisten moeten zich aanpassen aan de omstandigheden hier en nu, in
Wallonië moet je andere analyses maken." Stevaert
vindt dat de socialisten in Vlaanderen veel te klein zijn, "ze moeten
terug groeien". De voormalige voorzitter van de Vlaamse socialisten
geeft toe dat er een aantal fouten zijn gemaakt, maar die mogen niet
afgeschoven worden op de huidige sp.a-top. Vooreerst,
zegt Stevaert, hadden de socialisten vroeger meer aandacht moeten
hebben voor de geloofsovertuiging van de mensen. Een tweede "kras op de
plaat" is dat de socialisten niet Vlaams genoeg zijn. "We
moeten geen nationalisten zijn, dat is tegen de anderen. Maar we mogen
wel voor de Vlamingen opkomen. Als socialisten moeten we dichtbij het
volk staan." "Al die krassen samen maken het voor de jonge leiders moeilijk om nu heel veel stemmen te halen", meent Stevaert.
Maar
nog belangrijker nieuws kwam dit weekend uit Zevenkerken. Het mysterie
rond de rare houding van onze kroonprins en zijn broertje is eindelijk
opgelost. Hun wat wereldvreemde ingesteldheid is meer dan
waarschijnlijk te wijten aan misbruik door een opvoeder in de
prestigieuse paterschool van Zevenkerke. Rest ons enkel nog het mysterie
rond de val van Albert I in Marche-les-Dames.
als we het dan toch over de collaboratie hebben...terwijl we op de nieuwe regering wachten
we
krijgen hier in ons landje een een soort rare debatcultuur. Behalve dan
over de huidige regeringsformatie want daar hoort niemand op dit moment
nog iets over vertellen. Waarschijnlijk interesseert het nog nauwelijks
iemand. Nu we trouwens uit enquetes vernemen dat Brusselaars absoluut
niet staan te springen om in een soort statenbond met Wallonië of met
Vlaanderen in het bootje te stappen kan elke illusie over een eventuele
splitsing maar beter meteen worden opgeborgen. Laat ons nu eindelijk als
volwassen redelijke wezens met elkaar praten. Hetzij in het Nederlands
hetzij in het Frans of in allebei tegelijkertijd. Het
andere debat over de verschillen in collaboratie tussen Vlaanderen en
Wallonië duurt ook nog steeds voort. Niemand heeft het nodig gevonden
aan te halen dat er nog wat andere soorten collaboratie waren. We
citeren : het toenmalige koningshuis en delen van de politieke
linkerzijde zoals Hendrik De Man en Edgard Delvo van de unie van hand-
en geestesarbeiders maar ook van bepaalde delen, van het toenmalige ACV.
rond het zogenaamde plan Voss. Lees maar de interessante studie van
Etienne Verhoeyen hieronder:
In
tegenstelling tot Bart Frits bewering dat de Walen hun collaboratie
hebben verdoezelt wat absoluut niet klopt, kunnen we misschien beter
zeggen dat vooral de twee andere collaboraties lang onderbelicht zijn
gebleven...maar dat past niet in het huidige communautaire plaatje.