~ Gesticht àls Gesticht ter Voorkoming v/d Maatschappelijke Randdebiliteit ~
~ HÉT "progressief" Orgaan Der "Hangmatsocialisten" ~ Gesticht àls Gesticht ter Voorkoming v/d Maatschappelijke & Politieke Randdebiliteit
12-06-2009
energiedebat : stilaan komt de waarheid boven!
We zullen verder blijven dooremmeren over energie en in de eerste
plaats ons lievelingsonderwerp per uitstek, de hernieuwbare energie.
Hebben wij dan iets tegen hernieuwbare energie? Absoluut niet,
integendeel zelfs. Er is echter een probleem. Wij houden nogal van een
rationjeloe benadering van gelijk welk probleem en we haten ideologisch
getinte discours over een onderwerp zoals de energiebevoorrading van
een land of een gans gebied. Volgens onze primitieve perceptie wordt
het probleem van de hernieuwbare energie, we denken hier meer bepaald
aan zonnepanelen en windenergie, hier en overal in Europa in een
ideologisch kleedje gestoken zonder dat men de werkelijke impact op de
gewone burgers er bij vertelt. We hebben het hier reeds ettelijke malen
verteld dat zonnepanelen één van de beste investeringen zijn na de
bankcrisis voor mensen met wat spaargeld maar dat dit niks maar dan ook
niks te maken heeft met ecologie. Integendeel! Wel, we moeten
vaststellen dat de impact van al deze groene energieplannen op jouw en
mijn portemonnee niet eens ernstig werd becijferd. Leest u rustig met
ons mee want de "luie" Walen zijn er mee begonnen :http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=B92B8V8D&word=groene+stroom+cwape
Groene stroom kost 80 euro extra
vrijdag 12 juni 2009
Auteur:
(pse)
BRUSSEL - Om de Kyoto-doelstellingen te halen, moeten we de portefeuille opentrekken.
Als België de Europese verplichting naleeft om de groenestroomproductie
gevoelig op te drijven, dan kan dat een Waals gezin met een gemiddeld
elektriciteitverbruik -3.500 kilowattuur- tegen 2020 jaarlijks 80euro
extra kosten. De huidige jaarfactuur bedraagt 670 euro. Dat blijkt uit
een recente berekening van de groene stroomkosten door de Waalse energieregulator Cwape.
Het is de eerste keer dat een regulator in ons land zich
waagt aan een berekening van de belofte van België om 13 procent van de
elektriciteit te halen uit groene stroom. Dat gaat van windenergie over zonne-energie tot stroomopwekking via het verbranden van biomassa. Het opdrijven van de groenestroomproductie is een van de belangrijkste maatregelen om de broeikasgassen terug te dringen.
De Vlaamse regulator -de Vreg- denkt eraan om in het najaar
wat rekenwerk te verrichten om een zicht te krijgen op de vraag hoeveel
de groene stroom de Vlaamse gezinnen zal kosten. Bij de Vreg werd er gisteren meteen op gewezen dat er grote verschillen zijn op het vlak van groene stroom tussen Vlaanderen en Wallonië.
De Waalse regulator wees er ook op dat de meerprijs kan
dalen tot 50euro per jaar, als Wallonië erin slaagt om de groei van het
elektriciteitsverbruik af te remmen.
Dat de uitbreiding van de groenestroomproductie de gezinnen meer kost, is voor een deel te wijten aan de productiesubsidies die toegekend worden aan de groenestroomproducenten. Groene stroom
is duurder dan gewone elektriciteit. Maar de meerprijs wordt ook
veroorzaakt door bijkomende investeringen in de versterking van het
elektriciteitsnet om de zeer sterk gedecentraliseerde groenestroomproductie via het net te kunnen vervoeren.
De Cwape laat verstaan dat de meerkosten nog wel wat hoger kunnen zijn. Zo hield de Waalse regulator geen rekening met de groene stroom
van de windparken op zee, waarvoor de productiesubsidie hoger ligt dan
voor windenergie aan wal. Windparken op zee vergen ook veel grotere
investeringen in het net . (pse)
Jullie lezen het dus eens van een ander...voor de mensen die nu
al in de shit zitten met huhn energiefacturen worden het dus nog leuke
tijden....net zoals we het hier altijd hebben geschreven en zullen
blijven herhalen zolang men zo blijft aanmodderen en alternatieve
lulpraat blijft verkopen.
Een ander voorbeeld? De fameuse
windmolenparken op zee. Iedereen dacht hier dat het een kwestie van
tijd was en dat alles voor de rest in orde was. Wat lezen we nu tot
onze niet geringe verbazing? En wij die dachten dat in een tijdperk
waar je bij het bakken van een omelet tijdens je werkuren dertig
bladzijden voorafgaandelijke risicoanalyses moet volschrijven zoiets
wel moest gebeuren voor een windmolenparkije in volle zee...Noppes
dus...http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=8J2BBDTH&word=windenergiepark+tegenwind
Nog meer tegenwind voor Belgisch windenergiepark
vrijdag 12 juni 2009
Auteur:
(pse)
BRUSSEL - Ook de Creg heeft problemen met de huidige begrenzing van de windenergiezone op zee.
De
Belgische energieregulator Creg heeft gisteren een negatief advies
uitgebracht over de toekenning van een concessie voor het dichtst bij
de kust gelegen gedeelte van het Belgische windmolenpark. Voor dat
gedeelte hadden zich twee kandidaten gemeld.
De energieregulator is van mening dat de projecten van de
twee onmogelijk zijn in een gebied dat doorkruist wordt door een hele
reeks telecommunicatiekabels, een gaspijpleiding en zelfs een
stroomkabel voor een al vergund windpark verderop in zee.
De Creg wijst er ook op dat nog eens goed onderzocht moet
worden of dit gedeelte van de Belgische windmolenzone de scheepvaart in
de Noordzee niet te veel hindert.
Het Vlaamse Agentschap voor Maritieme dienstverlening en
Kust, dat onder meer verantwoordelijk is voor het loodswerk van en naar
de Vlaamse havens, waarschuwde begin deze week al dat de huidige
afbakening van de Belgische windenergiezone de vlotte bereikbaarheid
van de Vlaamse zeehavens in het gedrang dreigt te brengen (DS 9 juni).
Topman Jacques D'Have wees er toen op dat hij zou aankloppen bij de
Creg.En nu lijkt de Belgische energieregulator dus ook een signaal te
geven dat de huidige afbakening van de windenergiezone problemen zal
veroorzaken voor de scheepvaart.
De directievoorzitter van de Creg, François Possemiers,
wees er gisteren op dat de energieregulator evenmin te vinden is om ook
voor het verst in de zee gelegen gedeelte van het Belgische windpark
een concessie toe te kennen. Voor dat kan gebeuren, moet er volgens hem
eens goed bekeken worden of het wel te verzoenen is met een zeer drukke
scheepvaartroute die in de buurt passeert. Vooral de passage van zeer
grote zeeschepen baart hem zorgen.
Het negatieve advies van de Creg voor het gebied dat het
dichtst bij de Belgische kust ligt, is vooral voor het Waals-Brabantse
windenergiebedrijf Air Energy een tegenvaller. Air Energy, dat vorig
jaar overgenomen werd door het Nederlandse Eneco, is van plan om in dit
gedeelte van de Belgische windmolenzone een windenergiepark
met een vermogen van 400 megawatt te bouwen. Dat is meteen het grootste
project van alle voorstellen die tot nu toe zijn ingediend.
Met de combinatie Electrawinds-Nuon had zich nog een tweede kandidaat gemeld voor dit stuk van het Belgische windpark. (pse)
We leren dus alle dagen bij maar we worden er niet gelukkiger mee
Beste lezertjes, we zijn trots jullie te kunnen melden dat jullie ons
niet langer meer moeten beschouwen als volledig kierewiete en geschifte
linkadoors van links signatuur. Blijkbaar denken toch nog een paar
mensen het zelfde over een paar netelige kwesties en niet noodzakelijk
de domsten of de meest links-lanharig gespuis. We verwijzen naar : http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=TN2BA0N4&word=itinera
Zoals
jullie weten, willen we niet samen met een zonnepaneel op de foto omdat
we nogal wat bezwaren koesteren tegen deze dingen. We hebben dat hier
al in het lang en in het breed uitgelegd. Wel wat lezen we nu in dit
bewuste artikel dat blijkbaar refereert naar een onafhankelijke
denktank ITINERA die al wel meer interessante dingen heeft
gepubliceerd en waarvan hun webstekje een bezoekje overwaard is. Jullie
moeten maar eens gaan snuisteren op http://www.itinerainstitute.org/nl/. Ondertussen
gaan wij hier wel verder met het eerder vernoemde artikel en
meerbepaald het punt 7 dat we speciaal voor de hardhorigen in rode
vetjes zetten.
De zeven verspillingen van de deelstaatoverheden
donderdag 11 juni 2009
Auteur:
Guy Tegenbos
BRUSSEL - Deelstaten verspillen ook; en ze kunnen dat vermijden door
een beter beleid te voeren. Dat toont denktank Itinera aan.
Van onze redacteur
'Het beleid van de deelstaten kan beter', zegt de onafhankelijke denktank Itinera.
Ze gaf gisteren zeven positieve adviezen aan de deelstaten. Lees die
adviezen in spiegelschrift, en je ziet zeven verwijten aan de
deelstaten: ze verspillen. Het is niet overal even erg, maar de
spilzucht komt wel overal voor.
1. Wie 'zomaar' geld krijgt, spendeert het niet zuinig.
Het
eerste verwijt treft de federale staat en zijn financieringswet voor de
deelstaten. Gekregen geld wordt altijd minder efficiënt besteed, zegt Itinera-econoom
Ivan Van de Cloot. De Belgische deelstaten leven vooral van geld dat ze
'krijgen' van de federatie, niet van geld dat ze zelf moeten afdwingen
van de belastingbetalers. Dat verklaart waarom zij de enigen zijn die
nog altijd meer ambtenaren aanwerven, terwijl alle andere overheden in
Europa hun personeelsaantal doen dalen. Een financieringswet die
deelstaten responsabiliseert, is nodig. Ten minste moeten er boni en
mali komen op de federale dotaties: als ze hun werklozen echt
activeren, verdienen ze een bonus; als ze dit nalaten een malus.
2. De deelstaten verspillen talenten.
Het
onderwijsbeleid dat de deelstaten voeren, laat toe dat 10(Vlaanderen)
tot 22 procent (Brussel) van de talenten verspild wordt: zoveel
jongeren verlaten de school zonder diploma en zijn een vogel voor de
kat op de arbeidsmarkt. Nog eens 15 procent van de jongeren - de
slimste - verdoet zijn tijd op school omdat het onderwijs niet
aangepast is: zij leren veel minder bij dan zou kunnen, zegt Itinera.
3. De deelstaten verspillen arbeidskrachten.
Ze
pogen mensen die werk hebben, aan het werk te houden, maar niet alle
deelstaten zijn gedreven om hun werklozen aan werk te helpen. Ook in
crisistijden staan duizenden vacatures open. Het arbeidsmarktbeleid
moet integraal naar de deelstaten gaan. Maar dat ontslaat de federatie
niet van de taak het arbeidsrecht te hervormen en een eenheidsstatuut
te maken voor arbeiders en bedienden.
4. Ze verspillen personeel.
Te
weinig informatica, te weinig flexibiliteit, te weinig samenwerking;
door zo te werken, verspillen ze hun personeel. Deelstaatadministraties
moeten elk jaar 3,5 procent 'winst boeken': 3,5procent efficiënter
werken.
5. Ze verspillen gezondheid.
België
geeft 10 procent van zijn welvaart aan geneeskunde en zijn deelstaten
geven maar 0,10 procent aan preventieve gezondheidszorg. Ze verspillen
daarmee geld en gezondheid.
6. Ze verspillen initiatiefzin.
Onnodig
zware administratieve lasten en milieuregels van de gewesten verstikken
veel economische initiatieven en smoren de ondernemingszin in de kiem.
7. Ze verspillen geld aan de verkeerde groene economie.
Volgens de Itinera-specialisten
is geld steken in de subsidiëring van zonnepanelen, geen goed beleid.
Het is niet bewezen dat dit in onze donkere streken een duurzamegroene investering is: de productie van zonnepanelen vergt meer energie
dan zo'n paneel hier in vijf jaar oplevert. Wellicht zijn windenergie
en biomassa-initiatieven beter, maar ook dat is niet zeker. Deelstaten
moeten vooral investeren in energie-efficiëntie en in onderzoek naar
nog betere groene energie.
Wel
kijk eens aan. We hadden nochtans een lichtroze vermoeden dat wij hier
in Vlaanderen niet meteen werden geliefd en geloofd als we opperden dat
we die zonnepanelen liever niet op grote schaal zagen verschijnen.
en
dit artikel op een SP-a-site bevestigt nog meer onze twijfels over het
nut van deze dingen alhoewel dat niet meteen de bedoeling zal zijn
geweest bij de auteur van deze literatuur ene zekere Toon Wassenberg
maar lezen jullie het zelf maar : http://www.toonwassenberg.be/content/view/601/86/lang,be/
De Antwerpse haven laat nu toch zonnepanelen toe
10-06-2009
(bron: Belga)
De
bedrijven in de Antwerpse haven mogen zonnepanelen op de daken van hun
magazijnen plaatsen. Het havenbestuur heeft daarvoor het licht op groen
gezet. De
verwachting is dat op zeer korte termijn 5hectare magazijndaken bedekt
zullen zijn met zonnepanelen. De hele haven is goed voor 530 hectare
magazijndaken. Daarmee komt eindelijk een belangrijke doorbraak in het
dossier dat we vanuit sp.a bij het begin van deze gemeentelijke legislatuur op gang trokken.
Tot nog
toe wilde het havenbestuur geen toestemming geven voor de plaatsing van
installaties voor zonne-energie op de bedrijfsterreinen.
De
discussie over zonne-energie in de haven kwam op gang nadat bekend
raakte dat de havengroep van Fernand Huts een plan had uitgewerkt om de
daken van al haar vestigingen vol te leggen met zonnepanelen. Huts
beschikt in de Antwerpse haven op beide oevers van de Schelde over heel
wat magazijnen.
Op de
linkeroever, waar Huts eigenaar is van de gronden waarop de magazijnen
staan, is de opbouw van de zonne-energie-installaties overigens al
begonnen. Maar op de rechteroever ging dat niet omdat hij daar de
terreinen waarop zijn magazijnen staan, huurt van het Antwerpse
Havenbedrijf.
Het
verbod was ingegeven door de vrees dat een massale verbreiding de
stroomtarieven in de haven sterk zou doen stijgen. De door de Vlaamse
overheid vastgelegde productiesteun voor de installaties (via de
zogenaamde groenestroomcertificaten) wordt immers verrekend in het
distributienettarief. Dat zit vervat in de stroomprijs.
Door het
nieuw solidariseringsmechanisme dat de Vlaamse regering invoert (en
waar onze mensen in het Vlaams parlement, waaronder Bart Martens hevig
voor geijverd hebben), is dat probleem nu van de baan, meldt het
havenbestuur.
Ondanks
de toelating wil het havenbestuur een ongebreidelde uitbouw van
zonne-energie vermijden. Zo mogen bedrijven in de haven enkel
zonnepanelen installeren voor eigen energieverbruik. De capaciteit van
de installaties moet worden afgestemd op het hoogst gemeten verbruik
tijdens de winter op de locatie waar de panelen worden geplaatst. Het
Antwerpse havenbestuur is van plan om ook zelf
zonne-energie-installaties te plaatsen.
Daarmee is een
belangrijke eerste stap gezet, zij dat we nu verder moeten zoeken naar
manieren om de nu nog ingebouwde rem op de ontwikkeling ook nog weg te
werken.
Hebben jullie het begrepen, beste
mensen? Wat hier staat beweren we al ettelijke maanden. En plots moeten
we vernemen dat nog anderen net het zelfde beweren. Zonneënergie zal
de elektriciteitsprijzen fel doen stijgen. Deze stijging zal
voornamelijk bij de armeren een zware dobber worden.
Geen nood, de Vlaamse regering past wel een mouw aan dit vervelend
detail en verandert eventjes het zogenaamde
"solidariseringsmechanisme". Nu is onze vraag aan onze brave sos :
beste brave sos, hoe komt het dat men zulke fenomenen slechts waarneemt
wanneer het kalf verdronken is en wanneer men te maken heeft met grote
industriëlen?
Wij zullen nauwlettend toekijken of men de zelfde snelheid van
handelen zal hebben indien het gaat over een sociale woonwijk in de
buurt van een goed boerende middenstandswijk met blinkende zonnepanelen
op hun dak. Overweegt men dan eveneens een een kleine aanpassing van
het solidariteitsmechanisme zodat de bewoners van de sociale wijk niet meteen de duurste tarieven ter wereld op hun donder krijgen ...????
We krijgen hier dus de concrete
bevestiging van onze vrees dat de groenestroomdinges bij een bepaalde
concentratie de energieprijzen drastisch de hoogte zullen injagen. Een mooi voorbeeld dat wel dreigt de norm te worden voor de toekomst
Maar blijkbaar zijn de hedendaagse sossen er nog fier op dat hiermee
"een belangrijke eerste stap is gezet" Naar wat dan wel, beste sossen?
Naar een volledig onbetaalbare factuur voor de minder begoeden onder
ons?
BRUSSEL - Bedrijven hebben de crisis tot nu toe
vooral opgevangen door meer tijdelijk werk en economische werkloosheid.
Toch zullen er volgend jaar ruim 200.000 werklozen bijkomen.
Er zijn tekenen dat de economie haar bodem aan het bereiken is. Maar
het kan volgens de Nationale Bank nog tot midden volgend jaar duren
voor ze opnieuw groeit. Intussen draaien de fabrieken nog maar op 70
procent van hun capaciteit. 'Dat is in decennia niet meer gebeurd',
zegt gouverneur Guy Quaden van de Nationale Bank.
De
Belgische economie zal dit jaar volgens de Bank met 3,5 procent
krimpen. Die voorspelling ligt in lijn met die van het Planbureau en
met die van het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO). Volgend jaar
verwacht de Bank nog een heel lichte krimp, met 0,2 procent.
Toch
heeft dat voorlopig niet tot een dramatische toename van de
werkloosheid geleid, maar dat is nagenoeg uitsluitend omdat arbeiders
en bedienden nu gemiddeld een pak minder uren presteren dan een jaar
geleden. Gemiddeld wordt nu nog 352 uur per kwartaal gewerkt, tegen 368
een dik jaar geleden. Dat is een daling met ruim 4 procent.
Dankzij
die verminderde arbeidsduur worden heel wat ontslagen vermeden, maar
voor de bedrijven is het een kostbare manier om personeel te behouden.
Nu blijkt dat het economisch herstel niet krachtig, maar integendeel
heel geleidelijk zal verlopen, verwacht de Nationale Bank veel meer
ontslagen.
Gemiddeld zullen dit jaar 36.000 banen
verdwijnen en volgend jaar nog eens 80.000. Maar in de eindafrekening
zullen tussen het einde van dit jaar en begin 2011 alles samen 140.000
banen sneuvelen. Voeg daar nog eens een toename bij van de actieve
bevolking met ruim 60.000, en er zullen volgend jaar ruim 200.000 werklozen meer opduiken in de statistieken.
De
gemiddelde werkloosheidsgraad loopt parallel daarmee op van 7,7 tot 9,2
procent van de bevolking op beroepsactieve leeftijd. Einde volgend jaar
zal de werkloosheid zelfs pieken op 9,7 procent. Voor de jaren nadien
geeft de Bank geen prognoses, maar het Planbureau ziet ze nog oplopen
tot ruim boven 10 procent in 2011.
Ook het VBO ziet
de werkloosheid oplopen. Enkel de sector van de uitzendarbeid verwacht
geen daling, maar evenmin een toename van de tewerkstelling.
Toch
waarschuwt gedelegeerd bestuurder Rudi Thomaes van het VBO voor de
'achteloosheid' waarmee wij talent laten wegvloeien. Door de
demografische evolutie, voorspelt hij, 'gaan we tegen einde 2011, begin
2012 naar een nieuwe massale krapte op de arbeidsmarkt'. (lc)
Wij
zijn er echter vrij gerust in omdat de grote coalitie dit met een
vingerknip zal oplossen. Doodgewoon overhevelen naar Vlaanderen + wat
bevoegdheden over werkgelegenheid en het afluiten van regionale CAO's
en binnen de kortste keren wordt dat hier Californië aan de Noordzee.
Misschien dat er zelfs een lokale variant op Schwarzenegger hiet
Minister-President zou kunnen woàrden. Wij hebben al zo iemand in de
mot. Jullie waarschijnlijk ook. Hij komrt uit Oostende? Dan denken wij
allemaal aan de zelfde... Helaas, honderd maal helaas dat Californische modelleke is om zeep. Nee, niet the Terminator himself. Wel alles errond: Wij neuzen even in een onverdachte bron:http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2009/03/24/AR2009032403203.html
The recession hit here earlier and harder than the rest of the country
-- the statewide unemployment rate topped 10 percent last month -- and
chances are it will linger here longer.
The severe downturn reflects the region's central role in the Bubble Economy.
As the headquarters for Countrywide Financial, Washington Mutual,
New Century Financial and IndyMac, along with several of the nation's
largest home builders, Southern California is ground zero for the
mortgage crisis and the residential real estate bust.
As the capital of conspicuous consumption, its heavy reliance on
auto sales, fashion, electronics and entertainment is now out of sync
with the country's new frugality.
And as the gateway through which a majority of the country's imports
flowed from Asia to American homes and businesses, its ports,
warehouses and distribution channels, which once strained to keep up
with the volume, now find themselves with large amounts of unused
capacity.
More significantly, the receding economic tide has revealed serious
structural problems and challenges in key sectors. The music,
entertainment and electronic gaming industries are being turned upside
down by the Internet. The real estate industry is bumping up against
the limits of population growth and exurban sprawl. And state and local
governments that have long financed themselves by pushing costs off
into the future have finally met their day of reckoning.
"People here used to feel that because of the weather
and the lifestyle, we were immune," said Robbin Itkin, a lawyer with a
suddenly booming corporate workout and bankruptcy practice at the Los
Angeles office of Steptoe & Johnson. "They don't think that now.
There is a somberness I've not seen before."
Indeed, the most recent poll by the Field Research found that only
about 40 percent of Southern California residents view the state as one
of the best places to live. Back in the Beach Boy days, it was more
than 70 percent.
I got the most vivid picture of how dramatically things have slowed
at the Port of Los Angeles. Two years ago, ships lined up out to the
horizon waiting to unload containers; unionized longshoreman routinely
worked double shifts; and on any day there was usually work for a
thousand or more nonunionized "casual" workers. But on a recent
morning, the cranes on many terminals were idle, few if any casual
workers were needed, and the few ships moving through the port's
channel looked to be only partially loaded.
The ports of Los Angeles and Long Beach are, far and away, the
biggest economic drivers in Southern California, directly employing
280,000 workers, indirectly supporting nearly 900,000 jobs in the
region and handling $350 billion in goods. But last month volume at the
bigger Los Angeles port was off by nearly a third, and executive
director Geraldine Knatz said she and her crew were scrambling to
preserve their market share. Already the port has cut fees by 10
percent on "intermodal" cargo bound for points north and east and is
considering a reduction of 50 percent on new business.
It's not just the economic slowdown Knatz worries about, but also
the longer-term prospect of losing business to other western ports with
lower labor and environmental costs, or East Coast ports that will
become her competition once the Panama Canal is widened to accommodate
the biggest cargo ships.
"We're going to come back to a new normal," she predicts, with annual
growth rates of less than half the average 7 percent rate of the
previous decade, and a fraction of the torrid 14 percent rate in 2006.
The port's fortunes are reflected elsewhere in the region's sizable
manufacturing sector -- in particular the toy, electronics and clothing
companies that have long since moved the bulk of their production to
Asia but retain much of their design, marketing and distribution
functions in Southern California.
Last fall, Lonnie Kane had to lay off several hundred workers at the
women's clothing company he and his wife have operated for decades.
They import fabric from Europe and Asia, use high-tech equipment to cut
the patterns and then ship the pieces out to local shops staffed by
low-wage immigrant workers for the final sewing.
The small department stores that once formed the base of Kane's
business are now gone, his small-store customers cannot get credit and
the big department stores that buy his blouses and sweaters are
constantly on the phone delaying or canceling their orders. His sales
are off by more than 25 percent.
As Kane sees it, Southern California is no longer the "middle-class
paradise" it fancies itself, with steady growth of good-paying
manufacturing jobs. Like the rest of the country, the region is now
uncomfortably divided between the haves and have-nots. Although some of
that was inevitable, he also blames state and local governments whose
attitude toward business has always been that if firms failed or left
the area, there would always be plenty of others to take their place.
"People think that when this is all over, it will go back to the way it always was, " Kane says. "That's a fantasy."
It is hard to overstate how reliant the Southern
California economy has always been on population growth to drive its
economic growth -- in oversimplified terms, building houses for the
next wave of home builders. In the beginning, the early developers
could be pretty confident that if they built it, they would come --
from the Northeast and Midwest, and then from all corners of the globe.
But in recent years, this perpetual growth machine has pretty much run
out of steam as residents old and new confronted the realities of
two-hour commutes, bad air, a shortage of water and a backlash against
illegal immigration.
Moreover, without the steady growth in tax revenue that came with
population growth, the Ponzi scheme that passes for public finance in
California was suddenly and painfully revealed. Much of the blame lies
with public employee unions and a handful of other special-interest
groups that have essentially hijacked political control of state and
local governments. Now, despite decades of high taxes and rapid growth,
state and local governments find that they not only don't have the
revenue to provide even basic services, but are saddled with hundreds
of billions of dollars in unfunded pension liabilities and
infrastructure needs.
"L.A. is becoming a Third World city," says Rick Caruso, a successful developer who has considered running for mayor.
Although Caruso's upscale new development, the Grove, has been a
smashing success, he's putting most of his new projects on hold,
figuring that for the moment, there's more money to be made with lower
risk by buying up financially distressed properties at deeply
discounted prices. There should soon be plenty for him to choose from.
The shakeout in commercial real estate, which is now in full swing in
suburban Orange and Riverside counties, has made its way to the tonier
areas of the city. There are numerous "For Rent" signs on Melrose
Avenue in West Hollywood and along Montana Avenue in Santa Monica. Lack
of financing has stalled the $3 billion, Frank Gehry-designed hotel and
residential project on Grand Avenue downtown and a $400 million luxury
condo tower in Century City.
"It's clear to me that we will have a lot of reinventing to do here
over the next few years," Jim Thomas, a prominent local developer, told
me.
What's less clear is whether Southern California is ready to embrace that challenge.
Next time: Hollywood and the entertainment industry.
By Alison Stateman / Los Angeles Friday, Mar. 13, 2009
Mario Anzuoni / Reuters / Corbis
Could marijuana be the answer to the economic misery facing
California? Democratic state assemblyman Tom Ammiano thinks so. Ammiano
introduced legislation last month that would legalize pot and allow the
state to regulate and tax its sale a move that could mean billions of
dollars for the cash-strapped state. Pot is, after all, California's
biggest cash crop, responsible for $14 billion a year in sales,
dwarfing the state's second largest agricultural commodity milk and
cream which brings in $7.3 billion a year, according to the most
recent USDA statistics. The state's tax collectors estimate the bill
would bring in about $1.3 billion a year in much needed revenue,
offsetting some of the billions of dollars in service cuts and spending
reductions outlined in the recently approved state budget.
"The state of California is in a very, very precipitous economic
plight. It's in the toilet," says Ammiano. "It looks very, very bleak,
with layoffs and foreclosures, and schools closing or trying to operate
four days a week. We have one of the highest rates of unemployment
we've ever had. With any revenue ideas, people say you have to think
outside the box, you have to be creative, and I feel that the issue of
the decriminalization, regulation and taxation of marijuana fits that
bill. It's not new, the idea has been around, and the political will
may in fact be there to make something happen." (See pictures of stoner cinema.)
Ammiano may be right. A few days after he introduced the bill, U.S.
Attorney General Eric Holder announced that states should be able to
make their own rules for medical marijuana and that federal raids on
pot dispensaries in California would cease. The move signaled a
softening of the hard-line approach to medicinal pot use previous
Administrations have taken. The nomination of Gil Kerlikowske
as the head of the Office of National Drug Control Policy may also
signal a softer federal line on marijuana. If he is confirmed as the
so-called drug czar, Kerlikowske will take with him experience as
police chief of Seattle, where he made it clear that going after people
for possessing marijuana was not a priority for his force. (See a story about the grass-roots marijuana war in California.)
In 1996 California became one of the first states in the nation to
legalize medical marijuana. Currently, $200 million in
medical-marijuana sales are subject to sales tax. If passed, the
Marijuana Control, Regulation and Education Act (AB 390) would give
California control of pot in a manner similar to that of alcohol while
prohibiting its purchase by citizens under age 21. (The bill has been
referred to the California state assembly's public-safety and health
committees; Ammiano says it could take up to a year before it comes to
a vote for passage.) State revenues would be derived from a $50-per-oz.
levy on retail sales of marijuana and sales taxes. By adopting the law,
California could become a model for other states. As Ammiano put it,
"How California goes, the country goes."
Despite the need for the projected revenue, opponents say legalizing
pot would only add to social woes. "The last thing we need is yet
another mind-altering substance to be legalized," says John Lovell,
lobbyist for the California Peace Officers' Association. "We have
enough problems with alcohol and abuse of pharmaceutical products. Do
we really need to add yet another mind-altering substance to the
array?" Lovell says the easy availability of the drug would lead to a
surge in its use, much as happened when alcohol was allowed to be sold
in venues other than liquor stores in some states. (Read why Dr. Sanjay Gupta is against decriminalizing pot.)
Joel W. Hay, professor of pharmaceutical economics at USC, also
foresees harm if the bill passes. "Marijuana is a drug that clouds
people's judgment. It affects their ability to concentrate and react,
and it certainly has impacts on third parties," says Hay, who has
written on the societal costs of drug abuse. "It's one more drug that
will add to the toll on society. All we have to do is look at the two
legalized drugs, tobacco and alcohol, and look at the carnage that
they've caused. [Marijuana] is a dangerous drug, and it causes bad
outcomes for both the people who use it and for the people who are in
their way at work or other activities." He adds, "There are probably
some responsible people who can handle marijuana, but there are lots of
people who can't, and it has an enormous negative impact on them, their
family and loved ones." (See pictures of Mexico's drug wars.)
In response, retired Orange County Superior Court Judge James Gray,
a longtime proponent of legalization, estimates that legalizing pot and
thus ceasing to arrest, prosecute and imprison nonviolent offenders
could save the state $1 billion a year. "We couldn't make this drug any
more available if we tried," he says. "Not only do we have those
problems, along with glamorizing it by making it illegal, but we also
have the crime and corruption that go along with it." He adds,
"Unfortunately, every society in the history of mankind has had some
form of mind-altering, sometimes addictive substances to use, to
misuse, abuse or get addicted to. Get used to it. They're here to stay.
So let's try to reduce those harms, and right now we couldn't do it
worse if we tried."
Armlastig Californië riskeert ontwikkelingsland te worden
woensdag 10 juni 2009
Auteur:
(esn)
Armlastig Californië riskeert ontwikkelingsland te worden
ap
BRUSSEL - De drastische besparingen dreigen de economische ontwikkeling van Californië af te remmen.
De Golden State is failliet. Er gaapt een gat van meer dan 24 miljard
dollar tussen de inkomsten en uitgaven van de staat. De twee
besparingsplannen die de staat sinds vorige herfst doorvoerde, waren
niet in staat de put de dempen. Een derde plan is in de maak, één dat
heel diep dreigt te snijden.
Californië
is nochtans 's werelds achtste economie. Het genereerde 13 procent van
het Amerikaanse binnenlandse product. Maar de staat is zwaar getroffen
door de economische en de vastgoedcrisis, die een negatieve spiraal op
gang brachten. Zijn kredietwaardigheid daalde tot één van de laagste in
de VS, zodat de staat nauwelijks kan lenen.
En de
burgers verzetten zich tegen een verhoging van hun belastingen. De
politieke impasse is compleet. In februari steunde de Republikeinse
gouverneur Arnold Schwarzenegger de Democratische voorstellen voor
hogere taksen, tegen zijn eigen partij in. Maar dat doet hij niet
langer en de Democraten hebben zes Republikeinen nodig om hun plannen
goed te keuren. Maar die kunnen ze niet vinden, omdat de Republikeinen
ermee dreigen ontrouwe partijgenoten af te zetten.
En
dus zette Schwarzenegger opnieuw een besparingsplan op de rails, ter
waarde van 16 miljard dollar. De voorgestelde maatregelen zijn
bijzonder ingrijpend. Onder meer wil hij het ambtenarenbestand
uitdunnen, waardoor verscheidene openbare diensten minder toegankelijk
worden.
Infrastructuurwerken worden geschrapt.
Staatseigendommen worden verkocht - zelfs de befaamde San
Quentingevangenis met haar zicht op de baai van San Francisco en
beroemd van de platen van Johnny Cash en B.B. King, staat op de lijst.
Maar
Schwarzenegger stelt tevens voor om te snoeien in sociale programma's.
En dat komt hard aan in een staat waar meer dan tien procent van de
inwoners werkloos is. De Terminator denkt er onder meer aan om de
ziektekostenverzekering van 225.000 arme kinderen te beëindigen en te
bekorten op de financiering van de preventie van kindermishandeling,
die in een tijd van grote economische stress dreigt te stijgen.
Ook het onderwijs moet de buikriem aanhalen. De overschakeling van boeken op internetcursussen (zie inzet) is
maar één voorbeeld. Er zullen massaal ontslagen vallen, waardoor
klassen groter worden en het schooljaar met een week verkort. De
University of California verliest
in zijn tien vestigingen wellicht 50.000 studenten en 5.000
professoren. Al bij al gaat het om een besparing van drie miljard
dollar.
Experts vrezen dat deze besparingen de
situatie alleen maar zullen verergeren. Er zullen nog meer banen
sneuvelen, waardoor er nog minder wordt geconsumeerd, waardoor er nog
meer banen voor de bijl gaan...
Maar de korte pijn
is niets in vergelijking met de desastreuze gevolgen op lange termijn.
'We zijn het zaaigoed aan het opeten', zei een economist aan de Los Angeles Times.
Als de kwaliteit van het onderwijs daalt, dreigen ook de innoverende en
hightechbedrijven te verhuizen. Silicon Valley teerde immers op het
reservoir aan knappe koppen van UC Berkeley en Stanford.
De
tijd dat Californië goud- en gelukzoekers van over heel de wereld
aantrok is voorbij. Zelfs de filmmakers verlaten Hollywood omdat ze
elders grotere belastingvoordelen krijgen.
De
problemen zijn voelbaar tot in Washington. Immers, het geld van het
federale stimuleringsplan dat president Barack Obama ter beschikking
stelde van de staten, valt zo in een bodemloze put. Als een deelstaat
diensten afschaft die overheidsgeld ten nutte moeten maken, heeft
Obama's plan geen effect. (esn)
en
we geven jullie er de drie reacties ook nog bij om over na te denken.
Meer dan drie reacties konden we hier moeilijk verwachten. Het gaat
immers niet om fundamntele zaken zoals kaaslagen aan Vlaanderen,
hoofddoekverboden of rampspoed van één of andere televisiester.
Op 10 juni 2009 omstreeks 12u34, zei Pascal Mortier:
Een tekort van 24 miljard dollar maar? Onze overheden doen samen heel
wat beter: Fortis alleen al heeft meer gekost, en de schuldenbergen
groeien hier nog steeds gezapig aan. Het tekort van dit jaar voor onze
federale overheid allen bedraagt 12 miljard euro, dus ongeveer 17
miljard dollar. En dit voor 3,5 keer minder inwoners. M.a.w., ons
schuldenprobleem is 2 à 3 keer zo zwaar als dit van Californië en wij
hebben dus dubbel zoveel reden om ons af te vragen: 'Riskeert België
een ontwikkelingsland te worden?'.
Maar liggen we daarvan wakker ?
De vraag is natuurlijk welke besparingen aangewezen zijn: akkoord met
de schrapping van infrastructuurwerken; akkoord met de vermindering van
ambtenaren (indien ambtenaren een ander beroep zouden uitoefenen, dan
zouden ze ongetwijfeld meestal productiever en nuttiger zijn). Maar
blijkbaar heeft Schw. een bloedhekel aan (zowel arme als studerende)
kinderen, wat onbegrijpelijk en ergerniswekkend is.
Pascal MORTIER - Gent
Op 10 juni 2009 omstreeks 12u05, zei jens vissers:
the terminater dit it again!
Op 10 juni 2009 omstreeks 08u52, zei Martine Desnyder-Ivesdal:
The American Dream... Het was te mooi om waar te zijn? Toch spijtig dat
de bevolking niet inziet dat belastingen betalen geen straf is, maar
een sociale verplichting. Nu wordt de situatie nog veel erger.
Maar lig er maar lekker niet wakkert van want hier kan dat niet gebeuren. Zeker niet als we afrit Vlaanderen nemen....
tsjonge tsjonge, we krijgen intussen en tsunami van de N-VA-blogs. We
beginnen hier met het hoeragetoeter van Kris Van Dijck dat vele malen
wordt gekopieerd door zijn akolieten want erg creatief zijn deze
bazekes zelf niet, op een paar gunstige uitzonderingskes na. Wij
raden elke Vlaming dringend aan om wat te surfen op het blog van Kris
Van Dijck. Je krijgt dan meteen een veel duidelijker beeld hoe het
onafhankelijke Vlaanderen er zal uit moeten zien volgens deze
partij...doen dus al moeten we hiervoor zelf 10 plaatsen zakken.... http://www.bloggen.be/krisvandijck/
en
omdat we het gisteren toch al hadden over energie en de oprichting van
een Vlaamse Energiemaatschappij om de Franse dominantie te counteren
willen we jullie toch graag wat meer duidelijkheid scheppen over de
alternatieve energieplannen van onze N-Va-luitjes. En weet dat wij wel
een stuk meevolgen in dat verhaal en dat we dat hier rteeds meermaals
zeer duidelijk gezegd hebben. Maar deze partij moet toch wat meer
duidelijkheid geven over hun energiebeleid. Het zal de volgende jaren
één van de voornaamste thema's worden en we wilden toch graag vernemen
hoe het nu zit?
Stop aub de PS gijzeling!
Stop aub de PS gijzeling! Vanavond
vlieg ik naar Edinburgh. Morgen neem ik er deel aan het driedaags
internationaal PIME-congres. PIME staat voor Public Information
Materials Exchange en wordt jaarlijks door de European Nuclear
Society georganiseerd. Mij valt de eer te beurt het congres toe te
spreken over het bevorderen van de publieke aanvaarding van nucleaire
industrie. Natuurlijk ligt de ervaring die we in Dessel gedurende tien
jaar opbouwden aan de basis daarvan. We lukten erin een maatschappelijk
draagvlak te creëren om het laag en kortlevend radioactief afval in
onze gemeente te bergen. Dit in samenspraak en samenwerking met de
bevolking. We zijn daar, denk ik, terecht fier op. Ik heb onze
ervaringen al mogen vertellen in Zweden, Catalonië, Slowakije,
Zwitserland, Frankrijk, Luxemburg en Engeland. Maar op zich is dat niet
zo belangrijk. We doen gewoon ons werk. Wel belangrijk is wat ik de
laatste dagen via verschillende bronnen mocht vernemen De
laatste weken heeft de nucleaire sector in België van zich laten horen.
Het Nucleair Forum kwam met een sterke mediacampagne en daagt de mensen
uit kritisch na te denken over energie, elektriciteit en de rol van
nucleaire energie daarin. De woordvoerder van Greenpeace wist er niet
goed weg mee. Hij haalde uit naar de woekerwinsten van Electrabel, maar
een antwoord op de vraag van waar we straks onze elektriciteit zullen
halen, gepaard met een strijd tegen de opwarming van de aarde en het
verminderen van de CO2-uitstoot, hoorde ik niet uit zijn mond. Dat we
spaarzamer moeten zijn zal niemand tegenspreken, maar de mensen
wijsmaken dat we het straks met heel wat minder zullen kunnen doen, is
hen op zn minst gezegd een rad voor de ogen draaien. Het
Nucleair Forum werd opgericht in 1972 en verenigt het merendeel van de
ondernemingen en instellingen die zich in België inzetten voor de
vreedzame toepassingen van kernenergie. Zij zijn actief in de
reactorontwerp en bouw, engineering, splijtstofbehandeling,
elektriciteitsproductie, nucleaire diensten, kernafvalbeheer, nucleaire
transporten, medische toepassingen en onderzoek en ontwikkeling.
Natuurlijk zijn de Desselse bedrijven AREVA-FBFC en Belgoprocess,
evenals het in Mol gevestigde SCK, prominent lid. Minister eist ontslag Wat
mij nu geweldig tegen het hoofd stoot, is dat de Belgische minister van
Klimaat en Energie, de PSer Paul Magnette, het zo niet begrepen heeft.
Hij is naar aanleiding van de aangehaalde mediacampagne in een Waalse
colère geschoten en heeft zowel NIRAS, SCK als Belgoprocess op het
matje geroepen. Hij eist daarbij dat de twee laatsten stante pede uit
het Forum stappen. Ze moeten ontslag nemen. Je moet het maar
durven: voogdijminister zijn en het niet nemen dat de bewuste
instellingen of bedrijven hun eigen sector verdedigen. Tegenwerken
zelfs. Het tegenovergestelde is zijn plicht. Hij moest hen danken voor
de maatschappelijke uitdaging die ze aangaan. Voor de handschoen die ze
opnemen. Hij moest hun bondgenoot zijn. Hen aanmoedigen. Bovendien
is het vreemd dat wanneer ik namens GMF (Group of European
Municipalities with nuclear Facilities) deelneem aan de werkzaamheden
van de werkgroep Transparency van het directoraat-generaal Energie en
Transport van de Europese Commissie die de lidstaten wil aanmanen zich
ernstig te buigen over hun energiepolitiek en het nucleaire er
duidelijk bij naar voor schuift, ik daar wel op zijn federale
ambtenaren bots. Wat is het nu, mijnheer de minister? Eieren of jong?
Meewerken of saboteren? Laat het duidelijk zijn dat wij in de Kempen
deze schizofrenie niet langer nemen. Die gijzeling door de PS van de
nucleaire sector in Vlaanderen, met name in de Kempen, moet
onmiddellijk ophouden. Wij gaan voor onze ondernemingen. Voor de
toekomstkansen van de sector. In Vlaanderen. In de Kempen. En als de PS
dat niet ziet zitten? Pech! Overhevelen die materie. Punt aan de lijn!
Kris Van Dijck
Want
overhevelen is blijkbaar een mirakeloplossing voor alles maar wij
hebben het grote genoegen daar niet altijd de zin van te snappen...
en
dat oeverloos gelul over een tweede telenetoperatie voor de
energiesector...leg dat ook maar eens uit want ons pummeltjesverstand
kan er echt niet bij hoor, Friedaake!
Op het vlak van energie is het bestaande monopolie niet doorbroken (27/05/09 - Knack)
België
hinkt serieus achterop wat de liberalisering van de markt betreft
"waardoor de voordelen van de vrijmaking dreigen uit te blijven", zo
stelt Frieda brepoels. Zij verwijst naar de energiemarkt als voorbeeld.
Heeft de liberalisering in de transportsector tot goede resultaten geleid? Frieda Brepoels: De liberalisering van de luchtvaartsector was
een succes, maar dat geldt niet voor alle sectoren. Denk bijvoorbeeld
aan het goederenverkeer per spoor. Daar steunen we de vrijmaking van de
exploitatie, die werd ingevoerd op 1 januari 2007. Maar de
infrastructuur moet voor ons in overheidshanden blijven, en dan liever
in Vlaamse dan in Belgische handen. Liberalisering kan het spoorvervoer
immers een concurrentievoordeel opleveren ten aanzien van het
wegtransport, met een positieve impact op de file-, milieu- en
veiligheidsproblemen. Maar precies zoals we dat ook zien bij de
vrijmaking van de energiemarkt, faalt de marktwerking door het federale
non-beleid. De Rail Liberalisation Index van 2007 kan dat alleen maar
bevestigen: België bengelt in Europa aan de staart. De overheid geeft
onvoldoende impulsen, opdat nieuwkomers echt zouden kunnen
participeren. Nochtans zouden nieuwe spelers op het spoor betekenen dat
onze ondernemingen kennis zouden kunnen maken met nieuwe, innovatieve
producten en diensten op het spoor. Maar zover staan we nog niet in
België. Gaat de liberalisering voor u vandaag al te ver, of is het toch
aangewezen om ook andere sectoren vrij te maken of om te vormen? Brepoels: Europa is niet te ver gegaan bij het liberaliseren.
Het koppelt immers steeds de vrijmaking van de markt per sector aan een
betere dienstverlening, aan lagere prijzen en aan meer keuzevrijheid
voor de consument. Maar het loopt fout bij de omzetting daarvan in
België. Ons land hinkt wat dat betreft serieus achterop, waardoor de
voordelen van de vrijmaking dreigen uit te blijven.
Op het vlak van energie bijvoorbeeld is men er niet in geslaagd het
bestaande monopolie te doorbreken, onder meer doordat de federale
overheid bijzonder slecht heeft toegezien op de marktwerking. Wij als
N-VA zouden dat willen counteren met een Vlaamse Energiemaatschappij,
naar analogie met de Telenetoperatie uit de jaren 1990, die overigens
veel geld heeft opgebracht.
Ook voor de vrijmaking van de postmarkt in 2011 stellen we vast dat De
Post alles in het werk stelt om haar monopolie af te schermen. Zo
rekent ze de kosten voor universele dienstverlening zo hoog aan dat ze
zichzelf van bij de start als het ware een bonus uitreikt. In die
omstandigheden pleiten voor verdere liberaliseringen, zal wellicht
niemand doen....
Frieda Brepoels
Ondertussen
zijn de postbodes die zo vermetel zijn geweest om N-Va te stemmen ook
maar best al naar een ander jobke uitkijken vrezen we na het lezen van
deze lijnen.
De N-VA streeft naar een evenwichtige energiemix die maximaal
rekening houdt met het milieu, zekerheid biedt inzake bevoorrading, ons
minder afhankelijk maakt van buitenlandse leveranciers en betaalbaar is
voor gezinnen en bedrijven. Vandaag stelt de N-VA vast dat het
Belgische energiebeleid die uitgangspunten en doelstellingen niet kan
garanderen en eerder als een rem werkt op wat een cruciale sector is
voor onze economie. Het debat over de kernuitstap wordt niet gevoerd en
de Belgische overheid voorziet niet in de randvoorwaarden om tot een
goede marktwerking te komen die zekerheid, onafhankelijkheid en een
goede prijszetting tot gevolg heeft.
Een goede en evenwichtige energiemix betekent dat geen enkele
energiebron wordt uitgesloten. Wie het energiedebat met open vizier wil
voeren, kan niet voorbij de vaststelling dat het scenario voor de
kernuitstap onrealistisch is in het licht van de Europese
20/20/20-doelstelling. Het terugdraaien van de kernuitstap mag echter
geen rem zijn op een expansief beleid inzake rationeel energiegebruik
en hernieuwbare energie. Om in dit debat verstandig ecologisch op te
treden, wil de N-VA dat Vlaanderen nu voluit werk maakt van
hernieuwbare energiebronnen met een eigen Vlaamse energiemaatschappij
VLENERGIE die het huidige monopolie doorbreekt.
yep,
een evenwichtige energiemix daar kunnen we zelf achter staan maar het
is allemaal wat vaag zoals we gisteren reeds hebben trachten uit te
leggen; Maar we zijn er van overtuigd dat voorzitter Bart ons dat
allemaal wel tijdens een populair kwisprogramma zal komen uitleggen.
De
aanpak van de armoedebestrijding, een ander heikel puntje waarmee we
hier regelmatig uitpakken, geven we jullie ook graag mee. Jullie kunnen
dat uit het hoofd leren, het is immers geen ellelange lectuur en
makkelijk te onthouden. Wij zijn hier wild enthousiast over deze
ongelooflijk realistische aanpak...
Vlaanderen moet dringend een eigen werkgelegenheidsbeleid krijgen. Het
probleem is nu het ontbreken van homogene bevoegdheidspakketten. Om een
actief werkgelegenheidsbeleid te voeren, moest er een
bevoegdheidsoverdracht naar de Vlaamse overheid gebeuren. Tot op heden
is hiervan niets in huis gekomen.
Een sterk Vlaanderen zal zijn eigen accenten kunnen leggen en dus meer
banen creëren. België slaagt daar niet in. De federale regering
presteerde het zelfs om de gerichte verlaging van de loonkosten voor
50-plussers te schrappen. Vlaanderen laat de 50-plussers niet in de
steek. Oud is niet out. Daarom breiden we de sluitende aanpak voor
jongeren uit naar de meer ervaren werkzoekenden. De werkzaamheidgraad
moet immers worden verhoogd tot 70% in 2010.
Vlaanderen werkt de armoede immers weg met banen. De N-VA wil ook een
gemeenschapsdienst realiseren voor de 15% langdurig werklozen, die nu
nog te ver van de arbeidsmarkt staan.
Daar zal mijn tachtigjarige buurvrouw met haar overlevingspensioentje van staan opkijken...Flink Bart, doe zo verder!
Van
de rest van de grote Vlaamse bekjes zoals van LDD'ers en Vlaams
Belangers horen we momenteel niks. Die lijken van de Vlaamqse grond
verdwenen. Sommigen hebben ons nog tot vlak voor de verkiezingsdag
getrakteerd op sfeerbeelden maar zijn na de uitslag plots bang geworden
van de daaropvolgende sfeerbeelden want we zien en horen slechts niks
en minder. Een typisch voorbeeld? Een Belanger die plots het Vlaamse
nut van een GPS heeft ontdekt en vervalt in lyrisch gewauwel over de tot ieders verbeelding sprekende monumenten der Vlaamse fierheid en verder dus reikhalzend uitkijkt naar de
zoveelste overwinning van het Vlaamse heir op de moorse horden. Spijtig
misschien maar ondertussen kennen we de realiteit...Misschien biedt het heldenperk voor de gesneuvelde oostfronters wel wat soelaas...wij bieden graag onze diensten aan om een kuil te graven. http://www.bloggen.be/tafelspringer/
LEEUW? WIE LEEUW? WAAR LEEUW? WELKE LEEUW?
Een beetje sfeerbeelden bij de verkiezingsstrijd .Met een beetje achtergrond-informatie, als U wilt.
Tekent verantwoordelijk voor deze bijkomende informatie: het Campagnedagboek
van het E-Magazine van het Vlaams Belang, gedateerd zaterdag jl., dat
nu maar pas (dinsdagmiddag) binnendwarrelde. De feestneuzen, ook!
Verlengd Pinkster weekeinde? Goed voor ene keer!
Ik neem dit stukje hier over met het doel het te bewaren voor de eeuwigheid
Kijk,
bij mijn verblijf in Vlaanderen zal ik voor die dagen de GPS van mijn
lieve eega meekrijgen. Zal broodnodig zijn! Stond al gepland: Stekene (Erepark Oosfronters: moet een ervaring zijn) Bormshuis (Volksstraat, Antwerpen), het Cyriel Verschaeve-museum (Alveringhem: wat heeft de N-VA er als conservators van gebakken?, Groeninghe-luseum (Kortrijk, met daarnaast een aanrader: restaurant De Heren van Groeninghe) en Brugge (Groenighe-museum Karel de Stoute en Maria van Bourgondië) Nu komt daar nog Leeuw
bij, waarover dit artikel van Bart Laeremans. Ik wil dat soort Vlaams
Belangers leren kennen, minstens de leefomgeving waarin ze wonen en
werken. Om daar misschien een zeupe (=dronk) Vlaams bloed op te doen! t Zal nodig zijn!
De
avond van de verkiezing denk ik door te brengen bij de plaatselijke
afdeling van het Vlaams Belang Kortrijk, alhoewel ik daar niemand
persoonlijk ken. Van daar naar de hoofdkwartieren van de Tjeven en van
de Nieuwe Vlaamse Allianters is het maar per pedes
apostolorum een boogscheutje ver. Ook daar wil ik de sfeer gaan
opsnuiven; bij de eerste mij gaan verlustigen in de trieste gezichten,
en bij de tweede mij gaan verwonderen over hun onverhoopte
resultaten .Gewapend met de geestdrift van de mensen van Leeuw in het
achterhoofd, en gesteund door de schitterende verkiezingsuitslag van
het Vlaams Belang (landelijk) zal dat een zegetocht worden. En als ik
mij uitgeef voor een aanhangsel van Carolientje Geneert-U-niet, zal
geen enkele Kortrijkse flik mij doen overnachten in den amigo. Zelfs
niet als ik om middernacht op de Grote Markt, met kameraden loop te
zingen van Mie Katoen komt morgennoen, of tegen de vroege ochtend de
Vlaamse Leeuw sta te brullen, onder het motto: Zingen is tweemaal
bidden!
Vlaamse kermis in Leeuw
31.05.2009 - Gisteren was het
voor veel Vlaams-Brabantse militanten ongetwijfeld de leukste dag uit
de lopende campagne. Er was verzamelen geblazen voor een heuse Vlaamse
kermis in Vlezenbeek, een deelgemeente van Sint-Pieters-Leeuw. Een
buurman van Dr. Gillis, onze lokale kopman en één van de sterkhouders
van de Vlaamse lijst, had er heel zijn boerderij ter beschikking
gesteld. Met volksspelen, streekbieren, varken aan het spit en korte
debatjes hoopte men onze Pajotse achterban op de been te krijgen.
Eerlijk gezegd, ik wist wel dat onze Leeuwse afdeling goed kon
organiseren, maar ik had toch schrik: zal zon formule wel volk
trekken? Zullen onze sympathisanten tijdens een zonnig verlengd weekend
de weg wel vinden naar een afgelegen boerderij?
Maar toen ik
gisterenmiddag toekwam, maakte mijn ongerustheid plaats voor verbazing
en euforie: honderden mensen zaten er gezellig te keuvelen en te
genieten. De grote hangar van de boerderij zat helemaal vol. En ondanks
de hitte bleven de mensen binnen om te kunnen luisteren naar het
Eurodebat. Bruno Valkeniers en Frank Vanhecke glommen van trots.
Heel
de dag lang, van s middags tot na negen uur, heerste in Leeuw een
heerlijke ontspannen sfeer en domineerden gezelligheid en
gemoedelijkheid. Ruim 350 eters hebben maar liefst drie (!) gebraden
varkens soldaat gemaakt. Op geen enkel moment had men het gevoel dat de
Leeuwse afdeling het vele werk niet meer de baas kon: een grote groep
militanten en medewerkers was van s morgens vroeg (de keukenpieten al
om vier uur!) tot s nachts in touw om heel deze onderneming in goede
banen te leiden.
De vele gesprekken die we hadden, leidden
telkens weer tot een goed gevoel: onze militanten voelen op het werk,
in de vriendenkring en op de markten ruime sympathie voor de partij.
Onze campagne blijkt erg goed aan te slaan. Onze kernachtige slogan
Dit is ONS land en het optimistisch campagnebeeld krijgen overal een
positieve weerklank. En er wordt hartelijk gelachen met de prijskamp
van de vette os waarmee de Dehaenes uitpakken op hun affiche.
De
Vlaamse Kermis mag dus over heel de lijn geslaagd genoemd worden. De
formule is perfect en is dus zeker voor herhaling vatbaar. Maar regios
of afdelingen die ze willen overnemen, moeten goed weten wat ze over
hun hoofd halen: zon manifestatie vergt een vrij lange voorbereiding
en is heel arbeidsintensief. Je moet dus over een grote groep
vrijwilligers beschikken.
Bedankt, beste vrouwen en mannen van
Leeuw! Jullie hebben ons een opsteker van formaat bezorgd. En nu kunnen
we met hernieuwde kracht de laatste campagneweek in.
Hun
campagne "dit is ons land" is dus wel degelijk ingeslagen als een bom
en van onze kant dringen we aan op een snelle herhaling van deze wel
erg efficiënte campagne...we kunnen haast niet wachten ...
De slimste mens ter wereld en de Vlaamse energiearmoede
We hadden het gisteren al beloofd. We steken de handen uit de mouwen en
pakken de koe onmiddellijk bij de uier. We zouden hier nog lang kunnen
lullen over verliezers en winnaars en het hoe en waarom. We zullen
kort, bondig en hardvochtig samenvatten hoe het er aan toe gaat in de
politiek: wie verkozen is is een winnaar, wie niet verkozen is is een
oen. Politiek gaat tenslotte over macht en daarmee uit. Jullie mogen er
een andere mening op na houden maar indien jullie het met deze analyse
niet eens zijn dan raden we jullie ten stelligste af om in de polletiek
te stappen. Je kan zo veel stemmen halen dat je d'r zelf van duizelt
maar zolang je er geen zeteltje mee haalt besta je niet. PUNT.
En
nu over tot de spijtige orde van de dag en onze open en retorische
vraag: Dames en Heren verkozenen, wat denken jullie hieraan te kunnen
doen? Graag een afdoend en snel antwoord. Met dank bij voorbaat.
Daarmee weten jullie natuurlijk nog niet waarover het gaat. Het gaat
over één van onze voornaamste dada's ofte stokpaarden: energie. Lees
met ons mee op : http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=422B4MNF&word=energie
Veel verbruikers kunnen energie niet meer betalen
maandag 08 juni 2009
Auteur:
Pascal Sertyn
Veel verbruikers kunnen energie niet meer betalen
BRUSSEL - Het aantal gezinnen dat hun
elektriciteits- en/of gasfactuur niet meer kan betalen, is sinds begin
2009 sterk aan het stijgen. Dat blijkt uit cijfers van de netbedrijven
Eandis en Infrax. De combinatie van de crisis en de lange en koude
winter is zijn tol aan het eisen.
Van onze redacteur
Sinds begin dit jaar zijn er bijna 15.000 dossiers van energieverbruikers
met betalingsmoeilijkheden bijgekomen. Al staat dat niet meteen gelijk
met 15.000 gezinnen, want heel wat gezinnen die in de problemen zijn
geraakt, kunnen zowel hun elektriciteits- als gasverbruik niet meer
betalen.
Bij Eandis zijn er in de eerste vijf maanden van dit jaar bijna 8.500 energieverbruikers
met betalingsmoeilijkheden - sociale klanten - bijgekomen. Ter
vergelijking: in heel 2008 steeg het aantal sociale klanten met 6.900
tot 75.369.
De eerste drie maanden van dit jaar is in het netgebied van
Infrax het aantal sociale klanten met een kwart toegenomen vergeleken
met eind vorig jaar. Daarmee wordt meteen de stijging van het aantal energieverbruikers
in de problemen over heel 2008 geëvenaard. Het aantal sociale klanten
steeg in 2008 met 5.100 tot 25.198. Tussen begin januari en eind maart
van dit jaar kwamen er niet minder dan 6.300 sociale klanten bij.
De economische crisis is volgens de top van Infrax de grote oorzaak.
Bij Eandis wordt erop gewezen dat de combinatie van de sterke stijging van de energieprijzen
en het meerverbruik door de lange en koude winter heel wat verbruikers
in de problemen heeft gebracht. De verwachting is dat nog heel wat
gezinnen in de problemen zullen geraken.
Eandis en Infrax staan in voor het beheer en het onderhoud
van de laagspanningsnetten voor elektriciteit en gas in Vlaanderen.
Zo'n 20 procent van alle Vlaamse elektriciteits- en gasverbruikers
neemt energie af via de netten van Infrax, de overige 80 procent is aangesloten op het net dat Eandis uitbaat.
Dat energieverbruikers die hun factuur niet meer kunnen betalen, voortgeholpen moeten worden door de netbedrijven, is wettelijk vastgelegd.
De Vlaamse overheid heeft vastgelegd dat zij een vangnet moeten openvouwen voor zogenaamde gedropte energieverbruikers.
Dat zijn consumenten die er niet meer in slagen om een
leveringscontract af te sluiten met commerciële leveranciers zoals
Electrabel, Luminus, Nuon en Essent of die zelfs geconfronteerd worden
met een verbreking van het leveringscontract.
De netbedrijven garanderen de energielevering
tegen een tarief dat lager ligt dan bij de commerciële leveranciers.
Klant worden bij de netbedrijven gaat wel meestal samen met maatregelen
zoals de plaatsing van een budgetmeter.
De twee netbedrijven leveren nu al elektriciteit en
aardgas aan ruim 115.000 verbruikers. Begin 2008 waren er dat nog maar
88.500.
Op 08 juni 2009 omstreeks 16u26, zei Kathleen Goossens:
Natuurlijk zeggen die netbeheerders dat de crisis en de lange winter de
oorzaak zijn. Ze zeggen er dan wel niet bij dat de kostprijs per kwh
ook fors gestegen is, vooral door ... de fors hogere
distributietarieven die de netbeheerders zelf aanrekenen!
Vanaf 1 juli stijgen de distributietarieven opnieuw, nu met gemiddeld
11% t.o.v 2008!
(http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=DMF20090605_065&word=distributietarieven)
Wanneer
gaat dit stoppen?
We beperken ons tot deze reactie want de anderen zijn weliswaar goed bedoeld maar totaal ongefundeerd.
Wij
willen eveneens graag ons duitje in de zak stoppen en we stellen jullie
de vraag of een Vlaamse energiemaatschappij zoals de NVA in haar
programma naar voren schuift een antwoord zal geven op deze
problematiek die wij hier al lang hadden voorspeld....en het zal
trouwens alleen maar erger worden....
Een Vlaamse
energiemaatschappij? Wel als de NVA dan toch incontournabel is mogen ze
ons dat hier eens komen uitleggen wat dat voor een beestje is. We
zochten het reeds eventjes op om het jullie allemaal wat duidelijker te
maken
do 28/05/2009 - 15:21De
N-VA wil een eigen Vlaamse energiemaatschappij om het Franse monopolie
in de Belgische energiesector te doorbreken. De partij voerde donderdag
actie bij de Electrabelcentrale in Genk en ontvouwde er de Franse vlag.
Volgens N-VA beschouwen de Fransen de Belgische energiemarkt als
"melkkoe". "Omdat de Franse staat een totaal monopolie heeft, zijn de
prijzen in Frankrijk laag en hier hoog", zegt N-VA'er Bart De Wever.
Een eigen Vlaams energiebedrijf zou de energiemarkt vrij kunnen maken,
meent de partij.
De hoge energieprijzen zijn een gevolg van een
slecht werkende energiemarkt. Naar analogie met de Telenet-operatie
breken we de markt open met een eigen Vlaamse energiemaatschappij die
bovendien investeert in groene, hernieuwbare energie.
Een stabiele en betaalbare energiebevoorrading is een cruciale factor
voor een moderne economie. De N-VA streeft naar een evenwichtige
energiemix die maximaal rekening houdt met het milieu, zekerheid biedt
inzake bevoorrading, ons minder afhankelijk maakt van buitenlandse
leveranciers en betaalbaar is voor gezinnen en bedrijven. Om die
doelstellingen te bereiken, stuiten we echter op een federaal
non-beleid dat verantwoordelijk is voor een slechte marktwerking, niet
planmatig werkt en nog steeds geen uitsluitsel heeft gegeven over de
vraag of de kernuitstap nu al dan niet wordt teruggedraaid.
Daartegenover staan de Vlaamse initiatieven om werk
te maken van rationeel energiegebruik en hernieuwbare energie. De N-VA
meent dat het energiebeleid best naar de gewesten gaat om de keuzes te
maken die op Belgisch niveau niet meer mogelijk zijn.
Op Vlaams niveau wil de N-VA dat meer inspanningen
worden geleverd voor de ontwikkeling van rationeel energiegebruik. Door
voorop te lopen verankeren we een belangrijke strategische sector en
creëren we een competitief kader voor andere bedrijven. In dat verband
is de Telenet-operatie in de jaren 90 nog altijd een belangrijk
referentiepunt. De N-VA wil deze operatie herhalen en in samenwerking
met de Vlaamse kenniscentra universiteiten en hogescholen werk
maken van de Vlaamse energiemaatschappij VLENERGIE, die zich toelegt
en concentreert op de ontwikkeling van hernieuwbare energie. Met
VLENERGIE kan het monopolie van Electrabel in de energiesector worden
doorbroken: meer concurrentie uit zich dan ook in lagere
elektriciteitsprijzen voor de consument.
Gespierde taal zoals we dit van de gestaalde Vlaams-nationalisten mogen verwachten maar wat betekent dit geblaat nu concreet?
Men is boos omdat de Fransen 90% controleren van
onze Electriciteitsproductie. We moeten die politiekers ook eens vragen
duidelijk te willen zijn in hun taalgebruik want het is niet altijd zo
simpel om als argeloze lezer te weten te komen of ze het nu hebben over
de elektriciteit of de gas of energie in het algemeen. Voor zover wij
weten is de elektriciteitsproductie inderdaad voor 90% in Franse handen.
Gas daarentegen is grotendeels nu in handen gekomen van het Italiaanse
ENI dat eigenaar is geworden van Distrigas. De rest van de firma's
zoals Eandis, Infrax, Elia, Fluxys en Ores zijn transportbedrijven en
voor het overgrote gedeelte in handen van de gemeenten.
We gaan er dus vanuit dat de fiere Vlamen het hier
enkel en alleen hebben over de Elektriciteitsproductie. En wat dachten
ze nu te doen via VLENERGIE? Rationeel energieverbruik dus minder
consumeren. Ok, maar daarmee is het probleem van de armen niet meteen
opgelost want die doen al jaren aan minder verbruik doodgewoon wegens
geen sollen. En daar zullen alle energiescans van Vlaanderen geen reet
aan verhelpen. Ho, maar daar komt de hernieuwbare energie ...de
oplossing voor het probleem yek yek yek. We gaan hier weer niet voor de
zoveelste keer uitleggen dat wij ook voor hernieuwbare energie zijn
maar dat indien we niet goed uit onze dopjes kijken gans dat
hernieuwbaar boeltje er alleen zal zijn voor de rijken. We leggen
nogmaals oppervlakkig uit wat we hiermee bedoelen. We hebben het hier
dus niet over de fameuse idiote zonnepanelen maar oger grote
investeringen zoals windenergie op zee en op land. Buiten de toenemende
investeringskost voor de transporteurs qua bijkomende aansluitingen en
versterkingen van hun bestaande installaties die zij natuurlijk graag
zullen doorrekenen in hun deel van de factuur komen daar bovenop de
zeer dure terugkoopprijzen van de groene stroomcertificaten die
wettelijk verplicht moeten worden aangekocht door Elia die deze
eveneens zal doorrekenen aan de consument. En dat allemaal in een markt
waar de Fransen spotgoedkoop via de interconnecties van ons net grote
hoeveelheden kernenergie kunnen leveren. En als wij Fransen zeggen dan
bedoelen wij niet meteen Suez-Electrabel maar evenzeer EDF-Gaz de
France.
Dus wij maar geld uit onze zakken laten kloppen om
deze Franse goedkope energie te bekampen? Idioter kan moeilijk lijkt
ons....Tenzij men de prijs van de eigen in België geproduceerde
kernenergie (Doel en Tihange) en de ingevoerde kernenergie drastisch
omhoog gaat drijven via allerlei taksen en belastingen dat de
alternatieve (en voorlopig nog niet beschikbare) energieën
concurrentieel worden, Dat zal dus de armen evenmin veel vooruit
helpen. Integendeel het effect op de totaalprijs van de factuur lijkt
ons nogal duidelijk.
Misschien moeten we dan maar buitenlandse
investeerders aantrekken om eigen productie op te starten. Wie kiezen
we? Duitsers, Russen, Chinezen?
Omdat die hier allemaal zullen moeten opboksen tegen
dat Franse monopolie van spotgoedkope kernenergie (spotgoedkoop in
productie en niet in verkoop natuurlijk) zal Vlaanderen diep in het
subsidiepotteke moeten graaien anders komen die brave investeerders
niet tot hier. Wie zal dat betalen? Daar hadden we even graag een
antwoord op. Maar we vermoeden dat dit ook niet meteen de oplossing betekent voor ons probleem.
Sterker wij menen dat het energievraagstuk niet
langer meer kan opgelost worden op Belgisch vlak, laat staan op Vlaams
heimatniveau. Dit is absurd en volledig achterhaald. Iedereen met een
minimale kennis van de energiesector merkt een internationalisering op
en de oprichting van energiemarkten die de landsgrenzen zeer snel
zullen overstijgen. Kijk maar naar de oprichting van de energiebeurzen
zoals Belpex, Powernext, APX....
Op het niveau van het transport en de regelzones
spreekt men meer en meer over één grote regelzone namelijk de CWE
(Central-West-Europe) zone. Deze zou bestaan uit Frankrijk, Benelux en
het vroegere West-Duitsland met Engeland en Ierland daar ergens net
naast of juist er in.
Wat bedoeld dan Bart "de slimste mens ter wereld" met VLENERGIE?
Hij mag het hier allemaal komen uitleggen. We
stellen ons blogje open voor zijn deskundige uitleg over het grote
energievraagstuk en zijn Vlaamse oplossingen. Wij zijn benieuwd en
jullie toch ook en vooral die 115.000 verbruikers die nu al niet meer
kunnen betalen....