Van onze redacteur
Tussen 2000 en 2009 hebben kinderen uit migrantenfamilies in België een schoolse achterstand van een jaar ingehaald. Dat blijkt uit een analyse van het Pisa-onderzoek, waarmee de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (Oeso) de onderwijsprestaties van vijftienjarigen in 36 landen vergelijkt. De Oeso meldde het nieuws al, als voorsmaakje van een rapport dat in april uitkomt.
Het was gebleken uit vroeger Pisa-onderzoek: op de Belgische, en met name de Vlaamse scholen, presteren de tieners prima in de internationale vergelijking. Maar de kinderen van migrantenfamilies (eerste en tweede generatie) doen het aanzienlijk minder goed.
Een vergelijking van de Pisa-resultaten van 2000 en 2009 voor leesvaardigheid leert dat het scoreverschil tussen beide leerlingengroepen met veertig punten verkleind is; dat komt overeen met een jaar achterstand. Daarmee doet België het goed, net als Zwitserland en Duitsland. In andere landen, zoals Zweden en Spanje, wordt de kloof nog groter.
De meeste vooruitgang wordt geboekt in Franstalig België. Zo is er is een stevige vooruitgang voor leesprestaties bij autochtone leerlingen aan Franstalige kant (+ 18 punten).
De score van allochtone leerlingen van de tweede generatie gaat er zowel aan Franstalige (+ 18 punten) als aan Vlaamse kant (+29 punten) op vooruit.
Nog een opsteker is dat kinderen van migranten van de eerste generatie weg blijven van de bodemscore' inzake competenties, waar ze vroeger op bleven steken.
De socioloog Dirk Jacobs (ULB), die voor de Koning Boudewijnstichting het Pisa-onderzoek tegen het licht hield, vindt gejuich echter ongepast. Het zou gek zijn als er geen verbetering was, na alle beleidsinspanningen', meent hij. Ondanks de vooruitgang zien we dat de kloof tussen autochtonen en allochtonen in België nog bij de grootste is. In Vlaanderen is ze voor de tweede generatie zelfs het grootst van de hele wereld.'
Je moet dat jaar winst relativeren: we zijn van drie naar twee jaar schoolse achterstand geëvolueerd. Dat blijft zorgwekkend.'
De Vlaamse minister van Onderwijs, Pascal Smet (SP.A), ziet in de Oeso-analyse een indicatie dat een gelijke-onderwijskansenbeleid iets uithaalt, maar ook hij hoedt zich voor te veel enthousiasme. Ons onderwijs slaagt er nog altijd niet in de sociaal-economische achterstand uit te vlakken met onderwijs', aldus zijn woordvoerder.
Zowel Smet als Jacobs is van mening dat de geplande hervorming van het secundair onderwijs met een latere keuze van de studierichting nodig blijft. Jacobs voegt eraan toe dat ook de strijd tegen de segregatie (zwarte scholen versus witte scholen') verder opgevoerd moet worden. Beletten dat leerkrachten wegtrekken uit moeilijkere' scholen moet voor hem ook een prioriteit zijn.
volges een recent onderzoek vegen alle allochtonen hier aan alles hun voeten en hebben ze voor niets of niemand respect leren laat me niet lachen alleen profiteren ja en bijdragen tot de verschraling en achteruitgang van het onderwijs omdat ze gewoon niet kunnen of willen volgen
- Aanraden - stemmen
- Reageer op dit bericht
- Verwittig moderator
Ongeveer 10 jaar geleden volgde ik een cursus in Nederland. Daar waren ook allochtonen aanwezig. Deze mensen spraken perfect Nederlands, zelfs met het 'Hollands' accent. Als ik in België allochtonen hoor praten spreken ze 'een soort Nederlands-met vreemd accent'. Ik denk dat onze politiekers zich dringend in Nederland moeten gaan informeren hoe het komt dat allochtonen aldaar perfect Nederlands kunnen praten en in België niet. Ik vraag me ondertussen al 10 jaar af wat het verschil in aanpak is. Met deze wijsheid is misschien ook de lijn door te trekken naar onderwijs en integratie.
Zeer pertinente vraag. Hoe komt het dat de pubers in het Chinees restaurant om de hoek vlekkeloos Nederlands spreken en er anderzijds haar staat op het Nederlands van onze Turkse sporttrainer - nochthans derde generatie?
Ik vroeg laatst aan een collega (3de generatie, voorouders afkomstig uit Marokko) welke taal zij thuis sprak met haar man en kinderen (idem). Antwoord: Marokkaans. Nochtans wil ze in België blijven en wil ze niet meer terug naar het land van haar voorouders. Waarom dan nog Marokkaans leren aan haar kinderen (4de generatie)? 'Ah, maar dat is onze cultuur.' Die kinderen beginnen dus nog steeds met een taalachterstand.
Zolang dat die kinderen buiten de familiekring voldoende in contact komen met het nederlands zal dit geen enkel probleem geven. Trouwens, probeer u kinderen maar eens op te voeden in een taal die niet u moedertaal is. Bovendien is culturele diversiteit verrijkend.
Welke culturele verrijking hebben de migranten die hier sinds de jaren 70 zijn binnengekomen dan wel teweeggebracht ? Eerst en vooral had europa reeds veel vroeger een grote kennis van de meeste culturen door haar kolonisaties die duurden tot in de 20ste eeuw.Er was geen kontinent waar europeanen geen voet aan wal hadden gezet.Er werden duizenden boeken over geschreven en veel kunstgoederen werden aangesleept.De westerse hyppies reisden vanaf de jaren 60 de ganse wereld rond en de kennis en appreciatie voor bijvoorbeeld de oosterse cultuur en filosofie van landen als india, china en japan groeide snel in de volgende jaren.Dat reizen is sindsdien alleen maar toegenomen ook door de europese jan-met-de-pet.(En culturele uitwisseling gebeurt nu toch volop via de moderne communicatiemiddelen).
Ja, nogal verrijkend hé. Mijn buurt is een no-go zone voor vlaamse meisjes. Iedereen hangt hier een religie aan die haat verkondigd. Onze steden worden gegeseld door gedragsgestoorde jongeren en onze sociale zekerheid staat onder druk door de o zo verrijkende kroostrijke gezinnen. Hééél verrijkend.
Niet mee eens. Frans of Nederlands goed beheersen is net uiterst belangrijk om uit hun eigen monocultureel coconnetje te geraken en vooral: scholing en werk van een hoger niveau aan te kunnen. Het Nederlands of Frans van een kind dat eerste cruciale jaren in een andere taal wordt opgevoed, zal nooit van hetzelfde niveau zijn dan dat van de moedertaal. Als het kind én in het NL/FR én in de moedertaal van de ouders tegelijk opgevoed wordt, zal het niveau ook hoger zijn. Maar dat gebeurt vaker wel dan niet. Die kinderen, hoe intelligent of welopgevoed ze ook mogen zijn, beginnen dus met een achterstand die alleen de meest wilskrachtigen volledig zullen kunnen overbruggen. Dat zijn dan de - helaas - witte raven die het wel tot arts, advocaat of kaderlid schoppen. Om de achterstand dan maar louter op het onderwijs te steken, is nogal zwak.
Ik heb ook het gevoel dat in deze groep zich de grootste problemen situeren inzake niet echt willen integreren. Een extreem voorbeeld: de grootmoeder van een Marokkaanse vriend: al 45 jaar in Brussel, nooit gewerkt, spreekt enkel een beetje gebroken Frans (net voldoende om naar de bakker te gaan) maar wel zeer goed op de hoogte van welke uitkeringen e.d. er te krijgen zijn. Verder kijkt ze neer op alles wat westers is; Belgische meisjes zijn automatisch sletten waar mijn vriend niet mee thuis hoeft te komen. Het grootste deel van zijn uitgebreide familie is in hetzelfde bedje ziek: goed Marokkaans spreken is belangrijker dan goed Nederlands of Frans, school is tijdverlies, 'het westen' is verdorven, huwelijkspartners zijn altijd Marokkaans, vaak nog import ook enz. Tja... Spijtig, want zij geven andere migranten die wel hun best doen - en zo zijn er ook veel, ook Marokkanen - een zeer slechte naam.
Eerlijk gezegd vind ik het nogal een rommelig artikel. Er worden een paar relatieve cijfers (relatief tegenover een vorige studie) vermeldt, maar geen enkel absoluut cijfer. Sommige van die relatieve cijfers verwijzen dan enkel naar het franstalig onderwijs, maar de tegenhanger voor het Vlaams onderwijs krijg je dan weer niet. Je krijgt ook geen enkele definitie (vb wat is een autochtoon van de eerste of tweede generatie? Is een Nederlands kind dat school loopt in Wuustwezel allochtoon? Is een kind met hier geboren vader en elders geboren moeder 1ste of 2de generatie?). En is het te veel gevraagd om een link te plaatsen naar een plek waar die gegevens wel te vinden zijn?
Gelukkig weer iets over allochtonen. Reacties zoals verwacht: Luik, iets over huizen, niveau naar beneden, ... Niemand die het in zijn hoofd haalt om eerst dat Oeso rapport te lezen. Als het niveau van universiteiten naar beneden gaat dan zou het denk ik toch niet aan die weinige allochtonen liggen die er binnen geraken. Maar ja net zoals al die andere allochtonen weet ik waarschijnlijk niet waar ik het over heb.
'Niemand die het in zijn hoofd haalt om eerst dat Oeso rapport te lezen.'. Dat is ook nogal moeilijk, aangezien het rapport pas in april vrijgegeven wordt...
Als hun socialistich imperium moet blijven bestaan, is de enige oplossing van alles naar beneden te nivelleren, anders zouden alle autochtonen mogenlijk met de jaren slim genoeg worden om rechts(er) te gaan stemmen. Het volk dom houden is iets wat toch al jaar en dag werkt.
Op 19 december 2011 omstreeks 19:21, zei Jack Daniel, Mechelen:
Als docent in het hoger onderwijs merk ik dat het mondeling Nederlands van de enkele (Arabische) allochtonen die ik jaarlijks zie erg sterk doorspekt is met een Arabisch accent en vaak ook grammaticaal ondermaats ('die meisje') Ik weet niet hoe het komt want onlangs nog gaf ik les aan een studente van Poolse afkomst (10 jaar in België) die perfect compleet accentloos Nederlands spreekt. Hoe komt dat? Geen idee. Ik heb gelezen dat het cool staat om met een Arabisch accent te spreken onder de maghrebijnen. Iemand?
1 reacties
Op 19 december 2011 omstreeks 20:25, zei Thomas K., Antwerpen:
Ze doen dit bewust. Om zich zo te onderscheiden van de Belgen en hun minderwaardige cultuur. Meer hoef je daar niet achter te zoeken.