Vincent Sellaer (ca. 1500-1589) Leda en de zwaan Doek, 16de eeuw, Valenciennes, Muséé des Beaux-Arts, inv. 432
Literatuur
Andrée de Bosque, Mythologie en Maniërisme in de Nederlanden 1570-1630. Schilderijen Tekeningen. Mercatorfonds, Antwerpen, 1985, p. 60 (met kleurenafbeelding).
Persoonlijke aantekeningen
Volgens Van Mander (Schilder-boeck, 1604) was Sellaer afkomstig uit Gelderland, maar hij werkte en woonde in Mechelen. Op dit (overigens niet écht indrukwekkende) erotische paneel interesseert ons vooral het gebaar van de linkerhand van de cupido bovenaan rechts: hij maakt het V-gebaar (zoals we onderhand weten: een variant van het vaginagebaar) en wijst daarbij tegelijk in de richting van Ledas schoot. Zijn met Leda oogcontact zoekende blik is veelzeggend. Dat Leda niet weigerachtig staat tegenover erotisch vertier met de zwaan, blijkt uit het fallusgebaar van haar rechterhand (gestrekte wijsvinger, andere vingers geplooid).
De zwaan houdt in haar bek een stuk van Ledas haarlint vast. En geheel terzijde ook nog dit: zoals wel vaker op oude schilderijen heeft deze naakte vrouw wel tepels, maar geen tepelkringen. Merkwaardig.
Wij bestudeerden dit schilderij ter plaatse in Valenciennes, op vrijdag 19 augustus 2011.
[explicit 21 augustus 2011]
|