Op deze foto, die wellicht in juni '15 bij de rijksgrens in Meerle werd gemaakt lijkt alles nog peis en vree tussen deze lokale deernen en de Duitse grenstroepen, maar dit zou binnenkort drastisch veranderen. Vanaf 17 juli '15 - vandaag dus precies 100 jaar geleden - werden in Hoogstraten onder toezicht van de hiertoe aangestelde 'Streckenmeister' de eerste testen uitgevoerd op de pas afgewerkte elektrische grensversperring. Versperring, die al snel met de sinistere naam van 'Dodendraad' zou bedacht worden... In de maanden die voorafgingen aan de bouw van deze versperring hadden 'Holzkommando's' uit Antwerpen een flink deel van de bossen op de Aard in Minderhout en bij het Zwart Goor in Merksplas gerooid in hun zoektocht naar palen voor de versperring. De draden waren begin juni al met de trein in Turnhout aangekomen en per vrachtwagen over de verschillende sectoren verdeeld. De benodigde schakelhuisjes op Hoogstraats grondgebied werden in het begin van juni opgeleverd. Het testen en met Duitse 'gründlichkeit' controleren van de aanvoerleidingen , de zgn. 'Speiseleitungen' en van de grensversperring zelf duurde ruim een week. Eind juli, begin augustus '15 was de 'Dodendraad' in Hoogstraten klaar om zijn vernietigend werk te beginnen....
|