Je mag je van
mij doodergeren aan reclame, maar als zon clip, op radio of TV,goed gemaakt is, wordt het al een stuk
draaglijker.
En het eerste ingrediënt dat sine qua non aanwezig moet zijn is een vleugje
(geen klad) humor.
Zonder is geen enkele pub boodschap te pruimen.
En tweede ingrediënt is een slogan die beklijft. En wat is beklijven? Beklijven
is wat een goede slogan doet. Blijven plakken dus.
(ook opgemerkt dat een boodschap met een onnozel deuntje makkelelijker
beklijft?)
Een paar voorbeelden:
Van den Borre .
U heeft goed gekozen
Of De
Standaard. Niet toevallig de Standaard.of deze: Onverantwoord interessant.
OfJupiler. Mannen weten waarom
Of Radio 2 ,
altijd dicht bij jou
Of nog eentje :
Carglass herstelt. Carglass vervangt
Ik denk dat
iedereen deze sologans wel thuis brengt.
Dus heeft hij beklijfd(niet gaan
opzoeken, ik heb het zelf al opgezocht)
En nu mijn
persoonlijke favoriet.
Ik haal hem,
jawel, bij Radio Minerva.
Het is een spot voor de bekende Antwerpse Ruim- en Ontstoppingsfirma Het
Ruimerke. (die firmanaam alleen al, toch geld waard)
Die spot gaat
zo:(cafégeluid
op de achtergrond)
-Patron,
uw toilet is verstopt.
-Allez
na, daar onder den trap zie.
-Nee,
uw toilet is ver-stopt.
-Ah,
dan rap bellen nor t Roimerke.
-(peinzend)t Roimerke, begot.
Zopas stond ik
aan het raam en over de Grote Markt reeds een van die bekende oranje wagens van
Het Ruimerke.
En zonder nadenken zei ik, luidop:t
Roimerke begot.
dSB heeft hier een
behoorlijk groot filiaal, druk bezocht, rekken goed gevuld, uitbating verzorgd.
Altijd een genoegen erdoor te lopen.
Je kent die
standjes van alle soorten TOP-10 die aan de ingang staan opgesteld.
Ook nu weer:heel aanlokkelijk
voorgesteld.
De TOP 10 Non
Fictie van deze week.
Benieuwd waarnaar lezend Vlaanderen benieuwd is.
Wel, dat is in dat standje zeer duidelijk
7op de 10 van de Top Tien zijn kookboeken,
liefst gecombineerd met slank blijven. Met op nummer één: "den boerinnenbond" natuurlijk.
lag thuis vast op het aanrecht, maar dan zonder slank blijven
De drie buitenbeentjes:
op de 6de plaats het boek horend bij de televisiereeks Ten Oorlog
(steen goede reeks overigens), maar iets dat ze dus al uitgebreid gezien hebben
op TV.
Op de 8ste plaats: De 666 leugens die iedereen gelooft. De leugen
interessanter dan de waarheid.
Op de10de plaats: Philippe van België. Dat is zo goed als een kookboek voor
zoetigheden.
Voilà, nu weet
je waarvan de Vlaming,anno nu, na 100
jaar moeizame emancipatie, wakker ligt.
Is dat erg?
Bijlange niet, zegt mijn kozijn, zaakvoerder van de winkel .
Toen ik 30 jaar geleden als zelfstandig boekhandelaar begon, kreeg ik
regelmatig een passant die zijn hoofd naar binnen stak en vroeg of al die
boeken te huur waren.
Mensen wisten
gewoon niet wat eenboekenwinkel
was.Die drempel is nu dus magistraal
genomen.En laat ze dan en masse maar
De Boerinnenbondmeenemen, ze zijn in de
buurt geweest van echte boeken. De rest volgt wel omdatvandaag, vanaf de kleuterklas al,
kinderen/peuters vertrouwd worden gemaakt met boeken(jes). Dat komt goed, ik
ben er zeker van.
Zo kan je het bekijken: jonge mensen uit mijn omgeving hadden
mij overgehaald om in het facebook gebeuren te stappen.
Jezus , wat heb ik nou aan mijn fiets hangen? Ik heb me toch laten overhalen vanuit de ervaring dat jonge mensen het zeer
vaak beter weten dan ikzelf. Komt er alleen op aan uw jonge mensen goed te
kiezen.
Dus eind Augustus 2013:Blijde Intrede van 'de eerste (?) 80-jarige op Facebook'.
En wat heeft hij na enkele dagen foefelen (weer zon
onvervangbaar dialectwoord) te melden? Voldoende alleszins om nu al de 12
artikelen des Geloofs in Facebook te redigeren.
Mijn leven lang heb ik verenigingen en clubs opgericht met als eerste en soms
laatsteactiviteit: het opstellen van de statuten. Wij deden in onze tijd niets
anders dan statuten opstellen.
En nu weer,na 8
dagen zijn ze er: De 12 artikelen van het Facebook.
1.Eerste artikel:de niet te negeren metafoor: Facebook doet me onweerstaanbaar denken aan
een grote druk bezette cafétoog waar je je verzamelt met vrienden en doet wat je met
vrienden doet aan een cafétoog: klappen.
2.Facebook is dus een en al communicatie, dus
minstens altijd twee partijen. Voor
monologen en egotrippers isFacebook
niet the place to be. Ook
aan de toog zal men raar opkijken als je de hele tijd in jezelf zit te klappen.
3.Niemand is verplicht op Facebook te komen,Er is leven na en zonder Facebook, Maar als
je erop komt moet je wel de 12 artikelen van Facebook kennen enonderhouden. Is
op café niet anders. Op café hou je best je cafémanieren
4.Er is vast en zeker nog een (goed) leven
denkbaar na of zonder facebook.Best
mogelijk dat men je niet uitgelegd krijgt waarvoor Facebook eigenlijk dient: er
is toch brief, mail, telefoon of gewoon een goed direct gesprek? Inderdaad, en
nu is er dus ook nog Facebook. Ik
heb op café niets verloren, wat zou ik er dan vinden? Blijf dan thuis.
5.Facebook is altijd een aangeven en, per definitie
haast, mag je op een RE rekenen. Uw aangeven verdwijnt niet in the deep blue.
Maar gewoon een like moet desnoods volstaan. Café
en vooral de toog lijkt me per definitie een sociaal gebeuren. RE en RERE.
6.Zeer snel aangevoeld dat je als Facebookklant
heel goed privé- en publiek-bestemd moet uit elkaar houden. Dingen bestemd voor
het hele café en andere dingen die je best fluistert. Aan
cafétoog heeft niet Iedereen die meeluistert het even goed met je voor.
7.Soms heb ik de indruk dat, alweer zoals aan de
cafétoog, de hardste roeper of de strafste uitdrukker gelijk krijgt. Of
minstensdenkt dat hij gelijk heeft. jawel,
een goed stemorgaan doet aan de cafétoog ook wonderen.
8.Na enkele dagen is zoveel duidelijk: als jet
met Facebook goed meentpakt het
vreselijk veel tijd en aandacht. Je laat Facebook geen veertien dagen ongelezen
liggen.Zoiets als twee kippen houden,
je moet er ook naar omzien. En
of cafébezoek veel tijd pakt alleen is het voor de adept geen verloren tijd
9.Na heel korte tijdheb ik de indruk dat serieux, ernst,
diepgravend op Facebook niet de standaardmodus . Het is zoals bij Van Tilt: er
moet eens gelachen kunnen worden. Ik
zou op café ook niet proberen Martin Heidegger te gaan uitleggen.
10.Tête à tête is niet het preferente format van
Facebook. Het mag en het kan maar daar bestaan eigenlijk betere formats
voor.Vraag het maar aan Leterme. Hier
wijkt Facebook radicaal af van het café, maar niet van de cafétoog. Dat is
en blijft
een publiek forum. Hoe meer volk, hoe beter.
11.Zoals ongeveer alles in het leven maakt Facebook
opening naar het beste maar ook naar het meest triviale in een mens. Komt er
dus enkel op aan hoe je het gebruikt. Omdat
uw vader, elke week in zijn stamcafé zijn pree erdoor zoop , daarom gaan
we ook niet alle cafés sluiten.Of alle
vaders dood doen.
12.De mentaliteit waarmee je op Facebook toe stapt
is de ideale parameter om je graad van introversie of extroversie, je sociabiliteit te
meten.Hoe bereid ben je je open te
stellen naar het en vooral de onbekende? De
cafétoog beste leerplaats om met diverse soorten mensen leren om te gaan.
----------------------------------------------
Nu
nog eens goed nadenken op de vraag waarom ze dat allemaal zonodig moeten communiceren?
Waarom zonodig naar het café als je thuis nog zon mooi boek hebt liggen?
Ik moet die vraag overigensook over dit
blog-gebeuren blijven stellen. Waarom ?
Misschien
ben je niet zo vertrouwd met het Nederlandse partijlandschap.
Geheel
verschillend van het Belgische dat tot en met verweven zit in het
communautaire.
Abraham Kuyper een Nederlands icoon
Binnen dat
Nederlandse partijbestel is er één opvallend buitenbeentje: de A.R.P., wat
staat voor de Anti Revolutionaire Partij, de oudste Nederlandse politieke
partij (1879)
De term Antirevolutionair
werd in de 19e eeuw nog in eerste instantie gezien als een partij die zich
verzette tegen de beginselen van de Franse
Revolutie. Met name die van de menselijke soevereiniteit en daar
tegenover de soevereiniteit van God
plaatsten. De antirevolutionairen erkenden overigens wel dat de Revolutie ook
nuttige gevolgen gehad had en voortgekomen was uit gerechtvaardigde kritiek op
de toestanden ervoor. Ze waren dus niet 'contra-revolutionair' of tegen
alle verandering, maar vonden het beter verandering geleidelijk door te voeren,
niet schoksgewijs.
En daar wilde ik komen. Geloof in de geleidelijkheid.
Kijk naar de catastrofale afwikkeling van de Arabische
Lente. Wat in Egypte begon als een uit de hand gelopen kampvuurnummerke is
uitgedijd in een horrorscenario. Ineens krijgen we zicht op de gruwelijkheid
van het fenomeen burgeroorlog. En het ergste is dat daarin nooit expliciet de
goeden en de slechten aan te wijzen zijn. Alleen het leger en de wapens zijn
een constante.
wat vind je daarvan...
Een onontwarbare cocktail met razend gevaarlijke
ingrediënten: nationalisme, religieus fundamentalisme, sociale wantoestanden, hautaine
volksvreemde machthebbers, primitieve bevolking, grimmige opruiers en daar
bovenop een barbaars gevecht om brute MACHT.
Dus is de vraag van de ARP terecht: is revolutie wel het beste
pad richting verandering? Is het niet verkieselijk in te zetten op de
geleidelijkheid?
Ik lees in Foreign Affairs (ik beloofde er op terug te
komen) een groot artikel over de situatie vandaag in Cuba, in het post Castro,
of beter gezegd in het (Raul)Castro#2-tijdperk. Raul is dus geen dubbelganger
van Fidel. En dus kwamen na de terugtrekking van Fidel de zaken zachtjes in
beweging. In zoverre dat nu Obama met het probleem zit zijn medeburgers mee te
krijgen om de Cubaanse deur op een kier te zetten. Maar het komt goed, dat
staat vast. Niet morgen, het moet zelfs niet overmorgen.
Het recept: niet bruuskeren. Laat niemand gezichtsverlies
lijden, laat de oude vertrouwde leuzen nog maar even dreunen,zin niet op revanche of wraak, laat rancune
en afrekeningen achterwege, in één woord: de verstandige geleidelijkheid.
Maar daar zijn die schreeuwende, verblind opgehitste moslims te dom
voor. Sorry. Maak mekaar dan maar kapot.
En stem voor de ARP.
Ps en met onze zesde staatshervorming en de zevende,
achtste, negende in de maak, is België een voorbeeld van die geleidelijkheid.
We komen er vast ook wel uit.
Gisteren, op een familiefeestje, nog een discussie gehad over een bewering in mijn blog van 9/8 (Geloven of Kritisch zijn). Daar beweer ik dat er voor het Antwerps dialectwoord "stoeffer" en liever nog "ne stoeffer), geen volwaardig Algemeen Nederlands equivalent voorhanden is.
Aangedragen werd: een pocher, een snoever, een opschepper, een grootspreker...
dat is gene stoeffer heel zeker ne stoeffer
Nachtje over geslapen, en... nee, die doen het geen van de vier voor mij. Weet je wat nog het dichtst in de buurt komt? Een "jan-mijn-voeten" maar dat staat zeker ook niet in De Dikke.
Maar laat mij nu niet gaan uitleggen wat "ne stoeffer" of een "jan-mijn-voeten" meer of minder heeft dan zijn vier collega's. Ook heel moeilijk onder woorden (alweer woorden) te brengen. Maar ik weet, of beter, ik voel het wel aan. Dat is heel subtiel.
Weet je wat ik uit deze kleine discussie onthoud?
Dat heel veel woorden, naast een zuiver semantische betekenis (Van Dale), ook nog eens zware gevoelslading meeslepen. Maar gevoel, dan zijn we so wie so subjectief bezig. En er bestaat, gelukkig maar, geen Dikke Van Dale om onze gevoelens definitief te catalogeren.
Gun ieder van ons zijn of haar unieke gevoelens. Dat maakt het menselijk verkeer ook zo spannend. En gun dus ook eenieder zijn privé taalidioom (dwz taalpersoonlijkheid).
-------------------
Maak deze oefening nog eens met dat andere onvervangbare dialectwoord "nen ambetanterik", dichtst in de buurt hier is (excuseer) "ne klootzak"
Ook opvallend is dat die dialectwoorden niet kunnen zonder het dialect lidwoord "ne", dan missen ze body.
Het zal je
natuurlijk maar overkomen als je blijft volharden in je weigering u over te
leveren aan het spellen van een dagelijkse lijfkrant . Op een mooie dag val je
zonder lectuur.
Je kan dan
natuurlijk nog altijd in 800 bladzijden Tolstoi duiken, maar daar is het te
mooi weer voor.Dus OP! naar dekrantenwinkel om de hoek op zoek naar
leesvoer.
Een huis
vol bedrukt papier. Je gaat eerst consequent voorbij de vette titels van Het
Laatste Nieuws, omzeilt nadien de uitgebreide afdeling borsten-en-billen,
negeert Woef en de poezenliefhebbers, je voelt niets bij het onbegrijpelijke
computer abracadabra, en ja, helemaal achteraan staat er nog wat ..
En soms,
heel soms doe je daar een vondst. Op het hoogste rek zie ik een op eerste
gezicht aantrekkelijk magazine, op glanspapier (hou ik van): ik ben uitgekomen
bij FOREIGN AFFAIRS. Er staan twee exemplaren van, ik neem er een van. Geen
idee wie ooit dat tweede exemplaar zal nemen.
Een Amerikaans (New York) blad, tweemaandelijks, 170
paginas, published by the Council on
Foreign Relations. Met een bijzonder overzichtelijke inhoudsopgave:
Comments Essays Reviews & Responses..
Ik doe even de moeite om uit het colofon het Mission
Statement van het blad over te tikken. Het komt uit het eerste nummer van dat blad
dat verscheen op 1 september 1922.
Foreign Affairs . will tolerate wide differences of opinion. Its articles will not represent any consensus or beliefs. What is demanded of them is that they shall be competent and well informed, representing honest opinions seriously held and consciously expressed It does not accept responsibility for the views in any articles, signed or unsigned which appears in its page. What it does accept is the responsibility for giving them a chance to appear
Dat is een tekst die 91 jaar oud is.
Ik heb nog nooit een mission statement gelezen dat in die
mate mijn verwachtingen invulde.
Ik heb er de dagen nadien mijn vakantie mee vol gelezen.
Permitteer mij dat ik in de komende weken nog een paar keer uit dit blad zal
citeren.
In diezelfde krantenwinkel lag een stapel van zeker een
halve meter hoog, helemaal vooran met de Dag Allemaal van deze week.
Gegarandeerde CIM cijfers voor dit blad: gemiddelde oplage vorig jaar 435.538
exemplaren per week,maal minstens zes
lezers per exemplaar -denk aan de kapper en de dokterswachtzaal = 3 miljoen
Vlamingen of ongeveer 50%van het
prinsenvolk als vaste klant.
Mag ik even uit het nummer van deze week, het moet plezant
blijven op deze Blog, enkele titels:
-Astrid Bryan over de Filippijnse minnares van John. Het
was een steek in mijn hart.
-Lesley-Ann Poppe. De kans bestaat dat ze haar man
vergiffenis schenkt.
-Els, de zus van Mark Uytterhoeven. De schaamte na haar
slippertje
-Deken Mathieu Plessers uit Hamont (getooid in volledig
gewaad) Ja, ik ben verliefd geweest. Ik ben ook maar een mens.
En nu de vraag van 1 miljoen: geef mij één beslissende reden
waarom Foreign Affairs zich beter dan Dag Allemaal zou mogen noemen.
Ik moet nog denken aan dat meisje, Erasmus studentje in Cairo, enkele weken geleden. Erbij gehaald door de mannen van de nieuwsdienst van de VRT. Op dat Tahrirplein.
Zij vondhet allemaal zo spannend en toch ook wel leuk. We hebben de hele nacht gezongen en gedanst op dat plein
Een maand later liggen er 600 van haar medestanders tegen Moebarak, dood op de grond in de grote Rabaa Adawiya moskee. Hoeveel zuller er vanavond nog bijkomen?
Spannend, dat zeker.Leuk, iets minder.
Maar onze Radio1 berichtgeving laat niets onverletom ons op de hoogte te houden Gisteren mijn oren niet geloofd:
En nu schakelen we over naar onze correspondent Jens Franssen, die naar Caïro is afgereisd om verslag te doen van de gebeurtenissen aldaar."
En gisteren was Jens al aan de lijn vanuit de Rabaa Adawiya moskee.
Allo Jens, kun jij ons nog nieuws brengen over de gebeurtenissen daar? Ik sta hier nu in de moskee die bezaaid ligt met lijken. Ik zal proberen, LIVE (!) de lijken te gaan tellen. En zowaar, Jens begon te tellen: een, twee,drie zesendertig, zevenendertig, negenenzeventig, tachtig (Jens moest adem scheppen),honderd tien, honderd elf en aan honderd vijfendertig moest hij het opgeven Het zijn er echt teveel. En Intussen zie ik jongetjes rondgaan, met spuitbusjes déodorant tegen de ondraaglijke lijkengeur.
Dubbele prijs voor VRT Nieuwsuitzendingen: 1. Korter op de bal kan dus niet, luisteraar mocht meetellen. Arme Jens die bezweek aan 135. Maar tot zeshonderd doorgaan, dan haken de luisteraars af, zoveel is zeker. 2. En op het aanstaande Radio en TV Gala in het Kursaal in Oostende einde dit jaar kan Jens de prijs van de goede smaak niet meer mislopen .
Déodorant, begot. Kan het meer live? Eindelijk geur op Radio en TV.
Nee, in Antwerpen willen ze van geen wijken weten: 15 augustus, O.L.V. Hemevaart is de enige echte Moederkesdag.
En als toemaatje mag je er ook een Mariekesdag van maken. Dubbele pret als je moeder Marie heet.
Ik hield onderstaande tekst al een hele tijd in reserve om hem vandaag met u te delen. Het is een gedicht van de Nederlandse dichter Rutger KOPLAND
Laat u met mij ontroeren, en kijk hoeveel meer, met minder woorden, een echte dichter uitdrukken kan.
Moederkesdag
2013
Ik ging
naar moeder om haar terug te zien
Ik zag een
vreemde vrouw. Haar blik was wijd en
Leeg, als
keek zij naar de verre overzijde
van een
water, niet naar mij, Ik dacht misschien
- toen ik daar stond op het gazon, pilsje
gedronken
in de kantine van het verpleegtehuis, de tijd
ging langzaam in die godvergeten eenzaamheid -
misschien zout goed zijn als er nu Psalmen klonken.
Het was
mijn moeder, het lijfje dat daar roer-
loos stond in t gras, alleen haar dunne haren
bewogen nog een beetje in de wind, als voer
zij over stille waatren naar een oneindig daar en
later, haar God. Er is geen God, maar ik bezwoer
Hem Zijn belofte na te komen, haar te bewaren.
Rutger
Kopland
Bijhorende foto deze keer totaal overbodig, wat kan een beeld aan deze woorden toevoegen?
....en eerlijk is eerlijk, ik pikte dit gedicht op in de aanhef van de Elcker-Ik Herfst brochure 2013 de fijne smaak van Hugo.
Ongelovige Thomas, patroon van de kritische geesten
Geloven,
kritisch zijn, waarheid of verzinsel, intelligente klap of uit uw nek staan lullen
Geef toe,
we geloven allemaal zo snel wat we graag geloven (goede eigenschap !)
Of soms
volstaat zelfs het dat het goed gezegd is of mooi klinkt om het zomaar te geloven.
Zoals
in de citaten hierna, opgepikt in Vrij Nederland van 3 augustus 2013.
Aan het
woord is de 69-jarige schrijfster Coot van Doesburgh.
Lust en Wellust
Is dat meer
mannelijk of meer vrouwelijk?
Ooit
probeerden ze naast de Playboy een Playgirl te maken. Met blote mannen
erin.
Dat verkocht voor geen moer ja, aan homos -.
Vrouwen hebben die visuele prikkels van naakt helemaal niet, die zijn eerder
geprikkeld doordat een man iets leuks zegt of door hoe hij kijkt.
Jaloezie en Stoeffen
Een lelijke karaktertrek?
Laat uw strengoordeel maar achterwege,
jaloezie is altijd een teken van onzekerheid.
Net zoals stoeffen (sorry voor het
dialect, ik ken geen juister woord in het Nederlands) een teken is van een
woekerend minderwaardigheidscomplex.
Al wat een
mens doet is compensatie voor een tekort.
Het klinkt telkens
leuk en daardoor ben je geneigd het aan te nemen.
Maar is het
wel zo? Het zou wel plezant zijn als het waar was, dat is het probleem.
Drie reflecties over het getal PI
(ik weet echt niet waar ik dat Griekse teken op mijn azerty moet vinden)
intussen opgelost dankzij de reactie van een trouwe bezoeker. kies als lettertype SYMBOL en je kunt het hele Griekse alfabet en nog veel meer intikken. tik in pppppp en je krijgt ppppppp of naar keus aaaa bbbbbb yyyyyy
PI is een begrip uit de meetkunde.
Om bijv. de omvang van een cirkel te berekenen moet je 2 x straal x
PI vermenigvuldigen
Voor de oppervlakte is dat r²xPI of straal
x straal x PI.
PI = 3,14 (en een oneindig aantal cijfers achter de komma)
So far, so
good. Het werkt. Dat is al veel.
Maar zo simpel is het nu ook weer niet.
Ik heb drie probleempjes.
1. Een verbazend
wiskundig raadseltje.
Nee nee, je moet er geen wiskunde voor kennen om u met mij te verbazen.
Neenm een cirkel met een willekeurige straal, Die cirkel kan net zo goed een straal van 7 cm of van 36 kilometer hebben, maakt niet uit. Neem nu een straal van 7 cm. Dan is de omvang van die cirkel 2 x 7 x 3,14 = 43,98 cm. (en zeg nu niet dat je niet meer kunt volgen)
Vergroot nu die omvang met 1 (één)cm, dat wordt dan 44,98
cm
Grotere omvang, dus grotere straal.
Maar hoeveel groter is die straal nu?
Begin niet te rekenen: die straal zal ALTIJD exact 0,16
groter worden , ALTIJD 0,16ook bij een cirkel met straal 87
kilometer:+ 0,16.
Een cirkel met omvang 43,98 had als straal 7
Een cirkel met omvang 44,98 zal altijd een straal hebben van 7,16.
Kun jij daar een verklaring voor bedenken? Heeft natuurlijk alles
met PI te maken.
En zo zie je hoe verwant wiskunde en logica zijn.
2. De cijfertjes na
de komma.
Omdat PI (3,14 ) een oneindige reeks cijfertjes na de komma
heeft, zul je NOOIT de 100% exacte omvang van een cirkel kunnen kennen.
Je zult altijd nog een aantal cijfertjes na de komma niet meerekenen.
Dus uw uitkomst is ALTIJD bij benadering juist.
Wat wil dat zeggen?
Natuurlijk heeft een cirkel een exacte omvang.
Kijk naar uw tekening: die omvang staat daar te blinken.
Alleen, en dat is de tweede verbazing, zul je die omvang NOOIT exact in een
getal kunnen uitdrukken. Dat getal bestaat niet. (???)
Filosofisch betekent dat dat niet alles in cijfers is uit te
drukken, alhoewel het er gewoon is.
Dat heeft een cirkel dus gemeen met bijv. geluk .
3. En dan de ultieme
vraag. En dan zijn we bij GOD.
Wie heeft nu dat getal PI bedacht, dat dat 3,14 . (+
oneindig aantal cijfers na komma) moest zijn?
En altijd is en zal zijn.
Ook in een ander sterrenstelsel, en ook vlak na de Big Bang was dat 3,14 ..
Was het dan God op de zoveelste scheppingsdag die dacht als hij de cirkel
(wellicht de zon) schiep ?
laat ons de verhouding omvang/middellijn nu eens op3,14 . pakken.
En s avonds zag hij weer dat het goed was.
Straffe God, toch.
Alleen vrees ik dat zelfs God aan die 3,14 . niets te zeggen
had. God kan ook niet buiten de logica.
Zou PI dan soms de ultieme godheid zijn? Iets of iemand die God bevelen geeft?
Als je nu
voor iets moet oppassen met deze temperaturen, dan is dat het gebruik van
moeilijke woorden. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat zulke
woorden, bij overdadig gebruik, kunnen leiden tot complete uitdroging. Zodanig
dat je zelfs de simpele woorden niet meer verstaat.
Maar soms
kan een eenvoudig voorval op een prachtige manier een moeilijk woord verstaanbaar
maken. Ik heb een goed voorbeeld: de RECHTSTAAT, die zowat het hoogste goed zou
zijn die wij in een democratosche samenleving te verdedigen hebben.
Maar wat is
dat juist: de rechtstaat?
Een vriend
stuurt mij een bericht door waarin Freddy Van Gaever (°1938, senator voor Vlaams Belang) op het net
een verhaal lanceert onder de kop: Treinramp in Frankrijk. Censuur in de
Democratie. Daarin doet de senator het verhaal van benden allochtone
criminelen die, nog voor de reddingswerkers ter plekke waren, toesloegen om de gekwetsten, van wie er
verschillende stervende waren, te beroven. Tot daar aan toe (sic), jammert
Freddy, maar wat vooral steekt is de democratisch samenzwering van onze media en
politici, en en volley wordt ook onze
prille koning Philippe mee in het bad getrokken, om dat schandaal dood te zwijgen.
Er is nog geen begin van bewijs aangedragen dat dit verhaal vals is. Einde
citaat.
Ja .
Alleen vergeet
Freddy één klein detail dat in een democratie het bewaken van de Rechtstaat het kerngegeven is, dat is
een staat waarin het RECHT en de rechtsprincipes het aller hoogste goed zijn.
Welnu, één
van die basisprincipes zegt dat, men drukt het in het Latijn uit -zo oud is dat
principe- Actori incubit probatio, de
aanlegger, dat is hij die iets beweert (het weze de burger, de staat of het
Openbaar Ministerie) zijn bewering moet bewijzen. Anders moet hij zwijgen. En
kan hij zelf vervolgd worden voor laster.
Het is dus
NIET zo dat iemand anders de valsheid, de onwaarheid van die bewering moet aantonen.
Dat was het geheide principe in de
communistische heilstaat: Gij zijt een spion en bewijs jij nu maar dat je het
niet bent. Dat is einde Rechtstaat.
Dat is dus de
Rechtstaat, want daarover ging het toch, een moeilijk woord helder maken, het handhaven
van de grondslagen van een fatsoenlijke samenleving. Tegen elke prijs !
Maar dat
staat vast niet in het Vlaams Belang Zeventig Punten programma.
Tijdens mijn korte vakantie aan de Westkust, natuurlijk gaan fietsen in het land van de Chtis, wereldbekend sinds de geestige film van Dany Boom Bienvenue chez les Chtis (onlangs terug te zien op TV).
Niemand in beschaafd Franrijk gelooft dat het land van de Chtis nog Frankrijk is, zon raar taaltje dat die mensen uit de streek rond Bergues (Le Nord) spreken: bijv. elk S wordt een CHt, en elke CH wordt een S. Salade wordt chtalade en savoir wordt chtavoir. Maar dat dan consequent volgehouden.
Steek even voorbij Beauvoorde de grens over en je rijdt zo hun gebied in. En dat deed ik. Mijn eerste afstap: Hondschoote, een klein stadje (wel zo Zuid Nederlands dat daar in 1566, aangestookt door de beruchte hagepreken, de Beeldenstorm begon) met een ruim oversizde kerk, met beiaard en een paar ongesofistikeerde cafés. Ik belandde in La Chope, midden op de ook iets te ruim bemeten Place Charles De Gaulle. Café, Bar (un Zinque), Tabac, Presse en PMU.
Amper drie kilometer voorbij het grensdorp Houtem, en Franser kan het haast niet.
Drie oudere mannen zitten afzonderlijk in het half donker aan een tafeltje, elk gebogen over de minuscule lettertjes van een krant met de recentste uitslagen van de paardenkoersen.Ze vullen hun PMU bulletin in met een serieux die je in een café zelden ziet. De kruisjes op hun bulletin worden zwaar gewikt en gewogen. Er wordt onderling niet overlegd want als ik hen te veel vertel verkleint dat mijn winstkapitaal.
Ik keek ze diskreet een tijdje aan en zag nog eens wat een illusie met mensen kan doen.
Want elk van die mannen is overtuigd dat, als ze maar serieus genoeg over die kruisjes napeinzen, deze of volgende week het groot lot hun toelacht. En waarom niet? Ze hebben hun lot toch in eigen handen, alleen goed en lang genoeg snuisteren in die kleine cijfertjes en lettertjes.
Hoe kun je nu, zoals sommige filosofen doen, zo heftig tegen illusies zijn?
En dan vooral tegen deze variant van illusies: een illusie met de illusie dat het geen illusie is.
En aan de zinque wordt nog een rondje pastis besteld. Ch'anté !
Ik hoop dat je je bij dit tableau vivant iets kunt voorstellen. Of anders eens tot daar rijden.
Ik hoor op Radio1 dat vannacht de Genste Fieste, na 10 dagen "feesten gelijk de beesten", OVER zijn. Dat soort feesten eindigen niet, die gaan over.
Tien dagen ook dat de media u op alle manieren een complex aanpraten als je er daar in hartje Gent niet bij bent. Mensen toch, wat daar allemaal te beleven is.... en gij zit daar thuis te koekeloeren.
Op Radio 1 in het ochtendnieuws hoor ik dat op de Vlasmarkt nog een massa feestvierders doorgaat. Doorgaat met zuipen (en het wel spijtig vinden van die vrouw die vermoord is, maar ja...). Bijeengetrommeld door "de sociale media" (het kunnen niet altijd dictators zijn die verdreven moeten worden) die tot die after party opriepen en vooral willen opscheppen dat ZIJ er nog niet door zitten.
Waar zijn die handjes...... komaan.
Ben ik nu a fucking angry old man? Of is, zonder dat ik er erg in had, ernst een scheldwoord geworden?
Op de
terugtocht van het koele Noordzeestrand naar de zwoele Kempen, in een
nachtdonker onweer verzeild.
Toch goed
en levend thuis.
We zijn
dus VROEM.
Doet me
denken aan die speaker op Radio Minverva gistermiddag.
Als ik uit de richting Gent kom zoek ik direct na Sint Niklaas altijd deze seniorenzender (98.00).
En die gaat
dan makkelijk mee tot in Boechout. Toch altijd goed voor een half uurtje luisterplezier.
Het
boeiende aan die zender is dat die werken met een vijftigtal, vrijwillige, medium- tot hoog bejaarde presentatoren. Ieder maakt zijn programma zoals hij het graag hoort. Er wordt maar één eis gesteld: de muziek mag de jaren zestig niet voorbijsteken. Dat volstaat om goede radio te maken.
Tegen wie zegde't.
Gistermiddag
was er zon knar bezig van twaalf tot twee. En verrassend bij deze gast, in een vrij
behoorlijk Nederlands, iets wat opvalt bij Minerva..
Even voor
één zegt die presentator: En nu nog dit en dat plaatje van die en deze
crooner, dan ga ik eruit tot nahet
gesproken dagblad (die term hoor je ook niet zo vaak meer). Tot SEBIET.
Tot sebiet.
Dan wijk je
toch geen seconde van uw radio, want die gast is sebiet terug.
En dat is
iets geheel anders dan: tot zo, dra, zodra, weldra, straks, dan... dat kan volgende week ook zijn. Maar
sebiet dat is sebiet.
Sebiet heeft merkwaardig genoeg nog een tweede dialect betekenis in de zin van: "'k zal u sebiet is...." Een dreigement dat hoogstwaarschijnlijk niet wordt uitgevoerd, maar alleen als afschrikking dient.
Leve het
dialect waar ik me zo aan stoor in de publiek ruimte. Lees Vroem (2)
Op vakantie
word je er nog eens met je neus op geduwd:
Je ziet en
hoort overal Vlaamse mensen bezig in hun meest ongecompliceerde staat van
ontspannenheid. Relax.
Een ronduit
onthutsende ervaring hoe zo vele jaren inspanning voor het veralgemeend gebruik van een
beschaafd Nederlands, in Vlaanderen quasi resultaatloos zijn gebleven..
Je mag de
omstandigheid kiezen: op de fiets, in de winkel, op een terras, op de golf, al wandelend,
op de kusttram, in de frituur of in het chiek restaurant . wat een
schabouwelijke klanken de doorsnee Vlaming daar uitstoot. En het lijkt erop:
hoe leuker hoe platter.
Vlaming in zijn naturel
Neenee, kom
niet af, ik verlang he-le-maal nietdat
bekakte Nederlands van een Frans Van Mechelen indertijd , maar gewoon een
poging tot beschaving. Dat andere Vlamingen van een aanpalend kanton nog kunnen volgen waarover het gaat.
Ik krimp
altijd ineen van schrik dat er een Franstalige die juist Nederlands leerde, in
de buurt is.
Ces gens qui aboient le Flamand, zong Jacques Brel, en wij waren
geaffronteerd.
En dan het goede nieuws....
Dat hardnekkige dialectprobleem lijkt meer en meer een
generatieprobleem.
Het lijkt wel: hoe ouder hoe platter.
Maar hier dan het goede nieuws: met de kinderen van onze
kinderen schijnt het heel duidelijk de goede kant op te gaan.
Je komt ze haast niet meer tegen , kinderen die het dialect
van hun grootouders als voertaal gebruiken.
Wel héél geestig als je dan op zon zomerterras een
intergenerationeel gesprekje volgt: de grootmoeder met haar kleinzoon: leuk
vervangt standaard het vertrouwde plezant, en een crèmeke met crème fraiche is
een ijsje met slagroom geworden.
Vindet niet leuk
Arneke, met de oma naar de zee? (de moemoe is al enige tijd oma geworden).
Eindelijk dus een oplossing in zicht.
Allo, mijnheer Florquin en Fraeters, mevrouw Van
Avermaet .het komt goed hoor.
Sorry, maar ik ga er nu een paar dagen uit. Naar Nieuwpoort Bad.
Waar ik ga genieten van de nieuwste attractie aan de Belgsiche kust: de sahara-ervaring, inclusief kameelrijden op het strand met een echte Arabier als begeleider.
Dat wordt genieten.
Dus... een paar dagen geen OPUS 1932. (probeer het uit te houden...)
Net het
jongste boek van Joël De Ceulaer dicht geslagen.
Denken als Ambacht, met als ondertitel: De Levenswijsheid van tien Vlaamse
Filosofen.
Tien mensen
die in Vlaanderen erkend het ambacht van het professionele denken uitoefenen;
Alle grote
namen zijn aanwezig, zowel uit Leuvense als uit Gentse of Brusselse sfeer, met
10 wondermooie fotos van Filip Van Roe.
Ik heb dat
boekje zeer intens en vooral interactief gelezen.
Dat wil
zeggen, ik heb bij elke filosoof(op
drie uitzonderingen na zie verder) een reeks vragen of minstens kritische
opmerkingen genoteerd. En daar ga ik de komende maanden mee aan de slag. Ik wil
pogen op een aantal van die vragen zelf een begin van antwoord te vinden,
hetzij via mijn Blog Opus 1932, hetzij live in klein gezelschap (dat wordt vast
cafépraat, maar die kan ook verstandig zijn).
Een boekje
dat ik mijn bezoekers van harte aanbeveel. Joël De Ceulaer was de juiste man om
aan die 10 filosofen de juiste vragen te stellen en te vermijden dat men in het
Dag Allemaal sfeertje verzeilde.
En toch
geef ik je, als je gaat lezen, nu al de raad drie van die tien filosofen over
te slaan. En niet van de minste. Ik leg uit.
1. Etienne Vermeersch gaat spijtig genoeg
de mist in. Maar die man geeft zoveel interviews en komt zoveel in de media,
dat hij zich waarschijnlijk vergist heeft en gedacht dat hij een interview voor
Story moest doen. Wij vernemen dat Etienne op zijn 24 voor het eerst
gemasturbeerd heeft en dat zijn eerste kus van een meisje naar mosselen
smaakte. Vermeersch stond duidelijk op een fout perron.
2. Jaap Kruithof. Een gesprek met
hem (hij weigerde een interview) kort voor zij overlijden, heeft veel pijn en
miserie, zijn geest laat hem soms in de steek maar niet zijn ongebreideld
temperament. Zonder vragen raast hij zelf het hele stuk vol. Hij beroemt er
zich nog op dat hij ooit in de Carrefour het hele rek met spaghetti omkeilde.
Omdat er naar zijn zin teveel soorten spaghetti stonden. Dit is een man in een
ontluisterende staat van aftakeling.
3. En dan zonder enig excuus het ergste geval: Ulrich Libbrecht die hier weer met een onvoorstelbare arrogantie
en ongehinderd door enige vorm van zelfrelativering, zichzelf de filosofisch
koning van België waant. Alles kent hij, alles weet hij, alles heeft hij grondig
bestudeerd. Een vraag aan de bezoekers: als ik ooit op mijn blog, op enige manier een begin van
die toon aansla, verwittig mij dan per ijlbode en ik stop met schrijven en
sticht de Orde van het Witte Blad.
Maar buiten deze drie details, een boekje om te koesteren en bij de hand te
houden.
Ik ben geen
krantenlezer. Nog minder een krantenverslaafde. Ik kan perfect zonder een
krant.
Denk ik.
Mening.
Dus regelmatig verifiëren. Is dat wel waar?
Dus stapte
ik zaterdagochtend de krantenwinkebinnenl en kocht weekendeditie De Morgen.
126 bladzijden dicht bedrukt papier voor maar 3,50 .
Ik ben daar
een halve zaterdag mee zoet geweest.
En?
Ik heb in die 126 bladzijden
niets gevonden dat voor mij enige relevantie had en dat ik s ochtends nog
niet gehoord had op het nieuws van Radio1. Alleen werd al dat oud nieuws
(treinramp in Frankrijk, homeopathie aan banden, griepprik voor kinderen,
Werchter loopt storm voor Bruce Springsteen enz.) alles nog eens met veel
meer woorden en vette fotos herhaald, zonder er iets aan toe te voegen.
Een aantal nieuwe feiten die
dan toch aan bod kwamen: van de
Wurger van Boston Albert De Salvo staat nu, dertig jaar na zijn
dood vast dat hij wel degelijk de Wurger van Boston was. Van dat soort
nieuws zakt mijn broek op mijn enkels.
En dan hopen meningen, over
alles en nog wat (de bewezen achterlijkheid van Ierland, een week die pijn
heeft gedaan aan de NVA, we zijn België aan het kapot verkavelen) ja, die
had ik stuk voor stuk kunnen voorspellen toen ik in die krantenwinkel De
Morgen vast nam en niet De Standaard.Ik denk dat ik in heel die krant geen drie vraagtekens ben
tegengekomen, zo zeker van hun stuk zijn die mannen.
Eigenlijk
na een half uurtje werd vooral één ding duidelijk: ik, Opus32 (80), sta haaks op
het profiel van de lezersgroep die de geldschieters van die krant voor ogen
hebben. Geen probleem, die financiers kennen hun vak beter dan ik. En ze moeten
voor mij geen krant maken. Je ne
suis demandeur de rien
Dus meningtest geslaagd . Ik kan volgende zaterdag mijn 3,50
anders besteden.
Misschien een bakje rode aalbessen, graag ontsteeld als dat
kan voor die prijs.