Herman Torfs aan de BLOG
Inhoud blog
  • HET EINDE
  • Vluchthuis voor mannen
  • even geduld....
  • Vrije keuze
  • Nog rap, voor 't eten
    Zoeken in blog

    31-08-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eén september

    Terug naar School


    1 september.

    Magische datum terug naar school, weer alles normaal. Structuur terug van weg.
    Ziet diep in mijn emotionele geheugen.

    Een dag om te herbeginnen.
    Herinner me levendig al die 1 september’s uit mijn jeugd.

    Alles nieuw: boekentas, kaftpaper, meester, kleren en schoenen, brooddoos en de goede bedoelingen


    En zelfs nu vind ik het nog een opbeurend gezicht:

    Elke dag tussen acht en half negen:

    Daar trekt de 21ste eeuw op, denk ik dan.

    Ik weet ook niet of ik ze moet benijden of dat compassie beter op zijn plaats is.

     

    En meteen ben ik mee met de politiek die moet nadenken over

    de kwaliteit maar vooral over de aangepastheid van ons duur betaalde onderwijs.


    Alles laten zoals het is, is de slechtste optie,

    Dan bereiden wij de kinderen voor op het jaar 1950. En het moest 2050 zijn.
    Maar alles om de haverklap overhoop halen, daar kunnen ze in het onderwijs ook van meespreken.

    Wat dan?

     

    Ik denk dat een grondige denkoefening over dat jaar 2050, kom doe er 20 af, het jaar 2030 de sleutel is .

    Hoe gaat die maatschappij er uitzien?

    Wat is in dat jaar de plaats van de mens naast “de robot”?
    Wat heeft die nog niet van ons overgenomen?

    En vooral de vraag: zou het begrip GELUKKIG ZIJN tegen die tijd ook gewijzigd zijn?


     
    Inside the workshops of the world's only commercially available full-size robot maker.

    Weet jij het?
    Bel dat naar die lieve Mevrouw Crevits die naast haar telefoon op jouw idee zit te wachten.



     

     

    31-08-2014, 17:03 Geschreven door torfsherman  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Allo, met Hilde?





          DENK MEE MET HILDE.....

     

    Even doorgaan op dat onderwijs voor morgen

    en dat is dan iets voor de liefhebbers….

    (sla deze post svp over als het te ver van je bed is)

     

    Eerste gedachte: waarom komt dat op de tafel van Hilde Crevits die tot voor enkele maanden alles wist van autostrades en fietspaden? Is dat een probleem dat je moet overlaten aan de politiek? Aan de democratie? Aan een meerderheid, minderheid.
    Waarom niet bij de experts?

     

    Nee hoor, dat probleem hoort thuis bij de politiek, omdat het antwoord op elke vraag in deze context een links/rechts kleur zal dragen. En dus per definitie echte politiek is.

     

    Een kleine probatie (hier reik ik dus een denkoefening aan)
    om over een aantal punten, vanuit jouw kennis en aanvoelen, je “een idee” te vormen. Meer niet.

    (maar liefst niet in de klaar-is-kees stijl…., even nadenken)

    Vijf puntjes om over na te denken:

     

    1.     We hebben slechte ervaring met al te veel onvoldoend doordachte, te snelle experimenten (fantasietjes, regeltjes, egotripperij) die wij de laatste jaren in het onderwijs zagen. En de daarbij horende ontmoediging aan de basis.
    Dus eerste vraag: kan het onderwijs “de tijd” wel bijhouden? Zouden we niet eerder mikken op een doordacht, tijdloos klassiek stramien?

    2.     Dan de keuze tussen een strikt groepsdenken of een streven naar excellentie? Heel graag hier de metafoor van het maaiveld: moet alles wat boven het maaiveld uitsteekt eraf gezeist worden? De groep moet vooruit, niet de enkeling?
    Tweede vraag: akkoord dat we met dat investeren in excellentie de drempel voor “de nieuwkomers” nog wat hoger maken? Of is dat niet zo?

    3.     Laat ons toch ook eens komaf maken met de discussie: kiezen  voor discipline of voor vrijheid blijheid? Is het zo dat een strak gehandhaafde structuur nog altijd het beste format is om hogerop te komen? Waar zijn we uitgekomen met het ideaal van de vrije opvoeding? Of is dat middeleeuws denken?

    4.     Een gevoeligheidje van mij: wat doen we met taal, verwoorden, taalbeheersing, taligheid, woordenschat, grammatica, foutloos spellen? En dan de problemen met de meertaligheid? Blijft moedertaal onbedreigd bovenaan?

    5.     En dan de hamvraag: wat doen we met het politiek correcte gelijkheidsideaal? Het vooral grootstedelijk probleem van witte en zwarte scholen. Hoeveel ruimte (geld dus) gunnen we aan elitaire scholen, die natuurlijk betere resultaten bij het voortgezet onderwijs kunnen voorleggen? Dulden we verder oprukken van segregatie in het onderwijs? Of mogen ouders niet meer het allerbeste voor hun kinderen dromen?

    6.     En dan helemaal de filosofische toer op:  “wat heet dan gelukkig zijn”? Luister misschien eerst eens naar Ann Christy.

     


                      

     

    Laat ons het hierbij houden.

    Dus deze keer geen blog om te lachen…  maar om gelukkig te zijn/worden.

    Mag ook eens , en dan zeker op een 1 september.

    31-08-2014, 16:51 Geschreven door torfsherman  


    28-08-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Correct Nederlands.


    Belangrijk.

    Maar er zijn zo van die woorden waar een mens altijd weer twijfelt
    (een goed voorbeeld is gebeuren, het gebeurt, het is gebeurd)


    Eergisteren nog:

    TWIJFELEN,  geen twijfel, dat is met lange  IJ

    Maar een WEIFELEND  regenzonnetje dan....
    of is het een WIJFELEND  regenzonnetje? En een TWIJFELEND regenzonnetje ,

    Als ik het zo bezie ben ik zeker , het is  WEIFELEND.

    Maar waar zit de logica   :  Ik twijfel of het weifelend is....

    Allo Mijnheer Van Dale

    nog niet dik genoeg mischien ?

    28-08-2014, 10:35 Geschreven door torfsherman  


    26-08-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.kleine quote



    Ik hou van mensen
    maar dan het liefst één voor één.....

    Menigte mensen          GAH Interim zorg                 

    26-08-2014, 20:38 Geschreven door torfsherman  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Adieu God? zoveelste vervolg


    Ik had het eerder al eens over die serie bij de EO op Ned2.

    Je kan nu via één toetsaanslag de hele serie opnemen.
    Ik heb zodoende een voorraad voor de hele winter.

    En...
    je valt v
    an de ene verbazing in de ander met dat programma.


     is dit het tronie van een boef?
     


    Vorige week zat in de praatstoel naast het plaasteren Heilig Hartbeeld Diederik Stapel (°1966). In Nederland een naam als een (gebarsten) klok. Stapel was tot september 2011 gewoon hoogleraar sociale psychologie aan de Universiteit van Tilburg.
    Stapel genoot internationale faam met een lange reeks opzienbare publicaties op zijn naam.
    Tot hij in september 2011 betrapt werd op gigantische en jarenlange fraude met zijn onderzoeksresultaten die hij vervalste of gewoon naar zijn hand zette. Wetenschappelijk Nederland was verbijsterd, het academisch milieu tot in zijn ziel geraakt en Stapel werd met schaamte en schande, pek en veren, van de hoogste academische berg in het niets geworpen. Alles kwijt. Een wrak. Vernichtigd. Anéanti.

     


    En na drie jaar zien we de man op deze bijzondere praatstoel.
    Wat heeft God voor Stapel ooit betekend en wat betekent God vandaag voor hem, na zijn val?
    Boeiend verhaal. Ik citeer: 

     

    “In mijn vroeger milieu kende ik amper één collega die in God geloofde. Wie in God gelooft heeft gewoon te weinig nagedacht. En ook ik, alhoewel diep religieus en streng protestants gevormd  was overtuigd anti-theïst.”

     

    -  En nu, mijnheer Stapel? Hoe gaat het met je.

    Niet goed, moet ik zeggen, alles kwijt: reputatie, vrienden, job, geld en niks omhanden om mijn dagen door te komen. Ik lig op de bodem van een rotsspleet en  heb geen idee hoe ik hierdoor, laat staan hieruit kom. Mij rest enkel mijn vrouw, mijn kinderen en een handjevol vrienden die me “vergeven” hebben. Maar tot vandaag zijn hate mails mijn deel.

     

    -  En (we zij bij de EO) niets gehoord of gezien van die God uit je kindertijd?

    Wat zou ik het wensen dat ik nu een teken kreeg, maar ik krijg het niet. Alhoewel. Natuurlijk stel je de vraag: wil ik nog wel verder? Ja, want hoewel men wil dat je blijft liggen in die sterfput, ik wil recht kruipen maar leef nu van de afstand tussen hoop en moed. En moed put ik wel uit mijn oude bijbel, bij Prediker bijvoorbeeld die mij voorhoudt “ijdelheid der ijdelheden, en alles is ijdelheid. En het najagen van de wind”.  Zo is het, nu weet ik het. Te laat.

     

    -  En wat met een kerkdienst waar de aanwezigen wekelijks en telkens opnieuw om vergeving vragen en mekaar vergeving schenken. Dat is de kern van ons geloof. Vergeving, niet aanrekenen, omdat onze God dat ook niet doet.

    Ik weet het. Laat mij dit vertellen: ik hebben een lieve buurvrouw en op een ochtend vroeg zie ik haar haar fiets van slot doen, en ik vraag: zo vroeg op pad buurvrouw?
    Ik ga naar de kerk, elke dag.
    En wat gaat jij daar dan doen buurvrouw?
    Ik mag u zeggen mijnheer Stapel, ik bid daar elke dag voor u.
    Ik ben met die buurvrouw sindsdien een paar keer mee naar die vroege kerkdienst geweest. En dat helpt.

     


    Wat verder gebruikt Stapel dit heel mooie beeld:
    "God als een warm deken over alle pijn, lelijkheid, schaamte en wanhoop."

     
    Diederik Stapel geeft eerste televisieinterview in 'Adieu God?' na uitkomen fraude op zoek naar een warme deken


    Moet je dat allemaal meemaken om de kern van een godsgeloof te onderkennen?

    En om in te zien dat mededogen wellicht het meest religieuze woord uit de Nederlandse taal is.


    26-08-2014, 20:27 Geschreven door torfsherman  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wie is er zot?


    Ben jij ook zo'n grootspreker die volhoudt dat jij op geen enkel moment gevoelig bent aan "menselijk opzicht"
    Ze mogen van me denken wat ze willen...

    Dan geloof ik jou niet
    ongeveer alles wat een mens dagdagelijks doet heeft betrekking op wat andere vinden.
    Overigens:
    1.  wat is er mis aan rekening houden met de opinie van anderen?
     2. geef toe dat mensen die altijd willen choqueren vreselijke mensen zijn
         en dat ook zij dat doen om een bepaalde indruk te maken op die ander.


    Een klein testje
    .

                     

    STEL...

    Je zit opvallend aandachtig een krant te lezen op de tram, in een café of in een publieke ruimte.
    Je houdt je krant ostentatief met je twee handen hoog vast  (zoals die charmante dame hierboven)
    maar....
    je hebt de durf om die krant ondersteboven te houden.     

    En dan zien wat er gebeurt.
    Hoe de mensen rond u reageren?
    Benieuwd of iemand mij daarop aanspreekt.

    Eerste een klein neventestje,
    jij merkt zo iemand op naast u (met zijn krant ondersteboven)
    Hoe zou jij reageren? Of niet reageren?

    Natuurlijk mag je, om dat te durven, niet doodgaan van menselijk opzicht
    (ze mogen dus denken dat jij zot bent)


    Maar waarom zou je je generen in dit geval?
    Wie is hier de zot?
    en ben jij niet de slimme die heel dat café aan het voor de zot houden is.

    En ik bewijs toch mijn superioriteit.


    krant-lezen-in-de-trein  en gij daartussen....

    26-08-2014, 17:10 Geschreven door torfsherman  


    Archief per week
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 30/12-05/01 2014
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs