Jiadisten van de
terreurbeweging IS hebben nabij de archeologische site van Palmyra in het
noorden van Syrië gisteren 23 burgers geëxecuteerd wegens collaboratie met het
regime in Damascus.
Ook donderdag hadden zij in
die buurt reeds 26 burgers omgebracht. Het bericht is afkomstig van de
anti-Assadsite Syrisch Observatorium voor de Mensenrechten SOHR
*
*
Is er iemand die weet waarom de
Islam, altijd en eeuwig op het oorlogspad, de ISIS, de IS genoemd wordt? Een
beetje versluierd, die Islamitische Staat, net als hun
moordenaarsbenden, die geen moordenaarsbenden maar Djihadisten blijken te zijn?
Moet er nog zand zijn? Zij hebben er anders daar genoeg!
Waarom niet doodsimpel de dingen
zeggen zoals ze zijn? Islam= onmenselijkheid die gewoon uit zichzelf overal
opduikt. Ook bij ons. Waar het de plaats inneemt van de weggepeste Rooms
Katholieke Eredienst .
Nu weer: in 2 dagen tijd 50 ofricieel
toegegeven burgers die (waarschijnlijk) een zinloze wreedaardige dood zijn
moeten sterven. Omdat ze toevallig op de verkeerde plaats op het verkeerde
tijdstip daar waren.
En zoals U ziet, brengt de pers dat
bericht in een paar lijntjes over. Zo harteloos en zo afstandelijk mogelijk.
Want de mensen zouden wel eens kunne denken zoals ik het hier schrijf naar
het woord van Hans Jansen: hun moordenaars zijn al binnen de poorten en ze
zullen toeslaan als een dief in de nacht. De vraag is niet of ze dat zullen
doen, maar wanneer ze dat zal zijn.
Voor wie nog mocht twijfelen, verwijs
ik alleen naar Juf Magaly van de Antwerpse kleiterschool De Blokkendoos. Gewoon om aan te tonen dat redelijkheid een
woord is, dat bij Moslims niet bestaat. Zij denken iets, of ze willen moorden
(wat bij hen dichtbij hetzelfde is), en als ze hun zin niet krijgen gaan ze
desnoods over lijken.
Volgend verhaalstaat hier een beetje misplaatst, maar het is
wel duidelijk ook van toepassing op de islammerij.
In de stad opent een visboer zijn
nieuwe winkel, en heeft het opschrijft boven zijn deur duur betaald: Hier
verkoopt men verse vis.
Zijn vrienden vertellen hem
respectievelijk dat Hier verkkt men echt geen zi had, want wie geeft er nu
zijn koopwaar weg? Natuurlijk wordt die verkcht. Een tweede brengt aan dat ook
het woordje verse geen nekele zin heeft: de mensen verwachten toch geen oude
brol?
Een derde, die het gewijzige
opschrift iedere keer heeft gezien, schudt het hoofd, en zegt: doe gewoon geen
opschrift: de mensen ruiken van een uur ver dat hier vis verkocht wordt.
De Islamitische Staat? Maar man toch!
Zeg gewoon de ii, de islamitsche invansie. Twee keer kleine letter omdat het
over nitwieten gaat.
Dat is enminste voor iedereen duidelijk
en niet voor enig misverstand vatbaar .
Misschien dat de Verenigde Nazies in
Bruxellabad dan wakker schieten?
*
Op
een eeuwig zwijgen en door niemand voort te vertellen.
Lampedusa wordt het Paard van Troje wordt binnengehaald?
*
Wie zijn die bootvluchtelingen
die massaal de Italiaanse kusten bereiken? Een journalist van Le Monde- een witte merel wellicht sprak op Arte
van een complottheorie. Is het Het Paard van Troje dat door de weldenkende
meute wordt binnengehaald?
De helft van de 22 miljoen
Syriërs overleven sinds meer dan twee jaar met twee dollar per dag, amper
voldoende om zich te voeden. En die zouden tot 3000 $ aan die passeurs kunnen
betalen?!
En als nu iemand die
zeereisjes financierde? Wie zegt dat die bootvluchtelingen geen opgeleide
jihadisten met andere bedoelingen zijn?
Wie zijn de grootste
slachtoffers in Syrië en Irak, die wel als echte vluchtelingen zouden kunnen
beschouwd worden?Dat zijn christenen,
Jezidis, vrouwen, ouderen en kinderen. Zijn er christenen bij zij die de
overzet wagen? Men kan ze op een hand tellen, het zijn vooral moslims. Zijn het
dan vrouwen, kinderen of bejaarden? Amper, het zijn voornamelijk alleenstaande mannen
tussen de 15 en de 30 jaar. Kijk maar naar het straatbeeld van bijvoorbeeld
Calais!
Zijn hun eventuele vrouwen,
ouders en kinderen dan niet in groter gevaar dan die vluchtelingen zelf?
Natuurlijk,in de veronderstelling dat
het echte vluchtelingen zouden zijn! Of zijn het allemaal lafaards? Dat laten
we in het midden!
De UNO spreekt van 1 miljoen
kinderen die zelfs over geen deken zouden beschikken om de winter door te
komen. En die mensenhandelaars zouden zo maar eventjes over 2 à 3 miljoen
dollar beschikken om cargos aan te kopen, die ze nadien - noodgedwongen
weliswaar -aan de Italiaanse kusten
moeten achterlaten.
Kan iedereen plots een cargo
besturen?Gaan al die zeemannen,
kapiteins en mecaniciens aan die illegale toestanden meewerken?
Zou het kunnen dat de
Islamitische Staat - gefinancierd door schurkenstaten die overzetten
organiseert?De IS beschikt naar
verluidt over een fortuin om strijd te voeren. Wat weerhoudt hen om enkele
duizenden strijders naar Europa te zenden om hier aan keeltjesnij te komen
doen?
De geschiedenis is zich aan
het herhalen! Het Paard van Troje wordt opnieuw binnengehaald! Het is het
verhaal van de gewenste zaak die wordt binnengehaald, maar waarin de ongewenste
lading nog niet gekend is. De ontvangers - wij dus - bewerken daardoor argeloos
onze eigen ondergang! Voor de Amerikaanse journaliste, Barbara Tuchman
(1912-1989), is het verhaal van het Paard van Troje het voorbeeld van
bestuurlijk onvermogen. Dat
bestuurlijk onvermogen heeft de EU al pijnlijk bewezen!
*
*
Even terug naar boven scrollen?
Gezien dat het legendarische Paard van Troye, de Islam verse dan, ook verschijnt onder de eigen klokkentoren? Ha,
die klokkentoren uit ons aller jeugdherinneringen
Hij
die waakt en verre schouwt,
over t
dorpje droomvloren,
kronklend
aan zijn voet gebouwd
Op het asfalt, jaren te laat
aagelegd voor misgangers, die er ondertussen bijna niet meer zijn, en waar
vroeger ouders, familie en vrienden onder de kerktoren rustig de Eeuwigheid
lagen af te wachten. Die graven zijn geruimd, het arduin is verkocht, de
beenderen met volle vrachtwagens naar de verbrandinsovens gebracht, want al die
doden in de centra, dat was in geen geval hygienisch, volgens de Milieujongens .
Eigenlijk hadden die doden ons nooit helemaal verlaten. Maar heden ten dage
zijn hun stoffelijke resten op hun sterfbed - er zijn immers geen andere meer -
verbrand, in rook opgegaan, voor altijd ribbedebie. De restwarmte uit de
crematoria wordt nu ondergronds naar de nieubouw Seniorenflates van het OCMW
geleid, waar ze als nestwarmte voor de bootvluchtemingen nog goed opbrengen
ook .
Bonpa moet onstoffelijk blijven
voortleven. Hoe kan da naa?
Geven wij ons daar wel voldoende
rekenscap van?
Morgen, of een andere dag, kruipen
uit de buik van dat Paard ik wil zeggen uit de voertuigen met de zwarte ISI-vlag
een paar in het rond schiettende gemaskerde Allah Akbar-roepers, en de secone
nadien verschijnen wij, de gewone burgers, allemaal ineens voor onze Hemelse
Rechter.
Waarom wij niet als Vlaamse Leeuwen
gevcihten heben, weergalmt als in echo na de bazuinstoten van Het Laatqste
Ooordeel. Maar dan zal het te laat zijn. Waar generaties voor ons ooit in vrede
geleefd hebben, zullen Kerken mosketen geworden zijn waar onze Vlaamse Jeugd
zal heropgevoed worden, om als Sodaat van Allah de Wrede zij me Hem - andere
volkeren te gaan bevecten.
En als de zon s morgens boven de kim
zal komen piepen, zal ze alleen nog Korans zien. Die drijven op stromen
mensenbloed.
JaJa, wat oooit begon als Liberté,
Egalité en Fraternité die zoveel beter zouden zijn dan de Christelijke Tien
Geboden Gods, is na het christelijke ook de essentie van het leven voltoooid
verleden tijd. Nieuwe teksten dus. Maar neergeschreven
van rechts naar links, in lange spaghetti-slierten. We zullen ondertuusen aan
den lijve ondervoden hebben, dat Allah de Grootste is, en dat de kromzwaarden
van de olie-sjeiks beter snee hadden dan onze aardappelmesjes, de tot op het
laatst toegelaten verweermiddelen.
*
Op
een eeuwig zwijgen en door niemand voort te vertellen.
COLUMN Hij
was een wijze in het land der naïeve dwazen
*
Het
verscheiden van professor dr. Johannes Juliaan Gijsbert Jansen is niet zozeer
een verlies. Het is een ramp. Twee weken en vier dagen geleden stond ik op het
station van Zwolle met professor Hans. Het was middernacht. Het was ijskoud. Om
ons heen opgeschoten pubers, dronken uitgaanspubliek, een enkele zwerver. Ik at
een patatje mayonaise. De professor een broodje kroket.
We
bespraken onregelmatige Hebreeuwse werkwoorden, de functie van de letters ayien
en de allef in het jiddisch, de speeltuin zich noemende Europees parlement en
de Nederlandse politiek. Op de herdenking van de Armeense genocide hadden we
zojuist het Aramese Onze Vader gehoord met daarin de zinsnede jitkadash
shemo, wat als twee druppels water lijkt op het Hebreeuws, het heiligen van
Gods naam. Die overeenkomst vonden we prachtig.
Ik
was ontroerd. Hier stond ik, te wachten op het boemeltje richting huis, met een
van de grootste autoriteiten op het gebied van de arabistiek en de islam ter
wereld. De gaon van Amsterdam-Zuid. De Rebbe van het Harmoniehof. Een gevoel
van diepe dankbaarheid overviel mij. Ik dacht ook: met wie ter wereld kun je AL
deze zaken bespreken. Zoveel onderwerpen. In 1 persoon, met zoveel gezag,
zoveel eruditie.
Ik
weet nu het antwoord: met niemand anders.
Professor
Hans zat middenin zijn tweede jeugd. Als een kind in een snoepwinkel liep hij
rond in Brussel. Hans ging er nog een boek over schrijven waar alle bizarre
anekdoten een plek zouden vinden. Hij zag er erg naar uit dat Louki, van wie
hij zielsveel hield, meer tijd in Brussel zou komen doorbrengen. Net zoals hij
veel zin had in de reis met zijn kinderen naar Griekenland.
Hans
had zich ergens daarvoor aangesloten bij mijn partij. Hij betaalde daar een
prijs voor. Stukjes in de krant werden vanaf nu pogingen tot karaktermoord en
veel deuren gingen voor hem dicht. Vriendschappen werden verbroken.
Pijnlijk
werd het als hij moest verschijnen op de verrekijk. Dan was er weer zo iemand
wiens wereldbeeld niet verder gaat dan de islam heeft niets te maken met de
islam waar Hans dan door geïnterviewd ging worden, of iemand die de professor
wel even ging ontmaskeren door te zeggen dat ie niet eens Hebreeuws sprak.
Hans antwoordde dan in het Hebreeuws. Het waren pijnlijke exercities. De Grote
Meester moest op de knieën om uit te leggen dat de aarde rond is.
Hans
werd altijd aangeduid als islamcriticus. Dat viel reuze mee. Hij vertelde
gewoon dat twee plus twee vier is. Dat jihad een centraal component van de
islam uitmaakt en dat de koran allerlei zaken dwingend voorschrijft. De
beoordeling daarvan liet hij graag over aan anderen. Hij ging uit van de
redelijkheid van zijn toehoorders.
De
internationale anti-jihadbeweging, inclusief mijn partij, is hem onnoemelijk
veel dank verschuldigd. Hij leende zijn onvoorstelbare kennis aan de zaak van
de vrijheid. Hij verschafte de woorden, het denkkader, de theoretische
onderbouwing.
Dat
was moedig. Het kan je de kop kosten. Letterlijk. Hans sprak de Waarheid in een
tijd van universele leugen, hij was een wijze in het land der naïeve dwazen,
een patriot in een wereld zonder grenzen, een apostel van de redelijkheid,
ridder van het Maltezer kruis, getuige-deskundige, Europarlementariër. Aimabel
gul met zijn kennis, gul met zijn vriendschap, gul met de wijn.
Nu
zijn we weer overgeleverd aan de sprookjesvertellers van 1001 nacht, de
cheerleaders van de Arabische Lente al dan niet gefinancierd door Qatar.
Ach, elke godsdienst heeft wel wat, gaat u rustig slapen.
Het verscheiden van professor
Hans Jansen is niet zozeer een verlies. Het is een ramp.
We
begraven straks bibliotheken aan kennis. We begraven ook de vele boeken die hij
nog had moeten schrijven, de vele artikelen die hij nog had moeten maken. We
begraven de vele flessen wijn die we nog hadden moeten drinken en de vele
onregelmatige Hebreeuwse werkwoorden die we nog hadden moeten bespreken.
Mijn
idee is dit. Laten we vandaag nog 1 keer huilen om professor Hans. Laten we nog
1 keer janken. Nooit heb ik wat ons werd ontnomen zo bitter, bitter
liefgehad.
En
laten we daarna zijn leven vieren.
Laten
we hem citeren, laten we zijn werk voortzetten. Laten we zijn boeken lezen,
laten we zijn gedachten, zijn visies, zijn analyses, zijn ideeën verder
verbreiden. Laten we ons wapenen met zijn woorden. Laat ons moed putten uit wat
hij ons vertelde. Wat hij ons leerde. Twee plus twee is vier.
En
laat ons zeggen jitgadal we Jitkadash shemo.
En
bovenal laat ons doen wat staat geschreven in Gezang 117: Sta op en strijd de
goede strijd.
Martin
Bosma sprak deze woorden dinsdag bij de teraardebestelling van Hans Jansen.
*
*
Natuurlijk hebben we de duurbare
overledene (bij leven) veel te laat leren kennen. Dat was pas bij het Proves van
de Eeuw, het OM tegen Geert Wilders. Raar beestje: de zaak kwkam vor op vraag
van dat OM, die al in de eerste uren van de eerste zitting stelde, dat zij
gingen voor de vrijsraak. Toen we dagen
aan een stul voor onze computer (en aan de Vara) gekluisterd zaten. Wij op de
toppen van onze tenen voor al de heerijkheden die daar te beleven vielen, en de
Vara één en al dribbeligheid om het vonnis te hoten; Schuldig over heel de
lijn .
En Moskovivicn, de Advocaat van de
Geert, die als op een Vlaamse kermis de touwtjes trok en met balletjes gooide
als op een kermiskraam. Daar moet in Den Haag veel politiek correct ijzer zijn
gekauwd!
Ook ik heb(in handelszaken) net zoals Mr Jansen daar in
die Rechtszaal in Hiklversum, beroepsmatiig op de rand van mijn stoel ziitten
hangen, om al dat gezever naast te kwestie te moeten aanhoren. Uiteraard vallen
mijn ervaringen in geen duizend jaar te vergelijken met de zaak Wilders.
Maar goed, sedert die zalige uren
daar in de Rechtszaal, was Mr Jansen voor mij de man die op zn eentje Het
Beest er onder kon krijgen. Gewoon door het in zijn eigen taal met zijn eigen
onwaarheden te confronteren. Onwaarheden, zei die fijngevoelige man, en niet leugens.
Want hij gunde zijn tegenstrever de nodige eerbewijzen. Als onderdeel van zijn
nederlaag .
*
Tenslotte voel ik mij, namens mijn
lezers, ten persoonlijken titek ten zeerste vereerd om, zij het op afstand, de
eeuwige roem van deze man jaren lang te hebben mee beleefd. Het is een gunst
van Het Toeval geweest dit te hebben mogen meemaken.
Maar toeval, dat maakt men toch ook
een beetje zelf? Of zijn de ware schuldigen aan dit Toevzl deze keer, gewoon de
vrienden van Nageltjes?
*
Op
een eeuwig zwijgen en door niemand voort te vertellen.
ISIS staat op het punt om werelderfgoed Palmyra te verwoesten
*
Ondanks zware bombardementen
van de Amerikanen en kranig verweer van de Koerden, is het nog steeds niet
gelukt om de opmars van ISIS in Syrië te stuiten. En dat is bijzonder slecht
nieuws, niet alleen voor alle christenen, homoseksuelen en yezidis.. maar ook
voor de plaatselijke architectuur. Het is nu met alle berichten over het
barbaarse ISIS misschien moeilijk voor te stellen, maar ooit was Syrië een
bakermat van de beschaving. De Romeinen hebben in de woestijn aldaar prachtige
gebouwen opgetrokken, die nog altijd voor de wereld te aanschouwen zijn.
Zo ook Palmyra, een oase die
langzaamaan een grote stad werd met op het hoogtepunt 200,000 inwoners, een
eigen dialect en zelfs een eigen alfabet. De plek is ook door de vroege
christenen nog bewoond, en is in 1980 door UNESCO tot Werelderfgoed
uitgeroepen.
Maar die geschiedenis van 4000
jaar staat op het punt uitgewist te worden: de koppensnellers van ISIS zijn dit
stuk prachtig cultureel erfgoed namelijk tot op zeer korte afstand genaderd:
De strijders van
terreurbeweging Islamitische Staat (IS) naderen donderdag een van de
belangrijkste archeologische plaatsen van het Midden-Oosten, Palmyra. Syrische
troepen vechten vlakbij de Syrische stad Tadmur, ruim 200 kilometer ten
noordoosten van Damascus, met de jihadisten van IS. Tadmur is Arabisch voor
wonder en is de huidige naam van de stad die ooit door de Romeinen Palmyra
werd gedoopt.
En reken maar niet dat de
Syrisch-Irakese terroristen gewoon doortrekken. De stad staat nog vol met
beelden van Romeinse goden. Evenals ze eerder hebben gedaan in bijvoorbeeld
Nineveh of Mosul, zullen die waarschijnlijk kapotgeslagen worden:
Gevreesd wordt dat de
soennitische extremisten de imposante ruïnes in de oase zullen verwoesten, zoals
ze eerder in Irak met zaken uit de oudheid deden. Het hoofd van de
oudheidkundige dienst in Damascus, Maamoun Abdulkarim, waarschuwde dat ze (IS)
daar alles vernietigen als ze de kans krijgen.
Er mag aldus ISIS immers
geen afgoderij bedreven worden. Alleen Allah mag je aanbidden, en zelfs daar
mogen geen beelden van worden gemaakt.
Het is te hopen dat de
internationale coalitie ISIS weet terug te dringen voordat ze Palmyra hebben
ingenomen. Syrië heeft immers al meer dan genoeg cultureel erfgoed verloren aan
de vernietigingshonger van de ISIS-terroristen.