Omdat Perzië stilaan weer Perzië wil worden, en niet langer Iran/Irak onder de islam-knoet, is het misschien aangeraden om even dieper in te gaan op het verleden. En op de Perzische Beschaving, die een hoge boei kende als onze voorouders nog met pijl en boog op mammoets jaagden.
Omdat mijn hoogst persoonlijke stelling dat de Islam nog nooit iets uit zichzelf heeft gepresteerd, maar altijd heeft gevegeteerd als een parasiet op de overwonnen volkeren, ben ik even te rade gegaan bij Wikepedia over een naam die klinkt als een bel .
En waarachtig .verschijnt daar meteen de Goedmoedige in persoon .Precies alsof het Christendom ook daar al over het muurtje zou gekeken hebben Ja! Ja!, stilaan komen we tot de oergodsdienst, waarover Marc Joris het had in Kort Manifest. U weet wel, het artikel over De Klei en het Vuur .
Lees mee met Wikepedia .
Zarathustra, Zarathoestra of Zoroaster was een Perzischeprofeet en de grondlegger van het zoroastrisme, de (staats)godsdienst van het Oude-Perzische Rijk. Hij was een herder en leefde in een rurale omgeving. Rond zijn 20e levensjaar voelt Zarathustra een crisis en begint hij rond te dwalen. Na tien jaar ronddwalen krijgt hij een visie van Ahura Mazda, god.
Het is niet duidelijk wanneer hij geleefd heeft; schattingen variëren van de 14e eeuw v.Chr. (gehanteerd door Iraanse nationalisten) tot rond 600 v.Chr. (gehanteerd door de Britannica). De meeste moderne wetenschappers plaatsen zijn leven tussen 1400 en 1200 voor Christus. De godsdienst die hij stichtte is een vroege vorm van monotheïsme, of eigenlijk dualisme. Er bestaat een god van het goede (Ahoera Mazda) en een god van het kwade (Angra Mainyu). De mens is ingeklemd tussen de twee en moet trachten voor het goede te kiezen. Zarathustra was de profeet voor de goede god. Ook was Zarathustra's god een geestelijk wezen en is dus niet afbeeldbaar. Volgens hem is hij de ware god en zijn alle andere goden halfgoden. De mens is geschapen om te strijden tegen de machten van het kwade. Het geloof is daarom ook niet het aanvaarden van een leer, maar het doel is het goede te denken, te zeggen en te doen.
De Italiaanse grootmeester-schilder Rafael heeft in prachtige allegorische uitbeelding op zijn schilderij De Atheense School, ca. 1510. ere gegeven aan wie ere toekwam. Op de voorgrond Ptolemeüs, de Griekse sterrenkundige, daarachter Zarathustra (fantasieportret).Van Zaratustra naar Nietsche is maar een kikkersprong ver .
Ptolomeus was de man die de Pausen eeuwenlang op het verkeerde been heeft gezet, tot Copernicus kwam, die bewees dat de aarde geen plat vlak was, zoals sommige Arabische wetenschappers nu nog altijd beweren Sinsdien weten we ook, dat de aarde rond de zon draait, en niet de zon rond de aarde
Ter informatie voor de Islam-lovers en alles wat het hart links, maar de portefeuille rechts draagt: hoe meer men zich in de Geschiedenis verdiept, hoe helderder het beeld wordt. De bende sprinkhanen uit De Vlucht naar Egypte heeft er niets aan! De Bijbel (Exodus) geeft aan hoe erg een sprinkhanenplaag wel kan zijn. Ze komt als 8ste op de 10, zodat alleen Duisternis en Dood van Eerstgeborene nog erger is ..
Het is nog altijd niet duidelijk of er een spoor is naar de drie gedetineerden die gisteren ontsnapten uit de gevangenis van Brugge. Het parket van Brugge onderzoekt enkele pistes, maar wil voorlopig niet verder communiceren over de zaak.
De drie ontsnapten uit de gevangenis van Brugge met de hulp van een helikopter. De helikopter werd ingezet om één gevangene, een zware jongen, te bevrijden en twee andere gedetineerden hebben van de gelegenheid gebruik gemaakt hebben om ook te ontsnappen.
"Schrik van de flikken" Mechelaar Ashraf Sekkaki is de meest beruchte onder de drie zware criminelen. "Schrik van de flikken", lid van de "vijf zwaarste gevallen van België" en "nog net niet de BV-status van Farid le Fou, maar wel goed op weg Le Fou naar de kroon te steken": Sekkaki figureert al enkele jaren veelvuldig in de Vlaamse pers.
Sekkaki, afhankelijk van de bron 25 of 26 jaar, startte zijn criminele loopbaan op zijn 15 en is sindsdien niet uit de gevangenis weg te slaan. Gewapende overvallen, carjackings en tigerkidnappings, alles samen goed voor zestien gewelddadige feiten.
Een eerste keer zette hij het in 2003 op een lopen toen hij met een kompaan uit de gevangenis van Brugge ontsnapte. Pas na een reeks gewapende overvallen werd hij opnieuw gevat. Sindsdien is hij geobsedeerd door ontsnappen. In 2007 werd hij geestesziek verklaard en vervolgens geïnterneerd: "bezeten om te ontsnappen", luidde het in evaluaties. Regelmatig bedreigde de man cipiers met de dood.
Dubbele ontsnappingspoging Zo werd hij in 2008 samen met vier anderen veroordeeld voor bendevorming voor een dubbele ontsnappingspoging. In eerste instantie plande Sekkaki vanuit zijn cel dat gangster Zariouh Jaoide uit de rechtszaal van Dendermonde bevrijd moest worden: een handlanger zou een granaat in de rechtszaal gooien en in de verwarring die zou volgen, moest dan een geweer worden achtergelaten waarmee Jaoide kon ontsnappen. Vervolgens moest die het geld bijeensprokkelen voor de ontsnapping van Sekkaki. Ook hier was de inzet van een helikopter gepland. Het hele plan kon verijdeld worden.
Begin 2009 werd Sekkaki voor die feiten vrijgesproken omwille van de beruchte interpretatie van de wetgeving rond de Bijzondere Opsporingsmethoden (BOM) door het Gentse gerecht. Sekkaki kwam evenwel niet op vrije voeten omwille van een eerde veroordeling voor overvallen.
Eind vorig jaar haalde de gangster nogmaals de pers door zijn brieven aan de krant De Morgen waarin hij de Afdeling Individuele Bijzondere Veiligheidsmaatregelen (AIBV) in de Brugse gevangenis omschreef als het "Belgisch Guantanamo". Bron De Morgen
Digitaliaanse Diverse Divergentsia
Waarom doet dit verhaal mij denken aan Multatuli, en aan Adindas vader (of was het Saïds vader? en was Adinda het liefje?) , die zijn zoveelste buffel had gekocht? Het verhaal wordt eentonig!
Ergens heb ik gelezen dat er thans bijna 1200 Marokkaanse onderdanen in onze belse cellen vertoeven, met halal voeding en het recht om 5x daags te bidden, in de richting van Mekka, waar ze, spijtig genoeg, voorlopig niet meer naartoe kunne op bedevaart. Maar dat komt nog. Denk aan de Tour de France voor 200 gedetineerden .Er schijnt ook al jaren een uitwisselingsprogramma te bestaan, waar Marokkaanse onderdanen mogen/kunnen/moeten aan hun thuisland worden overgemaakt. En toch gebeurt dat niet!
Neen, het kan, zal en mag niet gebeuren, want die Charels hebben allemaal de dubbele nationaliteit, en een land kan nooit zijn eigen onderdanen uitleveren ..
Snappie? Of moet er een tekeningetje bij?
Het volstaat aan de strafwet een PS toe te voegen: wie gevangenisstraf oploopt, wordt meteen de belse nationaliteit voor goed afgenomen. En klaar is Kees! De gevangenissen zo goed als leeg (!) en wat meer is: de risicos van het vak worden misschien te groot voor kandidaat-zondaars
Toch wel erg dat een eerzame Blogger op dat lumineuze idee moest komen en niet van onze Grote Geesten die de macht in handen hebben
Maar ja, Marokkaanse gangsters zijn zulke lieve jongens : een engelachtig uitzicht, spreken Frans en stemmen Parti Scandale .. .
Als buitenlandse cameraploegen Nederland in beeld brengen, dan komen ze vaak ook even langs bij de fietshandel in de Amsterdamse Pijp. Frankrijk, België, Japan, Duitsland, Spanje, Zuid-Korea, Rusland en de Verenigde Staten, trots somt eigenaar Dave Deutsch de landen op waar ze op televisie zijn geweest. De cameraploegen komen voor de mediagenieke modellen die in de winkel staan, zoals de fiets voor lange mannen, de fiets zonder kettingkast, de eenwieler en natuurlijk het succesnummer: de bakfiets.
Trend
De bakfiets bestaat al lang als transportmiddel, maar is sinds eind jaren negentig ook populair onder jonge ouders. Kinderen, boodschappen, de Maxi Cosi, alles past er in. De Fietsfabriek, opgericht in 2004, heeft van het beginaf aan handig ingespeeld op deze trend, door de bakfiets in alle vormen en maten aan te bieden. Per jaar verkoopt het bedrijf 2500 fietsen in Nederland; 500 gaan naar het buitenland. Deutsch ziet veel potentie in de internationale markt. Je ziet wereldwijd overal dat er fietspaden worden aangelegd. Vroeger waren het vooral de arme sloebers die fietsten, maar nu zijn het de creatievelingen die niet langer hun kinderen met de auto vijf blokken verderop naar school willen brengen. Het merendeel van de fietsen die naar het buitenland gaan, worden verkocht via een dealernetwerk. Ze gaan naar fietsenwinkels in Europa of verder weg, zoals naar Tokio. Jaarlijks exporteren we zon 10 tot 20 fietsen naar Tokio. Japanners houden van kwaliteit en ze zijn behendig want ze kunnen al fietsen. Een tiental fietsen staat in Zuid-Korea in het Hollands Dorp. Ze hebben er een Hollands Dorp nagebouwd. We hebben hen een partij verkocht en die gebruiken ze om fotos mee te maken.
Berlijn
In Berlijn heeft de Fietsfabriektwee eigen winkels. Hier begon in 2005 hun eerste buitenlandse avontuur. Medeeigenaar Yalçin Cihangir liep in Berlijn tegen een geschikt pand aan dat te koop stond. Een voormalige motorfabriek met ongepleisterde muren en nog een ophanger voor motoren. Berlijn was niet zo duur. We dachten: we huren het pand en we zien wel. Een voormalige werkgever van Cihangir, waar hij nog had gewerkt als afwashulp, wilde wel naar Berlijn verhuizen en opende er een winkel. Sinds een half jaar hebben ze een tweede showroom in Berlijn. Hun bakfietsen zijn nog altijd een bezienswaardigheid in Duitsland, zegt Deutsch. Een klant vertelde me dat hij in München, een rijke stad, meer aanspraak heeft dan de eigenaren van alle Rolls Royces en Ferraris die er rondrijden. Sinds een paar maanden heeft de Fietsfabriek ook een vestiging in Chicago. De winkel is in handen van een Amerikaan. Deze man, Jon Lind, werkte in Nederland bij PricewaterhouseCoopers, was verliefd geworden op onze fietsen. Hij is met een paar containers die kant op gegaan. In de VS fietsen ze nog niet, zegt Deutsch, maar in Chicago en ook in New York worden wel fietspaden aangelegd. De afstanden in de VS zijn wel groter, maar Amerikanen kunnen best op de fiets naar school of op bezoek bij een vriend. Erg winstgevend is de export nog niet. De basis van de fietsen wordt gemaakt in een fabriek in het Turkse geboortedorp van Cihangir. Vervolgens worden de fietsen in Amsterdam in elkaar gezet om per container naar het buitenland gestuurd. Deutsch: We maken nu nog een bescheiden winst, maar we zien het vooral als een investering op lange termijn. Ik ben misschien niet rijk, maar ik voel me wel heel rijk als ik door Amsterdam loop en al die mensen op onze fietsen zie.
Van een hardtrappende ouder op een bakfiets vol kinderen kijkt in Nederland niemand meer op. Nu moet de bakfiets ook het buitenland veroveren. In de serie Nederlandse export
Bron De Wereldkrant
Digitaliaanse Diverse Divergentia
En weer zijn die Kaaskoppen ons te slim af geweest! De voordelen zijn haast niet te tellen! Geen CO²-uitstoot, dus goed voor het milieu. Goed ook voor de conditie en de parkeerproblemen. Goed nieuws ook voor de file-rijders!
Minder goed nieuws voor de fitness-centra, die na het algemeen invoeren van de bakfiets, hun omzet angstwekkend zullen zien dalen.
Maar weer goed nieuws dan voor de fabrikanten van regenkledij
En zo zijn we terug, daar waar het allemaal begon ..De melkboer, de bakker, de bierhandelaar : allemaal verbleekte beelden uit mijn kinderjaren, die verdrongen werden door de automobiel. Toen benzine nog nafte heette en een liter minder kostte dan een liter melk .
Ik zie ze al aanschuiven op de autosnelweg, die we dan gewoon snelweg zullen moeten noemen. Niet bumper tegen bumper, maar laadbak tegen achter-slijkweerder .Gestroomlijnde modellen, en modellen voor de brave huisvader. Sportmodellen, met 36 versnellingen.. Of mountain-bakken met overlangse vering .
Ja, dat zal het zijn! De vroegere bakfietsen hadden, bij mijn weten, geen vering, het waren maar gewone triporteurs met vaak een aangebonden reuzenhond in een stalen frame voor de paardenkracht..Nu gaan die dingen stalen veringen hebben, en in veel gevallen voorzien zijn van krachtige elektrische hulp-motoren
En als we nog vroeger teruggaan in de tijd: misschien komt er opnieuw een gouden tijd voor de handige platte traam-kruiwagen. Voor plaatselijk vervoer bijvoorbeeld, binnen de stadskern Voor meer volumineuze transporten zou de stoowagen weer kunnen herontdekt worden Voor internationaal vervoer grijpe men terug naar paard en kar. Wedden dat het er weer veel rustiger aan zal toegaan op onze wegen? En wie weet, nu, met de crisis, wordt het opnieuw à la guerre comme à la guerre, en rijden we s nachts weer met carbure-licht. En blauw papier voor de vensters, wegens mogelijk lucht-alarm .