Xander (lees hem verder)
neemt nog maar ns geen blad voor de mond. Zijn bescheiden wel zeer
persoonlijke website is meer waard dan de hele rotzooi van de poco-pers.
Bij Xander krijgt men en met bron-vermelding het échte nieuws heet van
de naald. Bij de poco-hoernalisen krijgt men naald-nieuws zonder kop
noch staart en al zeker zonder lijf.
Niets, zo dichtte Gezelle ooit, is als een kous voeteloos en met geen r been daaraan
*
Het
Grote Niets! Het is daarnaar waar de Europese volkeren door de Élite
met de neus naartoe geleid worden Maar de gewone Burger met gezond
verstand is alert. In geen enkel van de ons omringende landen is er nog
een normale Regering mogelijk. De traditionele partijen hebben als
opgewarmde kost, overal afgedaan.. Al klampen ze zich zoals de dompelaar
Meneerke Peeters vast aan de postjes De uitzondering is Frankrijk,
waar een totaal nieuwe uitvinding van politiek overschot het voor mekaar
gebokst heeft. Merkel moet alleen nog omvallen om totaal van de kaart
te zijn, Rutte teert op één mager stemmetje voor zijn Meerderheid en
bij May in Engeland smelten de laatste loodjes onder haar voeten
Europa
is kapot geregeerd en zou dus in principe als de Burger niet oplet, als
een rijpe appel in de schoot van Allahòe Hakbaar kunnen vallen
Maar
boven alles troont de EU leerling-tovenaar en Nazisetaat stevig in het
zadel dat door al die tweedehands Nazi-imitatoren op de schouders wordt
gedragen. Als Stoere Ridders ui teen horror-verhaal afkomstig van andere
zonnestelsels
*
OECD studie: Meeste Europese landen, ook Nederland, geen democratie meer
*
6
van 10 Nederlanders voelen zich genegeerd door tal van besluiten door
politiek Den Haag - Dramatisch: Slechts 12% Fransen denkt nog serieus
genomen te worden
Met
een kanselier die volledig op eigen houtje, zelfs zonder instemming van
het parlement, besloot om de grenzen van haar land en Europa open te
zetten voor miljoenen moslimmigranten, is het niet vreemd dat nog maar
24% van de Duitsers denkt enige invloed op de politiek te hebben.
Uit
een onderzoek van de OECD (Organisation for Economic Co-operation and
Development) blijkt dat de meerderheid van de inwoners van de meeste
Europese landen, inclusief Nederland, vinden dat ze geen invloed meer
hebben op de regering, ook niet via vrije verkiezingen. Met andere
woorden: deze landen zijn ondanks hun vaak hoge welvaart en
parlementaire systeem niet langer democratisch, maar worden feitelijk
totalitair geregeerd. Opvallend: de hetze van de politiek en massamedia
ten spijt, is uitgerekend het Rusland van president Vladimir Putin één
van de slechts 4 landen waar de meerderheid wèl de ervaring heeft dat de
politiek naar hen luistert.
De
in Parijs gevestigde OECD stelt iedere 2 jaar een welzijnsindex op,
waarin tal van terreinen worden onderzocht die het welbevinden van de
bevolking tussen 16 en 65 jaar oud bepalen. De statistiek van 2017 laat
een diepe kloof tussen de overheid en de burgers zien, die in de loop
der jaren steeds groter wordt. Die kloof is in alle categorieën
zichtbaar: rijk, arm, oud, jong, man, vrouw, hoog of laag opgeleid.
Hoewel
veel mensen in de 35 onderzochte landen zowel in als buiten Europa-
zeggen een prettig en vervuld leven te hebben, voelen ze zich steeds
verder verwijderd van de politieke besluitvormingsprocessen, die er
eigenlijk voor en namens hen zouden moeten zijn.
Vertrouwen in overheid verder gedaald
Het
inkomen, de levensverwachting en het aantal banen zijn sinds 2005
weliswaar verbeterd, maar toch zijn er teveel mensen die niet
geprofiteerd hebben van het lichte herstel van de economie. Sinds 2007
is de baanonzekerheid met een derde gestegen, en is de gemiddelde
levenstevredenheid gedaald.
Vooral
het vertrouwen in de publieke instituten zoals de overheid is diep
gezonken. Een gemiddelde van slechts 38% heeft nog vertrouwen in hun
regering, 4% minder dan het toch al lage percentage in 2006. Slechts één
derde denkt nog dat burgers enige invloed hebben op de politiek.
Anti-democratische besluiten, ook in Nederland
Nederland
scoort met 40% nog bovengemiddeld goed. Desondanks vinden 6 van de 10
Nederlanders dat om het even welke regering in Den Haag niet naar hen
luistert, en niet langer hun belangen behartigt. Hoewel de OECD studie
geen oorzaken noemt, wordt algemeen aangenomen dat het overdragen van
steeds meer macht aan de EU, de almaar hoger wordende lasten, en
daarnaast de massa immigratie uit islamitische landen drie van de
voornaamste redenen van de toenemende ontevredenheid zijn.
Schrijnende
anti-democratische voorbeelden uit ons eigen land zijn er te over; denk
bijvoorbeeld aan de voor ons land extreem kostbare invoering van de
euro (terwijl de meerderheid daarop tegen was), de genegeerde referenda
over een Europese Grondwet (is er ondanks een duidelijk NEE toch gekomen
middels het Verdrag van Lissabon) en Oekraïne, de gebroken geen cent
meer naar Griekenland beloftes, et cetera.. De regeringspartij met
Democraten in zijn naam, D66, wil zelfs helemaal van de
volksraadpleging af, en dat terwijl de invoering hiervan ooit de
belangrijkste reden van oprichting van deze inmiddels anti-democratische
partij was.
Het
voornemen van het nieuwe kabinet Rutte III om de belastingen voor grote
bedrijven te verlagen, maar de lasten voor de gewone man opnieuw flink
te verhogen (energie, zorg, vervoer), zal niet bepaald bijdragen aan een
eventueel herstel van het vertrouwen in de politiek.
Wanneer is de kritieke ondergrens bereikt?
EU-kernlanden
Duitsland (24%), Italië (17%) en Frankrijk (12%) scoren ronduit
dramatisch op de OECD lijst. Het zijn mogelijk niet toevallig de landen
met de hoogste immigratie- en islamiseringcijfers. De vraag is hoelang
het duurt voordat een meerderheid van de Europese bevolking voelt door
de huidige politici over een kritieke ondergrens te worden geduwd, en
vooral of er dan nog tijd is om op democratische wijze het tij te keren.
Van de EU hoeven ze niets te verwachten, die doet er juist alles aan om
de democratie en soevereiniteit van de lidstaten stap voor stap geheel
op te heffen.
Gewoon
blijven pappen en nat houden, dan komt de rest wel vanzelf. Doen zoals
de Grote Verlichte Verstanden dus. Of n heel klein beetje slimmer zijn
Veel
hoeft dat niet te zijn Voordat die het zich echt zullen realiseren,
liggen ze uitgeteld ergens in een hoekje van de Geschiedenis. Bij het
Klein Gevaarlijk Afval.
De Nieuwe Leiders zijn al gekend. Ze moeten alleen nog in de juiste posities aan de knoppen geraken.
Carlos
Puidemont van Spanje, Silvio Berlusconi van Italië, Marine La Plume in
Frankrijk, Geert Wilders, de AfD en de Nieuwe Vlaams Allemaal Blokkers (de NV-A & B).
De vroegere Oostbloklanden die hun les hebben geleerd bij de Sovjets, zullen vanzelf volgen
Vrede en welvaart, hand in hand.
Waar er minder in debat wordt getreden,
maar on-afgezien van het weer, on-onderbroken dapper weer de hand aan
de ploeg wordt geslagen. Misschien de vele multinationals van direct
afstoten, om alleen voort te doen met eigen streek-genoten. Eigen Volk
Eerst, die zeker niet moet onderdoen voor de vele vreemde Meesters in
het Land.
Geen mooier kroon, dan eigen schoon
*
En wat meer is: die eigen kronen dé-localiseren niet om de haverklap
Als U via de hieronder aangeboden link de video van het Nederlandse programma Nieuwsuur niet
zou openen, dan mist U de clou van Uw leven. Want zover is het reeds
gevorderd met de islamisering, dat het abnormale normaal is geworden, en
het normale (het onze) als abnormaal overkomt.
Na verloop van meer dan 1 maand, komen dan toch de togen los: al dat Salafisme is slecht, maa de islam qls geheel is goed
*
Zuhal Demir stelt onderzoek in naar omstreden islam-lezing in stadhuis Genk
*
Staatssecretaris voor Gelijke Kansen Zuhal Demir
(N-VA) wil het Instituut voor de Gelijkheid van Vrouwen en Mannen laten
onderzoeken of mannen en vrouwen gescheiden mogen worden tijdens
lezingen over islam. Demir doet dit na
"Ik was geshockeerd en bezorgd", zegt Demir over de lezing van de twee Nederlandse islampredikers
& Ali Houri en Abid Tounssi.
Tijdens
de lezing van 30 september in het Genkse stadhuis kon het Nederlandse
programma vastleggen hoe de predikers ervoor pleiten om geen alcohol te
drinken en niet naar muziek te luisteren.
In
de uitzending van deze zondag is ook te zien hoe mannen en vrouwen
gescheiden de lezing bijwonen. "Moet een stadshal daarvoor dienen?"
vraagt Demir zich nog af. "Ik heb ook het het Instituut voor de
Gelijkeheid van Mannen en Vrouwen gevraagd of de scheiding van mannen
een vrouwen tijdens de lezing een inbreuk is op het
Gelijkheidsbeginsel."
Bovendien
blijkt op de Facebookpagina van Ali Houri dat hij steun vraagt voor
Tarik Ibn Ali, een veroordeelde haatprediker, die de spirituele leider
was voor de terroristen die een aanslag pleegden op de Bataclan. Eerder
op de dag heeft de staatssecretaris ook op Twitter verontwaardigd
gereageerd. In een tweet over de uitzending had ze het over "religieuze
gekken", die de bevolking tegen elkaar opzetten, en vrouwen "als vuil
behandelen".
Bij
het Instituut voor de Gelijkheid van Vrouwen en Mannen is te horen dat
er geen commentaar gegeven wordt over deze zaak. "Onze juridische dienst
zal onderzoeken of we in deze zaak bevoegd zijn of niet", aldus
communicatiemedewerker Liesbet Vanhollebeke
Nog nooit is in de poco-media iets doodwijgen zo wzlsprekend geweest. Bestaat daar de Omèrrta (de zwijgplicht) even dodelijk als bij de Siciliaanse Maffia? Of is men er daar integendeel veel te beschaamd over?
*
Bedenk
daarbij ook langs de kant van de Overweldigers de publicitaire waarde
van al de Genker opnames die all over the world zullen verspreid
worden door de mo-slimmerds. Met de boodschap How we won the West
Maar buiten die Zulma (van wie Sjarel Premier in de Kamers de ogen niet kan van afhouden!) kijken de Heren en vooral de Dames politici zedig de andere kant op. Om geen slechte gedachten te krijgen?
Geen
kik door noch Tsjeef, noch Sosse noch van de Blauwe Konijntjes, over de
Genker scheve schaats. Geen wonder, want Wereldwonder en Grote Baas Wim
Dries (Tsjeef vanaf zijn geboorte) van de Vereniging van
Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) zwaait tot volgend jaar de plak over
zowat 308 Vlaamse Steden en Gemeenten.
Kortom: Genk neemt het voortouw in de Vaart der Volkeren. Recht naar beneden en de totale islamisering.
Tenzij dat gerekend is zonder de Nieuwe Vlaamse Alimentatie
Bij
de (verweesde) Noorderburen staan er rare dingen te gebeuren. Om er n
paar grote multinationals als Unilever Shell, en Akzo aan het lijntje
te houden, wil het Kabinet Rutte III hen vrijstelling geven van
dividenden-belasting. Wat de nu al lege Schatkist zon slordige
anderhalf miljard Euro zou kosten.
Geert
Wilders ziet dat enigszins anders. Maar hij ontbloot vooral de ware wel
zeer persoonlijke reden voor Rutte zelf Het zijn zaken die ook in
Coburgia voorkomen. In Coburgia trekken de zakkenvullers echter allemaal
aan hetzelfde zeel. Waarbij ze, tegen de jeuk, met lange tanden elkaars
ruggen krabben.
*
KIEZEN VOOR DE VRIENDJES OF VOOR
DE DIVIDENDEN BELASTING
*
Vz, geheime miljardendeals tussen politici en grote multinationals. Je verzint het niet. Het lijkt wel een aflevering van
House of Cards.
Met in de hoofdrol premier Rutte.
De
man die liever miljarden euros weggeeft aan grote bedrijven en
buitenlandse beleggers dan dat hij al dat geld besteedt aan de
Nederlanders. Voor multinationals worden de Vpb-tarieven verlaagd. Voor
buitenlandse aandeelhouders van grote bedrijven wordt de
dividendbelasting afgeschaft.
Maar
voor gewone Nederlanders wordt de BTW verhoogd, gaat de zorgpremie
omhoog, gaat de energierekening fors omhoog en zo kan ik nog wel even
doorgaan.
Vz,
wat zou je voor de gewone mensen in dit land allemaal kunnen doen met
die 1.4 miljard euro die nu aan buitenlandse beleggers cadeau wordt
gedaan? Je zou het eigen risico kunnen verlagen, de huren kunnen
verlagen, de energiebelasting kunnen verlagen ipv verhogen.
Allemaal
maatregelen waar de Nederlandse burgers wél wat aan hebben. Kies
daarvoor, voor onze eigen mensen en hou op met het spekken van al die
buitenlandse aandeelhouders.
Maar nee hoor.
Premier Rutte ziet daar niets in.
Afschaffen van de dividendbelasting is volgens hem goed voor Nederland.
Waarom? Dat weet hij niet.
Het CPB ook niet. Economen ook niet.
En de kiezers in Nederland snappen er al helemaal niets van.
Maar
de heer Rutte heeft het van horen zeggen. Hij gelooft het in elke
vezel. Maar wie gelooft hém nog? De man van de valse beloftes. Dit is de
zoveelste bladzijde uit het grote smoezenboek van deze premier.
Want
niet één gewone Nederlander heeft hier iets aan. De enigen die hier
beter van worden zijn degenen die die anderhalf miljard euro in hun
zakken steken. Buitenlandse aandeelhouders van grote multinationals.
De vrienden van de VVD.
Want wat blijkt? Als we de mediaberichten mogen geloven zijn het buitenlandse aandeelhouders van Unilever, Shell, en Akzo, voor wie dit kabinet de dividendbelasting afschaft.
Premier Rutte komt zelf van Unilever.
Hij heeft er tien jaar lang gewerkt. Informateur Gerrit Zalm, ook een VVDer, is commissaris bij Shell.
En VVD-prominent Ben Verwaayen een vriendje van de premier is nu commissaris bij Akzo.
Vz, Ik hoorde sommige collegas praten over chantage. Maar het is geen chantage. Het is oude jongens krentenbrood.
Elkaar de euros toespelen. Het lijkt Sicilië wel. De maffia. Palermo aan de zee.
Een
premier die zijn eigen volk in de steek laat, maar wel bijna anderhalf
miljard euro belastingkorting regelt voor de buitenlandse aandeelhouders
van zijn multinationalvriendjes waar zijn partijgenoten mooie baantjes
hebben.
Dat is de werkelijkheid.
Hoe is hij tot deze beslissing gekomen? Niemand mag het weten.
Met welke bedrijven heeft hij gesproken? Niemand mag het horen.
En waar zijn dan al die documenten? Niemand mag ze zien.
Vz,
dit kabinet gooit bijna anderhalf miljard euro weg. Geld van de
Nederlandse belastingbetaler. Terwijl er nul bewijs is dat het ook maar
één baan oplevert.
Dat
is puur wanbeleid. Ik kan het niet anders noemen. Als je op zon
onverantwoorde manier omgaat met belastinggeld kan dat niet anders dan
in het hele land en ook in dit huis op grote afkeuring rekenen.
Deze maatregel moet van tafel. Vandaag nog.
Als
de premier deze maatregel vandaag niet intrekt dan zal ik in de tweede
termijn namens de PVV en heel veel Nederlanders een motie van afkeuring
indienen.
Interruptie Wilders versus Rutte: Rutte, stop met spekken VVD baantjes-carroussel.
Via
deze laatst link had U het debat kunnen volgen, waarbij Rutte als een
nijdige vos om de warme brok draot zonder ook maar één woord van de
Geert te kunnen weerleggen.
Na Pim Fortuyn komt de volgende Koninklijke Executie al in zicht!
Voor
n Premier met voor zijn ineen geflanste regering meer partijen nodig
waren dan hij vingers heeft aan zijjn twee handen, is het pompen of
verzuipen. Met amper één stemetje behaalt hij een broze meerderheid. n
Regering dus die aaneenhangt van geforceerde onmacht regelrecht tegen de
belangen van de kiezers zelf.
*
Zelfs een bananen-republiek als Coburgia doet het beter!
Zijn
dat in onze steden, zowel bij klaarlichte dag als diep in de nacht,
eenzame wolven op vier poten die het voor hen veilige bos zijn
ontvlucht? Of zijn het eerder gehersenspoelde laffe woestijn-rovers op
twee benen die uit het Grote Niets zijn opgedoken?
Wolven
zoals die wolvin die Romulus en Remus zoogde in het Antieke Rome, staan
op vier poten om rapper te kunnen vluchten als ze mensen ontwaren die
op hun territorium komen Jonge moordenaars op twee benen en met de
capuchon diep over de ogen getrokken zijn de voorhoede van tirannie die
ons te wachten staat.
Zij
dienen, samen met hun Beschermers (onze Overheden) met poten en oren
te worden aangepakt, zoals men ontspoorde wolcven-benden aanpakt. Als
Heilige Plicht, die uitroeien met wortel en tak
*
Er was eens (g)een eenzame wolf
Net
als de gematigde islammer door de poco Pers is uitgevonden uit het
absolute niets, is het artificiële begrip van een loslopende wolf die
mensen aanvalt, een sprookje voor naïeve achterlijke analfabeten.
*
Over naar de actualiteit zoals tSCHELDT die ziet.
*
Een zogenaamde eenzame wolf heeft opnieuw acht onschuldige slachtoffers zijn slachtoffers trouwens niet altijd onschuldig?
van het leven beroofd.
Homo Criticus
is
heus niet altijd kritisch, maar nu voor tweehonderd procent. Immers,
eenzame wolven bestaan niet. De eenzame wolf bestaat alleen in
sprookjes. Zoals de Einzelganger die het op Roodkapje had gemunt en op
de zeven geitjes of de drie biggetjes. In het echt leeft de wolf in
roedels.
Noem
het een clan, een familie of op zn Arabisch doemma, waarmee dan wel de
wereldwijde islamitische gemeenschap wordt bedoeld. Daarom kan de
Oezbeek die onder het aanroepen van Allah een bloedbad aanrichtte in
Manhattan dus echt geen lone wolf worden genoemd. Wie Allahoe akbar
roept en willekeurige ongelovigen de dood injaagt, doet dat volgens uw
nederige dienaar om de oemma en
IS
te behagen en in de hoop om het paradijs te verdienen. Dat ze geregeld
ook andere moslims vermoorden pleit hen niet vrij. Een wolf doodt zijn
prooi alleen om te eten en mensen af en toe als ze in de weg lopen of
hun territorium binnendringen. Deze ploflims dringen al
decennia ons territorium binnen en wat doen wij? Integratie- en
deradicaliserings-cursussen aanbieden, samen thee drinken en couscous
eten. Haatbaarden laten prediken in gesubsidieerde moskeeën.
Homo
Criticus zou daarom eerherstel willen voor de wolf alias lupus. Is Rome
dan niet gesticht door Romulus en Remus die door een wolvin werden
gezoogd? En is Mowgliuit het Jungle Book van Rudyard Kipling niet
opgevoed door een wolvenfamilie? Ronduit schandalig is het om de
Oezbeekse
en andere mens geworden hersenkwalen te vergelijken met dé stamvader van onze beste en trouwste vrienden, de honden.
Die wandelende en vrachtwagenrijdende landmijnen en
splinterbommen zijn géén lone wolves en ook geen roedels.
Homo
Criticus heeft verdorie nog meer empathie voor de duizenden ratten die
dezer dagen in New York rondrennen. Oh ja, in Afrika worden ratten
ingezet om landmijnen te spotten en die knaagdieren doen er alles aan om
niet te worden opgeblazen. Slim toch? De gedachten van Homo Criticus
zijn bij de slachtoffers en verwanten van deze laffe aanslag en met name
bij die knappe, jonge Vlaamse die twee weesjongetjes achterlaat, eentje
van drie jaar en eentje van godbetert drie maanden.
II.
t Kan verkeren in de Brederodestraat vroeger een chique winkelstraat,
nu een aaneenschakeling van vzws, pittabars en coiffeurs van Turkse
origine, met als intellectueel hoogtepunt advocaat meester Ergun Top..
Die
Brederodestraat was onlangs het strijdtoneel tussen Turken en Koerden,
tussen Erdogan-fans en Öcalan-getrouwen. De wapens: stokken, paaltjes,
verkeersborden, hockeysticks, straatstenen, brandbommen,
luchtdrukgeweren. De slachtoffers: winkelruiten, (nieuw)
straatmeubilair, een politie-
agent
en een beetje collateral damage. De zondebok: burgemeester Bart De
Wever. Althans volgens kersvers Samen-boegbeeld Jinnih Beels. De
aanleiding zou een autocar vol Koerdische Öcalan-militanten zijn die
expres ende ter provocatie dwars door Erdogan-ville reed. Maar Homo
Criticus weet wel beter. Wie als moslim een adres kiest in de
Brederodestraat, tart het noodlot. Niet meer en niet minder. Gewoon effe
Bredero googelen en u merkt meteen dat er stront aan de knikker is.
*
Gerbrande
Bredero (1585 - 1618), de Nederlandse dichter, toneelschrijver en
schilder, verhuisde als kind met zijn ouders naar de Amsterdamse buurt
bij de Varkenssluis. Halal! De lijfspreuk van Bredero t Kan verkeren
duikt in vele van zijn gedichten op, zoals ook in het beroemde
Boeren-geselschap. En waarover gaat dat? Alles begint op een vrolijke
toon, maar eindigt met... een vechtpartij. Profetisch! Een ander devies
van Bredero luidt: Al siet men de lui - men kent se niet.
U
denkt de eerste de beste Turko-Belg op straat te zien, maar weet u dan
meteen tot welk kamp hij behoort? En is het misschien een terrorist
zoals die van de Ramblas in Barcelona?
Bart
De Wever liet zich iets in die trant ontvallen en werd ei zo na van het
balkon van t Schoon Verdiep geduwd. In de plaats van zijn Pascalleke
naar de Boekenbeurs
te
vergezellen voor haar zoveelste konijnenvoerboek, zou Jambers nog een
ultieme reportage kunnen inblikken. De Turken van de Brederodestraat-
Wie zijn ze, wat willen ze, waar gaan ze naartoe en in welke autos?
Compleet met een bezoekje aan de Allahoe-hakbar en de
ha-die-sjiesja-tent.
*
Hadden
de Duitse Verlichte Grote Verstanden in 1932 Hitler niet al die kansen
gegeven, dan was er wellicht nooit n Tweede Wereld Oorlog van gekomen.
Tot 1945 warfen dat amper 12 jaren maar die duren wel voort tot in alle
Eeuwen der Eeuwen. Amen. Dat soort ismen vinden we terug in de roedels
van het Social-isme, het Naz-isme en het islam-isme. Allemaal
achterdoeners van het charismatige Christianisme waar de ziel van is
weggesneden.
Stof om even over na te denken
Gewoon om te ontdekken waar Groen-Sminx (net als Abraham) de mosterd haalt.
In simel West-Vlaams dialect zou dat luiden zo cloot men Frederik
Dat
is een spreekwoord dat vooral in zanderige woestijngebieden bij
zandstoirmen een dodelijke betekenis kan hebben. En precies dat
dodelijke uit de achter gebleven gebieden is, samen met de dodelijke
religie der verrijkers naar hier overgewaaid.
Komt
daarbij dat die fanatiekelingen talrijker zijn de dan de zandkorrels op
het strand waar de branding golf na golf op neersmakt.
*
Zouden
er dan daartussen helemaal geen brave moslims zijn? Zelfs niet door
hen die ons op de mouw spelden dat het van die dodelijke haat-zaaiers
gematigde aanhangers zijn.
Mag
ik dan herinneren aan de Inval der Duitsers in Mei 40? Daarbij kan
ondergedekte zelfs zijn persoonlijke ervaringen aanhalen. Het gros van
de bezetters achteraf waren brave huisvaders, die voor ons
West-Vlamingen wel een heel vreemd maar goed verstaanbaar dialect
spraken. Hun Mauser-geweren dienden al lang niet meer om mensen mee af
te knallen, maar gewoon om krijgshaftiger te defileren. Als bengels
waren we in veel gevallen hun vriendjes. Van hen leerden we soldaatje
spelen We liepen ze na. Voor snoep en zo. Wat ons wel verboden werd,
na Jabuari 1942 (Sralingrad) en de eerste nederlaag van dat
onoverwinnelijk Duitse Leger.
Ergens
1 op de 100 was een hielen klappende fanatiekeling die zijn manschappen
alleen maar bulderend kon toespreken. En die om de haverklap met
gestrekte rechterarm wilde tonen hoe hoog de sneeuw wel lag.
Bij
de Bevrijding in September44 waren de straten ineens vol met trucks
met hun kanonnen als aanhangwagen Toen werd er niet meer gelachen, maar
gevlucht in grote wanorde. Hele kudden wielrijders met de schietstokken
achteloos op de rug gebonden. Waar, echt gebeurd, een sectie van enkele
gewone Wehrmacht SS-soldaten eerst hun SS-sergeant dienden uit te
schakelen voor ze zicht konden overgeven aan nog wel door hen geminachte
Poolse eenheden. Want het Sint Jan bij Ieper
uit mijn kinderjaren werd bevrijd door Poolse Eenheden. Waarvan er 2
sneuvelden in hun verkenningstank in onze straat. Het waren een zekere
Tadeüs Saroo en ene Tadeüs Magnikovski. Hun namen werden nog jarenlang
van op de preekstoel afgeroepen in het Jaargetijde samen met de andere
overledenen van de Parochie. Waaronder onze Pa.
*
W.W.M.B.
Wat We Moesten Bewijzen
Daarmee
besloten onze Eerwaarde Heren Leraren in ons voorvaderlijk
Bisschoppelijk College vaak hun vraagstukken in de mathematica. Zij
kletsten die 4 hoofletters triomfantelijk op het bord, luid schaterend
en lachend herhaald door de ganse klas.
Met
die Brusselse gamlins echter valt er zovele jaren laten, niet te
llachen. Ook de invasie is bewezen: de verdrukkers dragen, in
tegenstelling tot de SSS van Nonkel Dolf, als vijanden zelfs geen goed
herkenbare uniformen, maar net als gangsters in een horrorfilm, gewone
doordeweekse capuchons als camouflage-pakken tegen de vee
camera-opnames door de Politie.
*
De gemengde gevoelens van de Brusselse gamins: "Wij kunnen ons hier niet veilig voelen"
*
De
gamins zijn wraak aan het nemen, had een winkelier gezegd over de
heftige rellen op het Muntplein. Maar vinden die gamins dat zelf ook?
Hoe kijkt de Brusselse jeugd naar de onrust in hun stad? Als die kerels
een probleem hebben met de politie, dat ze dan met de politie vechten.
Waarom moet je een etalage inslaan?
Lucas (17) en Adrian (14): Bij ons op school zitten veel Marokkaanse jongens. Met hen praat je niet over zulke dingen
Jongeren
aanspreken in Brussel gebeurt in vele talen. In het geval van Lucas en
Adrian, twee Portugese tieners die we treffen op de hoek van de
Nieuwstraat en de Mechelsestraat, behelpen we ons met een mengeling van
Spaans en Frans. Ze belichamen de multiculturaliteit van de hoofdstad,
maar ze zijn ook niet te beroerd om te zeggen dat die voor heel wat
problemen zorgt. Kijk, wij weten allebei niet hoe het precies is
begonnen. Maar de mensen die zoiets veroorzaken, zijn niet normaal,
vindt Lucas. Dat zijn zieke mensen. Maar het zijn meestal wel
Marokkaanse jongens. Ik weet ook niet waarom zij dat doen.
Zijn
drie jaar jongere kompaan vult aan. Zij geven niet om de Belgen. Zij
geven niet om Brussel, denk ik. Zij denken dat alles de schuld is van de
politie. Het anti-politiesentiment zit diep, weet Lucas. Niet per se
bij deze twee vrienden, wel bij hun klasgenoten. Lucas: Misschien is de
politie of de burgemeester ook wel een beetje verantwoordelijk. Maar
zij zijn niet de schuldigen van wat er is gebeurd. Op school hoor je wel
eens iemand zeggen: Ik ga dat ook doen, ik geef niet om de politie. Ik
haat de flikken. Ik praat niet met kerels die zoiets roepen. Ik heb
helemaal geen probleem met de politie.
Ze
hebben wel een probleem met sommige klas- en leeftijdsgenoten, geven ze
toe. Ik ken mensen die erbij waren, stelt Adrian. Maar ik kén die
gewoon. Dat zijn geen vrienden. Maar volgens Lucas wordt er over de
gebeurtenissen nauwelijks gepraat op school. Nee, ben je gek! Bij ons
op school zitten veel Marokkaanse jongens. Met hen praat je niet over
zulke dingen. De leerkrachten ook niet, trouwens.
Maar
ze vrezen wel dat de rellen op het Muntplein niet de laatste zullen
zijn. Ik weet niet hoe je het kunt vermijden, zucht Lucas, maar ik
denk dat er nog zulke dingen zullen gebeuren. Soms ben ik zelfs een
beetje bang: er lopen hier veel van dat soort gasten rond, hé.
Iliass (15), Fatima (17) en Mohamed (18): Dat de politie eerst eens kalmeert
Het
wantrouwen is groot, wanneer we Iliass, Fatima en Mohamed naar hun
mening vragen. De eerste benadrukt meteen dat hij een Belg is. Derde
generatie, meneer! Ik ben hier geboren. Ik ben hier opgegroeid. Zijn
oudere vriend beweert zelfs dat hij Jean-Pierre heet. Het voelt half
aan als een grap, en half als een dreigement. Alsof hij wil zeggen: je
komt ons maar beter niet beschuldigen van wat er gebeurd is.
Iliass
ontzenuwt de situatie. Trek het je niet aan, hij heet gewoon Mohamed.
En wat gebeurd is, vinden wij niet goed. Vreselijk zelfs. Daar ben ik
mee akkoord. Maar het is de fout van de politie. Dat was ook al zo na de
voetbalmatch van Marokko tegen Ivoorkust. Het is de politie die
begonnen is. Het is niet altijd de schuld van de Marokkanen.
Wat
Fatima betreft, had het allemaal niet zo hoeven te lopen. Je gaat toch
niet zeggen dat het de fout is van Vargasss92?, roept ze
verontwaardigd als we de vraag opwerpen of de Instagram-held met 600.000
volgers er voor iets tussen zit. Hij is op geen enkele manier
verantwoordelijk. Hij komt gewoon hallo zeggen tegen zijn fans. Hij gaat
met hen op de foto. Daar is toch niets verkeerd mee? Natuurlijk komen
daar veel mensen op af. Hij is superpopulair, dus wil iedereen hem
ontmoeten. Als dat al niet meer mag. Ik snap niet waarom de politie dan
zo hard reageert.
We
vragen of ze mensen kennen die op het Muntplein waren toen de boel
losbrak. Nee, wij trekken ons niets aan van dat soort gasten, legt
Mohamed uit. Van hen zijn we ook niet bang. Iliass vult aan: Het is
de politie van wie we bang zijn. Dat zij eerst eens kalmeren. En dat ze
wat minder agressief worden. Ze geven je voor het minste een duw of
pakken je vast bij je kraag, verklaart hij terwijl hij net dat voordoet
bij zijn vriend. Dan zeggen ze altijd dat het de schuld is van de
Marokkanen, of van de moslims, of van de Arabieren, maar ze zijn zelf
super-agressief.
Wilson (17), Tharisse (17), Hélène (15), Dieynaba (15) en Abi (16): Dit gaat nooit veranderen
Aan
de Uniqlo op de hoek van het Muntplein en de Wolvengrachtstraat wachten
Wilson en Tharisse op hun vriendinnetjes. Tharisse was hier toen de
boel woensdagavond ontplofte. Maar ik had er niets mee te maken, hé. Ik
heb wel een beetje gezien, maar ik weet niet wat er is gebeurd. Ik weet
alleen dat ze weer hetzelfde hebben gedaan als zaterdag: ze hebben
onschuldige mensen gekwetst, en ze hebben de straat en de winkels
afgebroken.
Het
rechtvaardigheidsgevoel is groot bij dit vriendengroepje. Ik hoop dat
gerechtigheid geschiedt, zegt Tharisse bijna plechtig. Want het zijn
altijd dezelfden die vechten. Meestal moslimjongens. Wat er zaterdag is
gebeurd, weet ik niet, maar gisteren was het zeker niet de politie die
begonnen is. En zelfs dan nog: als die kerels een probleem hebben met de
politie, dat ze dan met de politie vechten. Waarom moet je een etalage
inslaan?
Toch
is er ook enig begrip voor het wantrouwen naar de politiediensten toe.
Het ligt ook een beetje aan hun attitude, vindt Wilson. Ze
permitteren zich van alles, simpelweg omdat ze een uniform dragen.
Dieynaba, die er inmiddels is komen bijstaan, legt uit wat hij daarmee
bedoelt. Het lijkt wel alsof er de laatste tijd iets is veranderd. Nu
gedraagt de politie zich agressiever dan vroeger, vind ik. Met je
huidskleur heeft dat niets te maken: ze doen zo tegen iedereen.
Maar
de verantwoordelijkheid voor de slachtoffers en de schade aan de
overkant van het plein, aan de Muntpunt-bibliotheek, borstelt een man
gebroken glas bijeen ligt bij de relschoppers. En bij de relschoppers
alleen. Het zijn zij die de politie provoceren. Het zijn zij die alles
kapotslaan, legt Wilson uit. Het zijn gewoon debielen die niet willen
opgroeien. Heel triestig. Het is nog niet meteen voorbij, vreest ook
hij. Ik ben hiermee opgegroeid. En ik ben dit gewoon. Dit gaat blijven
voortduren, daar ben ik zeker van. Dit gaat nooit veranderen.
Maaike (16), Louise (17) en Nona (17): Jammer dat Brussel alweer zo in het nieuws komt
Er
is te veel kritiek op de politie, vindt Nona, een laatstejaarsstudente
van de middelbare school Maria Boodschap, die samen met haar
vriendinnen Maaike en Louise de middagpauze doodt op een sportpleintje
achter de hoek.
Terecht, toch?, kaatst Maaike terug.
Maar
Nona gaat onverstoord voort. Er is een gebrek aan respect voor de
politie. En voor andere mensen, en voor hun eigendom. Ik vind alleszins
dat de politie dat wel goed behandelt.
Louise,
die tussen haar twee vriendinnen in zit, nuanceert. We geven nu meer
macht aan de politie dan vroeger. Ik begrijp waarom, maar het lokt wel
meer polarisering uit bij bepaalde groepen. Het is niet oké om geweld
te gebruiken tegen de politie, vinden de drie scholieren, maar anderen
vinden dat blijkbaar wel. Vrienden van mij toonden vol trots een foto
van vrienden van hen die door de politie werden afgevoerd. Ik denk dat
sommige groepen geweld tegen de politie dus blijkbaar cool vinden.
En
dan zijn er nog de mensen die de relschoppers aanmoedigen, merkt Maaike
op. Als je filmpjes ziet van die rellen, zie je dat mensen dat leuk
vinden. Ze staan langs de kant te supporteren, voor meer agressiviteit.
Dat is toch raar?
De
verantwoordelijkheid, zo vinden de drie jongedames unaniem, ligt bij
Vargasss92. Louise: Als je 600.000 volgers hebt, moet je toch beseffen
dat het fout kan lopen als je hen allemaal vraagt om ergens naartoe te
komen? Ik denk dat het daaraan ligt. Als je met zo veel volk een
betoging organiseert, moet je dat ook op voorhand aanvragen.
Maar
Louise en Maaike vinden de rellen vooral spijtig: voor Brussel, en voor
de Marokkaanse Brusselaars. Ik denk dat het vooral voor de Marokkanen
heel vervelend is, dat het weer om jongens uit hun gemeenschap gaat,
zucht Maaike. Dat geeft weer de hele Marokkaanse gemeenschap een
slechte naam. Ik heb echt medelijden met hen.
Louise
vult aan: Het is toch jammer dat Brussel alweer zo in het nieuws komt?
Op familiefeesten wordt mij gevraagd of ik nog wel alleen de metro durf
te nemen. Mensen hebben een heel negatief beeld van Brussel. Terwijl ik
me hier nooit onveilig heb gevoeld.
Ayoub (15), Bilal (16) en Rayane (15): Ik voel me hier niet beschermd
Peace
and love!, roept de zestienjarige Bilal, wanneer hij met vredesvingers
zijn vrienden Ayoub en Rayane omhelst, en poseert voor onze fotograaf.
Het is de schuld van een aantal kleine ellendelingen, vindt hij. Er
zijn een aantal personen die de regels niet respecteren. Dan krijg je
dit.
Op
de vraag wie hij juist bedoelt met die kleine ellendelingen of met
personen die de regels niet respecteren, gaat hij niet in. Maar Ayoub
heeft daar wel iets over te zeggen. Kijk, er is een Snapchat- en
Instagram-ster naar hier gekomen. Gewoon om even hallo te zeggen, maar
dat hadden ze blijkbaar niet echt voorzien. De politie heeft hem willen
arresteren. En daardoor is alles begonnen.
Dus
het is de schuld van de politie? Wel, van gisteren weet ik het niet
helemaal zeker, geeft de tiener toe. Maar zaterdag (bij de rellen na
de kwalificatie van Marokko voor het WK voetbal, EWC), was het zeker wel
zo. De politie drukt mensen weg om hen te kalmeren. Maar zo kun je de
mensen helemaal niet kalmeren. De politie moet zélf een beetje kalmer
aan doen. Gisteren (woensdag) hebben ze mijn kameraden nog bewerkt met
pepperspray.
Rayane,
de derde van het groepje scholieren, pikt in. Als de Belgen een match
winnen, laat de politie zich niet zien. Dan gaan ze ervan uit dat er
niks gebeurt. Maar als Marokko een match wint, staan ze er plots wel.
De drie vrienden hebben de indruk dat de Marokkaanse gemeenschap altijd
opnieuw geviseerd wordt. Nu hoor je weer van overal dat het de schuld
van de Marokkanen is, maakt Bilal zich boos. Alsof er alleen maar
Marokkanen waren. Er waren evengoed Belgen. En Afrikanen. En Roemenen.
Maar sinds drie of vier jaar geeft men de Marokkanen, de moslims en de
Arabieren van alles de schuld.
Soms
gebeurt dat zelfs heel letterlijk, vertelt Ayoub. Gisteren heeft een
vrouw me nog uitgescholden op de tram. Om wat er zaterdag aan de Beurs
is gebeurd. Het is weinig geruststellend, vindt Bilal. Wij kunnen ons
hier niet veilig voelen, want ik voel me niet beschermd.
Ik
heb inderdaad iets met Sint Jan. Voor-oorlogse kwaliteit! Ben daar
geboren en mijn zoon heet Jan. Sint Jans Molenbeek werkt dus n beetje
op mn systeem Al die Jannen, dat schept n band
Komt
daarbij dat Marochanen nu eenmaal zijn wat ze zijn: haantjes de
voorsten als het op treiteren aankomt. Daar waar de wens van
Overheidswege om op te gaan in de massa, niet aan hen bestemd is. Zijn
die niet de verre nazaten van de Moren die ooit via het Iberische
Schiereiland West-Europa hebben proberen te veroveren? Tot ze bij de
Reconquista er weer werden uit gebonjourd.
Kortom,
Hitler Junge hadden indertijd van hen nog veel kunnen leren voor ze als
SSër de échte wapens zouden opnamen. Voor die Stahlhelmen was Hitler
hun God, van deze nozems is het die Allah na-maak God.
En
onze Overheid kijkt daarbij vlijtig de andere kant op. Haben wit nicht
gewusst kunnen ze dan later zeggen, net als de brave Duitse buren van
een KZ, die leefden onder de rook uit de crematoria.